Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:11

Is een EU pallet.

Je kan ofwel:

* palletborg : 10 euro

* onmiddellijk een andere EU pallet meegeven
-> betaal je 10 euro niet !

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:13

Vraag aan AstraGirlie: Waarom schommel je zo met je prijzen?

Gisteren: € 5,91 per zak van 20 kg

Op 4/3/10 om 14.04 :€ 5,72 per zak van 20 kg

En op 3/4/10 om 19.50: € 4,80 voor een zak van 20 kg

Dat scheelt dus in 1 maand € 1,11 per zak??
Ik heb zo het idee dat de prijzen hier ook per maand bedacht worden.
Als ik zo even jullie fluctuatie doorreken dan moet het volgende maand € 5,72 (-0,19ct) zijn en dan de maand erop weer € 6,83 (+€ 1,11).
Lijkt je dat logisch?? en hoe verklaar je die behoorlijke prijsfluctuaties?
Je hebt toch een stroleverancier die je tegen (redelijk) vaste prijzen je grondstof aanlevert? A-kwaliteit stro fluctueert niet zó veel dat je consumentenprijzen daarvan zo schommelen.

*edit*:
EUROPALLETS
Hier zit statiegeld op.
Dit betaalt men óf bij de factuur wanneer de pallet niet direct overgestapeld en retourgegeven wordt aan degene die uitlevert.
Wordt er wél direct een pallet retour gegeven, dan wordt deze op de factuur in mindering gebracht (mits het een EUROpallet is, welke in goede staat verkeert).
Dit werkt zo bij nagenoeg ieder bedrijf, ongeacht of ze nu krullen, vlas, korrels of wat dan ook verkopen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:19

imker schreef:
Vraag aan AstraGirlie: Waarom schommel je zo met je prijzen?

Gisteren: € 5,91 per zak van 20 kg

Op 4/3/10 om 14.04 :€ 5,72 per zak van 20 kg

En op 3/4/10 om 19.50: € 4,80 voor een zak van 20 kg

Dat scheelt dus in 1 maand € 1,11 per zak??
Ik heb zo het idee dat de prijzen hier ook per maand bedacht worden.
Als ik zo even jullie fluctuatie doorreken dan moet het volgende maand € 5,72 (-0,19ct) zijn en dan de maand erop weer € 6,83 (+€ 1,11).
Lijkt je dat logisch?? en hoe verklaar je die behoorlijke prijsfluctuaties?
Je hebt toch een stroleverancier die je tegen (redelijk) vaste prijzen je grondstof aanlevert? A-kwaliteit stro fluctueert niet zó veel dat je consumentenprijzen daarvan zo schommelen.

*edit*:
EUROPALLETS
Hier zit statiegeld op.
Dit betaalt men óf bij de factuur wanneer de pallet niet direct overgestapeld en retourgegeven wordt aan degene die uitlevert.
Wordt er wél direct een pallet retour gegeven, dan wordt deze op de factuur in mindering gebracht (mits het een EUROpallet is, welke in goede staat verkeert).
Dit werkt zo bij nagenoeg ieder bedrijf, ongeacht of ze nu krullen, vlas, korrels of wat dan ook verkopen.

Tot stand komen van prijs:

* Vroeger kochten we standaard stropellets in.
-> Nu laten we deze zelf voor ons speciaal op maat produceren, hierdoor nog beter product & kwaliteit.

* We zochten evenwicht tussen belgië en buitenlandse verkoop in de prijs.
-> We verkopen tegenwoordig al pakken meer, hierdoor kon de prijs nog scherper :-)
-> We hebben nu systeem uitgewerkt die heel transparant is zodat mensen (bijna) geen vragen meer hebben over prijzen -> prijzen zijn incl. btw & transport
-> Prijzen zullen nu zo blijven (zie http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=997253 )

Nu zitten we op een geoptimaliseerde prijs voor BE & buitenland (o.a. NL/FR/D) die overal een scherpe trend op de markt neerzet !

Hopelijk een beetje duidelijk vanwaar even de prijsschommelingen.

p.s. Je uitleg tekst over Europellets is 100% correct :-) bij deze weet ik nu ook hoe dit te verwoorden in een korte duidelijke zin :-)

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:40

Ik kom hier zomaar binnen vallen, heb een aantal pagina's gelezen zowel in het begin van het topic als aan het einde. Wij willen over naar ander strooisel en twijfelen tussen strokorrels en vlas. Ik lees nog wat wisselende ervaringen en ook iets over toegevoegde stoffen?

Wat zijn voor jullie nou reden om absoluut WEL of absoluut NIET voor strokorrels of vlas te gaan. Het gaat hier om 8 boxen met zowel nette paarden als minder nette paarden/woelers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:05

De reden om niet op korrels over te gaan is dat ze het eten. Dat het na een tijdje een dikke koek wordt die je moet losscheppen en de volgende dag weer een koek is. Dat het dan ook niet een lekker zacht bed is, dat het duur is en dat je moet kiezen om ze droog in de stal te doen, waarmee je optimaal rendement hebt, maar dan eten ze tot ze er bij neervallen, of nat maakt en dan ben je de helft van het effect kwijt. Dat je de kans hebt dat je paard die gevoelige luchtwegen heeft, aan de hoest gaat.

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:47

De strokorrel,heb ik geen ervaring mee nog.
Van vlas weet ik,dat ze er koliek van kunnen krijgen,als ze het teveel eten,doen ze dit niet,zou ik voor vlas kiezen.
Ik heb onze merrie een tijdlang op vlas gehad,beviel prima.
Omdat ik nu 2 bijna alleseters heb,neem ik geen risico,
en heb ik gekozen voor de Hippo Gold.dit bevalt mij en de paarden erg goed,de paarden mogen er van eten,maar doen het niet echt graag,omdat ze er een droog bekkie van krijgen ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:34

Nadeel van vlas is dat:
-het de eerste dagen spekglad is
-gemeen prikt als het in je sokken/schoenen komt
-een zeiknatte bodem geeft (dus slecht opneemt)
-van schoon vlas gegeten wordt
-onhandig zwaar formaat

Voordeel is de prijs (ik betaal 5 euro p/pak)

Nadeel van strokorrels is:
-de prijs (bij gebruik Strovan)
-er van gegeten wordt door muizen en paarden (alle merken behalve Strovan)
-het zomers wat stoffig kan zijn
-het kleeft wat in de hoeven

Voordeel van strokorrels is dat:
-het is zuinig in gebruik (ivm vlas)
-muizen/paarden eten er niet van (alléén bij Strovan)
-minder opslag nodig
-handig formaat om te tillen

Qua uitmesten vind ik beide gelijk, dus die heb ik niet genoemd.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:17

Vlas heb ik nooit gebruikt, 1 x gemengd met strokorrels maar dat vond ik geen succes.

Het voordeel van strokorrels vind ik: het neemt goed vocht op, weinig opslagruimte en ook weinig mestafval. Ik gebruik pakken van 20 kg van 5,80 stuk en dan is het voordeliger in gebruik dan stro.
Nadeel strokorrels: je bent echt heel lang bezig met uitmesten met viezerikken die alles door de stal heenlopen.

Ik heb gisteren 2 zakken Hoveler stronestjes aangeschaft en die heb ik er doorheen gegooid. Ik ben heel benieuwd hoe dat werkt. Ik vraag me alleen nu al af hoe je uit moet mesten, die nestjes blijven op je vork liggen.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:55

Een van de nadelen van vlas is dat de kwaliteit schommelt van jaar tot jaar. Het vlas wordt gespreid op de grond bij de oogst en ondergaat daar een rottingsproces. Naargelang de weersomstandigheden kan de kwaliteit sterk verschillen, meer of minder rotting, schimmel enz.
Stro korrel is meer constant in kwaliteit want stro ligt een kortere tijd op het veld.
Verder zit in vlas ook wortelresten welke scherp en lang zijn

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:01

Als je een strokorrel-stal elke dag netjes bijhoudt, heb je alleen de mest eruit te scheppen, en de zijkanten naar het midden toe te werken zodat je weer een gelijke bodem krijgt. Onderaan vormt zich na enige tijd een koek (die trouwens zeer gemakkelijk op te scheppen valt), maar de bovenste laag blijft wel mooi los, zacht en droog. Zoniet is er te weinig ingestrooid van bij de start of tijdens het onderhoud.

Wij hebben onze paarden nog nooit er zien van eten, ze vinden het gewoon te droog. Mocht je paard er dan toch om één of andere reden enkele happen van proberen te eten, wel dan kan dit geen kwaad.

In geval van vlas is dit inderdaad wel gevaarlijk !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:21

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:07

Gebruik sinds een maand Hippo-Gold ipv aubiose en bevalt goed, qua uitmesten is aubiose prettiger bij een rommelkont op stal , met Hippo ben ik wat meer tijd kwijt maar qua kosten scheelt het zoveel dat ik het er graag voor over heb.
Lege stal van 3.50 bij 3.25 6x aubiose en 1 baal per week bijstrooien is per drie maanden 180 euro.
met Hippo 3 balen erin en 12 bijstrooien = 90 euro( hippo wel gekocht voor de introduktieprijs van 6 euro)
Het is op jaarbasis toch 270 euro goedkoper per stal x 2 is ruim 500 euro, kun je leuke dingen mee doen en het spul verteerd ook nog eens razendsnel dus zeer weinig mest om af te voeren.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 07:04

russel schreef:

Ik zie dat het product 1000 kg/m3 weegt, dit zijn toch waarden voor energiekorrel.
dergelijke korrels zijn zo gesloten dat ze blinken als een spiegel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:21

@granu: je bedoelt korrels om te verbranden??
Lijkt me dat die ook zo hard geperst zijn dat ze niet/moeilijk uit elkaar vallen.
Overigens wat is het gewicht per m3 voor stalkorrels dan ??

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:13

De ervaringen zijn wisselend dus. Ik denk dat we eerst maar eens gaan proberen, 2 stallen vlas en 2 stallen strokorrel. In ieder geval bedankt voor jullie meningen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:09

granu schreef:
russel schreef:

Ik zie dat het product 1000 kg/m3 weegt, dit zijn toch waarden voor energiekorrel.

Wat maakt het uit die prijzen op die site... -> Wij hebben toch betere prijs & ons product is wel voor paarden stalbodembedekking :-)

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:23

bigone schreef:
Gebruik sinds een maand Hippo-Gold ipv aubiose en bevalt goed, qua uitmesten is aubiose prettiger bij een rommelkont op stal , met Hippo ben ik wat meer tijd kwijt maar qua kosten scheelt het zoveel dat ik het er graag voor over heb.
Lege stal van 3.50 bij 3.25 6x aubiose en 1 baal per week bijstrooien is per drie maanden 180 euro.
met Hippo 3 balen erin en 12 bijstrooien = 90 euro( hippo wel gekocht voor de introduktieprijs van 6 euro)
Het is op jaarbasis toch 270 euro goedkoper per stal x 2 is ruim 500 euro, kun je leuke dingen mee doen en het spul verteerd ook nog eens razendsnel dus zeer weinig mest om af te voeren.

BigOne,

Zie http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=997253& (Agrodieren) om te zien dat
Tarwestrokorrels 20kg niet meer kosten dan je hippo introductie :D

Zo heb je tevens ook terug meer tijd vrij voor je paarden :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:01

AstraGirlie schreef:
granu schreef:

Wat maakt het uit die prijzen op die site... -> Wij hebben toch betere prijs & ons product is wel voor paarden stalbodembedekking :-)

Wat sneu is dit...... :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:16

Nou, behoorlijk. Toch jammer dat dit meer een verkoperstopic lijkt te worden dan een gebruikerstopic.
Ik ben overigens best tevreden met het mengsel met stronestjes. Ze lijken eigenlijk meer op geperste schijven van vlas. Het maakt de bodem idd wel luchtiger.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:17

Ach als het in ons voordeel is dan doen ze maar :D

Ik vind ook dat strokorrels gemengd met 'iets' er beter op wordt. Ik heb hiervoor wel vlas gebruikt, maar ook de kombi met HippoGold beviel erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:19

Ons voordeel? :D

Eigen voordeel, het boterhammezakje hoor. We snappen ondertussen toch wel dat die prijs gerelateerd is aan stro en zaagsel en dat het gewoon afval is?

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:43

DubbelDun schreef:
@granu: je bedoelt korrels om te verbranden??
Lijkt me dat die ook zo hard geperst zijn dat ze niet/moeilijk uit elkaar vallen.
Overigens wat is het gewicht per m3 voor stalkorrels dan ??

Energiekorrels dienen hard geperst om een goede verbranding te krijgen. Daardoor zijn er veel meer korrels per liter, of minder volume per kg.
Als je deze korrel in water werpt blijft hij lang zweven in water en zal maar traag uiteenvallen.
Korrels die moeten vocht opnemen zijn anders geperst, wegen veel lichter.
Als je diverse korrels bekijkt, eens naast elkaar leggen, zie je duidelijk de verschillen.

Energiekorrels worden vaak verkocht met een norm, Bvb DIN norm.
Korrels voor energie, die afkeur zijn, niet voldoen, moeten gedeklassseerd worden,en dienen verkocht in een ander circuit, bvb als strooisel, en dit geeft aan waarom soms grote prijsverschillen/schommelingen kunnen ontstaan, zie de handelaren die vaak andere prijzen neerleggen.
Energiekorrels worden vaak in plastiek, onbedrukte doorzichtige zakken verkocht

Er zijn stalkorrels in alle gewichten, moeilijk om een algemene regel te geven, maar ik zou zeggen rond de 500 kg/m3.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:14

IK heb een tijdje op strokorrels gestaan van de winter... En ben absoluut niet over te spreken... ik heb absoluut geen vies paard, maar zodra het 5 graden was en vochtig in de lucht werd de hele bodem nat en kon je ongeveer je hele stal leegscheppen...

wat ik ook een nadeel vind, is dat het ontzettend gaat koeken in de hoeven. die van mij staat rondom op ijzers en was elke dag aan het bikken om alles eruit te krijgen. Paard van een stalgenootje had zelfs zoolkneuzingen door die koeken in zn hoeven...

sta nu weer lekker op stro en wil dat graag zo houden :D

HvE1950

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:44

PhiaBink schreef:
Een beetje concurrentie kan geen kwaad, tenminste als je er tegen kunt. :D

Agrodieren strokorrels ga ik toch maar eens proberen. Ze zijn in ieder geval veel goedkoper dan mijn huidige merkloze korrel. Moet even wachten dat de opslag klaar is. Dan kan er een pallet komen.

Scheelt toch 1.14 op 1 zak. 36 euro op 1 pallet, incl. transport. Das mooi meegenomen. :D

Is dit in of excl. transport naar Nederland?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:35

Fitzroy schreef:
Ik ben overigens best tevreden met het mengsel met stronestjes. Ze lijken eigenlijk meer op geperste schijven van vlas. Het maakt de bodem idd wel luchtiger.

Moet mijn mening bijstellen voor de viezerik. Dat is 1 natte bende aan het worden. De andere stal is wel mooi droog en luchtig.