Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:02

Nee, maar dat is anders dan de vergelijking die je nu maakt. Een paard staat 23/7 op een een stuk van 3X3, zal alleen een rondje kunnen draaien. Voor een dier wat gemaakt is om 18 uur te bewegen, is dat niet goed.

boerderij14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:03

hier zijn de ponys dol gelukkig 24/7 buiten te lopen... die hebben genoeg te doen..
een paard is een buiten dier,, het hoort niet opgesloten te staan

boerderij14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:03

en kunnen er dus problemen van komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:06

Daarom vind ik nog niet dat je mij zo moet aanvallen, omdat ik gewoon een vraag stel.
Ik ken heel de theorieën wel waar mee rondgestrooid wordt, maar moet ook zeggen dat de stalpaarden die ik ken compleet blessurevrij zijn .. Dus dat stal = blessures gaat er bij mij niet in .. En iets algemener/genuanceerder reageren zou je ook niet misstaan ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:07

boerderij14 schreef:
hier zijn de ponys dol gelukkig 24/7 buiten te lopen... die hebben genoeg te doen..

Er is ook nog een grijs gebied tussen 24/7 stal en 24/7 binnen.
Mijn pony stond voorheen overdag uren buiten en tegen de avond weer op stal. Lekker 10 uur per dag buiten, heerlijk. Merk qua gedrag geen verschil tussen toen en nu 24/7 buiten.

Heb de stal ivm vrieskoud en sneeuw open gezet, met stro. Is verkeerd gegaan, paard staat er heel vaak in en is weer benauwd geworden. Dus nu maar even mijn hele wei opgeofferd ipv klein stukje om de stal.
Toch maar op zoek nog naar rubberen tegels... -O-

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:08

[***] schreef:
Daarom vind ik nog niet dat je mij zo moet aanvallen, omdat ik gewoon een vraag stel.
Ik ken heel de theorieën wel waar mee rondgestrooid wordt, maar moet ook zeggen dat de stalpaarden die ik ken compleet blessurevrij zijn .. Dus dat stal = blessures gaat er bij mij niet in .. En iets algemener/genuanceerder reageren zou je ook niet misstaan ;)

Niemand zegt ook dat een stalpaard direct blessures betekend, alleen dat het risico niet kleiner is als ze ipv op wei, op stal staan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:10

Juulola schreef:
pfoe ja ik zou het niet kunnen een paard 24/7 op stal, maar daar krijgt een paard toch ook eerder blessures van denk ik zo?

Eerder gepost, een algemene gedachtegang, en ik vroeg gewoon of dat echt zo is, dat paarden op stal eerder blessures krijgen ...

boerderij14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:21

vuurneon schreef:
boerderij14 schreef:

Er is ook nog een grijs gebied tussen 24/7 stal en 24/7 binnen.
Mijn pony stond voorheen overdag uren buiten en tegen de avond weer op stal. Lekker 10 uur per dag buiten, heerlijk. Merk qua gedrag geen verschil tussen toen en nu 24/7 buiten.

Heb de stal ivm vrieskoud en sneeuw open gezet, met stro. Is verkeerd gegaan, paard staat er heel vaak in en is weer benauwd geworden. Dus nu maar even mijn hele wei opgeofferd ipv klein stukje om de stal.
Toch maar op zoek nog naar rubberen tegels... -O-

ieder paard is inderdaad anders, maar de mijne hebben nooit anders geleefd.
en die kunnen ook wel 'snachts' op stal, maar voor mijn eigen, wil ik dat niet.
en bij mij staan ze op zaagsel.

voor als je nog op zoek bent hier een email adres en eventueel een website, daar heb ik mijn super fijne stalmatten vandaan. ze zijn wel prijzig maar zeker kwaliteit

peelvier@peelviervoeters.nl
www.peelviervoeters.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:00

[***] schreef:
Denk dat het iets minder zwart-wit moet ... of wil je alle paarden die zichzelf verwonden door buiten te staan meteen laten inslapen?

Ik vind het sowieso egoïstisch om een blind vluchtdier in leven te houden, maar als je dan ook nog niet de omstandigheden kan scheppen om zo'n paard een enigszins acceptabel leven te bieden.. Dat klinkt hard, maar ik heb nog nooit een blind paard gezien dat een fatsoenlijk leven had.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:04

@Fellor Wat zijn volgens jou de beste omstandigheden voor een blind paard?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:09

Nou dat weet ik niet hoor, Fellor. Ik ken een paard dat nog geen 20% gezichtsvermogen heeft en die gewoon strandritten (rengalop) rijdt en over het algemeen nog steeds alle anderen eruit loopt.
Ik denk dat een blind paard een gelukkig leven kan leiden. Ze doen tenslotte zoveel merr met hun gehoor. Maar je moet natuurlijk - net als bij elk ander paard - zorgen voor de juiste omstandigheden waar het pasrd zich happy bij kan voelen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:14

Ik denk eigenlijk ook dat het jan maar wel onder juiste omstandigheden.

bijv. Paddock omheind en geen losse dingen of wat dan ook in de route er naartoe of in de paddock.

Zou zelf ook de voorkeur geven aan een vaste omheining

en zoveel mogelijk vaste routine en ik denk dat je aan het beestje zelf wel kan zien of hij of zij
Het dan goed doet. Mentaal en lichamelijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:51

Fellor schreef:
Ik vind het sowieso egoïstisch om een blind vluchtdier in leven te houden, maar als je dan ook nog niet de omstandigheden kan scheppen om zo'n paard een enigszins acceptabel leven te bieden.. Dat klinkt hard, maar ik heb nog nooit een blind paard gezien dat een fatsoenlijk leven had.

Ik vind dit eigenlijk nodeloos hard en kwetsend. Natuurlijk mag dat je mening zijn, maar je moet zien op welke plek je die verkondigd. Ik hoop dat Sabine een hardere huid heeft dan ik, want ik zou echt overdonderd zijn als men mij dit zou zeggen over mijn paard waar ik verdomd veel moeite voor doe.

Het is altijd in dergelijke gevallen dat men teruggrijpt naar het beeld van het wilde paard als vluchtdier met bepaalde instincten. Dat we in een paardenleven 1001 dingen doen die rechtstreeks indruisen tegen de natuur van een paard, dat maakt allemaal niet uit. Maar een paard met een gebrek, spuit erin, want die zou het in de natuur ook niet volhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 00:10

Denk niet dat ik een dikkere huid heb, doet altijd pijn zo'n dingen .. maar ik wijt het dan maar aan onwetendheid, geen ervaring hebben met .. en gewoon maar iets roepen zonder ook maar enig idee te hebben hoe de werkelijkheid is (en dan de echte werkelijkheid, niet de theoretische werkelijkheid). Heb op andere plaatsen het woord 'inslapen' ookal zien voorbij komen, dus iets ben ik wel gewend, al blijft het altijd ergens pijn doen als er zo'n harde reacties komen. Maar dan heb ik 1 ding wat die mensen niet hebben, en dat is het paard in kwestie .. en als ik daar naar kijk en hem bezig zie dan kan ik niet anders dan besluiten dat zijn tijd nog niet daar is. Mensen die hem IRL meemaken zeggen net hetzelfde, degene die hier op internet aan twijfelen mogen altijd eens langskomen ;)

Als je elk paard dat eens zich verwondt in de weide, of eens bang is, moet laten inslapen dan is wel meteen het paardenoverschot weg .. Heb paarden zich veel banger zien gedragen dan mijn blinde in dezelfde situatie, we stonden erbij en keken ernaar zeg maar (naja, ik dan toch :P ). En zo'n dier zou dan niet meer mogen leven.

Hij stond vandaag na de ochtendmaaltijd zowat te trappelen om terug in de paddock te mogen, bood zijn hoofd aan aan de stalhulp om toch maar zo snel mogelijk dat touw errond te hebben (is iets wat de stalhulp liever doet, maar hij loopt ook zelf naar de paddock als je hem tijd geeft). Ging dan de paddock in en meteen naar de hooibak en hooi eten .. Helemaal happy met zichzelf en de situatie.

Als hij nu niet naar de paddock had gewild, of daar de hele dag bang had rondgelopen, dan was het een ander verhaal geweest (en zelfs dan zijn er nog andere opties dan meteen inslapen, al zullen de boktmoraalridders het daar uiteraard ook niet mee eens zijn), maar zoals hij zich nu gedraagd, alsof er nooit wat is gebeurd.. neen, zijn tijd is nog niet gekomen..

En dat zeg ik, degene die er dagelijks mee bezig is en die alles zo goed mogelijk voor hem wil doen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 07:56

[***] schreef:
Juulola schreef:
pfoe ja ik zou het niet kunnen een paard 24/7 op stal, maar daar krijgt een paard toch ook eerder blessures van denk ik zo?

Eerder gepost, een algemene gedachtegang, en ik vroeg gewoon of dat echt zo is, dat paarden op stal eerder blessures krijgen ...

Dit is wetenschappelijk onderzocht en blijkt dus wel degelijk zo te zijn. Heeft te maken met de bloedsomloop oid.

Veel wijsheid toegewenst met je paard. Ik denk dat Fellor niet zegt dat je hem beter kan laten inslapen, ze zegt dat als hij niet meer op de paddock kan doordat hij blind is ze denkt dat je hem wellicht beter kan laten inslapen. Dat is dus een verschil, aangezien hij toch nog gewoon op de paddock staat? Ikzelf ga er niet over oordelen, maar ergens zit daar wel iets in. Als je een dier hebt dat, doordat hij blind is, te angstig is om buiten te staan en dus is gedoemd tot een leven alleen en in een stalletje, terwijl hij niet eens iets ziet, is dat misschien inderdaad niet zo'n paardwaardig leven meer. Maar dat is in jouw situatie absoluut niet het geval. Super hoe bewust je met ze bezig bent en ik ken het gevoel van roeien met de riemen die je hebt, het kan zo frustrerend zijn om maar niet voor elkaar te krijgen wat je eigenlijk graag wil.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:30

En toch: Ik rij elke dag langs een paard wat 24/7 buiten staat met een schuilstal en een shetlandpony. Die 2 zie ik altijd bij het hek staan kijken naar alles wat langskomt en die hinniken ook vaak als er een paard langskomt alsof ze mee willen. Ik vraag mij af of die paarden zo gelukkig zijn. Volgens mij wordt er verder niets met ze gedaan en vervelen ze zich stierlijk.
Mijn paard heeft dus combinatie weidegang en staluren en daarvan zie ik echt nooit dat hij zich verveelt. Op de wei staat hij te eten of hij trekt een keer een sprintje en op stal heeft hij kuil, of staat hij over zijn stal te kijken naar de paarden in de bak, of ik ben er. Dan denk ik toch dat de combinatie het fijnste werkt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:47

VogeltjeM: Fellor zegt dat het "sowieso egoïstisch" is om een blind paard in leven te houden. Ik kan me voorstellen dat je daar als eigenaar door gekwetst bent.

Caatje87: Het kan goed zijn dat die paarden zich stierlijk vervelen. Daarom is 24/7 niet per definitie beter maar hangt het er nog steeds vanaf wat je er van maakt. Ik zou mijn paard dolgraag 24/7 buiten hebben maar dan wel onder de juiste voorwaarden -voldoende schuilmogelijkheid, niet tot de knieën in de modder, een stabiele kudde waar mijn paard voldoende rust en ruimte kan vinden enz.
En dan nog zou ik net als nu 6 tot 7 dagen per week met haar werken en leuke dingen doen. Het één sluit het ander niet uit.

[***]: Het is jouw paard en jij kent de situatie. Jij hebt dus als enige echt recht van spreken. Wees kritisch maar laat je niet van de wijs brengen en vertrouw op je eigen oordelingsvermogen. Als jij ziet dat de tijd nog niet gekomen is voor jouw paard dan kan een ander vanachter een computer dat niet weerspreken.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 28-01-14 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:48

Caatje: maar waarom zou een paard zich in een stal minder vervelen dan buiten met een maatje? Dat vind ik erg onlogisch. Dan is het waarschijnlijker dat er gewoon iets qua omstandigheden niet in orde is bij die pony's die jij beschrijft. Overigens hoeven die dieren niet ongelukkig te zijn, het kan ook nieuwsgierigheid/opwinding zijn, mijn paard is dan nog wel jong maar die volgt ook alles rondom de paddock op de voet :')

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:09

@Nikass: Nee daar ben ik het wel mee eens. Als zelf alsnog vaak komt en afwisseling aanbiedt, dan lijkt het me ook geen probleem. Maar toch is de 24/7 niet altijd super.

@VogeltjeM: Ik denk vooral het stukje afwisseling in de dag. Groot deel op de wei ( 5 uur in de winter en 9/10 uur in de zomer) en een stuk op stal + aandacht en afwisseling van het rijden/longeren/wandelen dat het, het leuker maakt voor een paard. Daarnaast heeft mijn paard geluk dan hij aan 2 kanten van zijn stal naar buiten kan kijken en als mensen aan het rijden zijn, kan hij over zijn stal naar de bak kijken. Dit doet hij dan graag.

Wat er aan de omstandigheden mis zou zijn weet ik niet. Ze hebben een groot stuk land, ze hebben een schuilstal, staan niet in de modder. Maar toch zie ik ze altijd ergens in een hoekje staan suffen. En worden ze idd helemaal enthousiast als er paarden voorbij komen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:43

Tja mijn paard krijgt genoeg aandacht, maar gewoon kijken wat allemaal voorbij komt over de weg naast haar paddock is alsnog een hobby van haar. :D
Volgens mij vinden paarden het gewoon leuk om alles in de gaten te houden.

Maar goed, nu kunnen paarden ook vrij saai zijn. Naar het eten, even uitbuiken, naar het drinken, kijken naar de weg, misschien even liggen, sociaal contact, spelen oid, en weer eten... Maar voornamelijk eten. :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:11

Mijn paard staat in het weideseizoen op een heel groot land op een rustige stal. Op stal komt niet veel voorbij. Helemaal achter het land is een fietspad waar behoorlijk wat langskomt aan fietsers, wandelaars, ruiters, landbouwmachines. Maar als het dan rustig is en dan komt er opeens een brommertje over het fietspad dan kan het maar zo zijn dat ze met zijn allen 300 meter terug richting stal galopperen. "wat schrokkken we hè!" _/-\o_

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:14

Maar ook al is er voor ons ogenschijnlijk niet veel te zien... weilanden, koeien, vogels, weilanden, hazen en ganzen :) vergis je niet in wat een paard veel meer ziet dan wij.
Ik ben alleen wel blij dat ze dan echt om zich heen kan kijken en niet alleen over een staldeur.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:36

Sabine, ik vind het vervelend om te zeggen maar de opmerking van Fellor is ook bij mij opgekomen (sorry :o...).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:47

Caatje87 schreef:
En toch: Ik rij elke dag langs een paard wat 24/7 buiten staat met een schuilstal en een shetlandpony. Die 2 zie ik altijd bij het hek staan kijken naar alles wat langskomt en die hinniken ook vaak als er een paard langskomt alsof ze mee willen. Ik vraag mij af of die paarden zo gelukkig zijn. Volgens mij wordt er verder niets met ze gedaan en vervelen ze zich stierlijk.
Mijn paard heeft dus combinatie weidegang en staluren en daarvan zie ik echt nooit dat hij zich verveelt. Op de wei staat hij te eten of hij trekt een keer een sprintje en op stal heeft hij kuil, of staat hij over zijn stal te kijken naar de paarden in de bak, of ik ben er. Dan denk ik toch dat de combinatie het fijnste werkt.

Dat paarden hinniken naar andere paarden die langskomen zegt natuurlijk niks ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:49

Caatje87 schreef:
@Nikass: Nee daar ben ik het wel mee eens. Als zelf alsnog vaak komt en afwisseling aanbiedt, dan lijkt het me ook geen probleem. Maar toch is de 24/7 niet altijd super.

@VogeltjeM: Ik denk vooral het stukje afwisseling in de dag. Groot deel op de wei ( 5 uur in de winter en 9/10 uur in de zomer) en een stuk op stal + aandacht en afwisseling van het rijden/longeren/wandelen dat het, het leuker maakt voor een paard. Daarnaast heeft mijn paard geluk dan hij aan 2 kanten van zijn stal naar buiten kan kijken en als mensen aan het rijden zijn, kan hij over zijn stal naar de bak kijken. Dit doet hij dan graag.

Wat er aan de omstandigheden mis zou zijn weet ik niet. Ze hebben een groot stuk land, ze hebben een schuilstal, staan niet in de modder. Maar toch zie ik ze altijd ergens in een hoekje staan suffen. En worden ze idd helemaal enthousiast als er paarden voorbij komen.

Dus jouw paard staat in de winter 5u op de wei en de rest op stal of aan het werk?

Afwisseling zou IMO niet moeten komen door het op stal zetten :o.