Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:20

Wendy schreef:
Dat is voor Nederlanders inderdaad heel raar! Hier is notaris echt een beschermd beroep, met tuchtrecht en de hele rambam.

Echt heel vreemd!

Jeetje Wendy wat een verhaal met jullie huis! En slechte zaak dat zoveel mensen zulke domme fouten gemaakt hebben.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:26

Jeetje , wat een verhalen. Wat een toestanden Wendy, snap dat je het spuugzat bent.

Kirrr

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:31

De notaris is geen makelaar.
Ik wilde zelf een notaris omdat een dubbel check en iemand aan onze kant toch wel meegenomen is.
Gelukkig ook want er ontbrak enorm veel in de eerste versie van de notaris vd verkoper.
Onze notaris kijkt alles na, herdoet onderzoeken etc.
Zij innen de kosten van het beschrijf etc.

Staat los van een makelaar. Aangezien het een verkoop uit de hand is.

Ze moeten idd beiden betaald worden.
Zal volgende keer ook niet meer werken met deze notaris.

Nu een andere pakken gaat alleen nog meer tijd en geld kosten.

Ga deze nm nog maar eens aan de lijn hangen. Heb er stilaan genoeg van.
Pas na ondertekening starten de 4 maanden tot akte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:34

Mmmmm er zit toch wel behoorlijk wat verschil tussen België en Nederland wordt mij duidelijk.

4 maanden tot akte??????? Wow, wij hebben eind oktober een koopovereenkomst getekend met de verkopers en en 1 dec zijn we bij de notaris geweest om het huis op onze naam over te schrijven en uiteraard om de sleutels in ontvangst te nemen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:35

Het is maximum 4 maanden.
Maar ik ga er al maar vanuit dat ze die nodig gaan hebben.
Verkoper wil er ook niet sneller uit, dus dan stopt het al snel.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:37

Sure_lee schreef:

40 minuten, dat is wel te doen! Zal thuis even op de kalender kijken.

Wat een drama met jullie koopovereenkomsten! Hopelijk komt het allemaal goed!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:37

Ja als de verkoper er niet eerder uit wil dan houdt het inderdaad op. Maar dat gaat toch ook gewoon in overleg neem ik aan?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:49

Jeetje Wendy...wat een drama.Een notaris heeft een fout gemaakt en probeer dat nu nog maar eens recht te breien.Zo'n klein foutje kan dus echt enorme gevolgen hebben :n Sterkte :(:)

Een notaris in België die de waarheid niet hoeft te vertellen...waar heb je zo iemand voor nodig dan als deze niet te vertrouwen is. :+

Wat de hypotheek betreft bij ons...Dat is in de periode geweest dat de overdrachtsbelasting was verlaagt...banken waren echt enorm wantrouwend.
Ik moest uitleggen hoe ik aan mijn spaargeld kwam omdat het hoger was dan Nederlands gemiddelde,ook moest ik een document opstellen dat het geld op mijn en/of rekening ook daadwerkelijk van mij was |o

Tsja...wat dacht je ervan dat ik gewoon keihard gewerkt had voor dat geld -:(- hoog risico beroep dus mocht ik ergens verongelukken dan is het fijn als mijn en/of rekening gewoon gebruikt kan worden door de andere partij.

Was echt verschrikkelijk,hoop ook nooit meer met dat soort mensen te maken te krijgen.

Verder was de verkopende partij zeer coulant,zowel deze mensen als hun makelaar gunde ons dit perseel en dat hebben we aan alle kanten echt gemerkt.
Na de sleuteloverdracht stond er een plantje in huis met een welkomsgroet van ze :) Spreken ze nog regelmatig...
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 05-03-15 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:50

Hier duurde het ook 3 maanden. :j
Wij hadden ons huis in Nederland in een week van koop tot notaris geregeld en moesten in Belgie vervolgens maanden wachten.
Gelukkig stond het huis al leeg en konden wij met een kleine aanbetaling alvast het huis in.
Voorlopig koopcontract was toen al getekend.

Nadat dit huis (nu van ons) een jaar te koop had gestaan door de eigenaren zelf, hadden ze een makelaar in de arm genomen.
Ze waren met 5 kinderen en dus nog een nummer 6 uit een tweede huwelijk.
Deze makelaar had alles echt heel netjes op orde, daar waren we heel blij mee, ook een Era makelaar dus van een grote maatschappij.
Toen alles vast zat vanwege dat 6de kind was de makelaar ook heel blij dat wij er weer schot in kregen.

Maar wij hebben veel huizen bekeken en echt, je komt de mafste dingen tegen.
Schone grond verklaring zegt bv niks.
Er kan een benzinepomp op het erf gestaan hebben en de grond vol vuil zitten maar toch die verklaring omdat bij de gemeente die pomp niet bekend was(boer).
Hele auto kerkhoven in de grond, gewoon schone grondverklaring.
Gebouwen die helemaal niet beschreven zijn bij de gemeente, daar staat een klein huisje op papier en ter plekke staat een enorme boerderij met stallen.
Dikke kans dat jij die mag afbreken bij koop, gemeente heeft dan mooi een kans om de wet bij de hand te pakken en op te schonen.
Percelen die te koop staan waarvan bij de gemeente blijkt dat dat perceel voor een gedeelte van de buren is en dus niet bij de koop zit.
Bestemmingsplannen die niet kloppen bij het perceel.

Notarissen mogen gewoon dingen te koop zetten van mensen zonder dat ze verplicht zijn na te trekken of dat wel klopt bij de gemeente.
Ja, bij de werkelijke ondertekening moet het kloppen .

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:52

Spatter....dat is wel heel crimineel :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:52

Belgie ♫♪♫

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:56

Maar zo zie je dus maar dat je inderdaad enorm op moet passen als je een huis koopt en ook vooral waar.Had geen idee dat het Nederlands-, en Belgisch recht zo verschilde op dit gebied.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:17

Coberlina schreef:
Yess, zo lastig dat het zo lang duurt! Wij hebben dit huis vorig jaar gekocht en alles is geregeld in ongeveer 10 weken, wat super snel was! Zeker dan ook nog eens ivm verhuis vanuit belgie naar Nederland...
Hopelijk hebben jullie ook snel goed nieuws!

en hoe bevalt het ?
Wij zijn ook bezig met een project net over de grens maar dan NL Limburg/noord-Brabant

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:35

Het is sowieso aan te raden om bij koopinteresse's het kadaster even te raadplegen :D

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 15:34

Een notaris heeft toch wel de plicht om alle inlichtingen in te winnen en zijn klanten daarover op de hoogte te brengen? Ze hebben ook een deontologie, lijkt me niet dat een notaris zijn kantoor op het spel zet voor een achtergehouden informatie...

En bij een verkoop moeten beide notarissen inderdaad betaald worden, maar je betaalt niet meer als beide partijen elk een notaris kiezen. De koek wordt gewoon gedeeld.

Bij ons zaten er 5 weken tussen de onderhandse verkoopovereenkomst en de notariële akte, maar in de meeste gevallen duurt het toch langer.. Max 4 maand inderdaad :)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:59

Tjeempie Wendy! :oo
Daar zit je als koper zeker niet op te wachten zeg!
Wij hebben ons huis gekocht met de stallen en bak erbij.
Nagezocht of er wel/geen vergunning nodig was, puur voor de zekerheid, maar dat is een grijs gebied.
Aangezien onze dijk vol staat met peerdjes in de 'achtertuin' en een landelijk karakter heeft, verwachtte ik geen problemen.
Maar wij waren niet bekend met de regelgeving en je weet maar nooit of je iets raars tegenkomt.
Toch ff de gemeente gebeld, madam aan de foon: nee, dat is niet toegestaan.
Ik: waar kan ik dat vinden dan?
Zij: tja, het mag toch wel duidelijk zijn dat u geen paarden kunt houden in de stad?
Ik: kent u de desbetreffende dijk? Landelijk gelegen, stadsgrens, niet in een wijk ofzo?
Zij: nee, maar het mag niet.
Ik: waar staat dat dan?
Zij: dat doet er niet toe, u kunt geen paarden houden in de stad zonder vergunning.
Ik: waar moet ik een vergunning aanvragen dan?
Zij: daar.
Ik die afdeling gebeld: die wisten van geen vergunning af voor 2 peerdjes...
De meneer die ik aan de foon had, overlegde ter plekke met zijn collega's en op de achtergrond hoorde ik: is ut weer zover met dat mens? (die madam):+
Ik mocht alleen geen mesthoop/put aanleggen en kreeg keurig netjes het nr. van het milieupark om extra bio-bakken te bestellen.
En opgelost!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:02

besita schreef:
Coberlina schreef:
Yess, zo lastig dat het zo lang duurt! Wij hebben dit huis vorig jaar gekocht en alles is geregeld in ongeveer 10 weken, wat super snel was! Zeker dan ook nog eens ivm verhuis vanuit belgie naar Nederland...
Hopelijk hebben jullie ook snel goed nieuws!

en hoe bevalt het ?
Wij zijn ook bezig met een project net over de grens maar dan NL Limburg/noord-Brabant

Ja hoor, zitten hier geweldig! Super rustig, en alles wat we ooit konden wensen.
Was even spannend of alles in orde zou komen, maar alles is supersnel geregeld!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:18

Marvan Tom... := Fijne collega's :P

Kan mij enorm ergeren aan mensen die vinden dat zij alles weten maar er de ballen verstand van hebben.Met een grote bek opzetten zodat ze dat nog even benadrukken.

Vorige stal gehad,kwam er een van de milieu-politie en een van de gemeente het erf op.Gaven mijn stalhouder een boete voor de mesthoop.Hij vertelde ze nog dat die wel was toegestaan ivm de rugstreeppad die er woonde.
Maar hadden ze niets mee te maken dus dikke prent.
Was er helaas zelf niet bij maar met stalhouder overlegd dat we er werk van gingen maken,helaas had hij geen namen van de betreffende personen.
Deelraad opgebeld maar niemand wist iets...contact gehad met de AID (lang verhaal maar daar hadden we ivm die pad ook veel contact mee)
Die kon ons vertellen dat we tussen 2 wetten instonden en als de boete toch betaald moest worden,we er een rechtzaak van konden maken.

Aan de ene zijde mocht je geen mestbult van die omvang daar hebben
Aan de andere zijde mochten we het leefgebied van deze beschermde pad niet aantasten :P

Na lang doorzeuren was het niet bekend wie de 2 betreffende beambten waren en mocht de boete verscheurd worden....nooit meer wat van gehoord.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:08

Altijd om identificatie vragen als je met 'de wet' van doen hebt :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:42

Hier ook een leuk staaltje.

Toen we bij de gemeente gingen kijken hoe alles was vastgelegd , bleek dat ons bosje stond vermeld als agrarisch terrein en niet als bosgebied.
We vroegen of we de bomen mochten om doen , was volgens de ambtenaar geen enkel probleem want op dat stuk mochten helemaal geen bomen staan volgens het bestemmingsplan.
Wij kopen het huis met erf en zagen de totaal versleten dennen gelijk om, stuk of 16 en 1 eik want die stond echt gruwelijk in de weg.
Gelijk eentje van milieu beheer op ons nek en wat we aan het doen waren.
Wij uitgelegd, gemeente bla bla en dat die bomen versleten waren.
Kregen zonder pardon een dikke boete want we hadden eerst een vergunning moeten aanvragen. %)

Week later staat die vent weer aan de deur.
Ja we mochten de boete verscheuren want om die dennen gingen ze niet moeilijk doen en die eene eik was dan wel strafbaar maar alla.
Voor de rest moesten we een vergunning aanvragen.
Blijkt dat die man die vergunning in orde moet maken dus wij gelijk, kun je dat dan niet nu in orde maken.
Man loopt ons bos in en begint aan te wijzen welke eruit mogen, mijn man vliegt de schuur in en haalt verf en stipt alle stammen aan.
We mochten 80 stammen om doen(veel bomen hadden 2 stammen, moest er 1 van blijven) en dan nog een enkele te dicht op de rand.
Zoveel hadden we nooit willen omdoen maar nu gingen ze :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:45

Mooi geregeld dus :D

Hier hebben we in de loop van jaren ok al flink wat bomen omgehaald, voor een hele hoge moeras-cypres hebben we toch maar vergunning aangevraagd en een speciaal bedrijf laten komen. Die stond een beetje erg dicht op het huis nl :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:50

JW kan goed zagen.
Wij hebben een Den van 10 m hoog, die op 20 cm van het dak beschot stond keurig langs het huis af laten vallen.
Mocht ook nergens anders heen vallen want dan lag hij of bij de buren of op de weg.

Laatst nog eentje in de rijbak omgedaan.
Was al een jaar dood maar hing over het hek richting bos en moest in de rijbak vallen.
JW goed ingezaagd en ik heb geholpen door de bak van de kniklader tegen de mast aan te zetten en de goede kant op de duwen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:41

Wij hebben voor een grote treurbeuk (omtrek 225cm) ook een vergunning aangevraagd. De andere bomen hebben geen omtrek van 96cm ;)

Wij zitten ook op agrarische grond, voor de bak een vergunning aangevraagd. We mogen niet dieper graven dan 30cm.... volgens mij hebben die mensen geen idee hoe diep er geploegd wordt door de boeren :+ Maar gelukkig om de tafel gezeten en alle punten af kunnen tikken, waardoor de vergunning toch goed is gekomen!

Of een vergunning voor het gedeeltelijk dichtgooien (met duiker) van een Waterschapssloot ivm verbreden oprit.... ze waren zelf niet op de hoogte dat de vergunning al verleend was. Gelukkig konden we hem overhandigen :+

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:20

Wij hadden in een duiker een buisje liggen van 15 cm. Wij opgezocht op internet. Moest 50 cm zijn buitenmaats. Geregeld dat de loonwerker dat deed. Komt die oetl*l van het hoogheemraadschap langsrijden, bleek dat het 60 cm moest zijn.... Heel gedoe dat hij er weer uit moest etc. Wij gebeld met kantoor van hoogheemraadschap, bleek dat we er ook een vergunning voor nodig hadden. Nou ja, uiteindelijk wel ons zin gekregen en hij mocht blijven liggen :D Maar verder voor de gemeente hier niks dan lof. Mijn man had een afspraak met de wethouder over het bestemmingsplan (was agrarisch en wij natuurlijk particulier) dat was op donderdag, vrijdag werden we gebeld met positief nieuws en maandag was de brief binnen. Wel een lollig detail, mijn man zegt om welk adres het gaat en wethouder vraagt waar dat ook alweer is. Dus Jack legt uit waar, zegt de beste man oja daar ben ik al een hele tijd niet geweest hihi. We wonen dan ook een paar km van het dorp vandaan er zit een snelweg tussen dus behoorlijk buiten beeld van de gemeente.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:27

Ipsilonka schreef:
Ik zie Epplejeck Heemskerk vanuit mijn woonkamer hihi

Dus toch wel een paar :P Rij daar elke dag langs vanwege mijn stage! Zelf woon ik vlakbij Hoorn.

Wat een verhalen met hypotheken inderdaad :o Raar dat banken zich dan niet gebonden voelen na een concrete afspraak..