Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:47

Kinke schreef:
uitzonderingen zijn er altijd, maar ik mag aannemen dat men een veel grotere kans heeft op een luchtzuiger als het dier altijd op stal staat ipv altijd in de wei ;)

Oh, dat denk ik ook hoor.

Maar het geeft wel aan dat het complexer is dan alleen maar op stal staan.

Kinke

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:13

misschien toch maagklachten Natasja?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:25

Waarschijnlijk wel.

Maar dat is dus niet uitsluitend voorbehouden aan stalpaarden(om te ontwikkelen)

Het lijkt mij een samenloop van omstandigheden. Gevoelige spijsverteringskanaal, stress gevoelig en dan een situatie waardoor het misgaat....waarvan te veel verveling op stal zeker een van de belangrijkste zou kunnen zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:30

De laatste tijd ondervind ik aan den lijve hoe duidelijk een paard kan communiceren.
Door omstandigheden op mijn huidige stal, komen de paarden veel minder buiten. Mijn paard vindt op zich de stal helemaal niet erg, maar nu laat ze me toch duidelijk weten dat ze zoveel staluren niet weet te waarderen. En dat terwijl anderen menen niets aan haar te zien. Ze is nog altijd kalm en braaf, stampt en schraapt niet en heeft bijlange geen stalondeugden. Maar ik merk het aan haar.
Baal wel verschrikkelijk. Ik moet op zoek naar een andere plek terwijl het hier zo goed was en daarenboven sleur ik mijn paard niet graag van hot naar her. Maar goed, dit is wel even een belangrijk punt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:06

Is er geen andere oplossing mogelijk omdat het door omstandigheden is?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:26

Ik denk het niet, en eerlijk, daar begin ik ook niet aan. Dan ben jij de uitzondering met een aparte regeling en na een paar weken worden ze dat ook beu en willen ze weer iets anders en moet je weer gaan dingen gaan doen en regelen. Dan ga ik liever naar een stal waar de paarden gewoon zonder gedoe naar buiten gegooid worden. :D
In principe gaat het erom dat de paarden in de winter niet meer buiten gezet worden door de stal. De eigenaar moet het zelf doen. Dus ik dacht ok, moet ik twee keer op en af rijden. 's Ochtends naar buiten en 's avonds naar binnen, is nog te doen. Maar dan waren er stalgenoten die niet wilde dat hun paard samen met dat paard of die durfde hun paard niet uit de wei halen als dat en dat paard erin stonden etc etc. Is een heel gedoe geweest en ze zijn onderling tot een regeling gekomen dat ieder paard dan 2 uur naar buiten komt en langer als het een brave is die iedereen durft hanteren. 8)7 Amper twee uur naar buiten, dat krijg ik voor mezelf en voor mijn paard ook niet goedgepraat. Ik ga sowieso nog 1 keer rond de tafel zitten om alles te bespreken en ik hoop zeker dat daar iets uitkomt en anders ben ik weg. Mijn paard wordt ongelukkig.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:01

Ik ben ondertussen nu 3 weken verhuisd met mijn paard naar meer weidegang.
Ik kan niet zeggen dat ik echt veel verschil merk op stal, maar in het rijden merk ik wel dat hij wat relaxter in zijn lijf zit. Verder is het voor mijn eigen rust en gevoel echt super. Ik voel me helemaal niet meer schuldig, wat ik eerst wel had.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:42

balen dat onderling die 2 uur is afgesproken... Er was dus onderling wel wat af te spreken maar niet naar jouw paard haar maatstaven voldoende. Is er niet de mogelijkheid verschillende groepjes te maken wat wel goed gaat met elkaar? Kan wellicht weer 2 tot 6 uur schelen...

Als jullie er niet uitkomen snap ik wel dat je dan verhuist. Maar hoe ging het hiervoor dan toen de eigenaren ze ng buiten zetten? Waren die minder bang zodat ze wel in groepen stonden?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:19

Wat vervelend Gini maar wat goed dat je de signalen die je paard geeft niet negeert.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:41

Gini schreef:
De laatste tijd ondervind ik aan den lijve hoe duidelijk een paard kan communiceren.
Door omstandigheden op mijn huidige stal, komen de paarden veel minder buiten. Mijn paard vindt op zich de stal helemaal niet erg, maar nu laat ze me toch duidelijk weten dat ze zoveel staluren niet weet te waarderen. En dat terwijl anderen menen niets aan haar te zien. Ze is nog altijd kalm en braaf, stampt en schraapt niet en heeft bijlange geen stalondeugden. Maar ik merk het aan haar.
Baal wel verschrikkelijk. Ik moet op zoek naar een andere plek terwijl het hier zo goed was en daarenboven sleur ik mijn paard niet graag van hot naar her. Maar goed, dit is wel even een belangrijk punt.

Huh? Hoe laat ze dat dan weten? Je zegt dat ze de stal niet zo erg vind, dat ze kalm en braaf blijft, dat ze geen stalondeugden ontwikkeld, en dat niemand iets aan haar merkt behalve jij. Waaraan merk je dat dan, wat is het grote verschil?

Als ik het topic zo eens doorlees, heb ik het idee dat vooral de eigenaren zelf zich veel blijer voelen als hun paard op de wei staat ipv op stal.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:36

tmr001, dat denk ik toch niet hoor als je je verdiept in het wezen paard ;). De meeste paarden zullen niet met veel bombarie aangeven dat ze het ergens niet mee eens zijn, dus moet je allereerst de subtiele 'hints' van je paard überhaupt opmerken en ten tweede moet je ze dan ook nog eens juist interpreteren, wat voor veel eigenaren (moi inclus) een hele opgave blijkt ;).

Mijn paard heeft fysiek een keer een aandoening gehad, ik 'voelde' gewoon dat het niet goed was ondanks dat meerdere mensen die op dat moment meer verstand hadden van eigen paarden dan ik bleven beweren dat er niets aande hand was. En ja hoor, ik had uiteindelijk gelijk. Dus dat andere niets merken is niet doorslaggevend in het verhaal van Gini.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:55

Het is inderdaad meer een aanvoelen. Als ik haar aan het borstelen ben op stal, voel ik een constante spierspanning die ik eerst niet voelde. Als ik haar naar buiten doe, voel ik een bepaalde spanning en dat terwijl ze gewoon meeloopt en het touw los hangt, maar er is iets. Haar nieuwsgierige karakter is stilletjes aan het omslaan in kijkerig. En gewoon, een constant gevoel van spanning, lichte spanning, ik heb geen hupsend, trillend en snuivend paard naast me, absoluut niet, maar ik voel dat ze zo lang op stal onaangenaam vindt. En die verandering neem ik waar vanaf dat ze maar twee uur per dag buiten komt.
Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt dat ik niet wacht totdat ze de staldeur intrapt of lucht begint te zuigen. :D

MarshaAldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:35

c_alsemgeest schreef:
*\%/* Oeh ik = blij :')

Nieuwe bodem in de paddock... nu kunnen we alle weersomstandigheden aan :+

ah, wat fijn voor je ! :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:55

Oh dit herken ik wel hoor. Ik heb een stalgenoot die geen zin heeft om vroeg zijn bed uit te komen aks hij de paarden buiten moet zetten (8 uur). Toen ik eens om half 11 op stal kwam stond mijn paard rustig in de paddock te eten. Toch zag ik aan haar dat ze nog maar net buiten stond en niet al een paar uur. Ik kan niet meteen een lijst van gedragingen benoemen waar ik dat dan aan zie. Maar ik zie kleine dingetjes zonder dat je soms precies de vinger erop kan leggen wat.
Stalgenoot beweerde dat ze al een tijdje buiten stonden, maar daar hoeft hij dus niet over te liegen,mijn paard vertelt me hoe het zit :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:03

Mensen zijn heel goed in staat om kleine signalen op te pikken, maar omdat wij alles analyseren en willen beredeneren en bewijzen sluiten we ons ervoor af.
Als je de tijd neemt voor je paard en er open voor staat en op je eigen gevoel en waarneming durft te vertrouwen zie je veel meer dan je voor mogelijk had gehouden.

Iets anders, wat ik wel leuk vind om te melden in dit topic. Op de site van een luxe pensionstal hier in de omgeving staat de volgende tekst:

"In de zomer is er bij ons de mogelijkheid om uw paard door ons op de weide te laten zetten. De paarden staan bij ons niet op het land om te rennen en te eten, ze staan buiten om van het mooie weer te genieten"

Als het niet om te huilen was zou je toch in je broek pissen van het lachen _/-\o_

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:24

MarshaAldo wat heb je superleuke paarden en wat lijkt me dat een fijne plek om je paarden te huisvesten!

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:47

Ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven om na oneindig keren mijn hoofd erover te breken, de knoop door te hakken. :)

Ik heb 2 opties voor mijn pony:

Ofwel blijft ze waar ze nu staat (een stal met zandpaddockje aan, waarbij ze 24/7 binnen en buiten kan wanneer ze wel)... Hier staat ze alleen, vind ik ook niet leuk. Dus ofwel komt er een shet bij (betaal ik per maand stal bij voor shet). Er is wel een piste aanwezig, maar die is bijna onberijdbaar. Dus rijden we 2 x per week (ook tegen betaling) naar een goede piste. Er is zo goed als geen gras aanwezig.

Ofwel zet ik haar op een andere stal. Waarbij de paardjes nu binnen staan in buitenstallen, en waarbij ze 1 tot 2 uurtjes buiten mogen op een paardenweide. Waar redelijk goede piste aanwezig is en waarbij ze vanaf goed weer begint, hele dag op de wei mogen met andere vriendjes.

Opzich kom ik bij optie 1 duurder uit... Maar het enige dat mij stoort bij optie 2 is de weinige uurtjes weidegang op dit moment. Aangezien ze nu wel 24/7 gewoon is.

Wat is jullie gedacht hiervan? :)

MarshaAldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 01:00

Nikass schreef:
MarshaAldo wat heb je superleuke paarden en wat lijkt me dat een fijne plek om je paarden te huisvesten!

Dankjewel! Lief. Dat is het zeker..

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:58

Michelle: eerlijk gezegd geen van beiden, is er echt geen andere optie? Als die er echt niet is, zou ik gaan voor optie 1 met een maatje erbij. Maar ideaal is het zeker niet... :) Tweede stal zou voor mij echt geen optie zijn, 2 uur buiten is echt veel en veel te weinig.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:44

Het gedrag van mijn pony is echt negatief veranderd nu ze 22 uur per dag op stal staat..

Ze staat ivm een diepe wond op stal. Vandaag precies een week.
Ze erg onrustig en wil er alsmaar uit. Ik voel me enorm schuldig maar ze mag
Echt niet naar buiten ivm infectie gevaar. Als ik er ben zet ik haar een uurtje in een droge
paddock waarna ik meteen de wond kan schoonmaken. Verder wat wandelen en poetsen
maar langer dan 3 uur per dag komt ze er niet uit -O-

Zal blij zijn als ze gewoon weer lekker 24/7 buiten kan lopen :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:06

Hé wat sneu apple! Wel goed dat je toch het geduld hebt om haar in de paddock te zetten en daarna de wond schoon te maken. :j

Michelleee, misschien niet het best advies, maar wie weet kun je eens een leugentje om bestwil verzinnen?
Ik belde gewoon alle stallingen op met het verhaal dat mijn arme paard van de da niet meer op stal mocht, enkel in een ruime paddock.
Mensen begrepen dan dat ik me niet tot een stal met buitenluik ging laten verleiden, en sommige wilden dan best meedenken. :D
Wel bood ik dan zelf aan om te helpen met aanleggen. Voor een paar hondert euro kun je al 400 m2 met zand bedekken, en voila daar is je paddock.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:32

Nikass, nou zeg wat ontzettend eh... (laten we het beschaafd houden ;)) niet netjes van die stalgenoot om dan te liegen. Dat mensen hun eigen paard zo lang op stal laten staan vind ik al sneu maar als er afspraken zijn moet je er wel op kunnen vertrouwen dat iedereen zich hier aan houdt.

_Micheleee, optie 2 zou voor mij iig geen optie zijn ;).

Apple, hè wat vervelend. Wat voor wond heeft ze? En hoe lang moet ze nog op stal?

Gypsy, oh die ga ik onthouden, mocht het ooit nodig zijn ;).

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:39

Dit is de wond, het is de onderkant van een achterbeen:

https://imageshack.com/i/n80vqhj

Is geen fijne foto hoor !

Deze foto is van de 2e dag. Ze staat nu een week op stal. Ik hoop
dat het volgende week echt dicht is. Ze moet door een stuk modder als ze
naar de wei wil dus het moet echt goed dicht zijn voor ze weer naar buiten kan -O-

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:51

Oeh, ziet er inderdaad lelijk uit.

Ja daar kan je ook beter even de tijd voor nemen. Anders blijf je nog veel langer door sukkelen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:32

Sees idd! Erger me er ook kapot aan!

Michellee, ik vind het allebei niks. Een stal met zandpaddockje is beter dan alleen een stal, maar als je er verder niets kunt ondernemen met je paard stelt t natuurlijk ook niks voor. Als ik echt zou moeten kiezen zou ik dan voor stal twee gaan, maar ik vind twee uurtjes buiten ook echt veel te weinig. Dus ik zou kijken of er nog ergens een stal drie is...