[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:12

Hier ook interesse om zo een net te bestellen ook van BE en de verzending is inderdaad duur maar ik kijk direct of ik nog andere zooi nodig heb. Bij het voer kan je trouwens nog een proefverpakking van iets gratis mee laten zenden (350gram). :)

Hier is het voor 2 mini's de tinker staat sinds een dag thuis dus krijgen ze nu hun hooi los tijdelijk maar ik merk nu al dat ze véél te snel eten dan. :')

Kirrr

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:21

Misschien kunnen we samen bestellen Lori? Afhankelijk waar jij woont natuurlijk.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:10

Ik ben van West- Vlaanderen denk niet dat je uit de buurt bent of wel ? Was eigenlijk mijn bestelling al aan het plaatsen maar goed wacht nog even op je antwoord dan :) .

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:36

Hallo, ik ben op zoek naar twee slowfeeder netten voor 2 mini shetten die aan 1 punt op te hangen zijn en zie Door de bomen het bos niet meer zoveel verschillende zijn er. Ik heb het hele topic nog niet doorgelezen, maar als iemand een idee heeft welke goed zijn, graag.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:39

De xsmall of small van equiculinair Fennadev https://equiculinair.nl/slowfeeder-hooi ... small.html .

Deze kan je vast maken op 1 punt en hebben 3x3 mazen, de enige kleinere die ik weet worden verkocht door barefoot Nederland (hier in het topic aanwezig) maar deze moet je aan 2 punten vastmaken of even ombouwen zodat je het aan 1 punt kan hangen :j .

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:51

Die had ik inderdaad al gezien maar ben nogal bang dat ze niet dicht genoeg op de grond komen te hangen en dus te hoog blijven hangen voor Alex. Ze gaan namelijk vanaf het plafond hangen zoals een gewoon groot hooi net en dat is ongeveer 2 meter hoog. Ik zou een grote niet helemaal vullen natuurlijk. Deze ongeveer: http://www.dierenverblijf.eu/images/har ... nmazig.jpg
Laatst bijgewerkt door Jorex op 05-09-15 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:58

Fennadev schreef:
Hallo, ik ben op zoek naar twee slowfeeder netten voor 2 mini shetten die aan 1 punt op te hangen zijn en zie Door de bomen het bos niet meer zoveel verschillende zijn er. Ik heb het hele topic nog niet doorgelezen, maar als iemand een idee heeft welke goed zijn, graag.

Touwtje er door weven en zo'n 2 punten net kan ook aan 1 punt vast. Vervolgens leeg ophangen om hoogte te bepalen (want dan moet net iets boven de grond hangen) en dan weet je of ze er bij kunnen.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:59

Daar vraag je wat hier heb ik rubberen rekkers/elastieken daarvoor om dingen lager en hoger te hangen naar eigen behoefte. Nu denk dat je met de large wel vrij ver gaat zitten sowieso, ik ga 'm bestellen voor de kleintjes de smal versie en die hangt dan ook vanaf het plafond op maar kan je pas volgende week ergens zeggen hoe laag dat is :') (is ook voor 2 mini's)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:03

Haha, dat geeft niet, heb nog tot november om te beslissen. Alex heeft nu een gewoon net maar die heeft ie wel snel leeg. In november komt de tweede. Ik kan anders altijd nog een hooi touwtje gaan gebruiken en die Door een paar punten heen rijgen.

@tamary ik ga t risico niet nemen iets te bestellen dat misschien niet gaat passen vandaar dat ik hier eerst informeert.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:13

Je moet mijn net sowieso natuurlijk nog verwerken tot hooinet.

Kan als je gewoon een boksbal-hooinet wilt heel simpel door het op de maat knippen die je wilt, en dan vervolgens simpelweg een stevig touw door het hele spul heen te rijgen, doen wel meer mensen :)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:26

Wat een handig topic! Na jaren mijn paarden op stal te hebben gehad (en dan zelf binnen/buiten zetten of laten doen), komt eindelijk mijn droom uit! Eerdaags worden er uitloopstallen gemaakt en die van mij hoeven dan niet meer op stal. Ben zo blij!

Ben al enige tijd aan het nadenken over hoe ik het hooi ga aanbieden.. Heb nu al 2 palletboxen kunnen regelen (voor ieder 1), nu alleen nog iets om over het hooi te doen. Zat eerst aan gaasmatten te denken, maar denk dat ik toch liever netten wil gaan gebruiken.

Momenteel gebruik ik al (jaren) de fijne maas hooinetten van EJ, ben daar erg tevreden over. Ze eten best snel, maar hoef in principe maar 1x te vullen per paard en ze hebben dan voor 24 uur genoeg.

Aangezien de palletboxen toch al wat prijzig waren, wil ik niet teveel uitgeven aan het rooster wat erop komt. Heb op eerdere pagina's al wat mooie ideeën gezien. Toen zat ik te denken.. Ik heb echt nog genoeg EJ hooinetten thuis liggen, kan ik hiervan een mooi rooster maken? (zou dan alleen iets/een vierkant iets moeten hebben om het hooinet omheen te doen)

Zijn er verder nog goeie tips voor een echte beginner qua 24/7 buiten laten staan? :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:34

Lori schreef:
Ik ben van West- Vlaanderen denk niet dat je uit de buurt bent of wel ? Was eigenlijk mijn bestelling al aan het plaatsen maar goed wacht nog even op je antwoord dan :) .

Ai dat is redelijk ver, dan is ophalen niet echt mogelijk. Sorry voor je op te houden dan.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:36

Ik heb jammer genoeg al in een gat in de 2x2 hooinetten.
Wel maar bij 1 paard.
Heb deze dus terug weggehaald en aan een ander paard gegeten.

Hij is er echt veel te brut mee.. Hopelijk zijn die equiculinair sterker.
Die van EJ krijgt hij niet kapot, maar die zijn veel te groot van maas.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:46

@cardy: bij de bouwmarkt CV-pijp halen en 4 klembochten óf een pijpenbuiger huren en de boel op maat buigen. De opening ergens midden in een buis houden en dit dichttapen met ductape of één klembocht gebruiken

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 08:36

Ik vond die klembochten echt onwijs duur. Zeker als je voor 2 frames wilt ben je best veel geld kwijt.
Ik heb inmiddels eindelijk (weken op moeten wachten) m'n epplejeck hooinet binnen. Ik ga proberen om een frame te maken van takken in oude fiets binnenband.
Let wel op met die epplejeck hooinetten, de mazen kan je zo uit elkaar trekken als je het losgeknipt hebt van de zijkant..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 09:44

Kirrr schreef:
Ik heb jammer genoeg al in een gat in de 2x2 hooinetten.
Wel maar bij 1 paard.
Heb deze dus terug weggehaald en aan een ander paard gegeten.

Hij is er echt veel te brut mee.. Hopelijk zijn die equiculinair sterker.
Die van EJ krijgt hij niet kapot, maar die zijn veel te groot van maas.

Die van Equiculinair zijn een stuk sterker. Daar heb ik netten van die al jaren meegaan en die 2x2 netten zaten bij mij al na een paar weken gaten in.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 09:50

Nu ben benieuwd heb voorlopig enkel een net voor de pony's besteld, de grote heeft een van 3,5 x 3,5 en zo lang die niet stuk is koop ik geen nieuwe voor hem. Hopelijk krijg ik 'm nog deze week binnen :j .

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:37

DubbelDun schreef:
@cardy: bij de bouwmarkt CV-pijp halen en 4 klembochten óf een pijpenbuiger huren en de boel op maat buigen. De opening ergens midden in een buis houden en dit dichttapen met ductape of één klembocht gebruiken

Oke dankjewel! Een kennis van mij heeft zo'n ding om CV pijp de buigen, dus dat komt mooi uit.
Als alle hoeken gebogen zijn, hoe kan je dan het beste de 2 uiteindes vanstzetten? Toch aalsnog met 1 klembocht? Of toch met ductape wat jij zegt?

Eerst maar eens kijken hoe duur CV pijp is haha...

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:39

Beste met een klembocht, ductape lag er hier zo naast...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:40

De dunste uitvoering CV pijp is niet zo duur en een klembocht zit natuurlijk steviger als een strookje ductape :). Het belangrijkste is dat het net er ook eens af moet om uit te wassen.
Je kunt de buis wat verzwaren door er zand oid in te doen.

@ _PatriciaH : ik heb ductape op de regendekens zitten en dat zit er al jaren :D
Daar heb je ook kwaliteitsverschil in :)

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:48

cardy: Je kan de netten toch gewoon vastleggen in de kist? Doe ik ook; ik heb IBC vaten doorgezaagd, en daar maak ik 2 vastzetringen in tegenover elkaar. Als je aan de EJ netten, aan de ring en aan het touw een karabijnhaak maakt, klik je het net zo vast aan de ringen.
Kijk zo, maar dan nog in een houten kist:

http://www.mijnalbum.nl/Foto650-8IDQEWMG.jpg

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:53

marionblo schreef:
cardy: Je kan de netten toch gewoon vastleggen in de kist? Doe ik ook; ik heb IBC vaten doorgezaagd, en daar maak ik 2 vastzetringen in tegenover elkaar. Als je aan de EJ netten, aan de ring en aan het touw een karabijnhaak maakt, klik je het net zo vast aan de ringen.
Kijk zo, maar dan nog in een houten kist:

http://www.mijnalbum.nl/Foto650-8IDQEWMG.jpg

Dankjewel voor de tip! Had al eerder nagedacht over zoiets, maar dat heeft imo 2 negatieve dingen:

- er kan minder in
- is moeilijker te vullen

Wil het rek los kunnen maken, hooi erin en dichtdoen.

Het is jammer dat ik 2 bakken moet maken (1 van de 2 is vrij gemeen en wil ze daarom liever niet bij elkaar hebben).

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:54

DubbelDun schreef:
De dunste uitvoering CV pijp is niet zo duur en een klembocht zit natuurlijk steviger als een strookje ductape :). Het belangrijkste is dat het net er ook eens af moet om uit te wassen.
Je kunt de buis wat verzwaren door er zand oid in te doen.

@ _PatriciaH : ik heb ductape op de regendekens zitten en dat zit er al jaren :D
Daar heb je ook kwaliteitsverschil in :)

Ik heb goede tape maar door het trekken aan het net is het er zo af. Ook de dunste uitvoering pijp hebben ze hier zo krom en uit zijn vorm getrokken... ligt er aan hoe je paarden ermee om gaan!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:58

Ligt ook aan hoe grof je hooi en en hoe fijn de mazen :D

Steviger is ook zwaarder en beter, maar TS wil niet teveel uitgeven.
Helaas is goedkoop vaak duurkoop. Persoonlijk zou ik ook kiezen voor een degelijker kwaliteit.
Het net heeft veel meer te verduren aan slijtage dan de bakken zelf.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:04

Idee is vooral om eerst de EJ hooinetten op te maken die ik nu nog heb liggen. Heb denk nog 4 of 6 grote (2 paards) en 2 kleine (1 paards). En dan 2 frames maken van 15mm CV buis en deze evt. Te vullen met zand.

Frames laten buigen en de open hoek dichtzetten met een klembocht.

Als de netten "op" zijn wil ik voor ander en beter materiaal gaa . Wil inderdaad niet teveel geld uitgeven, ook omdat het een uitprobeersel is. En liever dan eerst gebruiken wat ik al heb ipv veel geld uitgeven.