[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jinte

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 13:45

Gefeliciteerd Prairy! Wat fijn dat ze gelijk zo goed gaan <3

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 13:55

Prairy schreef:
Instant vriendjes <3

[ [url=m/1qDJUO.jpg]Afbeelding[/url] ]

<3

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:51

Gefeliciteerd nogmaals :)

Zo, hier weer druk geweest.

Afbeelding
Hier willen we de poetsplaats heen verhuizen. Niet in onze tuin meer en dichterbij de zadelkamer.

Ons losgetrokken stuk recht geharkt:
Afbeelding
Er komt echt al veel geel zand naar boven maar om te keren moet het echt langer droog zijn.

Afbeelding
Mijn man had van de week de bak al gesleept met onze eigen gemaakte sleep en ik heb net weer de kantjes naar binnen getrokken. Na mijn les vanmiddag weer slepen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:24

Bij ons werd het idee geopperd om een dry creek aan te leggen die naar een wadi loopt voor de afvoer van regenwater. Is er hier iemand die ervaring heeft met een berg stenen in de wei? Ik vond zelf het idee wel erg leuk, en als het niet al te breed is kunnen ze ervoor kiezen om er gewoon overheen te springen, plus dat ze aan de ene kant om de wadi heen kunnen en aan de andere kant komt ook nog een ‘bruggetje’ aka een betonnen duiker of vergelijkbaar met grasroosters en gras eroverheen.
Voorbeeld dry creek;

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:39

Geen ervaring mee maar het ziet er wel gaaf uit

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:44

Jeetje, interessant idee. Geen ervaring mee dus kan je niet helpen. Zou het zo mooi blijven als op de foto? Zou het niet snel volgroeien in de zomer?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 17:35

Wat ik begreep ligt er zeil of iets van epdm onder om onkruid tegen te gaan en in ons geval ervoor te zorgen dat het water ook daadwerkelijk in de wadi terecht komt en niet na een meter in de grond zakt :+
Op termijn zal er wel onkruid in komen ja, weet niet hoe veel/erg. Wij hebben geel zand onder en in de grasroosters nu voor de stabiliteit, maar achteraf gezien vind ik het niet zo’n goed plan, het gras groeit er amper en het droogt te snel. Ik denk daarom dat het mee zal vallen met t onkruid, maar dat is mss anders als t water helemaal de bodem niet in kan. Ik vind het idee wel leuk genoeg dat ik het wel wil proberen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 17:52

Gefeliciteerd prairy!

Interessant zo’n kreek.

Langs ons nieuwe perceel ligt een droge sloot. Dus dat is wel fijn als afvoer.

Om de hoeveel meter hebben jullie de weidepalen staan?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 19:03

Ik heb de palen om de vier meter staan. Maar dat is voornamelijk vanwege de vele bochten. Met de permanentkabel kan de afstand tot 9 meter geloof ik.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:41

Om de 4 meter, dan staat de draad ook mooi strak

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:32

Wij hebben de palen om de 3 meter. Dan staat het mooi strak. We hebben er ronde vormen in, als je ze dan verder uit elkaar hebt, wordt het zo hoekig

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:35

5 meter hebben wij, en eentje op 7 (want je kunt 47 niet door 5 delen :+) Maar al onze paden zijn recht, met bochten moeten ze idd dichter op elkaar als je het vloeiend wil houden.

Wij hebben een geul als afvoer naar een sloot, dat werkt op zich, maar maar hij loopt gauw vol met aarde vanaf de track en er blijf onkruid langs de randen groeien. Uiteraard vooral brandnetels, dus als ik denk “sjit, ik moet de greppel uitgraven” (meestal in de stromende regen uiteraard) moet ik eerst brandnetels kortwieken ^)

De volgende geul wordt meer zoals op het plaatje hierboven, maar ik ben er nog niet helemaal over uit hoe. Waarschijnlijk eerst een bezink-wadi, dan een geul, door een buis en dan de sloot in (die ook meestal droog staat trouwens).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:42

Met mijn 4 mrtr zijn ook alleen rechte lijnen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:55

Super dank jullie! Hier zal het eerst gewoon weide worden, dus die eerst klaar maken en dan volgend jaar verder maken qua pp hoop dan ook te weten hoe de bak mag.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 22:04

Palen staan op 4 mtr, rechte lijnen en 3 in de bochten.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 22:50

Jade, wij hebben enorm veel stenen en rots in allerlei vormen en maten I'm de wei en het bos. Wat wil je weten?
Ook gebruiken wij en een hoop anderen hier grof grind in greppels en afwatering.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 06:52

Wij hebben ook om de 4 en in de bochten om de 2. Hoekige bochten vinden we niet mooi vandaar. En we hebben alleen de bak en het derde weiland waar we rechte hoeken hebben. Onze track heeft alleen maar bochten. Mijn merrie kan op die manier minder makkelijk ‘hoekje drukken en meppen’ als ze eens een bui heeft. :Y)

Ff een foto geschoten tijdens de ochtend koffie:
Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:02

Prachtig olympia. Wij kunnen straks eindelijk beginnen met ons nieuwe stuk wei wat erbij komt. Nu dit jaar eerst de buitenkant in orde maken, nieuwe omheining, ook om het stuk wat we al gebruiken en de huidige paddock aanvullen, dan volgend jaar schuilstal en echt droge winterpaddock maken en dan eventueel droge wintervaste tracks, maar op klei wordt dat nog een uitdaging

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:16

wendely schreef:
Jade, wij hebben enorm veel stenen en rots in allerlei vormen en maten I'm de wei en het bos. Wat wil je weten?
Ook gebruiken wij en een hoop anderen hier grof grind in greppels en afwatering.

Eigenlijk vooral of ze niet met hun stomme hersens in de steen hoop gaan staan en hun poten breken :+

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:18

Jade schreef:
wendely schreef:

Eigenlijk vooral of ze niet met hun stomme hersens in de steen hoop gaan staan en hun poten breken :+

:') nee, dat is geen enkel probleem! Ze gaan er vast in staan, maar je zult er versteld van staan wat ze kunnen en zelf ook in de gaten hebben wanner op te moeten letten of voorzichtig te moeten zijn. Ik kan wel eens een filmpje plaatsen.

-edit-
Ik weet niet of je het filmpje kunt zien? Dit is niet onze huidige plek, hier stond Mira voor we de paarden aan huis kregen. De stenen zijn niet zichtbaar door de sneeuw, maar er liggen een hoop daar..

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1148563800

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:32

Nee, die link doet het niet :)

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:38

Prairy schreef:
Nee, die link doet het niet :)

Hmm dat is jammer! Moet hem zeker via YouTube uploaden?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:40

Ja ik ben bang van wel :)

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:58

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:54

Oeh dat 'dry creek' principe ziet er wel heel leuk uit!

Ben nog steeds zoekende naar de ideale hooiruif met dak.
Wil het liefst een mooi houten hutje, maar als ik zie hoe mijn houten hooibakken, ondanks een blik beits per bak, toch sneller slijten dan bedoeld.. en ik niet denk dat de beits echt wat goeds voor ze toevoegt toch naar die 'lelijke' zilveren gevaartes aan het kijken.
Iemand ervaring, met welke wel en welke niet?
Zweeds voerrek wil ik liever niet, gezien mijn ruin nog wel eens meent te moeten bazen over het hooi.

Afbeelding
En zo'n dwarsbalk, is dat enkel voor transport?
Zelfde als die uitstekende tractorkoppelingen?