het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:16

Inderdaad leuk en interessant om te lezen hoe iedereen het hier doet. Zelf werk ik 36 uur, de ene week 32 en de andere 40. Heb geen kinderen, maar nog wel een klushuis en af en toe wil ik ook wel eens wat anders. De paarden staan nog niet aan huis, ik hoop vanaf eind november/begin december. Een vervelende periode om te beginnen, maar het is niet anders.

Woon sinds begin dit jaar buitenuit met een groot erf en tuin. Tot nu toe valt het me mee qua werk, maar het hoeft van mij dan ook niet superstrak allemaal. Onkruid moet ik nog wel iets op verzinnen, trek er nu met de hand eruit (krijg ik spierpijn van :D ) en snoeien heb ik geen verstand van, dus ik doe maar wat. Bakslepen wil mijn vriend graag doen :D

En een fantastisch zadelkamer inderdaad! Ga ik even laten zien aan mijn vader, die zoekt nog een knutselproject. Hier zouden we ook niets zijn zonder zijn hulp. Heel erg dankbaar voor!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:20

@boemel: Zo liep Boon dus op een bitloos hoofdstel en dan met gras wat 50 cm hoog stond...
Mooi gezond rondje tuin +:)+

Ik heb mijn anti-klimop klusje af op een paar kruiwagens aarde/zand na waar ik het doek net niet ver genoeg de grond in krijg.
Hopelijk helpt het en komen er geen scheuten doorheen.

Afbeelding

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:49

DubbelFun schreef:
@boemel: Zo liep Boon dus op een bitloos hoofdstel en dan met gras wat 50 cm hoog stond...
Mooi gezond rondje tuin +:)+

Ik heb mijn anti-klimop klusje af op een paar kruiwagens aarde/zand na waar ik het doek net niet ver genoeg de grond in krijg.
Hopelijk helpt het en komen er geen scheuten doorheen.

[ [url=m/BYjLGi.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dhJD3P.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zoiets wil ik nog tegen bramen maken. Vermoed dat dat ook wel werkt.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 17:00

Ik werk 8 uur bij de bouwmarkt.

Verder geef ik les en ik bekap. Ik houd de uren niet bij, maar het komt een beetje neer op:

Vrijwel elke avond 1-2u
3-4x een ochtend 1-2u
Nu heb ik komende zondag 13 paarden te bekappen op 3 locaties dan ben ik een hele zondag weg.

Straks na de verhuizing kan ik pony’s in training nemen en hoop ik in de buurt nieuwe bekapklanten te hebben.

Ik blij elke 3 weken een weekend deze richting op rijden voor de huidige klanten.

Ik las nog dat Amy vandaag naar nieuwe huis gebracht werd. Succes met loslaten :)

Kim_W

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 17:37

Ik werk zelf 40+ uur. Denk dat ik sochtends ongeveer een half uurtje werk heb en savonds 1-1.5 uur met de verzorging van de paarden. Training moet dan nog. Vind het soms wel pittig hoor, zoveel werken, huishouden, tuin, de beesten, klussen.. Vooral nu het vroeger donker begint te worden. Bent al vlug in het donker bezig en dat schiet niet echt op. Qua training is dat ook lastiger omdat ik nog niet echt goede verlichting heb en een fijne bak (gewoon zwart zand wat ook als paddock gebruikt wordt dus met veel regen is het al vlug een modderboel waardoor echt goed trainen tegenvalt).

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 17:56

Ik werk 36 uur in de zorg met onregelmatige onregelmatigheidsdiensten waardoor er bijv ook weken zijn dat ik 48 uur werk. De andere week dan vaak weer minder.
Ik doe de paarden alleen. Dagelijks ben ik zo'n 45-60 minuten bezig met de dagelijkse verzorging. Soms ook met een half uurtje klaar en dan een andere dag kan het weer wat langer duren. Mest wegbrengen doe ik eens in de maand en hooi halen ook zoiets. Dat zijn wel klussen die wat langer duren. Het weideonderhoud is weer een losse klus die nog veel langer duurt, maar daar krijg ik soms wel hulp bij van mijn ouders. Hangt er vanaf wat ik moet doen.
De paarden moet ik opladen om te trainen en dat kan ik niet zo vaak als ik wil i.v.m. enkelblessure. Ik probeer ze zeker 1x per week te trainen aan de hand of onder het zadel en hoop de frequentie te kunnen gaan opbouwen naar mijn vertrouwde 3x per week. Maar waarschijnlijk na de winter.
Longeren kan ik thuis zolang het weer niet al te gek doet. Bij veel regen wordt het te glad.

Succes Marjan met het wegbrengen van Amy, zal wel gek zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 18:30

Ja is wel gek met lege trailer naar huis. Maar goed plekje en ik was er wel aan toe. Had er te veel werk mee met 3 nu weer balans :)

Amy was gelukkig weer super braaf en makkelijk. Dier is niks te gek.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 18:43

DuoPenotti schreef:
Ik ben met mijn 16 meer dan fulltime begonnen.
Al snel ziek geworden en altijd door geploeterd.
Tot dat niet meer ging.
Ik zit dus nu volledig thuis, maar zou bijna een moord doen om mijn oude werk, 24 uur, wel 3 ploegen, weer fatsoenlijk te kunnen doen.

Rijden doe ik 1 keer in de 3 weken gemiddeld een half uurtje hobbelen.

Was het jonge paarden rijden enkel een hobby ?
Ik dacht dat je dat beroepsmatig deed

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 18:45

Ik werk 34 uur in een huisartsenpraktijk en ben de woensdagmiddag en vrijdagmiddag altijd vrij, komt er meestal op neer dat ik dan alle afspraken plan en dingen met de kinderen regel dus alsnog altijd druk dan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:10

MarjanB schreef:
Ja is wel gek met lege trailer naar huis. Maar goed plekje en ik was er wel aan toe. Had er te veel werk mee met 3 nu weer balans :)

Amy was gelukkig weer super braaf en makkelijk. Dier is niks te gek.

Fijn dat je er een goed gevoel bij hebt, dat is het belangrijkste :j

Charaz schreef:
Was het jonge paarden rijden enkel een hobby ?
Ik dacht dat je dat beroepsmatig deed

Uit de kluiten gewassen hobby.
Voordeel van jonkies, ze hoeven niet elke dag.
En 20-30 minuten ook meer dan genoeg.
En ik had toen hele wisselende uren. Begintijd 6 of 7 uur.
Soms was ik al om 3 uur klaar en reed ik er 6
Soms was ik om 20.00 uur klaar, stal was 5 minuten van werk en dan reed ik er 1 of 2.
Maar mijn dagen waren wel erg erg lang, te lang.
gevalletje door je grenzen gaan dan voel je niks....

Wel kreeg ik er op een gegeven moment voor betaald bij verkoop.
En dat was wel eens leuk ja :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 20:40

Ik werk 32uur, met twee jonge kinderen, en nog steeds elk weekend klussen. Ik rijd momenteel amper. Uitmesten enz kost me dagelijks halfuurtje, maar onderhoud is wel meer dan ik vooraf had verwacht. Misschien ook vanwege gebrek aan ervaring en in het begin dingen gedaan die toch niet handig blijken en nu weer overnieuw moeten.

Enigszins offtopic, hebben jullie wel eens gehad dat er een met een allergische reactie ofzo stond? Mijn merrie heeft opeens hele dikke lippen. Tong en tandvlees lijken normaal, ademhaling normaal, geen wondjes, pony heeft niks. Is zo dik dat t arme beest haar brok niet meer weg krijgt. Omdat het aan twee kanten is vraag ik me af of ze iets langs de kant heeft gesnackt wat niet goed voor haar is %)
Afbeelding
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 20:47

Ja Amy had een allergische reactie maar dan over haar hele lijf en hoofd. Die heeft toen iets ingespoten gekregen. Zou het ff in de gaten houden!

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 20:48

boemel schreef:
Ik heb in mijn pauze een rondje tuin gedaan. Ondanks de verwaarlozing groeit er best een hoop eetbaars.
Frambozen vries ik iedere dag wat in, want mijn vriend wil er jam van maken.

Pompoen is bijna rijp, de tomaten gaan stug door (schat zo’n 5kilo per week), puntpaprika,s en aubergines beginnen goed te gaan en de courgettes leveren trouw iedere week 2 stuks af. En nee, ik heb geen groentetuin, gewoon wat her en der neergezet tussen de bloemen en wat in bakken enzo. Zo’n oogstrondje voelt voor mij als rijkdom <3
[ [url=m/CpoJyT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tgveG6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sd6hXQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qQwJuv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vanmorgen was de hoefsmid er. Voor Mirtje de 2e keer. Ze kent het niet. Vorige keer met sedatie, vandaag zonder iets. Ze stond goed stil, maar liep op het laatst wat te mieren met de achterbenen. Een beetje “ik wil los” gezwabber :D .
Maar, ik was tevreden en de hoefsmid ook ;)

Ahhh ik ben jaloers! Ik wil ook een moestuin maar ik heb geen groene vingers en bij mij gaat altijd alles dood. Van mijn man mag ik het ook niet meer proberen :o

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 20:50

Jade schreef:
Ik werk 32uur, met twee jonge kinderen, en nog steeds elk weekend klussen. Ik rijd momenteel amper. Uitmesten enz kost me dagelijks halfuurtje, maar onderhoud is wel meer dan ik vooraf had verwacht. Misschien ook vanwege gebrek aan ervaring en in het begin dingen gedaan die toch niet handig blijken en nu weer overnieuw moeten.

Enigszins offtopic, hebben jullie wel eens gehad dat er een met een allergische reactie ofzo stond? Mijn merrie heeft opeens hele dikke lippen. Tong en tandvlees lijken normaal, ademhaling normaal, geen wondjes, pony heeft niks. Is zo dik dat t arme beest haar brok niet meer weg krijgt. Omdat het aan twee kanten is vraag ik me af of ze iets langs de kant heeft gesnackt wat niet goed voor haar is %)
[ [url=m/SMuOno.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/wEmsLT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh dat zier er naar uit, is het al geslonken?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 20:53

Prachtige zadelkamer Lorette.

Hier werk ik 32 uur maar onregelmatig en nog een studie, dan de paarden honden kippen, kind van bijna twee en een verbouwing dus ook tijd te kort.
Na mn studie wil ik naar 28uur en is hopelijk de verbouwing een heel end.

Ah Amy weg, de lieverd. Hopelijk krijgt ze het fijn

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:11

Fijn dat je een goed plekje voor Amy hebt Marjan.

Phoe sommigen van jullie werken echt veel.

Sneu zo’n allergische reactie. Ik heb er zelf geen ervaring mee

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:12

Jade schreef:

[ [url=m/SMuOno.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/wEmsLT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier eens eentje met allergische reactie gehad maar dat uitte zich bij die van ons anders. Dier kon ineens niet meer stilstaan en kon alleen maar kleine voltes lopen. Spuit tegen allergische reacties gekregen en het was weer weg. Als ik dit zo zie, denk ik inderdaad een allergische reactie. Misschien wat geks gegeten? Niks in de wei/tussen het hooi gevonden?

Heerlijk zo een tuin boemel!!

Fijn dat Amy een goed plekje heeft gevonden Marjan!

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:13

Super interessant om te lezen hoeveel uren jullie werken en hoeveel uren jullie met de paarden bezig zijn.

Ik werk 37(+) uur en ben veel alleen met de kids omdat manlief veel van huis is voor zijn werk. Als hij wel thuis is helpt hij met uitmesten en brengt hij de mest weg en haalt het hooi op indien nodig. Ik ben per dag zo'n 1,5 uur bezig met mesten, hooi en alles netjes houden. Klusjes en ze beweging geven komt daar nog bij. We hebben er nu 3 staan (paard, pony en shet) en er komt nog wat bij. Ik rij zo'n 3x per week, momenteel niet omdat mijn paard niet goed loopt.

Afgelopen winter heb ik onze 3 mannen in pension gehad, ik moet eerlijk bekennen dat ik het heerlijk vond om er even niet continu achteraan te lopen en na 2 a 2,5 uur weer thuis te zijn en mijn handen vrij te hebben.

ik zie een klein beetje tegen de winter op, het vroeg donker worden en het minder tijd hebben na mijn werk voor de paarden. We hebben nog geen verlichting bij de bak. Ik ben overigens wel blij dat ik een bak heb nu, vorig jaar had ik alleen de paddock.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:38

Ze heeft net een spuit dexamethason gehad tegen de zwelling en een beetje pijnstilling; ze ging schrapen en liggen, dacht ik wacht het niet af :o
Zal nog wel even duren voor de zwelling afneemt, maar zou er zo al wat comfortabeler bij moeten staan. Dank voor de reacties! Idd niks in hooi gezien, track was al donker.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:59

Schrikken Jade. Hopelijk werkt de dexa snel.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 22:34

Jade, hopelijk werkt de spuit vlug.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 07:24

Jade hoe gaat het met paard?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 07:31

Jade, hoe gaat het ermee, schrikken zeg. Dat was net zo`n lipfiller

Fijn dat Amyy een nieuw ( en fijn) plekje heeft. Voor jou meer rust

Ik zie ook op tegen de winter. Het is nu al zo vroeg donker en als de klok verzet wordt nog eerder. In de ochtend doe ik al alles met verlichting aan en ook al is het werk hetzelfde, in het daglicht werkt het toch fijner. Ik be wel blij dat ik nu halve werkdagen heb, alleen op zaterdag tot 1600 dus ik kom altijd nog in het licht thuis, dat was voorheen wel anders.

Mijn dochter heeft gisteren haar eerste les gehad. Kleinschalige manege en had gehoopt dat het daar beter was maar 2 van de 8 liepen kreupel, met opzadelen allemaal singelneid en diegene waar ij op reed had een hele slechte rug.
Ze deed het wel goed, eerste keer dat zij in een groep reed en er stonden hoge hindernissen door de hele bak dus nog meer stuurwerk. Ook haar eerste keer galop. Thuis durft zij niet en stapt gewoon af, nu keken veel mensen naar haar toen zij aan de beurt was en deed ze het gewoon.
Nu wil ze elke dag galopperen zegt ze :D

Wat ik ook zo raar vond, de eigenaresse instructrice kwam, wees naar de zadelkamer, en zei pak de spullen maar en zadel op. geen uitleg, geen controle niks.
Nu kan ik echt wel een paard zadelen maar er was dus iemand die de stal schuin tegenover mij had. Paard stond los en ze wilde het zadel erop leggen maar paard beet gericht en schopte. Ik heb toen maar voorzichtig gezegd dat een halster of hoofste toch stap 1 is zodat je in ieder geval het paard vast kon houden. Lukte ook niet en meisje werd in een hoek gezet. Net toen ik wilde helpen kwam de instructrice ook al en ook zij moest uitkijken. Best gevaarlijk dus.
Nu weet ik ook alweer waarom ik maneges vermijd.

Zo jammer dat er geen fijne ponyclubs met lessen hier in de buurt zijn. Dochter doet het dus in een groep veel beter en wil dit nu ook blijven doen. Zolang de pony thuis niet in orde is blijft zij daar rijden, erna eens kijken of zij evt op haar eigen pony daar mee gaat rijden.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 07:54

Ik werk 36 uur als freelancer, en heb een 1 jarig zoontje. Werk eigenlijk altijd vanuit huis, dus het mesten en voeren doe ik voor werktijd. In de middag neem ik altijd een uurtje om te lunchen en eventueel wat te poetsen/grondwerken, en als mijn zoontje slaapt dan ga ik rijden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:25

Dat klinkt niet als een fijne plek Lynn Nikita. Zijn er geen meer onbekende alternatieven?

Hier zijn echt veel opties die heel kleinschalig zijn en heel diervriendelijk, waarvan je net de adresjes moet weten. Wel heel stoer van je dochter.

Nou Tess is weer opgekrabbeld uit haar dip hoor. Ze glanst, is vrolijk, wil weer knuffelen.
Gisteren voor de 2e keer deze week gelongeerd en ze liep hartstikke fijn en was erg fris.