Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:23

Sees: jammer dat je nu zo doet, want ik ben degene die net verhuisd is met haar paard van 2 uurtjes paddock naar deze constructie en toen was je nog heel enthousiast....
Sterker nog je vroeg om je op de hoogte te houden via dit topic... Maar goed

Eske_B

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:27

Caatje87, ik denk dat ze zich op stal nog meer vervelen dan met z'n tweeën op wei. Als het in een loods is, gebeurd er helemaal niets. Alleen een mens of paard wat af en toe voorbij komt.
Buitenstal of buitenluik is dan alweer beter, kunnen ze veel zien, maar op wei met maatje vind ik toch een stuk fijner dan op stal met een luik.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:31

Nou ja ik weet het natuurlijk ook niet zeker net zo min als jullie, want paarden kunnen nog altijd niet praten. Maar als ik die 2 zie waar ik elke dag langsrij en mijn eigen paard dan prefereer ik echt de combinatie met weidegang en stal, mits ze genoeg ruwvoer krijgen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:33

Dat zou best kunnen :j. Ligt ook aan de tijden van stal en wei, toch het liefst overgrote deel (minimaal 8 uur) buiten met soortgenoten.
Wat de ideale manier van houden is, zullen we nooit weten. Maar ik denk dat iedereen moet streven naar zoveel mogelijk buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:58

Ik ga nog 1 reactie geven en dat is zeggen dat ik het spijtig vind dat een topic, waar ik al van in het begin meedraai en graag in gediscussieerd & ervaringen uitgewisseld heb nu eens zo omdraait en zo persoonlijk wordt. Ik ga het hierbij laten, ik wens jullie veel succes met jullie paarden en ik hoop voor enkele paarden dat ze nooit blind worden, want om dan zo afgedankt te worden door je baasje, puur omdat je een mankement hebt, is best wel erg. Hopelijk moeten jullie het nooit meemaken als eigenaar, want denk dat het op zo'n moment nog eens best lastig kan worden om de spuit erin te zetten als je ziet hoe blij en levenslustig ze nog zijn. Maarja, het moet, want in de natuur zouden ze het ook niet redden, dus hup, weg ermee .. Op naar de volgende ... Sneu, meer kan ik er niet van zeggen. Eerst meemaken, dan oordelen, zou hier niet misstaan ... Maarja, ieder zijn eigen ding. Nog succes allemaal ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:59

Caatje87 schreef:
Sees: jammer dat je nu zo doet, want ik ben degene die net verhuisd is met haar paard van 2 uurtjes paddock naar deze constructie en toen was je nog heel enthousiast....
Sterker nog je vroeg om je op de hoogte te houden via dit topic... Maar goed

Caatje, sorry hoor, ik kan niet het verhaal van iedereen onthouden :o, er posten zoveel mensen mee.

Super dat je verhuisd bent, dat is al een superstap al zou 5u in de winter voor mij nog steeds veel te weinig zijn :o.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:03

[***] schreef:
Ik ga nog 1 reactie geven en dat is zeggen dat ik het spijtig vind dat een topic, waar ik al van in het begin meedraai en graag in gediscussieerd & ervaringen uitgewisseld heb nu eens zo omdraait en zo persoonlijk wordt. Ik ga het hierbij laten, ik wens jullie veel succes met jullie paarden en ik hoop voor enkele paarden dat ze nooit blind worden, want om dan zo afgedankt te worden door je baasje, puur omdat je een mankement hebt, is best wel erg. Hopelijk moeten jullie het nooit meemaken als eigenaar, want denk dat het op zo'n moment nog eens best lastig kan worden om de spuit erin te zetten als je ziet hoe blij en levenslustig ze nog zijn. Maarja, het moet, want in de natuur zouden ze het ook niet redden, dus hup, weg ermee .. Op naar de volgende ... Sneu, meer kan ik er niet van zeggen. Eerst meemaken, dan oordelen, zou hier niet misstaan ... Maarja, ieder zijn eigen ding. Nog succes allemaal ;)

Sabine, jij vraagt ons om advies, dan is het logisch dat er vroeg of laat ook een keer een mening wordt gegeven ;). Al snap ik best dat die heel pijnlijk kan zijn. Ik bedoelde het niet verkeerd en had al meerdere keren wel gerageerd op jouw adviesvragen maar mijn gevoel hierin achterwege gelaten. Jij weet zelf het beste wat je wil doen maar je kunt het anderen niet kwalijk nemen dat ze er hun vraagtekens bijzetten, toch?

Wij kunnen niet over jou en jouw situatie oordelen wellicht maar jij net zo goed niet over ons als je doet alsof wij geen ervaring zouden hebben met blinde of anderzins invalide paarden ;). Dus wie de schoen past... ;).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:24

Een blind paard mag niet in leven gehouden worden????
Wat met een heleboel andere kreupele dieren die OOK in leven gehouden worden???

Hele vreemde gedachtegang. Als eigenaar van een blind paard kan jij het beste beoordelen of het diertje nog gelukkig is. En ik kan me het heel goed voorstellen dat je dan niet zomaar een dier wat nog lekker in z'n wel zit naar de slager rijdt. Diertje komt overdag lekker buiten.....heel goed dus.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:28

NatasjavE schreef:
Als eigenaar van een blind paard kan jij het beste beoordelen of het diertje nog gelukkig is. En ik kan me het heel goed voorstellen dat je dan niet zomaar een dier wat nog lekker in z'n wel zit naar de slager rijdt. Diertje komt overdag lekker buiten.....heel goed dus.

Dit vind ik ook. Maar ik denk wel dat je als eigenaar vatbaar bent voor de valkuil dat je het niet ziet als het paard dood misschien beter af zou zijn, verblind door liefde voor het dier, als het ware. Totaal niet naar [***] bedoeld, maar in het algemeen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:36

VogeltjeM schreef:
NatasjavE schreef:
Als eigenaar van een blind paard kan jij het beste beoordelen of het diertje nog gelukkig is. En ik kan me het heel goed voorstellen dat je dan niet zomaar een dier wat nog lekker in z'n wel zit naar de slager rijdt. Diertje komt overdag lekker buiten.....heel goed dus.

Dit vind ik ook. Maar ik denk wel dat je als eigenaar vatbaar bent voor de valkuil dat je het niet ziet als het paard dood misschien beter af zou zijn, verblind door liefde voor het dier, als het ware. Totaal niet naar [***] bedoeld, maar in het algemeen.

Dat zou best kunnen hoor. Afscheid nemen is ook moeilijk. Je houd van dat dier.

Maar uit de verhalen van Sabine haal ik nog niet dat het voor haar paard zover is. :)

En ik las een paar van die reacties en toen dacht ik ook even van zooooo daar zou ik ook een beetje boos om worden.(of er klaar mee zijn,...blijft gewoon internet.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:41

NatasjavE schreef:
Een blind paard mag niet in leven gehouden worden????
Wat met een heleboel andere kreupele dieren die OOK in leven gehouden worden???

Hele vreemde gedachtegang. Als eigenaar van een blind paard kan jij het beste beoordelen of het diertje nog gelukkig is. En ik kan me het heel goed voorstellen dat je dan niet zomaar een dier wat nog lekker in z'n wel zit naar de slager rijdt. Diertje komt overdag lekker buiten.....heel goed dus.

Ik (en Fellor volgens mij ook niet) zeg niet dat een blind paard niet gehouden mag worden. IK vraag me alleen af of dat paardwaardig kán. En dat is mijn goed recht ;). Ik snap echter dat Sabine alles er aan doet om haar paard(en) te bieden wat ze kan en ook daar heb ik mijn waardering eerder al over uitgesproken.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:49

Waar trek je de grens?
Ik voor mij zelf denk ik; als het paardje plezier heeft lekker laten lopen en laten genieten, en dat heeft dit paardje zo te zien en te lezen heel veel.
Anderen hebben makkelijk oordelen, gewoon niet doen!, probeer je eens te verplaatsten in een ander, en natuurlijk mag een ieder zijn mening zeggen, maar het zou zo veel fraaier zijn als dat met meer gevoel zou kunnen.
Sabine heel veel plezier met je paardjes, en trek het je niet teveel aan, ik zou mijn paardje ook het geluk van het leven gunnen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:50

En dat terwijl dit topic gaat over paarden die altijd op stal staan. (en dus niet over blinde paarden die altijd buiten staan :? )
Om terug te gaan naar het onderwerp: ik denk erover deze zomer eens te proberen of mijn paard 24/7 buiten kan. Twee maandjes ofzo. Zomer 2012 ging dit nog niet. Ze komt van een 24/7 stal situatie en ze had het alleen maar koud en raakte oververmoeid.
Voor de duidelijkheid, we hebben geen schuilmogelijkheid. Daarom wil ik het alleen bij enigszins stabiel zomerweer (zoals juli&augustus afgelopen jaar).
Maar dan dient het probleem zich aan: hoe voorkom ik dat mijn schatje moddervet wordt?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:56

Ohhh nou mijn ruin gaat vanaf mei 24/7 de wei op en de merrie waarschijnlijk een paar weken later....hopelijk tot
na mijn vakantie.....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:57

Hoe lang ga jij op vakantie? :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:59

Nikass schreef:
Hoe lang ga jij op vakantie? :D

3, 4 maanden... :D :D

Nee... ervoor mogen ze al gaan kamperen....maar tot in ieder geval na mijn vakantie hoop ik.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:01

Klinkt relaxed. Hebben ze schuilstal op de wei?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:18

[***] schreef:

Reacties vol aannames over de kennis en ervaring van anderen en geen millimeter willen accepteren dat anderen anders zouden handln met jouw paard uit bestwil voor het dier siert jou ook niet.

Ik heb er ervaring mee maar een andere mening over en nee, niet iedereen die blinde paarden in leven houden niet humaan vindt laat paarden bij alle blessures opgeven.. Jij roept,maar wat uit emotie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:23

Nikass schreef:
Klinkt relaxed. Hebben ze schuilstal op de wei?

Nee dat hebben ze niet. Wel beschutting van bomen. En als er slecht weer op komst is kunnen ze uiteraard gewoon op stal.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:28

Tuurlijk reageert ze uit emotie. Haar paard loopt een keer tegen wat spullen aan en ze moet er een spuit indouwen. Kom op.
Dit is exact de reden waarom ik nooit mijn hele situatie op bokt expliceer, want je doet het gewoon nooit goed, nooit.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:41

Ik heb een paar pagina's terug gepost over mijn pony met haar beenwond..
Zij liep eerst ook 24/7 buiten.

De DA is vandaag langs geweest en het bleek erger dan verwacht.
De wond loopt tot haar pees, die godzijdank niet beschadigd is. Ik zet haar
als het kan een uurtje buiten om daarna alles weer schoon te maken..
Verder mag ik alleen stappen dus ik baal echt als een stekker.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:43

Jeetje, Apple, dat is niet leuk. Al is het nog een "geluk" dat de pees zelf niet beschadigd is. Maar het blijft gewoon rot, beenwonden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:43

He bah xApple...sterkte ermee..

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:46

ik had vroeger 2 paarden stonden 24/7 in wei met gelijk bak ernaast konden in allebei lopen. 1 pony weggedaan. nu ben ik 800 m verderop verhuist naar een nieuw huis en stal. mijn pony stond meestal alleen en stond toen ook 24/7 in de wei als ze het gras op had brak ze uit maar als er teveel gras staat word ze weer hoefbevangen. heel gedoe ook was de wei altijd blubberig en vies. daarna hebben we haar in de stal bij zo'n 250 schapen gedaan. 4 langwerpige grote loopstallen voor de schapen. in het 2e loopstuk hebben we achterin een grote stal gemaakt voor haar.

de stal zelf is een serrestal voor de mensen die niet weten wat het is : het is een stal met 4 plastic bogen als dak dus genoeg licht en de zijkanten kunnen omhoog en omlaag. er zit een regensensor in dus als het regent gaat het vanzelf omhoog en geen regen in de stal. de achterkant kan ook open en dicht . maar we hebben die alleen dicht als het hard waait en als het koud is in het winterseizoen. kortom veel natuurlijk licht en heeel veel lucht.

sinds kort heb ik een shetje gekregen van een vriend. 18 april 2013 geboren. ze staan nu samen in hun stal.

ik zie maar 1 reden om ze naar buiten te doen en dat is voor de beweging maar ik houd ze toch liever op stal. het is er altijd gezellig met de andere dieren. er word meerendeels van de dag op ze gelet. ze kunnen niet uitbreken. krijgen geen mok door de modder. als ze op een normale manege stal hadden gestaan maar zonder andere paarden had ik ze ook buiten willen doen maar ze hebben nu genoeg uitzicht, frisselucht en vrienden. kortom ik ben er zelf een beetje trots op dat ze binnen staan hebben ze het vele malen beter...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:38

Ik ga niet verder in op de discussie die is ontstaan inzake blinde of anderzijds invalide paarden. Ik heb mijn mening heel netjes en met respect verwoord en ook al meerdere malen mijn waardering uitgesproken over de manier waarop Sabine haar paarden verzorgd. Dat ik wellicht een andere mening ben toebedeeld maakt mij niet meteen een harteloos mens ;).

Nikass, het is logisch dat paarden de eerste tijd wat vermoeid zijn als ze ineens 24/7 komen te staan. Kun je het niet opbouwen? Ook met het oog op evt. hoefbevangeneheid? Kun je aan strookbegrazing doen? Of een korf om doen? Mijn paarden (redelijk doorgewinterde semi-24/7 paarden) hebben het uitsluitend koud in het voorjaar als er ineens regen komt op hun zomervelletje. Ik zou dus idd het weer goed in de gaten houden en anders desnoods een dun dekentje op doen.

Apple, wat naar dat het erger blijkt dan verwacht. Ik heb de situatie niet helemaal helder meer voor de geest (ik kan niet de situatie van iedereen precies onthouden, sorry :o ) maar kon ze ook op een schone/droge paddock? Zit ze nog in het verband oid?

Chantaleddie, een grote groepsstal zou ik geweldig vinden ipv individuele stalletjes.