Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:45

Wendy schreef:
Ik heb de kalk gewoon gehaald bij de Welkoop, van die korrelkalk, was volgens mij 7 euro voor 20 kilo. De Welkoop ligt voor mij op de route tussen werk en huis, dus daar kom ik regelmatig.

Sjee...das wel aan de prijs.Ik heb gemiddeld 200 kg nodig dus ik ga toch maar naar oude adres :P
Wat voor strooier had je?

Hier ook geen pensionklanten,heb heel veel rust nodig en met de hele dag mensen om je heen gaat dat niet werken.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:48

Eh, wat voor een Tinky? Goede vraag, het ding is zwart...
Het lijkt een beetje op een kruiwagen, maar dan met twee breed uit elkaar staande wielen. De bak is vergelijkbaar met een speciekuip (er kan 60 liter in). Onder in de bak zitten gaten in een cirkel en met een hendeltje kun je die gaten groot of klein zetten. Als je gaat lopen, gaat onder de gaten een schijf draaien die wordt aangedreven door de as tussen de wielen en daardoor wordt wat je in de bak hebt zitten verspreid. Als je hard loopt strooi je dus breder dan wanneer je langzaam loopt.

7 euro voor 20 kilo, da's dan 350 euro voor 1000 kilo (ik had bedacht dat het best te doen is om een keer of 20 te lopen, ben ik in een dag mee klaar). Hier http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1401,d.d24 heb ik ook kalk gevonden. Heb geen ervaring met Bio-ron maar dit klinkt ook wel goed. Met een big bag aan huis bezorgd kan ik ook even vooruit en het scheelt de nodige ritjes naar de Welkoop, hoewel ik wel graag bij de Welkoop kom en ze daar ook nog weleens aan korting doen bij grote hoeveelheden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:54

Hihi...als je tijd hebt,kun je foto maken? :o

Ik vind Bio-ron wel aardig aan de prijs met z'n producten :n ...het liefst zou ik poederkalk nemen.Als ik de apparatuur er voor had,had ik dat ook gedaan.Heb je het meeste rendement van.
Als je zoveel kalk nodig hebt,waarom informeer je niet wat kost om te laten brengen?Kun je ook bij andere winkels/bedrijven informeren

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:59

Ik vind bio-ron altijd wat te veel zweven :')
Voor 1000 kilo is het goedkoper idd, de kleinere zakken zijn flink aan de prijs daar. Ik heb trouwens maar zo'n 100 kilo nodig, bleek uit de analyse (nou ja, van de zomer moet ik nog een keer zoiets, maar goed).

De strooier is zoiets Afbeelding
Poederkalk kun je hier trouwens niet mee strooien, hier heb je echt korrelkalk (oid) voor nodig.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:03

Als je 200 kg al veel vind.

Ons hebben ze geadviseerd om er 700 kg op te gooien.. Moet er wel bijzeggen dat de vorige eigenaar dus nooit gekalkt heeft en wij vorig jaar pas voor de eerste keer.

Uiteindelijk gaan we 400 - 500 kg korrelkalk strooien.
Voor 400 kg korrelkalk betalen we evenveel als 700 kg poederkalk maar onze weide is telkens te nat om er met de machines over te rijden en ik wil ze wel volgende maand op de weide kunnen zetten.
Laatst bijgewerkt door Yontheke op 09-03-15 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:05

Ik denk dat ik binnenkort ook maar een analyse ga laten doen. Ben erg benieuwd wat er uit komt.

Heb gisteren mijn trekker gekregen. Heb uiteraard meteen mijn bak gesleept, met mijn pallet.... Is niet ideaal natuurlijk, maar gaat een heel stuk soepeler dan met de hand.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:08

Yontheke schreef:

Ons hebben ze geadviseerd om er 700 kg op te gooien.. Moet er wel bijzeggen dat de vorige eigenaar dus nooit gekalkt heeft en wij vorig jaar pas voor de eerste keer.

Voor 400 euro korrelkalk betalen we evenveel als 700 kg poederkalk maar onze weide is telkens te nat om er met de machines over te rijden en ik wil ze wel volgende maand op de weide kunnen zetten.

Op basis waarvan hebben ze dat geadviseerd dan? 700 kilo per hectare? Of ...? Ik denk dat ik minder land heb dan jij, dan :+ ;)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:09

Wendy schreef:
Yontheke schreef:

Voor 400 euro korrelkalk betalen we evenveel als 700 kg poederkalk maar onze weide is telkens te nat om er met de machines over te rijden en ik wil ze wel volgende maand op de weide kunnen zetten.

Op basis waarvan hebben ze dat geadviseerd dan? 700 kilo per hectare? Of ...? Ik denk dat ik minder land heb dan jij, dan :+ ;)

700 kg voor 47 are - de oppervlakte van de piste.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:10

Kalken moet je toch al in februari doen ??
Ik deed het altijd gewoon met het handje, maar ja met 1000 m2 is dat wel te doen :D

Ik denk er wel eens over na wat ik moet doen als mijn oudje er niet meer is en de bonte alleen achter blijft. Pensionklant zit ik ook niet echt op te wachten, maar een shetlander erbij zie ik ook niet zitten.
Maar een paard alleen is ook niks.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:10

Yontheke schreef:
Wendy schreef:

700 kg voor 47 are - de oppervlakte van de piste.

Dat is echt een bizarre hoeveelheid -O- Mijn advies was 74 kilo per hectare in het voorjaar. Daar ben ik dus zelfs al overheen gegaan...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:11

Kalken mag in principe altijd. Maar ze raden februari/maart en oktober/november aan.

In februari was het gewoon veel te nat om te kalken. Dat doen we eind deze week dus toch maar met de hand.

Yontheke

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:12

Daarom dat ik dus ook niet van plan ben om er die 700 kg op te gooien. Ik hou het bij 400 kg.

Wij betalen trouwens 6 euro voor 25 kg korrelkalk.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:36

afhankelijk van de zuurtegraad van je weide moet je +/- 600 kg per Ha kalk rekenen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:38

Weten jullie of er in bepaalde delen van het land er bijvoorbeeld specifieke hoge waardes zijn?

Misschien heel dom gedacht van mij, maar als je bijvoorbeeld veel kalk in je water (dus hard water) heb, zit dat dan ook in de grond?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:39

besita schreef:
afhankelijk van de zuurtegraad van je weide moet je +/- 600 kg per Ha kalk rekenen :j

Bron?
600 kg per Ha per wat?

Sorry dat ik wat kriebelig reageer, maar ik zie graag bronnen (en ben benieuwd waarom het advies wat ik gekregen heb op basis van bodemonderzoek, dus wél ergens op gebaseerd, zo afwijkt).

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:41

Yontheke...als je poederkalk laat strooien,is het met een goede regenbui klaar hoor.Dat gaat veel sneller dan korrels.

Of je veel/weinig kalk nodig hebt hangt van de samenstelling van de grond af...kleigrond minder...zandgrond veel omdat alles snel wegspoelt.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:54

Wendy schreef:
besita schreef:

Bron?
600 kg per Ha per wat?

Sorry dat ik wat kriebelig reageer, maar ik zie graag bronnen (en ben benieuwd waarom het advies wat ik gekregen heb op basis van bodemonderzoek, dus wél ergens op gebaseerd, zo afwijkt).

nou 74 kg per hectare is echt gewoon belachelijk weinig .. dat zouden 3 zakjes zijn op zo'n groot stuk gras ??
Dat is net genoeg om mij tuintje van 10 are te doen :+
algemeen genomen moet je rond de 600 kg rekenen maar dat is echt afhankelijk van de staat van je weiland , of je er ook in de winter paarden hebt op lopen..heb je veel boterbloemen en /of mos, onkruid etc staan ..helaas is weidebeheer iets wat je heel goed moet bijhouden om elk jaar opnieuw van je weilanden te kunnen genieten ..wij zijn daar heel maniakaal in :j

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:57

Ik heb veel onkruid, boterbloemen en mos.. Tegen het onkruid laten wij dus ook nog eens sproeien anders krijgt mijn paard last van zijn lever door teveel klaver te eten..

De boer komt morgen met de weisleep doorheen heel de wei slepen en dan de piste en de paddock ook effe trekken. Dit weekend kalken en als dat weg is dan weer mesten en dan kunnen ze er weer tegen voor de zomer.
In mei of juni laten we dan nog sproeien tegen het onkruid.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:07

Yontheke schreef:
Ik heb veel onkruid, boterbloemen en mos.. Tegen het onkruid laten wij dus ook nog eens sproeien anders krijgt mijn paard last van zijn lever door teveel klaver te eten..

De boer komt morgen met de weisleep doorheen heel de wei slepen en dan de piste en de paddock ook effe trekken. Dit weekend kalken en als dat weg is dan weer mesten en dan kunnen ze er weer tegen voor de zomer.
In mei of juni laten we dan nog sproeien tegen het onkruid.

+:)+ zo hoort het ook !

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:10

@besita: juist omdat ik het weilandbeheer goed wil doen, heb ik monsters genomen en deze laten analyseren. En het advies wat daar uit komt, volg ik op. En heel eerlijk gezegd hecht ik daar meer waarde aan, dan het advies wat niet onderbouwd is hier op bokt.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:25

prima toch
waarschijnlijk had je weiland dus geen kalk nodig

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:30

Nee, dat is het grappige. Het is zandgrond, omdat alles hier zo makkelijk uitspoelt heeft het meerdere keren per jaar kalk nodig: voorjaar, zomer en najaar.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:34

dan zijn ze een 0 vergeten :7 want met die hoeveelheid kan je 10 keer per jaar strooien en heb je nog steeds een tekort

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:37

@besita: nogmaals, ik wil graag een bron hebben. Want jij lijkt te denken dat je het beter weet dan het BLCG in Wageningen. Dus dan wil ik graag weten waar je dat op baseert.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:58

@wendy: ik weet niet hoe je de uitslag gekregen hebt, maar als dit is overgetypt kán er een 0 zijn vergeten. Een simpel belletje naar het BLCG en je weet het :D