Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:01

Brandnetel en distel heb ik ook.
Brandnetel al grotendeels uitgeroeid, distel heb ik alleen akkerdistel, die eten ze dus niet.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:31

ClaudiaHS schreef:
Die groene zijn Melde denk ik Belleboef.
Melganzevoet

Die bedoel ik ja

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:38

belle_boef schreef:
ClaudiaHS schreef:
Die groene zijn Melde denk ik Belleboef.
Melganzevoet

Die bedoel ik ja

Heb ik ook veel van.
Inderdaad op de kale plekken.
Maar ze eten het alle 3 en het is totaal niet giftig.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:45

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:04

Wij maaien de brandnetel en distel af en laten het dan liggen of gooien het op het stoepje voor de stallen. Is de volgende dag vakkundig opgegeten :D

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:07

Meeste onkruid houdt van zure, arme grond. Veel kalken en maaien helpt! Maar het is inderdaad veel werk on een weiland goed te houden

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:15

Hoe kort laten jullie de wei de winter in gaan? Maakt dat nog uit? Ik heb het gras nu al echt kort en vraag me af of ik de wei nu niet al moet afsluiten. Op natte dagen gaan ze er al niet meer op.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:18

Hier nog elke dag hele dagen op de wei, gaan in de winter met zijn drieën op het hele stuk. Heb dan ook nog echt veel gras en geen gevoelige paarden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:27

Wij hebben nog gras, iets van 1.500 m2 oid. We laten het zeker niet te kort afgrazen, dan wordt het te gestressed en daar hebben we volgend jaar dan weer last van. Ik zal eens meten hoe lang het gras in onze voorste wei nu is. Die is een week of drie dicht en dus al wel weer wat gegroeid. Gokje is 10-15 cm.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 23:45

Na de droogte is er weer een weelde van brandnetel, maar had geen zin meer om alles weg te halen. Laatst had ik wat geknipt en laten drogen op het hooi. Ik had gelezen dat de brand er snel uit is daarna. NOu, na 2 dagen prikte het nog als een gek, dus laten liggen. Helaas was hier en daar blad toch gaan schimmelen en de rest aten ze niet, dus slechte poging. Ik wil eigenlijk niet bij pit-pit bestellen als ik zoveel heb staan, maar ja....

Heb er even flink de balen van. Ze gaan bomen zagen waar ons hooi ligt. Toevallig ziet de verhuurder mijn man en meldt dit even. Maar we hadden zaterdag net gehaald en uitgeladen. Het is toch in totaal een paar honderd euro handen en ik wil er echt geen zaagsel in.
Mijn man is elke dag 12uur van huis en donderdags 15uur. Nu moeten we morgen dus trailer verplaatsen en het hooi verplaatsen op stel en sprong, want ze beginnen donderdag.

Wat ze ons beloven gebeurt echt nooit of duurt maanden en wij moeten altijd alles meteen doen of klaarstaan. Ik wacht al een jaar op dingen die ze belooft hebben....
En het is frustrerend, want alles wat we doen kunnen we nooit meer meenemen. Zo hebben we afgelopen weekend maar een 2e rij palen en lint gespannen, omdat zij hun tuin niet afzetten zoals beloofd en ik geen risico's wil nemen.

Buurman sprak ons ook aan op mestcontainer, maar wij huren het, dus meld het maar bij de eigenaar......

Heb vandaag de shet bloed laten afnemen en laat het toch testen op ppid. Hij heeft niet alle symptomen, eerder juist de niet zo typsiche, maar we willen het uitsluiten.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 06:58

belle_boef schreef:
[VS] Eetwaar voor paardjes

Dit is wel een fijn topic met tips wat allemaal wel goed is.

Thanks! Daar ga ik eens op mn gemakje naar kijken.

@superpony, hoe lang moet je wachten op de uitslag?
Spannend!
Wel balen van al het gedoe zeg..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 07:54

Superpony is het afdekken met plastic zeil geen mogelijkheid?

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:39

Karin_deB schreef:
@Esther, die welsh van jou <3
De hooiberg als schuilstal is erg tof!

@Selka, duimen dat het goedaardig is!

Slecht onkruid gaan herkennen vindt ik nog wel spannend, ik ken nu nog niks dus weet eigenlijk niet wat wel/niet kwaad kan.
Zijn jullie dat gaandeweg gaan leren en herkennen?

Dank je wel! En ze is pas 2 jaar dus ik hoop er nog meer spier en vorm aan te krijgen. Ik was op slag verliefd op haar!!

Ik heb op het moment nog Jacobskruiskruid in de wei staan. Niet blij mee maar denk dat ik het plantje voor plantje moet gaan uitsteken. Mijn vader heeft MCPP gespoten, al het onkruid ging er kapot van maar JKK dus niet |o

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:43

Mooi plekje Esther! Super fijn zo'n hooiberg kap voor in de paddock!

Noord Nederland zit Van der Veer Stallenbouw uit Wolvega. Maken ook op maat en met speciale wensen. Hebben ook mijn buitenwanden met veiligheidsglas en schuifdeuren gemaakt.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:23

Ik heb het weiland inmiddels in tweeën verdeeld, en heb mn Quarter paar weken terug in het stuk gezet wat door de pleegkalveren kort was gegraasd (tot circa 4-5cm). Wil 'm daar rest vd winter laten lopen. Mn Mini Paard staat op een afgezet stukje op dezelfde wei. Die heeft ze al helemaal kortgewiekt :') ze is nu 'uitgehongerd' en hinnikt me de oren van mn hoofd af zodra ze me ziet zucht :roll: maar ze kan echt niet op de rest vd wei ze moet nodig afvallen! Ze komt zelfs van hooi aan, nooit geweten dat ze daar zo dik van konden worden := en ik maar mooi onbeperkt geven toen het gras zo droog en geel was ^)

Ik ben aan het bedenken wat ik met m'n mesthoop ga doen; ik had die voor zolang achter de schuur gegooid. Ging goed totdat Smoothie bedacht dat bovenop de mesthoop spelen best leuk en lekker (onkruid eten) kon zijn -O- hij heeft de hoop helemaal verspreid pppfff. Meteen mesthoop afgezet zodat meneer er niet meer bij kan maar daar waar ik dacht mijn mest kwijt te kunnen, blijkt alleen stromest aan te nemen (ik heb vlas) oef. Kan ik 'm nog niet kwijt |o

Oh jeetje Superpony, dat is verdraaid lastig! Kun je het hooi niet afdekken met plastic zeil? Bij de Action hebben ze van die mooie grote voor weinig geld.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:43

Heb je de mogelijkheid om het een jaartje te laten composteren? Dan kan je het volgend jaar over je eigen weide verspreiden.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 15:54

Geeft het dan niet dat er hooi tussen zit? (in het begin gooide mijn paard alles door de stal....)
En heb ik daar niet nogal wat opslagruimte voor nodig? Paard plast zowat alleen maar op stal :') ik haal om de dag de natte plekken eruit dan wil die hoop wel groeien

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:30

Er zijn ook wel andere adressen die juist graag alleen mest hebben. Wij moeten het laten ophalen, maar is wel duur, 100 euro per keer. Eerst stond er een kleine bak en was het elke 4 weken. Nu staat er een grotere en doen we al langer mee, dus even zien. Ik denk dat die wel 3 maanden mee kan.

De boom staat in de opslag, pal naast het hooi. Er hangen planken en daar is ons hooi tegen opgestapeld. Als we het hooi niet weghalen, kunnen ze dus niet echt rondom bij die boom.

Ik baal vanwege hun instelling. Ze beloven ons dingen, maar komen echt niks na. Als zij iets hebben, moet het direct gebeuren. Mijn man heeft zaterdag net nieuw hooi uit staan laden, hij werkt abnormaal veel en moet straks na 12uur van huis, eerst dat gaan doen en dan pas eten, want het wordt ook donker en de verlichting doen ze niks aan, ondanks vele beloftes.
En mijn man wil het dan ook gehad hebben. De verhuurder zal dan niet even helpen.

We hebben echt al heel veel overlast en problemen met ze gehad, maar er is gewoon niks anders te huur, zeker niet voor 4 paarden en ik ben niet de enige die rond kijkt. Ze snappen gewoon niet dat ze verhuren en we dik betalen en dat je netjes met paarden omgaat. De paarden interesseren ze niks en ze zien ons als personeel, die dat allemaal netjes bijhouden. Hebben ook echt hele rare regels. Maar goed, we slikken al lang en veel en werken ons uit de naad om alles goed voor de paarden te hebben.

Een paar balen deken we wel af met zeil, want niet alles past in de trailer en die liggen er iets vanaf. Ik hoop dat ze echt netjes werken, want aan andere kant is mn zadelkamer en die is ook half open. Heb alles wat los is weggehaald en zoals mn pads. Maar twijfel nog om mn zadels en hoofdstellen weg te gaan halen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:32

Ik breng eens in de zoveel tijd mest bij de buurvrouw.
Op moment heb ik zoveel van die torretjes dat er niks over blijft van de mest behalve wat vezels.
Dat haal ik dan om de zoveel dagen weg.
Gooi het op de wei en dan met de sleep erover.

Had vanmiddag de stalwand van Melles stal op MP gezet.
Binnen 5 min een reactie en hij wil hem om half 7 al ophalen _O-
Ding moet nog gedemonteerd worden maar dat vond hij geen probleem om zelf te doen.
Zal mij benieuwen of hij er met een uurtje is en of we hem los krijgen :')
Daarna moet de tussenwand er nog uit en dan heb ik een inloopstal.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:50

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:53

Gefeliciteerd met je ukkie. Veel veilige en plezierige km`s

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 18:17

ClaudiaHS, hoeveel m3 mest heb je ongeveer? Wij hebben nu van 4, met alleen mest, best veel mest. IK hoop een huis te vinden en dan wilde ik ook 2 mesthopen om te composteren, maar ben bang dat het erg veel is.

Dat gaat snel! Hier staan al een jaar 2 staldelen in onze rijbak en baal er wel van. Zouden zsm verkocht worden. Ik huurde alles, dus 5 stallen, maar 1 gebruikten ze voor rotzooi. Toen wilde ze de schuur leeg en hield ik 3 stallen over. 1 stal als opslag voer/zadelkamer en de 2 grote open. Maar staldelen staan een jaar later nog steeds in mn bak.

MiniMeLona, mooi verhaal. Bijzonder hoe paarden soms bij je komen. Hij is wel groot, maar ziet er super lief uit. Heel veel plezier samen.

Wat is het nog steeds mooi weer. Met hondjes en shet weer in bos gelopen en wat is het lastig wat je nou aan moet trekken, hahahaha.
Daarna maar vast wat voorwerk gedaan e ML gaat zo trailer verplaatsen en hooi deels inladen en rest inpakken met zeil.
Hopelijk kan ik morgen nog bij mn voer en spullen. Ze hebben tot een paar maanden geleden continu verbouwd en heel vaak kon ik nergens bij, dus ben erg pessimistisch geworden helaas.....

Wat ik dan niet snap is dat mensen al zo veel stoken. Als je Ermelo in rijdt, stinkt het echt enorm en je ziet vreselijke wolken boven veel huizen. Het slaat op je neus en keel. Vorig jaar stond in de krant dat het de grootste klacht is in Ermelo, maar ze doen er niks aan. Wij hebben nog deuren en ramen open, geen verwarming an, dus snap er niks van. Vorige week wel een fleece kleedje over mn voeten 's avonds, omdat mn doorbloeding niet altijd goed is.

Zaterdag is het open dag bij diverse huizen, maar net een paar huizen die we interessant vinden niet. En ze liggen ook ver uit elkaar. Heb het idee dat de huizenprijzen nog steeds hier en daar wat stijgen. Kom weinig nieuwe, leuke huizen tegen. Wat ik een jaar geleden zag, was steeds snel verkocht, maar nu zie ik weinig ''leuks''. Maar voor de indruk wel fijn om toch die open dag even te doen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 18:54

Heel veel geluk met je nieuwe paardenvriend Minimelona!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 19:00

Dank jullie wel! Hij staat trouwens aan huis hoor, dus ik mag weer meepraten... :D