[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:56

Ja,via boomloosrijden.nl

DubbelFun

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:52

@billybo: zit het net aan de onderkant ook vast of hangt het er los in ??
Ik kan me indenken dat als ze er flink aan moeten trekken dat ze met het hoofd tegen de krat aan komen.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:17

@Dubbeldun: aan de onderkant is het los,de kans is anders ook dat ze het sneller stuktrekken.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:26

Story schreef:
Na heel veel gelezen te hebben over verschillende slowfeeders hebben wij vandaag een hooibak gemaakt.
Reeds slowfeeder netten geprobeerd maar door het harde trekken van mijn haflinger kwam er steeds teveel stof uit het hooi vrij. Ondanks dat ik het natmaakte.
Ik hoop nu met de hooibak dat dit minder het geval is.

Wij hebben gekozen voor een palletbox. Toevallig kwam ik m goedkoop in een leuke knal gele kleur tegen haha. Met daaroverheen een net in frame van cv buis. Gekozen voor een net ipv een gazen rek vanwege de tanden en de vorst.
Ik heb mazen van 4cm en dat ging met de netten al heel goed.

Wellicht ook leuk voor anderen dus ik deel hierbij mijn foto's van mijn nieuwe slowfeeder ;)

[ [url=m/oUoCRw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/V84175.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FF5mlb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedankt voor het delen! Dit ga ik ook proberen. Hoe heb je het net aan het frame gekregen?

xloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:26

Handige ideeën!!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:12

Batlow schreef:
Hoe heb je het net aan het frame gekregen?
Je kan de buizen door het net rijgen en dan de buizen met hoekstukken/koppelstukken vast zetten.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:35

heeft er iemand een duidelijke foto en uitleg hoe je een net vastmaakt in een halve ton van 1000 liter?
Ik heb nu een net gekocht omdat mijn paard echt maar blijft eten anders. Het is een net dat wanneer ik het dubbelvouw mooi de vorm aanneemt van het watervat, maar ik ben nog op zoek naar een manier om het net mooi vast te maken. Het zou toch ook nog handig moeten blijven om het te vullen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 18:55

Met karabijn haken op de bodem. Gaten in de hoeken boren en daar ogen bevestigen of touwen knopen.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:47

Fiorini schreef:
heeft er iemand een duidelijke foto en uitleg hoe je een net vastmaakt in een halve ton van 1000 liter?
Ik heb nu een net gekocht omdat mijn paard echt maar blijft eten anders. Het is een net dat wanneer ik het dubbelvouw mooi de vorm aanneemt van het watervat, maar ik ben nog op zoek naar een manier om het net mooi vast te maken. Het zou toch ook nog handig moeten blijven om het te vullen.

Daar ben ik ook nu naar op zoek. Ik heb een vat, maar zoek nu nog een net van 3x3 in de grootte van ong. 90x110. Iemand ideeën waar ik die kan vinden? Ik wil een frame erop maken, dus een echt hooinet hoeft het niet te zijn, enkel net is ook voldoende. U

[edit: nou zie ik ineens de site van Barefoot hierboven! Heb daar nu een net besteld van 2x2 cm, moet het ook mee lukken]

Ik zag wel een slowfeeder op marktplaats waarbij de handig het frame hadden vast gemaakt, zie de foto's hieronder. Zoiets wil ik ook proberen. Las ook een aantal pagina's terug iets over bevestigen met fietsbanden, maar die foto's deden het niet meer.

Afbeelding

Afbeelding

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:59

Ik wil dit even omhoog schoppen.
Ik wilde vandaag die netten via boomloosrijden.nl bestellen, maar blijkbaar zijn ze uitverkocht.

Iemand anders nog een adresje waar ik aan fijnmazige hooinetten geraak? liefst 20mm

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:10

Ik had een slowfeedernet van epplejeck maar deze mazen rekken uit, het paard waar het voor is heeft daarna de grote mazen in no time gevonden en rukt dan al het hooi er achter elkaar uit. Hij staat er ook als een idioot aan te rukken waardoor hij alsnog het grootste gedeelte van de nacht zonder hooi staat. Voor de komende winter wil ik dus graag iets anders. Zijn er hooinetten die niet uitrekken, en zo ja welke?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:12

Die hooinetten heb ik ook.
Toen de paarden nog moesten wennen aan de netten toen ging het goed (lees: traag) maar nu eten ze idd ook al super snel uit de netten.
Zeker omdat ze zoveel uitrekken.

Heb een mailtje gestuurd naar boomloosrijden, ik vind niet echt een alternatief.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:16

De little bit hooitas deed het hier goed bij een slim paard dat wat meer op stal moest staan. De hooinetten waren voor hem te makkelijk of gingen kapot. Maar later heeft een vriendin de hooitas eens geleend voor haar paard. Geen succes. Paard had er boos op staan stampen. Hij had de moed opgegeven en leed liever honger. Voor die paarden is hij echt niet te gebruiken, want dat is ronduit ongezond. :(:)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:01

Aangezien we straks weer de winter in gaan en de paarden dus niet meer op het gras kunnen, willen wij ook een net over de hooibak hebben.
Op dit moment staan er 2 kwpn'ers, een haflinger en een shetlander, allemaal geen schrokkers maar ik vind 9 a 10 uur zonder hooi te lang. Hoe veel uur scheelt het bij jullie met het eten van hooi en wat is de maaswijdte van jullie net? Met welke maaswijdte kan ik het beste beginnen (paarden hebben nooit uit netten gegeten) zonder gefrustreerde paarden te krijgen en waar is het niet al te duur om zo'n net te bestellen om uit te proberen? :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:43

Mijn pony's konden prima beginnen met maaswijdte 3x3 zonder frustratie. Eettijd is wel langer, geen idee precies hoeveel langer. Met de 10 kg hooi die ze op een dag krijgen zijn ze in ieder geval bij lange na niet de hele dag zoet helaas.
Ik vind de hooinetten van equiculinair goed, gaan super lang mee. Maar om uit te proberen misschien wel wat aan de prijs.
Ik heb nu zelf een hooinet bij epplejeck besteld voor over een hooibak. Die heeft precies de maten van zo'n 1000 liter vat en is niet zo duur. Moet hem nog binnenkrijgen dus ben benieuwd!

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 08:14

Heeft iemand ervaring met die 3x3 hooinetten van de divoza? Ik zoek een betaalbaar hooinet om in de stal te kunnen laten hangen. Dat gaat nu met de hooinetten die ik heb niet.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 11:54

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 11:56

Leuk ding, maar wel grote gaten....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 11:59

Het handige is het vullen, maar dat hout lijkt me niks. De mazen zijn idd te groot en persoonlijk vind ik het juist fijn als het rek wat vaster ligt.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:01

de gaten zijn idd te groot, maar het systeem op zich vind ik wel handig

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:22

misschien kunnen jullie me een idee geven?
ik heb 2 trekpaarden, en er staat nog een derde trekpaard erbij. ZE krijgen hooi uit een oude koeientrog met een net erover. Voor mijn 2 gaat dat prima. Maar omdat de stal maar 4 meter breed is en 8 meter diep, is dit geen optie om alledrie samen te eten, daar is de ruimte te klein voor. Mijn jongste is heel erg dominant en de nieuwe mag dus ook niet altijd erbij.
een hooinet in de stal erbij is een optie, maar we weten nog niet of dit zeker zal werken. Idee is dus om een voederstation buiten te creeeren waar ze met zen allen kunnen rond staan. Uiteraard in slowfeeder systeem.
buiten zullen we een stuk van 4* 8 minimum verhard hebben. Een hooinet aan de muur is voor de staleigenaar niet ok omdat het er slordig uitziet, het moet dus een apart station zijn. Bij voorkeur afgedekt ivm regen en zonde van het hooi als het nat wordt.

welke ideeen werken er?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:27

Als je stal 4 m breed is en 8 meter diep kun je een net in het midden plaatsen die aan 2 kanten te benaderen is. Hierdoor kan een paard altijd 'ontsnappen' als het achterna gezeten wordt en heb je 2 eetplekken voor 3 paarden. De ruimte is dan 2x 4 meter.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:30

helaas is nieuw paard een beetje dom en gaat zij uit de trog gaan eten. de jongste gaat dan vrolijk aan de net aan de uitgang gaan staan eten en mept de nieuwe een hoek in ...
daardoor bij voorkeur even geen net in de ingang om dit zoveel mogelijk te vermijden. ik denk dat het uieindelijk wel goed zal komen, maar ik ben liever voorbereid dan dat ze plots op de paddock komen te staan en blijkt dat het ene paard niet mag eten en ik per direct een oplossing moet vinden, wat weer bricoleren zal zijn :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:06

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:17

Dinopino schreef:

Wow, leuk bedacht! Ideaal voor de winter als weidegang niet meer kan. Blijven de paarden mooi in beweging ipv dat ze de hele dag in de schuilstal bij de slowfeeder staan. Alleen voor onze wei niet zo geschikt. Zou grote modderbende worden, omdat de paarden steeds op dezelfde plek lopen. Maar zou misschien in een goed gedraineerde zandpaddock wel werken.