Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 00:43

SVRL schreef:
Chasey, sterkte!

Ik heb al een topdag gehad! Eindelijk, na 3 jaar, nog eens gereden en meteen een tocht van 3 uur. Heb ervan genoten.
[ [url=m/QZSBSe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuke foto, fijn dat je er van genoten hebt!

Weet iemand toevallig hoe ik er achter kan komen op welke grond iets zit?
Ben wel nieuwsgierig met het huis waar we mee bezig zijn. Dacht zandgrond, maar twijfel ineens.

Charaz

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 00:46

Is dat niet bij de gemeente of kadaster bekend?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 00:57

Dat is een goede, met mijn nachtdiensthoofd kan ik niet zo helder denken :Y)
Ga zo eens kijken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 03:53

Groffe schetsen zijn wel via Google te vinden, maar het kan ook erg lokaal verschillen. Wij hebben weiland in een kleigrond gebied. Echter ligt het op een stuk grond wat vroeger een "berg" van het gebied is, op de top is een "zandgat", soort van vijver. Zoals de naam al doet vermoeden ligt daar het zand aan het oppervlak. Dit zandgat ligt pal achter onze wei (omheining erlangs gezet), onze wei is 90 meter lang, en vooraan is het ca. 4 meter door de klei voor je bij het zand komt. Ik huur 600 meter verderop stalling met rijbak en paddock, klein stukje wei, voor de winter. Dat is absoluut kleigrond. Eigenaar van de wei wist me te vertellen dat het daar al wel 30 - 50 meter diep is voor je bij het zand onder de klei bent, heb je niks aan dus...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 03:55

Ik heb zitten zoeken via planviewer maar ben er niet uitgekomen haha.
Ben nu aan het googlen geslagen maar nog geen success.
Ag we vinden het wel uiteindelijk..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 06:44

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 09:10

Heerlijk lekker op buitenrit. Dat is genieten!
Na zoveel jaar gelijk 3 uur. Zal wel spierpijn geven of niet?

Komt goed Azmay...gaat jou daarna ook lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 10:34

Anke schreef:
Heerlijk lekker op buitenrit. Dat is genieten!
Na zoveel jaar gelijk 3 uur. Zal wel spierpijn geven of niet?

Komt goed Azmay...gaat jou daarna ook lukken.

Ik dacht dat ik vandaag niet meer ging kunnen stappen, maar had blijkbaar een zalig paard gisteren. Heb wat kleine pijntjes, maar het gaat. Enkel mijn knieën waren even slecht na dat uurtje te kort zitten, maar die zijn nu ook beter. Zal ook wel zijn omdat we veel gestapt hebben. Het eerste uur zaten er onervaren ruiters in de groep. Nadien zijn we opgesplitst, maar moesten we nog veel stappen omdat we steeds opnieuw achter de groep beginners uitkwamen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 11:27

SVRL wat heerlijk, lekker gereden en fijn paard en vandaag niet eens stijf +:)+

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:03

Ik kom zomaar weer binnenvallen in dit topic, hopelijk vinden jullie het niet vervelend dat ik vender niet meeklets :) Ik heb even idee en vroeg me af of het zou werken/echt mooi is:

We hebben net een rijbaan aangelegd. Deze ligt nu in de hoek van de wei. De weide is omheind met houten hekwerk. We waren van plan de rijbaan hier ook mee te doen. Toen bedacht ik, een haag is mischien wel heel mooi. Is er minder hek en meer groen rondom het huis ook. Alleen kunnen de paarden van de heg eten.. niet handig.

Zou een kunsthaag even idee zijn? Kunstbuxus ofzo? Zag dat je daar matten van kan krijgen. Korf maken van gaas en daar de matten overheen spannen..

Zou het echt nep ogen /slecht idee? Of hoe denken jullie hierover?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:09

Ik geloof dat ik dan voor houd zou gaan of iets wat eetbaar is en ook gegeten mag worden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:31

Ik ook :j
Rondom de achterste wei hier hebben we meidoorn staan, daar blijven de paarden meestal goed vanaf :j En als ze dan wel een keer een hapje nemen, kan het geen kwaad :n
Alleen het snoeien is soms wel een dingetje, we hebben hier in totaal ruim 400 meter heg staan namelijk :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:38

Wendy schreef:
Ik ook :j
Rondom de achterste wei hier hebben we meidoorn staan, daar blijven de paarden meestal goed vanaf :j En als ze dan wel een keer een hapje nemen, kan het geen kwaad :n
Alleen het snoeien is soms wel een dingetje, we hebben hier in totaal ruim 400 meter heg staan namelijk :D

Meidoorn is mooi en de paarden eten de jonge scheuten maar ik word echt vervelend van al die pinnen overal :')

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:43

Dat prikt toch...meidoorn?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:46

Anke schreef:
Dat prikt toch...meidoorn?

Nogal, heb er al eens voor aan de antibiotica gezeten. De paarden vinden het blad wel lekker.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:57

Meidoorn kan inderdaad (gebruikten boeren vroeger al als afrastering), maar ook een beukenhaag zou kunnen (daar eten ze wel heel graag van)

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:13

Meelezer tip voor bodem: www.bodemkaart.nl
je wordt doorgelinkt naar een verzamelkaart (pdok), maar in de 'kaartenbak' kan je bodemkaart aanklikken, zodat die zijn gegevens laat zien.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 22:09

Wie wil er meedenken met mijn bouwplan?
Nieuwe stal/schuur met uitloop, wie denkt mee?
Alvast bedankt!

(ik klets ook niet zo mee, heb wel lang meegelezen maar was dit deel 4 helemaal misgelopen... ik denk wel mee, tot nu toe nog zonder een bijdrage :-) )

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:54

Meidoorn prikt inderdaad :j Dat is ook de reden dat er heel veel vogels in nestelen, dat vind ik dan weer een leuke eigenschap :) Bovendien is het hier streek-eigen. Werd inderdaad vroeger al als afrastering gebruikt.

Over mijn 400 meter heg: ik wil het dit keer graag laten snoeien... wat zijn een beetje redelijke prijzen daarvoor?

@stefje: leuk, ga zo eens kijken in je topic :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:11

Heerlijk tussen de buien door met mijn moeder op buitenrit geweest. Ze had al zeker 10 jaar niet meer gereden maar heeft kim even goed aangepakt toen ze stil bleef staan en we hebben een super fijn rondje kunnen maken *\o/*

Afbeelding

Hoe ontspannend dit ook is trainen gaat wel moeilijk worden als ik altijd iemand moet zoeken om mee te gaan naar de bak enzo, maar komt tijd komt raad :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:27

jammer dat je zo ver weg woont.

Gisteren wilde ik een buitenritje maken toen ik zag dat de voorhoeven wel erg hard gegroeid waren.
Even de smid er bij gevraagd en die vond dat hij rap gedaan moest worden dus vandaag is Blue al voor beslagen , volgende week ook achter.
Was pas 7 weken geleden maar het verse gras doet zijn werk, hij lijkt ook wel drachtig :')
Zal blij zijn als de dazen weer weg zijn, kan hij normaal aan het werk.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:34

Wendy schreef:
Meidoorn prikt inderdaad :j Dat is ook de reden dat er heel veel vogels in nestelen, dat vind ik dan weer een leuke eigenschap :) Bovendien is het hier streek-eigen. Werd inderdaad vroeger al als afrastering gebruikt.

Over mijn 400 meter heg: ik wil het dit keer graag laten snoeien... wat zijn een beetje redelijke prijzen daarvoor?

@stefje: leuk, ga zo eens kijken in je topic :)

Snoeien hangt er een beetje vanaf, laat je een tuinman komen met een heggenschaar en hark of een loonwerker met een kantenmaaier die hij er even overheen haalt waarna je zelf wel de troep op zou moeten ruimen als je het weg wilt hebben. Reken voor de loonwerker ongeveer €50 want die zal wel klaar zijn in een uurtje terwijl de tuinman een halve dag bezig is en dus ongeveer 3x zo veel kost.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:50

Hier ben ik heel blij met regen, er zijn een aantal lekkere buien gevallen. Zaterdag bij mij ook nog de hoefsmid tussendoor geweest omdat een van mijn paarden zijn hoeven zo droog zijn dat de hoefnagels los begonnen te zitten. Mijn hoefsmid geappt met de vraag of hij dit ging redden tot de volgende keer over drie weken. Hij is toch maar even langsgeweest.

Alle regen wordt hier dus dankbaar in ontvangst genomen voor mijn paard zijn hoeven *\o/*

Wij hebben ook een meidoorn, en ook flink wat meters. Maar zelf een schaar aangeschaft op benzine en doen het zelf. We hebben hem een keer laten snoeien en dat was niet bepaald goedkoop. En aangezien hij hier wel een keer of drie per jaar gaat moeten...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:06

@marloes: benzine heggeschaar is hier al aanwezig, anders is het helemaal geen doen :n Punt is alleen dat ik er zelf een paar dagen druk mee ben (en mijn armen er zo ongeveer af vallen) en die tijd heb ik nu gewoon even niet, omdat we met een aantal grote projecten hier bezig zijn :n Daarom een keer laten doen nu...

@palousa: ik denk niet dat de loonwerker zoiets heeft, maar aangezien die vanaf komende week een tijdje hier kind aan huis zal zijn, is dat wel iets om naar te vragen voor een volgende keer :j goede tip!

@spatter: dat is wel snel zeg!

@azmay: toch wel moedig van je moeder zeg! Stoer!

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:15

Wendy, wel herkenbaar. Ik doe het samen met mijn vader. Hij de bovenkant, ik de zijkant en dan afwisselen. Ik denk dat de tuinman bij ons toch wel een halve dag bezig is geweest. En hij heeft toen vanwege de korte plukken het kunnen laten liggen.