het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 08:50

Kim_W schreef:
Hoeveel uur werken jullie eigenlijk? En hoeveel tijd zijn jullie kwijt aan de verzorging en training van de paarden?

Ik werk 40 uur per week, maar soms loopt dat wat op zoals deze week, heb enkele late meetings en moet dan op locatie op hotel blijven.. Gevolg is dat ik soms erg weinig tijd heb voor de paarden. Verzorging in de zomer kost ongeveer een halfuur per dag (waterbakken, controleren,...), in de winter veel meer tijd natuurlijk. Rijden schiet er helaas vaak bij in ;(

Onze zadelkamer is een klein kamertje aan/in huis, met een aparte wc. Klinkt luxe, maar de vorige eigenaar gebruikte het om al zijn rommel en afval in op te slaan. Het is dus meer een hok :+

belle_boef

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 08:53

Ik vind het voor mijzelf wel prettig te lezen dat het bij jullie net zo gaat als hier.
Maar los daarvan zou ik best wat meer tijd willen hier thuis.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:08

Ik ben met pensioen en kan het iedereen aanraden :D
Vroeger werkte ik 32 uur om de dag zodat ik ook om de dag de paarden beweging kon geven.

@kojack: de deksels van die bakken zijn idd niet heel 'vast' en vervormen snel. Misschien dat een snelbinder m/haken door de handgrepen heen doen en vastzetten. Dat deed ik altijd toen ik de grote kliko nog als stoombak gebruikte om de stoom beter binnen te houden. En ik zie het ook wel bij mensen die de kliko als slowfeeder in gebruik hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:32

Ik werk 40 uur, wanneer ik nu op de paarden oppas ben ik met puur verzorging 's morgens en 's avonds maximaal 15 tot 20 min bezig. Straks als ze aan huis staan kunnen we de zorg gelukkig delen met onze buren, mijn schoonouders :D Die zijn ook met pensioen overigens, dus hebben wat meer tijd.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:02

Ik werk wisselend. Maar gemiddeld ook 36 uur. Doe daarvan wel een deel avond en nachtdiensten, dat geeft mij, met name in de winter een hoop rust. Hierdoor kan ik meer in het daglicht thuis doen. Als ik puur en alleen de verzorging voor de beesten doe dan ben ik 45min kwijt, dit is wel excl hond uitlaten bijvoorbeeld. Ik streef altijd naar 5x per week rijden/longeren, meestal blijft het bij 4x...

@ DF ik zou ook wel met pensioen willen, maar ik geloof dat ik nog minstens 35 jaar werken te gaan heb haha :')

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 10:12

DF klinkt goed dat pensioen :+ hier net als Fudge nog wel een tijd te gaan als we het uberhaupt nog mee mogen maken :Y)

Er zitten idd te weinig uren in een dag waarop we alles kunnen doen wat we willen helaas. Of we krijgen gewoon te weinig betaald om minder te kunnen werken is ook een optie. Of we willen meer dan ons geld en tijd aan kan? :')

Lynn_nikita zei laatst wat zouden we toch moeten als we geen paarden hadden.... Tja ze houden ons wel van de straat zou ik zegen. Geen idee wat ik met de tijd en het geld aan moet. Zal wel op gaan, beide aan wat anders maar waaraan?

euhh nog eens geteld het voelt blijkbaar een stuk verder weg dat pensioen dan het is }:0 Maar stel dat ik tot 70 zou moeten werken en ik blijf bij deze baas zitten dan red ik 50 jaar dienstverband. oi oi

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:26

_O- ik zei van de week al op kantoor, ik ben nog niet op de helft van m’n werkende leven en zo voelt t al wel. Ben nu 39, werk vanaf m’n 23e en moet tot 67. Moet er eigenlijk maar niet aan denken :')

Heb wel besloten dat als het kan ik 32 uur wil gaan werken. Meer tijd voor mezelf en ook tijd waarin ik nog fit ben. M’n lijf is niet gezond dus wie weet kan ik op m’n 70e niet eens meer wat ik nu wel kan en wil. Dus nu genieten is heel belangrijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:37

Ik moet er bij zeggen dat ik al vanaf mijn 15e voltijd heb gewerkt (op de laatste jaren na) en er dus ook 45 jaar op had zitten en toen bleek dat ik zoveel pensioen had opgebouwd dat ik met 100 € netto minder al 6,6 jaar eerder kon stoppen was die beslissing snel gemaakt :D Zeker toen er een periode op het werk aan kwam met grote veranderingen die ik niet zag zitten en ik het reizen met de trein altijd verfoeid heb.
Mijn werk heb ik nooit een hekel aan gehad, maar het was de laatste tijd niet meer zoals het was en op mijn leeftijd overstappen is ook niet zo simpel.

@marjan: dat was ook mijn gedachtegang. Nu kan ik nog een hoop en als je straks officieel die leeftijd hebt heb je maandelijks misschien een hoop geld, maar de gezondheid niet meer om leuk te leven.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:54

Ik 32 uur. 1 dag vrij, deels voor kind (man neemt ook een dag vrij, zodat we 3 dagen opvang nodig hebben), deels voor alle afspraken. Ik plan altijd alle afspraken op die dag. Hier is het bijv. wel de bedoeling dat ik de paarden vasthoud als de smid er is en ik zou hard door mijn verlofuren gaan als ik voor alle paardendingen steeds uren zou moeten opnemen. Voorheen deed ik er nog vrijwilligerswerk bij (activiteitencommissie), maar nu niet meer. Alleen nog de gewone vrijwilligersklussen voor de club.

Ik kan echt niet zeggen hoeveel tijd ik kwijt ben. Het aantal paarden wisselt namelijk. Alleen voeren, buiten en binnen zetten en uitmesten is niet zoveel werk. Het zit hem in het onderhouden van het geheel. Nu met een baby lukt me dat niet, dus het ziet er hier momenteel niet zo netjes uit. Ik ben anders druk met de bosmaaier, maar zwanger kon dat niet en nu mag het ook nog niet. Bak slepen heb ik wel weer gedaan, maar het lijkt alsnog meer op een weitje dan een bak. :7 Mijn man is chef tuin. Die snoeit, maait, knipt en zaagt.
Onderhouden/bijhouden kost mij de meeste tijd, daarna rijden/training en de basisverzorging is het minste werk. Ik heb nu echt geen tijd meer om een stel paarden te rijden. De jonkies zijn gelukkig nog maar 2, alleen moeten die natuurlijk ook ooit wat gaan leren. Scheelt dat het niet meteen met 3 jaar hoeft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:09

Ik ben met mijn 16 meer dan fulltime begonnen.
Al snel ziek geworden en altijd door geploeterd.
Tot dat niet meer ging.
Ik zit dus nu volledig thuis, maar zou bijna een moord doen om mijn oude werk, 24 uur, wel 3 ploegen, weer fatsoenlijk te kunnen doen.

Rijden doe ik 1 keer in de 3 weken gemiddeld een half uurtje hobbelen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:10

Hier op mijn 17e begonnen met fulltime werken en nu volledig afgekeurd. Alles wat ik doe doe ik in stapjes. Iets gedaan is daarna rust. Ik probeer Fiesta 4 x pw te laten werken. Als mijn man vrij is is dat mennen en anders om de dag rijden. Mijn huishouden is chaos en ik loop achter in onderhoudswerkzaamheden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:35

Het zijn echt de twee uitersten in dit topic zo te zien (uiteraard met een enkele uitzondering). Aan de ene kant de mensen die (bijna) fulltime werken en er nog vanalles naast doen en aan de andere kant de mensen die zo ziek zijn dat ze niet kunnen werken.

Zelf val ik in die laatste categorie. Ik kan ongeveer 2,5 uur actief dingen doen per dag. Daar valt ook huishouden en voor mezelf zorgen onder... en zoals Belker ook al schrijft betekent dit eigenlijk altijd overal op achter lopen.

De paarden kosten mij qua verzorging elke dag ongeveer een half uur.

Ik hoop wel wat belastbaarheid te kunnen opbouwen in het komende jaar en uiteindelijk 3 keer per week te kunnen trainen met Roos. Mijn hoop is nog steeds dat ik weet endurance kan rijden (ik verwacht zelf niet hoger te komen dan klasse 2 met mijn lijf). Als ik daarnaast dan ook een uur of 10 a 15 zou kunnen werken dan zou dat helemaal fantastisch zijn. Maar dan heb ik bijvoorbeeld wel huishoudelijke hulp nodig want anders zie ik het niet gebeuren.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:08

Inderdaad, maar volgens mij vinden de meesten in dit topic het best een hele opgave om alles netjes bij te houden.
Ik voel dat zelf ook.

Voor mijn lijf is veel beweging, maar fysiek niet zwaar het beste. Zet me niet uren aan het onkruid wieden of uitmesten, want ik breek helemaal af. Echter de hele dag door in beweging en iedere keer kleine beetjes van dit en kleine beetje van dat is voor mij het beste.

En 32 uur bureauwerk per week doet mijn lijf echt geen goed. Alles doet pijn, voelt stijf en moeizaam. En dat vind ik best pittig. Ik probeer rondom mijn werk zoveel mogelijk te bewegen, maar soms ben ik echt te moe.

Afgelopen zomer ben ik ziek geweest en de inhaalslag lukt me niet. Tuin is chaos, was is te vaak chaos, tuig moet echt gepoetst worden, schuur is chaos. Ik vind dat echt lastig.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:18

Heel herkenbaar hoor.. hier ook baby van 1 jaar oud erbij (die impact had ik zwaar onderschat) en we lopen hier constant achter de feiten aan. Ik spreek vaak met mijn vader af voor klusdagen om wat zaken aan te pakken die langer blijven liggen (mijn vriend is niet zo van het klussen :+ ).

Maar het is het typische verhaal, je fikst de omheining op wei 1, er valt weer een boom door omheining van wei 2, dan moet er weer nieuw zand voor de paddock enz enz. Never ending story. Oef, en wat een 'onkruid' deze zomer! Dat wisselende weer gaf echt telkens zo'n boost, krijg het met grasmaaier en bosmaaier niet meer bijgehouden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:30

Lijkt me heerlijk een vader die je kan vragen voor klussen :o
Helaas hebben zowel mijn vriend als ik geen familie die we om hulp kunnen vragen. We hebben eerder familie die onze hulp nodig heeft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:33

Ja hier is het ook alles zelf doen.
Of betaald laten doen. Of niet.
En die laatste komt nogal veel voor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:41

Waar doen we het voor hè...
Dan kun je beter cavia's gaan houden... alhoewel ik daar ook best werk aan heb gehad, zeker met de aantallen die ik had.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:05

boemel schreef:
Lijkt me heerlijk een vader die je kan vragen voor klussen :o
Helaas hebben zowel mijn vriend als ik geen familie die we om hulp kunnen vragen. We hebben eerder familie die onze hulp nodig heeft.

Is ook zo, ben super dankbaar dat mijn vader zo veel komt helpen. Hij babysit ook elke dinsdag op ons zoontje, geen idee hoe we het zonder hem allemaal rond zouden krijgen.

Lijkt me niet evident voor diegenen die alles alleen moeten doen, zeker niet bij de zwaardere klussen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:05

Kim_W schreef:
Hoeveel uur werken jullie eigenlijk? En hoeveel tijd zijn jullie kwijt aan de verzorging en training van de paarden?

26 uur administratief en vaak nog 10 uur op mijn vrije dag op de bouw bij een vriend als extra zakcentje en zodat ik wat fysiek bezig ben.
Ik ben gestopt met een paardenbaan omdat het fysiek te zwaar werd en de dagen te lag met 2 kinderen. Nu ben ik door de week 3 dagen tot 1400 aan het werk en ben thuis als ze uit school of woongroep komen. Alleen de zaterdag werk ik een volle dag en 1 a 2 dagen per maand dan nog op de bouw

Ik ben s`morgens van 6 tot 7 bezig met uitmesten, hooinetten ophangen en in de avond ook een half uur tot 45 min met opstrooien , netten voorbereiden en track uitmesten
1.5 uur omgeveer per dag dus en dan nog wekelijk hooi en stro halen en 2 keer per week mest wegbrengen ( combineer dat vaak wel)

Net een nieuwe drain geplaatst, zo naar de bouwmarkt want kom 1 meter drain te kort. Ook heeft mijn dochter haar eerste manegeles vanmiddag. Ze heeft nog nooit in een groep gereden, alleen thuis priveles maar is vrij bang en ik hoop dat ze zo meer gaat durven

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:17

Ik heb in mijn pauze een rondje tuin gedaan. Ondanks de verwaarlozing groeit er best een hoop eetbaars.
Frambozen vries ik iedere dag wat in, want mijn vriend wil er jam van maken.

Pompoen is bijna rijp, de tomaten gaan stug door (schat zo’n 5kilo per week), puntpaprika,s en aubergines beginnen goed te gaan en de courgettes leveren trouw iedere week 2 stuks af. En nee, ik heb geen groentetuin, gewoon wat her en der neergezet tussen de bloemen en wat in bakken enzo. Zo’n oogstrondje voelt voor mij als rijkdom <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vanmorgen was de hoefsmid er. Voor Mirtje de 2e keer. Ze kent het niet. Vorige keer met sedatie, vandaag zonder iets. Ze stond goed stil, maar liep op het laatst wat te mieren met de achterbenen. Een beetje “ik wil los” gezwabber :D .
Maar, ik was tevreden en de hoefsmid ook ;)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:40

Een paar slechte fotootjes van mijn begin om met een neckrope te rijden. Nu nog oefenen op verzameling :D Afbeelding
Afbeelding

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:15

Ik ben niet zo actief met posten hier maar vind het wel interessant om te lezen over werk/prive/paard balans. Ik werk zelf 32 uur sinds de geboorte van onze dochter (nu net over 1 jaar oud). Verzorging van de paarden neemt ongeveer 30 min per dag in beslag. Rijden doe ik ongeveer om de dag, en de dag dat ik niet rij doe ik er een klus bij zoals wei bemesten/zand uitrijden/onkruid etc. Meestal kan dit gewoon overdag aansluitend aan mijn werk en kan ik savonds evt nog klussen want we zitten daarnaast nog in de aanlegfase, dus zijn nog een huis aan het afbouwen, paddock vergroten, hekken zetten etc. Met alles wat we bedenken of aanleggen hou ik tijdbesparing en efficiëntie in mijn hoofd, dat levert nu al merkbaar een hoop voordeel op!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:31

MarjanB schreef:
Vanmiddag Amy weg brengen naar haar nieuwe huisje

Spannend!! En ook sterkte met afscheid nemen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:37

Ik werk 40(+) uur.... dagelijkse zorg voor de paarden doe ik alleen. Denk dat alles gedurende dag toch wel op minstens 1,5 uur komt aan mesten, voer, hooi, vegen etc. Gaan aardig wat dagen voorbij dat ze niet meer dan een aai krijgen helaas. Rijden kom ik weinig aan toe, maar hoop ik wel weer meer op te gaan pakken.
1x per week mest weg brengen doen we samen, dat is ongeveer 30/40 minuten en de rest van de klussen is heel divers. Groot onderhoud doet mijn vriend dan weer meer. Verder geen ouders of andere hulp in de buurt. Dus al met al is het best aanpoten.
Ik probeer nu tijdelijk wat minder te werken in de zin van 6-9-6-9-6 uur (en dan 4 uur verlof kopen) om te kijken of dat ruimte geeft als ik 36 uur ga werken. Maar goed, dat 6 uur werken mislukt elke keer jammerljk tot nu toe door de drukte.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:28

Wat een prachtige zadelkamer Lorette! Ik hoop ook ooit zoiets hier te kunnen bouwen :D De ruimte en het begin is al gemaakt, maar nu de rest nog.. en tijd en geld _O-

Ik werk 36u, en per dag zo'n 2-3 uur aan onderhoud/verzorging bezig, excl. rijden... ik ben dan ook érg blij met alle hulp die ik altijd krijg! Maar er staan dan nu ook 7 paarden waar ik zelf voor moet zorgen en 5 mini's, 2 pensionners..