Niet kapot, maar hij wilde niet met aanzuigen starten... heeft ie wel vaker. Waarschijnlijk zat er wat teveel zand in de afvoerleiding, na even schudden hieraan deed ie het gelukkig uiteindelijk weer
Een dompelpomp wordt vaak standaard in een kruipruimte gehangen als die geen zand ondergrond heeft of in een voorraadkelder waar het grondwaterpeil wel eens te hoog wordt en de muren niet waterdicht zijn.
Ja, dat kan, als je idd een kuiltje graaft Daarom heb ik in mijn paddock die constructie met dat vat gemaakt. Overigens moet je ook wel een plak hebben waar het waar naar toe kan en die afstand moet de pomp kunnen managen qua kracht.
Jenny_S
Geplaatst: 02-06-16 09:51
Jeetje Kirrr
spatter
Geplaatst: 02-06-16 09:53
kirr heel veel sterkte met alle water overlast
ook de anderen met teveel water , heel veel sterkte
Wat een verschil per gebied wat het weer betreft.
Hier heeft het tot vanacht een uur of 3 geonweerd en geregend met pittige buien er tussen. De halve wei staat blank en dat heb ik in de 18 jaar dat ik hier woon, nog nooit meegemaakt, zelfs niet in de winter, ook niet met het dooien van sneeuw. Rijbak had ik blijkbaar goed gesleept want daar is het redelijk.
Ben dus pas heel laat gaan slapen, had zo'n melij met alle dieren buiten .
Ik ben ook serieus aan het overwegen om de paarden aan huis te halen. De wei waar ze staan is normaliter al heel erg nat en nu is het een ellende. Ze staan altijd op het zelfde stukje en daar staan ze nu tot de enkels in de modder. Het is ook nog niet eens mijn eigen wei, maar in bruikleen dus wil de wei ook niet stuk laten lopen. Maar aan huis staat geen gras, de net ingezaaide wei kunnen ze nog niet op, de schuilstal is momenteel niet bereikbaar omdat dat gedeelte van de wei afgebroken is om de doorgang naar de af te breken schuur vrij te maken. En ze komen begin volgende week de asbest sanerend dus dan moeten ze ook wee van het terrein af. Beetje regen was nodig maar nu heb ik ook wel weer genoeg gehad...
Tinky12
Geplaatst: 02-06-16 10:01
Kirr...ook nog even afwachten wat de waterschade gaat doen,vaak ontdek je na een week nog extra ellende omdat zaken uit gaan zetten of schimmelen
Ben op zulke momenten wel blij dat we op een berg wonen En als het erg hard regent loopt het water onder het huis door. (Heeft ook nadelen want het is altijd vochtig onder het huis dus het is wel oppassen voor houtrot)
Verder iedereen sterkte met alle modder.
Chasey
Geplaatst: 02-06-16 11:00
Even hele praktische vraag tussendoor. Voor de winter (dat duurt gelukkig nog even!) willen we het voorste stuk bij de inloop stal bestraten, zodat de paardjes. Ik bedoel Bliksem... toch nog droog kan staan met zijn voeten als we weer zo'n natte bagger krijgen als afgelopen winter of zoals het noodweer nu. Nu hebben we nog een partij grindtegels liggen met een grote afmeting, maar zijn die daar wel geschikt voor of is dat te glad? Bliksem heeft geen ijzers. En als het even kan wil ik zijn toekomstige maatje ook zonder ijzers laten staan. Maar ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken. De tegels hebben wel een mooie afmeting. Stel ik doe stoeptegels, dan ben ik bang dat dat gaat verschuiven of wegzakken. Wat is een mooie afmeting om te gebruiken voor paardenvoeten? En ikzelf denk dan eigenlijk dat grindtegels te glad zijn, maar wat is jullie ervaring? Moet ik juist grote of kleine tegels gebruiken?
Grindtegels kunnen prima, maar dan moet je de grindkant onder leggen.
AbbyBlues
Geplaatst: 02-06-16 11:03
Wij gaan, als dadelijk de schuur plat is, ook opnieuw bestraten. Ik ga dan stelconplaten halen voor het te bestraten gedeelte. Met geen mogelijkheid dat die gaan verzakken of wegschuiven.
Jemig Kirr, heel veel sterkte, wat een verschrikking En de rest die last van water heeft ook
Ik heb voornamelijk stoeptegels liggen, maar ook wat grondtegels, gewoon met de grindkant boven. Gaat eigenlijk prima, en heb een paard nog voor op ijzers ook. Nu moet ik zeggen dat als ik de dames er gisteren in galop overheen zag gaan (over de hele verharding hoor, niet zozeer die tegels in het bijzonder), dan zou het me niet verbazen als er binnenkort eens een kreupel staat, idioten
Mijn prinses is vandaag 2 jaar geworden
Gisteren was de bepakking van Kyra wel heel erg interessant, dus mocht zij ook even, wijs ding was zo trots, en maar haar best doen om niet te laten blijken dat het toch wel spannend was aan de hand in draf toen alles ging klepperen
Chasey
Geplaatst: 02-06-16 11:42
Ah oke! In de inloopstal hebben we ook grindtegels, maar daar ligt in het seizoen dat ze daar het meest staan stro overheen gelegd. Dat ligt er nu niet, want Bliksem staat er amper in. En met mooi weer gaat hij gewoon in de paddock slapen ipv in de stal.
Edit. En zijn behoefte doen hij nooit in de stal. Toen james er was deden ze het samen netjes in de hoek van de paddock hihi. Heb nog nooit de stal uit hoeven mesten. Alleen de paddock. En dat gaat natuurlijk heel gemakkelijk.
Is de tinker bepakt en bezakt 2 jaar?? Ziet er veel ouder uit. Of lees ik het weer helemaal verkeerd?
Vandaag 2 jaar geworden. Ze is inderdaad best een bonk, maar toch ook wel duidelijk groeiende, staat vaak overbouwd. Ik vind prachtig, zo'n zwaar type, maar hoop vanwege rijgenot dat ze niet al te breed wordt
Mijn andere Tinker is 7 jaar, echt luxer type. Ze zijn dus nu ongeveer even zwaar
En hun zusje (met de luxe Tinker langs vader kant, met de 2-jarige Tinker langs moeders kant) zit er precies tussenin; beenwerk van vaderskant, zwaarlijfigheid van moeders kant
Ik ben wel van de stelconplaten eerlijk gezegd; nou weet ik wel heb het betegelen altijd zelf gedaan, op natte grond en alles wat je maar bedenken kunt om het niet goed te houden, maar die grote van mij liep ze er allemaal binnen no time weer uit en met stelconplaten krijgt zij dat zelfs niet voor elkaar. En er is aan 2e hands stelconplaten te komen, scheelt je echt een slok op den borrel qua geld.
Tinky12
Geplaatst: 02-06-16 12:02
Gefeliciteerd met "de kleine prinses"Caily...wordt al een heel paard zo
Ik persoonlijk vind stelconplaten te glad,hadden ze op mijn vorige stal ook.Ben er geen fan van als ik eerlijk ben om paarden daar los op te laten lopen.Maar dat is mijn mening hoor
Hier ook bestraat,gewone stoeptegels (30 x 30)...let er wel op dat de grond goed aangetrilt word zodat de boel niet kan verzakken.Het geheel moet ook tussen opsluitbanden (oid) om "weglopen"van de tegels te voorkomen.
Is alweer een wat oudere foto maar zo ziet het er hier uit...
Of je grote of kleine tegels gebruikt maakt niet zoveel uit,als ze maar niet glad zijn
Caily
Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-16 12:08
Er zit bij hier en daar wel een kleine verzakking, maar niet dat je er last van hebt en tegels sluiten mooi aan. Scheelt denk ik ook dat wij er ook een put in hebben zitten dus (zolang de put niet verstopt raakt) het water kan altijd snel weg.
Tinky12
Geplaatst: 02-06-16 12:24
Hier is het ook geen biljartlaken hoor,de trekker rijd er ook overheen maar zolang het water idd wegkan en er geen punten uitsteken is een lichte verzakking niet zo'n punt.
Bedankt voor de tips allemaal! Ik zal Daan zeggen dat hij dit maar even moet lezen. En dan komt het vast goed met de tegels
Wat een verschil qua bouw kunnen paarden van hetzelfde ras toch hebben he Gaaf om te zien! Mooie tinkers.
spatter
Geplaatst: 02-06-16 12:59
Caily gefeliciteerd met je 2jarige inderdaad een bonk van een dame!
De reden dat ik geen tinker wil, ze worden me te zwaar van body. Vriendin van mij heeft haar tinker daarom ook weg gedaan, het zat gewoon te breed en hij zat ook niet lekker. Nu loopt hij voor de kar en dat doet hij super.
Ja dat geloof ik Tinky12 dat is bijna een halve meter! Ik vind onze merrie altijd een ukje terwijl ze toch echt 1.65 is maar naast de bonte van 1.84 die ook aardig fors gebouwd is lijkt ze echt inieminie
Fabster
Geplaatst: 02-06-16 13:15
Waar ik vroeger op pension stond, hebben ze allemaal tinkers. Ik heb er niet zoveel mee, alhoewel 1 wel mijn hart had gestolen. Maar ik zit nu al met probleem met de fjord dat ze eigenlijk te breed is voor mij (alhoewel ze flink is afgevallen). Dus zo n tinker is voor mij echt niet te doen. Aan de andere kant; ik reed ook op mijn Belg...
Hier bestrating met klinkers. Gedaan door een stratenmaker. Ligt er goed strak in. Ook niet glad. Maar grinttegels kan ook best. De paarden zijn ook niet gek hoor. Die kijken echt wel uit wat ze doen.