Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:14

Ik ben even met de weegschaal naar de 2 overgebleven zakken gegaan en er zit ca 18 kg. in een zak.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:17

Ja,akkoord,maar ik zit op de vrachtwagen in t'buitenland,en de weiden liggen er verzopen bij.Mijn vrouw is nachtverpleegster,en ik ben al blij ,dat ze voedert en de paarden onderhoudt.De buitenbak is in de steigers,en nadien is het probleem opgelost!1 van die voordelen van buitenlandchauffeur:Heb toch maar leuk Cheval Passion,( Avignon ),kunnen bezoeken.Meer dan 200 standhouders en meer dan 1000 paarden.NL,wees trots,prachtige schow van de Friese afvaardiging,Dressuur op zeldzaam hoog Niveau!

Moderatoropmerking:
Vanaf hier kan het topic even vreemd en chaotisch overkomen, dit komt omdat er offtopicberichten uit het andere topic naar dit topic zijn gesplit en deze op datum en tijd tussengevoegd worden.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 19-01-09 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Opmerking toegevoegd.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:47

Maar ze zijn jou verkocht als zijnde 15kgzak?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:58

geen idee...hebben we het niet over gehad...ik heb € 5,95 per zak betaald bij afname van 8 zakken...de prijs is als je 1 zak koopt hoger....ik zou nog een lijstje van hem krijgen maar deze heb ik helaas nog niet ontvangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:48

Trekruiter, wellicht ben ik nu off topic, maar jouw stal vind ik er vreselijk smerig uit zien en dat is absoluut niet hoe ik mijn stallen er uit wil hebben zien.

Dit is voor mij een compotshoop. Vraag mij af of dit de bedoeling is van dit produkt.

6 dagen niet uit stal, oeps, daar moet ik even heel erg van slikken.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:33

Ja,ben er ook niet gelukkig mee,dat de paarden niet buiten kunnen.is het eerste jaar dat de weiden zo nat liggen.Woon aan de rand van een natuurreservaat,waar ze de gronden buitennatuurlijk nat houden,teneinde de trekvogels te kunnen dienen.Nu ,geen probleem,volgend jaar gaan ze sint-jacobskruiskruid aanplanten,denk al aan verhuizen.De box ziet er wel anders uit op de imker foto's,die zijn nadien getrokken.na rechttrekken,is de box terug mooi!Ik kom nu niet meer terug op topic,computer thuis gecrascht,zit nu bij de geburen.Beide paarden zijn witte voeters,mok is dan niet te vermijden.ze lopen wel 8 maand in de weide!

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:35

Kan er misschien optisch minder mooi uitzien,maar ligt nog altijd wel droog!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:44

@russel; het ziet er idd niet echt heel mooi uit, maar zoals trekruiter al aangeeft, het is wel droog en daar gaat het uiteindelijk om. Mijn strostallen zagen er na een halve dag al niet meer uit.
Als jij voor het gezicht een mooie stal wil zou ik er niet aan beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:15

Fitzroy schreef:
@russel; het ziet er idd niet echt heel mooi uit, maar zoals trekruiter al aangeeft, het is wel droog en daar gaat het uiteindelijk om. Mijn strostallen zagen er na een halve dag al niet meer uit.
Als jij voor het gezicht een mooie stal wil zou ik er niet aan beginnen.

Of het echt droog is, dat kan ik niet beoordelen. Strostallen zijn altijd nat. Idd een mooi gezicht vind ik ook belangrijk, maar mij is ooit verteld dat een stal een haard van bacteriën kan zijn, salmonella, etc. en ik denk dat je het op deze manier juist erg in de hand werkt.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:16

t'zijn paarden ,en geen eenden,salmonnella?alle kom zeg,dat is spijkers op laag water zoeken!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:52

trekruiter schreef:
t'zijn paarden ,en geen eenden,salmonnella?alle kom zeg,dat is spijkers op laag water zoeken!

:D Trekruiter, als je denkt dat alleen eenden risico's lopen door de salmonella-bacterie, dan vergis je je wel heel erg.
Ik vermoed trouwens dat je aan botulisme denkt. Maar ook dát is, net zoals salmonella, zeer riskant voor mens en dier, en dus ook voor het paard.

Ik vind overigens de opmerking van Russel helemaal zo verkeerd nog niet - stallen kunnen broeinesten van bacteriën en schimmels zijn (denk ook even aan tetanus - falikant terminaal voor paarden!) - een overdosis aan 'slechte indringers' vormt wel degelijk een belasting voor het immuunsysteem van het paard. Akkoord, een stal hoeft niet zo schoon te zijn als een operatiezaal, maar als je een stal na 8 weken of langer helemaal leeghaalt is het niet verkeerd de boel 's goed schoon te spuiten en een ontsmettend middel te gebruiken. Zeker als de temperaturen straks wat hoger worden!

geerke

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:17

om salmonella te krijgen moet er eerst iemand in de stal poepen die salmonella heeft....andere bacterien zijn o.a stafylococcus areus(ik heb er 600 kilo van staan...mijn fries)en klebsiela en nog veel meer...je ziet ze niet maar ze zijn er wel...
Dan verminder je natuurlijk wel het risico door je stal geregeld helemaal leeg te halen en te ontsmetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:01

Jammer dat mijn opmerkingen niet serieus genomen worden. Salmonella en andere ongein heb ik wel van een DA. Dan lees ik witte voetjes die mok hebben, maar paarden die nauwelijks buiten komen, dan is een dergelijke gedachte van mij niet zo vreemd. Mijn paard heeft eens een beenwond gehad, stond op een stal waar slecht werd uitgemest, liever werd opgepot. Bevel van de DA was meteen in een schone stal, dat ik hiermee de gezondheid van mijn paard in de weg stond. Hij had het zelfs over een ziekte die het zenuwstelsel kon aantasten, helaas weet ik de naam er niet meer van.

Idd ik hou van schone stallen en bij mij gaat de mest er elke dag uit. De stal van trekruiter ziet er voor mij uit als mijn composthoop die ik over 2 weken over het land ga uitrijden.

Maar ik zal mij netjes gedragen en nu alleen nog maar meelezen. :o Ik weet nu nl wat ik wil.

Fitzroy

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 07:37

Valt wel mee toch, Diana, het OT gaan? Russel vraagt zich of deze stallen geen broeinesten van bacterien zijn.
Ik denk dat dat wel meevalt, anders zouden de paarden op strokorrels veel vaker ziek zijn.
Bovendien is de bovenlaag droog en staan ze niet in hun urine te soppen, zoals dat bij mij met stro wel het geval kon zijn.
Dat het er niet schoon uit ziet, wil niet zeggen dat het ook zo smerig is als jij nu doet voorkomen.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:49

Ik zat met het volgende rpbleem, paard staat op stro, maar de vloer was regelmatig nog erg nat. Hierdoor verbruikte ik veel stro. Aangezien stro voor mij de goedkoopste oplossing is (1.50 per pak), wilde ik niet volledig over op ander strooisel. Ik had aan gehakseld stro gebruikt, maar gebruikte bijna 2 pakken in de week a 6 euro. Omgerekend kon ik daar voor elke dag een nieuw pak stro pakken ;).

Ik ben nu 2 dagen bezig om op de plasplaats van mijn paard strokorrels te gebruiken onder het stro. Tot nu toe ben ik er heel positief over :j. Ik ben begonnen met 2 voederscheppen, heb heb gisteren er wat bijgegooid omdat ik het iets langs de plasplek had gegooit :P. Het stro blijft veel mooier geel, de stal is mooi droog en de korels/mot blijft ook mooi onder het stro liggen. Ik ben benieuwd of ik na een week nog steeds positief en hoe lang ik met 1 zak doe.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:57

Nathalie.

Ditzelfde heb ik hier dus in mijn vlasstal gedaan...Op de vaste plasplek van mijn merrie heb gister een zak korrels neergegooid.
Dit gaat ten eerste niet zo stinken en ten tweede blijft het veel langer droog. Heb de korrels trouwens wel iets nat gemaakt met water om een beetje mot te krijgen.
Het werkt wel....Je kunt dit vast veel langer laten liggen dan een week en het stinkt niet. Bij stro zal het resultaat waarschijnlijk nog beter zijn dan bij vlas.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:15

@Nathalie84 / diana1 : ik heb dit ook gedaan en dat beviel mij ook goed qua vochtopname. Behalve dat mijn paard er dus in ging staan wroeten om de korrels te kunnen eten.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:21

Dat klopt inderdaad...deed mijn merrie ook.
Ze stopte er snel mee en ging verder met het hooi.

Als ze er langer van blijven eten zou je er azijn over kunnen sproeien, heb ik bij het andere paard (de allesetende viespeuk die nu volledig op korrels staat) ook gedaan..na een halve dag was de lol er af.
Laatst bijgewerkt door diana1 op 19-01-09 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:23

Die van mij dus niet :D
Nu heb ik ze weer op vlas staan en daar eten ze ook van, meestal alleen de eerste dagen omdat dan de hele stal niet 'vers' meer is. Aangezien de korrels langer 'vers' bleven bleef ze daar dus ook langer van eten.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:29

Mijn tweede paard deed dat ook de eerst dag, maar nu de tweede dag heb ik geen "zoekgaatjes" meer gevonden :n. Maar dat is dus nog even afwachten in hoeverre ze dat blijven doen, maar ik denk niet dat ze dat lang blijven doen aangezien ik de korrels echt alleen op de plasplekken leg. Ik vind dat de stal er veel mooier droog door blijft, tevens hoef ik naar mijn idee minder snel bij te strooien/verversen. Maar dat is dus nog even afwachten.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:47

De updates komen er weer aan.

Toch een geweldig verschil met de voor en na fotos, zullen jullie zien.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:18

ik ben erg benieuwd :j, de enige reden dat ik niet overschakel is dat stro voor mij gewoon de goedkoopste oplossing is, anders had ik er zeker over nagedacht :j.

vraagje voor diegene met paarden die de brokjes eten. Spuiten jullie er iets speciaals op? ik vind het een naar idee dat een paard ze bij mij eet (ook al gooi ik er maar een voerpot in onder het stro), ben toch wel een beetje bang voor koliek?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:02

Ik heb er niets opgespoten en ze heeft er (die paar dagen) niets van gekregen. Maar ik heb liever dat ze dingen eten die daar voor bedoeld zijn.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:14

Nathalie84 schreef:
ik ben erg benieuwd :j, :j.

vraagje voor diegene met paarden die de brokjes eten. Spuiten jullie er iets speciaals op?

zoals hierboven eerder aangegeven: ik heb er een mix van water en azijn overgespoten, stinkt behoorlijk.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:25

Oke bedankt :j, ik dacht zelf aan bremsenbremsen, stinkt ook behoorlijk en heb ik kan en klaar staan in een spuitbus :+