Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelleee

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:34

Ik heb een optie 3 gevonden en die gaat door. :)
Goedkoper EN alle dagen weidegang (zelfs nu mogen ze op wei, niet op zand), alle paardjes hebben een eigen stukje weide met vers water, er is een 20x60 piste, wel met sprongen in, maar daar rij ik wel rond. :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:36

Staan ze dus alleen? Of met meerdere?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:12

Klinkt als een verbetering in elk geval

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:33

Ze staan allemaal buiten en naast elkaar maar met draad tussen zodat ze elkaar niet kunnen verwonden. :)

boerderij14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:35

hier kan ik ze ook niet opsluiten, hij valt me dan aan. natuurlijk niet na 1 dag of zo..
maar hoe lang ze in de stal staan, hoe meer energie ze krijgen en hoe kwader ze worden.
heb het ooit 1 keer gezien bij die van mij, stond toen op een pension stal.. NOOIT meer
vanaf die tijd is hij 24/7 de weide opgegaan..
en ben ik tegen 'opsluiting'
een paard hoort gewoon buiten te lopen

Juulola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:28

pfoe ja ik zou het niet kunnen een paard 24/7 op stal, maar daar krijgt een paard toch ook eerder blessures van denk ik zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:39

Waarom zou een paard daar eerder blessures van krijgen?

Hier slaat de twijfel weer toe .. Het ging zo super goed, beiden eigen paddockje, de rust was teruggekeerd, [***] blaakte van (zelf)vertrouwen .. Maar vandaag ...

Naja, het begon echt geweldig, met [***] heel fijn in de piste gewerkt, gewoon simpel gelongeerd (piste gekozen omdat de roundpen een half zwembad was.. en water is geen probleem maar het wordt dan wat glad en dat is toch beetje grote uitdaging voor hem) en hij ging echt super. Verder ook weer na het werk fijn hoefjes kunnen krabben, zelfs een stuk hoef eraf halen, iets wat helemaal super is dat dit zo makkelijk kon (hij stond zelfs los!).

En dan ga je met [***] werken (die het ook super deed!) en dan wil je die terug in de paddock zetten en hoor je ineens een enorm lawaai net voordat je het hoekje om komt. Maar echt enorm lawaai, net alsof er plots uit het niets een enorm onweer losbrak ofzo.. [***] hoorde ik al snuiven, paardje in de weide ernaast helemaal over de zeik. En ja, toen keek ik de paddock in en kreeg ik het al benauwd :\

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig heeft hij wéér geluk gehad en lijken het alleen oppervlakkige dingen (wel een stuk groter dan vorige keer := ). De schade aan de paddock bleek achteraf ook nog mee te vallen, tussenpaaltjes waren gewoon verbogen en draad was nog intact, evenals de draad aan de andere kant, die was gewoon losgesprongen. Er is wel een voerton gesneuveld en nog een bakje wat er stond, hij heeft de kruiwagen ondersteboven gelopen en mijn springbalken lagen voor een stuk in de weide .. Hij had wel door dat hij verkeerd was, maar voor hij daar weg was heeft hij toch heel wat kabaal gemaakt ...

Dit had ik echt niet verwacht, hij was de laatste tijd zo op zijn gemak .. en nu dit weer ..
Enige kleine lichtpuntje is dat deze keer [***] er niks mee te maken had :+ Maar wat ik er verder mee moet, ik weet het niet.. -O-

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:43

[***] schreef:

Hier slaat de twijfel weer toe .. Het ging zo super goed, beiden eigen paddockje, de rust was teruggekeerd, Boke blaakte van (zelf)vertrouwen .. Maar vandaag ...

Naja, het begon echt geweldig, met Boke heel fijn in de piste gewerkt, gewoon simpel gelongeerd (piste gekozen omdat de roundpen een half zwembad was.. en water is geen probleem maar het wordt dan wat glad en dat is toch beetje grote uitdaging voor hem) en hij ging echt super. Verder ook weer na het werk fijn hoefjes kunnen krabben, zelfs een stuk hoef eraf halen, iets wat helemaal super is dat dit zo makkelijk kon (hij stond zelfs los!).

En dan ga je met Cobe werken (die het ook super deed!) en dan wil je die terug in de paddock zetten en hoor je ineens een enorm lawaai net voordat je het hoekje om komt. Maar echt enorm lawaai, net alsof er plots uit het niets een enorm onweer losbrak ofzo.. Boke hoorde ik al snuiven, paardje in de weide ernaast helemaal over de zeik. En ja, toen keek ik de paddock in en kreeg ik het al benauwd :\

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Gelukkig heeft hij wéér geluk gehad en lijken het alleen oppervlakkige dingen (wel een stuk groter dan vorige keer := ). De schade aan de paddock bleek achteraf ook nog mee te vallen, tussenpaaltjes waren gewoon verbogen en draad was nog intact, evenals de draad aan de andere kant, die was gewoon losgesprongen. Er is wel een voerton gesneuveld en nog een bakje wat er stond, hij heeft de kruiwagen ondersteboven gelopen en mijn springbalken lagen voor een stuk in de weide .. Hij had wel door dat hij verkeerd was, maar voor hij daar weg was heeft hij toch heel wat kabaal gemaakt ...

Dit had ik echt niet verwacht, hij was de laatste tijd zo op zijn gemak .. en nu dit weer ..
Enige kleine lichtpuntje is dat deze keer Cobe er niks mee te maken had :+ Maar wat ik er verder mee moet, ik weet het niet.. -O-

Oei, balen zeg !
Flink ontsmetten....
Is hij overal tegenaan gelopen dan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:48

Hmmja, heb het uitgespoeld en ontsmettende wondzalf op gedaan, pensioneigenaresse gaat morgenvroeg kijken en eventueel ook zalf op doen en zelf ga ik morgen ook weer. Weet alleen niet wat hij morgen in de paddock gaat doen.. of hij bang gaat zijn of niet, maar dat is kwestie van proberen denk ik ..

Ik vermoed dat hij in de schuilstal stond en dat daar iets was ofzo waardoor hij schrok, dan is hij uit de schuilstal gelopen maar tegen de draad, die los is gegaan waardoor hij daar onderdoor kon (bovenste draad was nog intact, de rest was los) en dan komt hij dus achter de stallen terecht, waar die voerton en kruiwagen enzo staan. Dat zal dat lawaai geweest zijn wat ik hoorde .. Hij is daar dan waarschijnlijk uitgespurt, terug de paddock in maar natuurlijk letterlijk blind door de paniek, en dan is hij gewoon tegen de tussenafscheiding gelopen .. Iets in die richting denk ik, anders zou ik het echt niet weten.. Alhoewel de bovenste draad van de tussenafscheiding wel over heel de paddock lag tot achter de stallen, dus misschien is het ook wel andersom geweest .. Geen idee eigenlijk..

Maar wat er is geweest waardoor hij zo panikeerde heb ik geen idee van, dus ook geen idee of dat nog vaker gaat gebeuren of niet -O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:54

Heel vervelend voor je, [***]. Probeer er achter te komen wat hem dan niet bevalt. Is het omdat Cobe dan weg is?
Los daarvan krijg je toch eerder blessures als een paard continu binnen staat. Misschien minder uiterlijke verwondingen, maar zijn hele spijsverteringsstelsel gaat eraan, de conditie van de hoeven gaat achteruit, de algehele conditie en het mentale welzijn vanje paard.
In jouw geval zou het goed zijn om te bekijken hoe je de situatie van jouw paarden zo kunt verbeteren dat ze het meer naar hun zin hebben.In iieder geval zorgen dat hij niet door de afscheiding heen kan.
Die wonden gaan aan de lucht wel genezen. Daar hoef je niet veel aan te doen. Eventueel wat groene leem erop aks je bang bent voor infectie. Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:56

Hoe zorg je in godsnaam dat een paard niet meer door een afscheiding heen kan ...
Ik weet echt niet wat het is geweest, tast echt helemaal in het duister.. Hij staat vaker alleen als ik met [***] bezig ben, soms zelfs uren als ik de bos in ben .. dat is nog nooit een probleem geweest (hij leek het zelfs wel fijn te vinden, lekker relaxed zijn eigen ding doen). Dus dat lijkt me nu sterk .. Ik weet het echt niet..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:59

Nou ja dan is het misschien ook alleen een incident en zal het niet vaak voor gaan komen?
Ik heb met mijn paard ook wel eens dergelijke verwondingen (met hoofd tegen voerbak geknald in stal notabene)
Ik bedoelde stroom op het draad zetten, of had je dat al?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:10

Ik hoop het .. Maar wat als het toch vaker voorkomt en volgende keer gaat het helemaal mis?
Het is nu natuurlijk wel al de 2e keer op korte tijd, al was de vorige keer [***] zijn schuld en hebben we daarom alles omgebouwd .. Maar als het dan ook steeds mis gaat is dat weer een ander verhaal natuurlijk..

Oh, staat stroom op :j Maar dat maakt niet uit als hij in paniek is natuurlijk, hij gaat gewoon door..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:25

Okee dat wist ik niet. Denk dat mijn paard dat nooit zou doen :)
Tja weet niet of je het helemaal kan voorkomen dat er dingen gebeuren. Maar op stal zetten is denk ik niet echt een oplossing.
Ze staan bij jou toch met schuilstal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:29

Maar jou paard is ook niet blind natuurlijk :Y)
Hebben schuilstal in de paddock :j

Nu, het zou eventueel wel kunnen zijn dat het voer een rol speelt. [***] ben ik vorige week buiten keihard vanaf geknald door een schrikreactie die echt helemaal niks voor hem was .. en hij heeft de laatste tijd vaker van die dingen .. [***] kan ik momenteel ook niet meer op straat mee gaan wandelen omdat die zo hyper als iets is .. Dus misschien speelt dat nu ook wel een rol, dat tussen die oren ...

(ze staan nu sinds een paar dagen op ander voer, dus het is afwachten of dat wat gaat doen, ik hoop van wel want anders zou ik het echt niet weten, herken mijn eigen paarden niet meer := ).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:19

Hmm ja lastig. Hoop dat het andere voer wat oplost.
Nee mijn paard is niet blind en dan toch nog zo je kop stoten :D die van jou doet het dan eigenlijk nog heel goed. ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:22

Dat denk ik :Y) Alleen de momenten dat het niet zo goed gaat zijn altijd zo sneu :+
Maar op zich doet hij het best nog behoorlijk :j Veel paarden die ziende al niet weten waar ze hun voeten moeten neerzetten ([***] daarstraks ook bij het longeren met balkjes, die heeft daar ook stunten uitgehaald dat ik denk van "en dat ziet dan waar die loopt" _O- ).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:34

Micheleee dat klinkt idd als een verbetering.

Ik heb de mijne afgelopen nacht ook binnengezet. Wat een hondeweer ;(. Ze stonden om 20.30 binnen en om 07.30 weer buiten. Aan het eind van de week wordt het weer kouder, dan kunnen ze gewoon weer lekker buiten slapen ;). Zoals gister had ik een schuilstal wel fijn gevonden (wij hebben hele bomenrijen) maar goed, dat is nog geen garantie dat ze er in staan en zolang ik zo zelf kan bepalen hoe of wat, vind ik het ook prima. Laatst heb ik ze om 0.15u binnengehaald en stonden ze om 07u weer buiten. De mijne zijn het niet gewend dus staan eigenlijk nooit aan het draad.

Sabine, is een ander (klein, ouder, rustig, lief) maatje geen optie? Ik kan natuurlijk moeilijk oordelen omdat ik jouw paarden en situatie niet ken maar een blind paard heeft imo een hele andere behandeling nodig dan een gezond paard (en die geef je hem natuurlijk ook) een begeleidend paardje kan heel erg goed helpen. Anders is het eigenlijk geen doen, toch :o...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:39

Is allemaal heel leuk in theorie, maar in de praktijk .. Waar haal je een klein, ouder, rustig, lief maatje vandaan? Die staan niet voor het oprapen .. Ik kan sowieso geen 3e paard onderhouden, en dan moet er maar net op stal iemand zo'n paardje hebben en dat ook zien zitten als die als babysit dient. En wat dan als die eigenaar iets met zijn eigen paard wil doen? Dan is het misschien nog eens eens zo erg voor [***], en om dan ook nog onze agenda's op elkaar te moeten afstemmen ... Verder staan ze dan met 2 in een toch al niet al te grote paddock, en moet [***] nog maar willen volgen, want [***] is niet zo paardachtig, die zal eerder naar mij toekomen dan steun zoeken bij een paardenmaatje..

Dus ik snap je redenatie wel :j Maar praktisch gezien is dat toch niet zo simpel :=

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:26

Maar ocharme! Het dutske...
Al denk ik dat hij zich liever af en toe 'een beetje' pijn doet, dan op stal staan.

Ik zit met een gelijkaardig dilemma. Mijn paard kan absoluut niet met andere paarden om. breekt uit, vecht, heeft hengstengedrag,...
En toch wil ik hem deze zomer weer bij de groep buiten. Normaal staat hij in een klein weitje naast de groep en hij is dan wel rustig en gelukkig dat hij buiten mag maar tussen de groep lijkt me gewoon leuker voor hem...
Maar ze hebben me wel gewaarschuwd dat hij dan geregeld happen, beten en kwetsures gaat hebben.
Iets waar ik niet bepaald naar uitkijk want ik ben super ongerust als het op mijn paardje aankomt en zal vaak de dierenarts moeten bellen.
Ik weeg de 2 dag in dag uit tegen elkaar af en kom er niet uit.
Wat als ze zijn been over stampen doordat ik hem bij de groep zet. Ga ik mij dat ooit vergeven?
Moeilijk toch, niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:33

Zeker moeilijk :j Dat wat jij zegt heb ik ook met de andere (ja, ik heb 2 geweldige pony's :Y) :)) ) maar daarbij heb ik uiteindelijk gekozen het risico niet te nemen, heb dan geprobeerd met de blinde erbij omdat die toch gevechten uit de weg gaat enzo, maar ook dat is met wisselend succes geweest .. Dus nu maar gewoon weer "alleen" buiten, en hij vindt het prima zo heb ik het idee :)

[***] heeft gelukkig geen mentale gevolgen overgehouden aan gisteren, stond vanmorgen weer gewoon klaar om naar de paddock te gaan en heeft daar geen momenten van stress gegeven. Stalhulp zei "als ik het verhaal niet wist zou je niet zeggen dat er wat gebeurd was", dus aan zijn gedrag totaal niks te merken. Alleen maar fijn :)

Wel weer tegen de draad gelopen vandaag, hij wilde naar mij toekomen maar ik zat aan de andere kant van de draad, hij leert het toch niet af :(:) (ik zeg dan "neen" en dan weet hij normaal dat hij moet stoppen met hetgeen hij aan het doen is, alleen op dat soort momenten niet altijd, en dan loopt hij tegen de draad en dan is hij de weg kwijt :+ ).

Maar blijkbaar doet hij dat soort dingen alleen maar als ik in de buurt rondhang, en gelukkig ben ik meer niet op stal dan wel, dus de rest van de tijd gaat het allemaal prima :P :)) We zullen wel zien, er was in ieder geval vandaag niks aan hem te merken van stress, dus moet nog geen drastische beslissingen gaan nemen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:11

Maar als een blind paardje niet meer buiten kan staan zonder zichzelf te verwonden vraag ik me af of het nog wel zo vriendelijk is om die te houden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:32

Denk dat het iets minder zwart-wit moet ... of wil je alle paarden die zichzelf verwonden door buiten te staan meteen laten inslapen?

boerderij14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:58

[***] schreef:

Hier slaat de twijfel weer toe .. Het ging zo super goed, beiden eigen paddockje, de rust was teruggekeerd, Boke blaakte van (zelf)vertrouwen .. Maar vandaag ...

Naja, het begon echt geweldig, met Boke heel fijn in de piste gewerkt, gewoon simpel gelongeerd (piste gekozen omdat de roundpen een half zwembad was.. en water is geen probleem maar het wordt dan wat glad en dat is toch beetje grote uitdaging voor hem) en hij ging echt super. Verder ook weer na het werk fijn hoefjes kunnen krabben, zelfs een stuk hoef eraf halen, iets wat helemaal super is dat dit zo makkelijk kon (hij stond zelfs los!).

En dan ga je met Cobe werken (die het ook super deed!) en dan wil je die terug in de paddock zetten en hoor je ineens een enorm lawaai net voordat je het hoekje om komt. Maar echt enorm lawaai, net alsof er plots uit het niets een enorm onweer losbrak ofzo.. Boke hoorde ik al snuiven, paardje in de weide ernaast helemaal over de zeik. En ja, toen keek ik de paddock in en kreeg ik het al benauwd :\

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Enige kleine lichtpuntje is dat deze keer Cobe er niks mee te maken had :+ Maar wat ik er verder mee moet, ik weet het niet.. -O-

ga jij eens 24/7 in een stal van 1 bij 1 staan. (ter vergelijking hoe klein een stal is voor een paard) zullen we wedden dat jij je gaat vervelen en je van steeds dezelfde houding last gaat krijgen van benen,rug en de rest..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:01

Dat is geen vergelijking. Laat mij leven als een paard dat 24/7 buiten staat en van verveling zou ik mijn tenen opeten. Een mens is geen paard.