Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
boerderij14 schreef:hier zijn de ponys dol gelukkig 24/7 buiten te lopen... die hebben genoeg te doen..
een paard is een buiten dier,, het hoort niet opgesloten te staan
[***] schreef:Daarom vind ik nog niet dat je mij zo moet aanvallen, omdat ik gewoon een vraag stel.
Ik ken heel de theorieën wel waar mee rondgestrooid wordt, maar moet ook zeggen dat de stalpaarden die ik ken compleet blessurevrij zijn .. Dus dat stal = blessures gaat er bij mij niet in .. En iets algemener/genuanceerder reageren zou je ook niet misstaan
vuurneon schreef:boerderij14 schreef:hier zijn de ponys dol gelukkig 24/7 buiten te lopen... die hebben genoeg te doen..
een paard is een buiten dier,, het hoort niet opgesloten te staan
Er is ook nog een grijs gebied tussen 24/7 stal en 24/7 binnen.
Mijn pony stond voorheen overdag uren buiten en tegen de avond weer op stal. Lekker 10 uur per dag buiten, heerlijk. Merk qua gedrag geen verschil tussen toen en nu 24/7 buiten.
Heb de stal ivm vrieskoud en sneeuw open gezet, met stro. Is verkeerd gegaan, paard staat er heel vaak in en is weer benauwd geworden. Dus nu maar even mijn hele wei opgeofferd ipv klein stukje om de stal.
Toch maar op zoek nog naar rubberen tegels...
[***] schreef:Denk dat het iets minder zwart-wit moet ... of wil je alle paarden die zichzelf verwonden door buiten te staan meteen laten inslapen?
Fellor schreef:Ik vind het sowieso egoïstisch om een blind vluchtdier in leven te houden, maar als je dan ook nog niet de omstandigheden kan scheppen om zo'n paard een enigszins acceptabel leven te bieden.. Dat klinkt hard, maar ik heb nog nooit een blind paard gezien dat een fatsoenlijk leven had.
[***] schreef:Juulola schreef:pfoe ja ik zou het niet kunnen een paard 24/7 op stal, maar daar krijgt een paard toch ook eerder blessures van denk ik zo?
Eerder gepost, een algemene gedachtegang, en ik vroeg gewoon of dat echt zo is, dat paarden op stal eerder blessures krijgen ...
Caatje87 schreef:En toch: Ik rij elke dag langs een paard wat 24/7 buiten staat met een schuilstal en een shetlandpony. Die 2 zie ik altijd bij het hek staan kijken naar alles wat langskomt en die hinniken ook vaak als er een paard langskomt alsof ze mee willen. Ik vraag mij af of die paarden zo gelukkig zijn. Volgens mij wordt er verder niets met ze gedaan en vervelen ze zich stierlijk.
Mijn paard heeft dus combinatie weidegang en staluren en daarvan zie ik echt nooit dat hij zich verveelt. Op de wei staat hij te eten of hij trekt een keer een sprintje en op stal heeft hij kuil, of staat hij over zijn stal te kijken naar de paarden in de bak, of ik ben er. Dan denk ik toch dat de combinatie het fijnste werkt.
Caatje87 schreef:@Nikass: Nee daar ben ik het wel mee eens. Als zelf alsnog vaak komt en afwisseling aanbiedt, dan lijkt het me ook geen probleem. Maar toch is de 24/7 niet altijd super.
@VogeltjeM: Ik denk vooral het stukje afwisseling in de dag. Groot deel op de wei ( 5 uur in de winter en 9/10 uur in de zomer) en een stuk op stal + aandacht en afwisseling van het rijden/longeren/wandelen dat het, het leuker maakt voor een paard. Daarnaast heeft mijn paard geluk dan hij aan 2 kanten van zijn stal naar buiten kan kijken en als mensen aan het rijden zijn, kan hij over zijn stal naar de bak kijken. Dit doet hij dan graag.
Wat er aan de omstandigheden mis zou zijn weet ik niet. Ze hebben een groot stuk land, ze hebben een schuilstal, staan niet in de modder. Maar toch zie ik ze altijd ergens in een hoekje staan suffen. En worden ze idd helemaal enthousiast als er paarden voorbij komen.