Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:15

Hier slaan we deze maand even over.
Was zo'n ontzettend hectische maand dat het bijhouden van de kosten er compleet bij in is geschoten.
Ook twee paardjes erbij en die kosten wil ik sowieso niet openbaar op internet zetten.

In Mei verwachten we in ieder geval een hoge dierenarts rekening.
Ik denk zo rond de 600 - 700 euro of misschien nog hoger.

Dus een schatting van Mei voor 6 paarden:

Hooi: €480,-
Dierenarts: ± €700,-
Vliegendekentje: ± €40,-
Afbetaling wei: €330,-
Eventueel weide onderhoud: €200,-

Ik schat onze kosten in de nieuwe maand (22 April - 22 Mei) dus op €1750,-

Anoniem

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:40

Nou, dat verdien ik niet in een maand hoor :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:47

Wij hebben gelukkig ook niet elke maand zo'n enorme dierenartsrekening. ;) :evaw:

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 22:52

pimaude schreef:
Nou, dat verdien ik niet in een maand hoor :evaw:

Dat is niet relevant, het gaat erom wat je krijgt :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 23:08

:+
Ik vind het maar raar. _O-
Ja, het is een hoog bedrag, maar we zijn het niet maandelijks kwijt en als je het deelt door 6 valt het prima mee. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 01:10

Haha, ik bedoelde meer: wow, dure maand voor jullie.

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 01:24

Wat zijn de kosten van ontwormen zo ongeveer? Ik ben van plan de komende jaren (eindelijk!) een eigen paard aan te schaffen. Ik heb al eventjes wat gelezen in dit topic maar ontwormen staat vaak niet op het lijstje. Hoeveel kost dat en als er zijn die lievede een mestonderzoek doen, wat kost dat en hoe vaak doen jullie dat? Verder denk ik dat ik ongeveer een goed beeld heb van de kosten van een eigen paard.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 01:42

Maart
Stalling All in Merrie + 2 weken Veulen; 200,-
Stalling All in paard; 180,-
2x Havens Ferto Lac; 22,-
1x Equest Pramox; 22,-
Veulenhalster; 15,-
Controle + Klysma veulen: 90,-
Mini Tondeuse; 28,-
Fleecedeken; 5,-
Pavo Natures Best; 12,-
Havens Equiforce Oil; 27,-
Fysio; 110,- (Behandeling was 70, maar ze moest een heel eind rijden naar ons, dus 40 voorrijkosten)

Weiland; 100,- (Staan andere pony's op dan die hierboven, staat daar dus los van)
Hooi; 60,-

Totaal; 861,-

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 07:52

KatooG schreef:
Wat zijn de kosten van ontwormen zo ongeveer? Ik ben van plan de komende jaren (eindelijk!) een eigen paard aan te schaffen. Ik heb al eventjes wat gelezen in dit topic maar ontwormen staat vaak niet op het lijstje. Hoeveel kost dat en als er zijn die lievede een mestonderzoek doen, wat kost dat en hoe vaak doen jullie dat? Verder denk ik dat ik ongeveer een goed beeld heb van de kosten van een eigen paard.

Wij doen 2x per jaar wormenonderzoek, in het voorjaar en in het najaar. In het najaar doen we wel sowieso ontwormen, ook al is er niets gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:25

Ik vind het heel interessant om de lijstjes van iedereen te zien! Ook de lijstjes met de hogere bedragen. Ik denk dat het ook erg nuttig is voor mensen die twijfelen over de aanschaf van een paard. :j

Ik vrees dat april hier ook duur gaat worden... Net de dierenarts op bezoek gehad, waaronder 3x gebitscontrole, 1x verdoving en 1x bloed afnemen+onderzoek, speciale brok en vitaminepoeder voor mijn oudje ... De rekening moet nog komen, maar het doet nu al pijn... :\ :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-04-17 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:32

Toch moet ik eerlijk bekennen dat ik het (tot nu toe) erg mee vind vallen. Voordat ik mijn veulen kocht kreeg ik van iedereen allemaal doemscenario's. Veulen is duurder dan een ouder paard, je weet niet wat je in huis haalt etc. Natuurlijk kan ik van al het geld dat ik in Joy heb gestopt een mooie wereldreis maken, maar ik kan nog steeds gewoon boodschappen doen en mijn hypotheek betalen. Ook heb ik nog gewoon geld over voor kleding en leuke dingen.

Ik ga zelfs gewoon op vakantie deze zomer :j

(natuurlijk is het geluk hebben en moet ik onwijs afkloppen, ondanks de kliniekopname en de operatie.)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:33

Maart
Stalling voor 2 trekpaarden + voer,hoefsmid,dierenarts voor mijn 2 jarige

stalling: 180
hooi 40.00
stro 33.30
bietenpulp 7.50
bieten 35
overige (lijnzaad, lijnzaadolie) 20
Totaal 315.80

April totnutoe:
stalling 180
hooi 20
brok 8.80
Hoefsmid 100 (de trekpaarden en mijn 2 jarige)
Les 40

Stro is er nog van vorige maanden alsook vitaminebrok en bieten.
Gemiddelde van onderhoud (totale kosten sinds januari + de stalkosten voor de rest van het jaar al bijgerekend) zit ik momenteel op 250 euro gemiddeld per maand (nog geen dierenarts of hoefsmid voor de rest van het jaar bijgerekend.)

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:59

Ik betaal 190 per maand. Dat is all-in. Binnen/buiten zetten, hooi+max 1 kilo basisbrok per dag, vlas, stal mesten, gebruik van rijbak/paddock/longeerbak, gebruik van zadelkast. Mijn paard staat het hele jaar door in de wei overdag.
Maar ook erg fijn dat er eigenlijk altijd toezicht is. Toen mijn paard vorig jaar koliek had snachts waren de staleigenaren er gelijk bij. Toen mijn paard nog op een manege stond waar snachts niemand aanwezig was, zou ze alleen zijn geweest met haar koliek.

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 09:06

Leuk dat iedereen zo open over de kosten praat!
Ik zal ook mee doen.

Maart is een wat duurdere maand geweest:
Voeding 48,9
Hoefsmid 15
Weide 89,55 (kalk en mest)
Hooi 175
Stal 38 (bodembedekking) ze staan 24/7 op de weide
les 40
TOTAAL 406,45

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 09:14

Ik durf weer niet echt :+ ...paard heeft 4 weken in training gestaan en zijn zelf een week intern daar op trainingskamp geweest á 1450,-Paardlief was dusdanig gegroeid dat er een ander zadel moest komen van 1500,-..duur maandje dus! Maar het was het absoluut waard, dus daar gaat het om. Rest van de maand eet ik wel droog brood :D .

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:52

Hier ook een dure maand, nieuw op maat gemaakt zadel kost nou eenmaal wat :=. Maar ja als er geen onverwachte kosten meer bijkomen, was dit het voor april.

Volpension merrie: €340
Stal jaarling: €100
Bekappen jaarling: €35
Ledercreme: €15,08
Nieuw zadel: €1995
Stargeld wedstrijden: €41
Lessen: €55
Contributie fokvereniging: €25

Totaal: €2.606,08

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:07

Ooh, dan valt dat van ons nog best mee. O:)

Paarden kunnen erg duur zijn op bepaalde momenten!
Gelukkig is het niet elke maand zo. :)

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:57

Ik zal mijn lijstje maar niet delen.. Paardlief ging een maand in bruikleen, klikte niet en moest toen weer terug.
Nieuwe stallingskosten, vervoerskosten, nieuwe zadelkast, benzinegeld en verzorgsters kwijt.. oeps..

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:17

amyyy55 schreef:
Ik zal mijn lijstje maar niet delen.. Paardlief ging een maand in bruikleen, klikte niet en moest toen weer terug.
Nieuwe stallingskosten, vervoerskosten, nieuwe zadelkast, benzinegeld en verzorgsters kwijt.. oeps..

Hamsters houden ook een optie..? :+

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:18

Majabeestje schreef:
amyyy55 schreef:

Hamsters houden ook een optie..? :+

_O-

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:33

Ik heb geloof ik gewoon geluk dat ze thuis staan en het bij ons ook betaalbaar is.

Ik betaal aan pacht per jaar nog geen 100€ voor ruim een hectare weiland, hooi kost mij op jaarbasis nog geen 500€. Mest ophalen hoef ik niets voor te betalen, dit wordt opgehaald door de boer waar ik hooi koop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:36

Is de dierenarts bij jou ook goedkoper? :) Als er eentje koliek krijgt en geopereerd moet worden, röntgenfoto's etc? Wormenkuren, inentingen, hoefsmid etc.
Ben wel benieuwd of je daar ook veel minder voor betaald. :j

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 23:01

KoudbloedKim schreef:
Is de dierenarts bij jou ook goedkoper? :) Als er eentje koliek krijgt en geopereerd moet worden, röntgenfoto's etc? Wormenkuren, inentingen, hoefsmid etc.
Ben wel benieuwd of je daar ook veel minder voor betaald. :j

Hoefsmid betaal ik 85€ voor voor 2 paarden, mijn shet gaat nooit naar de smid, zijn hoeven slijten perfect af. Verder doe ik veel zelf. Ze komt nu 1x per 3 maanden. De hoeven zijn nog nooit zo goed geweest.

Paar jaar geleden heb ik er 1 aan een sarcoid/tumor laten opereren (is bij mij in de schuur gebeurd hier waren 2 dierenartsen bij, ikzelf en ik heb nog iemand moeten organiseren.) dit was incl tumoronderzoeking en koste rond de 350€
Vorig jaar 1x de da voor een hoestend paard was 70€ en eenmaal koliek in het weekeinde om 23.00 die was rond de 200€
Enten doe ik niet ivm allergische reacties.

Ik bel redelijk snel de dierenarts
Wormkuren haal ik uit het buitenland deze zijn bij ons behoorlijk aan de prijs, maar ik heb nooit vreemde paarden op mijn land en de mest word weggehaald en ik doe aan verwijden. Dat risico is dus heel erg klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 23:12

Ah, dan zit daar een deel van de verschillen in. :j

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 23:33

Doe mij ook maar zo'n groot weiland vlakbij huis voor 100,-/jaar!
Hooi is hier ca 4000,-/jaar