Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mosh

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 00:59

Ik heb ook zo'n mooie witte! Bij mijn ouders werd de staart om de 2 weken gewassen. Nu heb ik nog geen wasplaats. Hij is gelukkig erg schoon van zichzelf en een knappe paddock werkt ook mee.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 01:26

Ik heb nooit een wasplaats gehad. Ik sjouw vaak met emmers... Dat was vanuit mijn vorige huis wel te doen. Nu moet ik daar 70 meter voor lopen. Daarom pak ik nu, als het even kan qua temperatuur, de tuinslang. In de toekomst wil ik wel graag een overdekte poetsplaats, maar dan voornamelijk als plek voor de hoefsmid. Een wasplaats staat ongeveer onderaan op mijn prioriteitenlijstje.

Maandag nog de staarten gewassen, maar dinsdag waren de staarten alweer helemaal gooi. Grijs van het zand, bij elkaar geplakt in strengen. De antiklit heeft niet mogen baten. Ik snap niet hoe anderen hun paard schoon houden.

Het is wel sterk afhankelijk van je paard.

Paard 1 na een bui + rollen:
Afbeelding

Paard 2:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

^) ^) ^) ^)

En dat was nog op zandgrond. Op kleigrond was het helemaal om te huilen. En dat was dan ook nog eens in de wei, zonder stromend water.

Soms moest ik met twee man 45 minuten poetsen voordat hij ACCEPTABEL was om te zadelen. %) Dan was hij absoluut nog niet schoon, maar dan was er net een plekje vrij voor zadel en hoofdstel. Soms was het zo erg (ondanks deken!) dat ik het helemaal niet meer kon halen om nog te rijden.

Het was al een uitdaging om zijn ogen zandvrij te krijgen.

Dat gemiep altijd over schimmels en bonten.... Ik heb twee schimmels gehad en die waren brandschoon vergeleken met het donkerbruine varken! :P

Had ik voor dat paard maar een wasplaats gehad. Hij is al een paar jaar geleden verkocht. Jullie snappen wel waarom. grapje, haha

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 08:56

ZO een heb ik ook -O- maar die staat gelukkig onder een deken, anders was het ook een ramp. Die doet eerst haar hoofd richting de grond en dan komt de rest... De modder zit dus ook tot in haar oren.

Afbeelding

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 09:12

Hahaha dat is echt erg!
Wij hebben hier kleigrond en die benen soms! :x
We hebben er hier twee met vier hoge witte benen. Maar in de wei heeft er geen enkele nog witte benen :D

Wasplaats staat wel hoog op mijn lijstje hoor!
Zijn nu info aan het inwinnen ivm schuur platgooien en nieuwe zetten. Dan komen er acht grote stallen in, zadelkamer en poets/was plaats. Vind ik wel handig. Als ik dan weer wedstrijd kan gaan rijden, met eentje die vier hoge witte benen heeft...
Denk dat ik ze goed ga mogen inpakken elke keer!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 09:12

sneeuwpop schreef:
DubbelDun schreef:
Met -6 zal het water IN de boiler wel op temperatuur blijven, maar de aan-/ afvoer leiding kunnen wel bevriezen. Hier zul je dan een tracing op moeten zetten.Maar beter kun je ellende gewoon voorkomen door hem met vorst uit te zetten en leeg te laten lopen.

Dat leeg laten lopen ben ik dus een x vergeten.. ..
weg boiler... pfff
heb hem niet vervangen want gebruikte hem ook weinig.

Idem en moet nog wel vervangen #)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 09:16

Ik veeg het ergste eraf en zadel dan gewoon op. Regelmatig nat zand nog in devacht gehad maar nooit schuurplekken dus dat zal wel loslopen. Wassen doe ik bij mijn 2 schimmels alleen de staarten. De rest nooit. Ze liggen nooit in hun eigen mest dus niks dat niet weggaat met een borstel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 09:19

Ik was ze allemaal voor concours en na goed zweten in de training spuit ik ze helemaal af en dan onder het solarium.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 09:33

Wassen doe ik echt nooit. Niet eens voor de hippiade afgelopen jaar. Benen en staart nog net maar dat kan prima met koud water. Zelfs in de winter.
Na een zware training sluit of spons ik wel helemaal af maar dat net zo lief met koud water, dan is namelijk afkoelen toch het devies.

In de winterdag kan ik nog wel eens een wit been nat maken. Schuren met het witte zand uit de bak en dan afspoelen. Worden ze ook mooi schoon van.
En om het niet wassen compleet te maken is mijn nieuwe paard zwart bruin met maar een miniem wit randje langs 1 voet *D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 09:36

Een wasplaats en solarium lijkt mij zo luxueus :D

Ik heb een aqua to go en dat is voor in de zomer wel de beste aankoop die ik ooit gedaan heb. Kan je toch wel afspuiten onder druk en als ik hem thuis met warm water vul kan ik er in de winter ook wel wat mee. In de zomer koel ik de benen vaak wel na het rijden. Vroeger op de pensionstal in de winter ook maar dan ging hij daarna op stal.
Nu is de wei en de paddock al zo nat dat ik geen extra water meer wil veroorzaken :D

Mijn bruine houdt zichzelf eigenlijk altijd redelijk proper. Zelfs zijn 3 halve witbenen houdt hij redelijk deftig wit. Alleen de laatste dagen is ie zich volledig aan het paneren met zand. Volgen smij omdat ze de hele natte winter dus ook geen zandplekje hadden om lekker te rollen en hij nu de schade inhaalt.

Net zoals Lorette zegt, veeeeel poetswerk eer ik kan rijden!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 10:11

Hier liggen ze en rollen ze veel in de modder dus zijn vaak vies.. Maar meestal regent dat vanzelf wel weer schoon :P

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 10:25

Leuke anekdote: in Frankrijk moet de dierenarts komen om je paard te laten registreren in het land. Hierbij controleren ze onder andere de chip maar ook de aftekeningen. Bij mijn paard staat in zijn paspoort dat hij een witte kol heeft en witte voetjes. We hebben dus met een emmer water en borstel moeten zoeken naar het wit. Tot grote hilariteit van de dierenarts.
Het is maar goed dat ik wist dat het er zat :x

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 10:50

Mijn jonge is ook zo'n vuil ding.. Heeft ook wel met z'n wintervacht te maken maar als die binnenkomt zie je echt niet meer welk kleur ie heeft onder die laag modder.. Hij laat zich ook echt neerPLOFFEN in de plassen dus het spettert overal op..
En de oudste ziet er vaak nog wel redelijk uit, maar slaagt er altijd in om hele klodders in z'n oren te hebben...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 10:51

@lorette: die ziet er wel heel gepaneerd uit :)
Gelukkig is die van mij geen viezerik en houdt ook niet van rollen in nat zand. Áls ze eens erg vies is (imo) dan doe ik haar een paar dagen een regendeken op met nylon binnenkant. Daar 'schuurt' ze weer super wit van :D

satyasat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:06

Ik heb een tijdje terug anti kraak gewoond in brabant op een boerereitje en ook mijn paardjes aan huis gezet, was heeeerlijk!
Vanuit de slaapkamer en badkamer waren ze te zien in de wei en de poetsplek hadden we voor de huiskamer :)
In de bijkeuken allemaal stangen voor zadels hoofdstellen etc, echt iiideaal !

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 15:51

Lekker smerig Lorette!

Bij mijn donkere paarden was ik alleen de benen en staart in de winter. De rest doe ik met een natte doek. Scheren of een deken met hals werkt wel goed.

Mijn fokmerrie gaat het liefst IN een plas liggen. Haar oudste en jongste dochter doen dat ook, dus ik vrees dat ze het haar kinderen ook aanleert _O- Dat wordt poetsen over 2 jaar..

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 13:04

Dit is echt zo'n blij dat ik mijn paarden thuis heb momentje *\o/* Paarden lekker in het zonnetje met ontbijt, bij het jonge paard de deken af, anderen een deken minder en de hals eraf. Meteen lekker met elkaar kriebelen.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 13:23

Hier staan ze ook allemaal al in de zon. Heb dekens ook afgelaten. Ze genieten er ook echt van.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:30

Er kwam hier net een mevrouw aan de deur, vragen of we pensionstalling doen. Is voor een vriendin van haar. Maar momenteel is dat nog redelijk moeilijk, aangezien ik niks kan doen nog voor een paar weken, en daarnaast willen we alle omheining nog veranderen, en zijn er plannen voor de schuur compleet te veranderen. We willen graag eerst alles goed in orde hebben, voor we erover nadenken om pensionstalling te doen. Die mevrouw was precies niet zo blij met het antwoord #)
Heb gezegd dat die vrouw altijd wel eens langs kan komen, dat we erover zullen nadenken,naar het is nu even niet handig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:39

Hmmm als ze nu al zo reageerd.... je moet pension echt willen, elke dag volk over je erf dat steeds alles op hun manier wil.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:27

Sure_lee schreef:
Zou gezellig zijn! En als je dan niet kunt, kunnen we ook wel een keer apart afspreken. Ik heb toch geen werk dus tijd genoeg om ritjes te maken.

Helaas is 5 april met pasen..... dus dat gaat niet lukken :(

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:10

Ik zou er niet aan moeten denken, pensionpaarden.
Afgelopen weekend heerlijk samen met mijn man rondom huis bezig geweest. Moet er niet aan denken dat ik dan rekening zou moeten houden met een pensionklant :n beetje aso misschien.

We hebben wel een heel fijne aankoop gedaan, een kunstmeststrooier voor achter de zitmaaier. Echt briljant, ik heb er meteen het gazon en de weides mee gekalkt, fluitje van een cent zo!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:16

Wendy, ik heb ook net een kunstmeststrooier aangeschaft. Wel eentje waar je zelf mee moet lopen, maar ik vind het nu al een geniaal ding. Waar heb jij kalk gekocht?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:29

Maura...wat voor een heb je als ik vragen mag?Ik zoek ook een die het goed doet...

Ik haal mijn kalk trouwens bij de landbouwwinkel...heb nog wat liggen maar was geloof ik iets van E5,60 per zak van 25kg.Weet huidige prijs nog niet...deze maand ff neuzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:38

Wendy schreef:
Ik zou er niet aan moeten denken, pensionpaarden.
Afgelopen weekend heerlijk samen met mijn man rondom huis bezig geweest. Moet er niet aan denken dat ik dan rekening zou moeten houden met een pensionklant :n beetje aso misschien.

We hebben wel een heel fijne aankoop gedaan, een kunstmeststrooier voor achter de zitmaaier. Echt briljant, ik heb er meteen het gazon en de weides mee gekalkt, fluitje van een cent zo!

Hier exact hetzelfde Wendy, moet echt niet aan pensionklanten denken..... Wij ook heerlijk rondom het huis gescharreld en vaak tegen elkaar gezegd dat ik vooral de pensionstal niet mis. Vind het echt zaaaaaaaaalig om lekker alleen met mijn paarden bezig te zijn, geen gezeur van stalgenoten die hulp willen ja, ik weet het dit klinkt heel egoïstisch, maar in de jaren dat ik op pension stond, was er ALTIJD wel iemand die vroeg of ik ergens naar wilde kijken, helpen, voelen , paard rijden, paard binnen/buiten zetten, voeren enz enz. Dit kwam waarschijnlijk ook omdat de pensionstal bij mijn buurman was en ik dus vaak en veel op stal was, dus dat betekende dat ik automatisch "het zaadje" was als iemand ergens mee zat.....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:39

Ik heb de kalk gewoon gehaald bij de Welkoop, van die korrelkalk, was volgens mij 7 euro voor 20 kilo. De Welkoop ligt voor mij op de route tussen werk en huis, dus daar kom ik regelmatig.