Kokos in de buitenbak??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:22

DubbelDun schreef:
Ik begrijp dat kokoschips niet echt water opnemen ??

Dat doen ze juist wel is mij vertelt...

shan schreef:
Hoeveel kg per m2 adviseren jullie, of leveren jullie normaal alleen aan kwekers?
Ik ben ook benieuwd naar prijzen, mag ook per PB.

Hier precies dezelfde vragen!

DubbelFun

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:23

Liever niet per PB, want ik heb ook interesse in die gegevens en dan kan hij nu in 1x meerder mensen antwoorden :)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:25

Ik vind het prima, wat hij wil. :D

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:27

Ik neem aan dat dit ook niet bevriest?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:28

Als het water opneemt dan bevriest het ook :)

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:34

MM jammer we willen iets dat niet bevriest

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:52

Ik denk dat het afhankelijk is hoeveel je ervan gebruikt...
Als je het vermengt met zand bevriest het zowiezo omdat het zand ook bevriest...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:06

Zand bevriest ook alleen als het nat is ;)
Zand zelf is nl 'steen'.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:34

ik denk dat kokos ook alleen bevriest als het nat is...
dat is bij houtsnippers namelijk ook zo :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:37

Maar hout bevat (afhankelijk van de hardheid) ook luchtkamers die vollopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:09

Pieter welkom, hopende dat je nog een keer post.

Wat kunnen we beter nemen, de fibres of de chips voor de rijbak?

Heb je prijzen wat het per kg kost? Als de fibres geleverd wordt, is dat ook in balen of in zakken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:13

En wat zijn de afleverkosten :)

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:10

wel jammer dat pieter nu niks meer post?
ik ben wel nieuwsgierig
zal ik is pben?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:36

Hij is sinds gisteren niet meer onnline geweest.
Moeten maar even afwachten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:52

Kun je beter een mail sturen als hij die mogelijkheid heeft opgegeven.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:51

Mailen kan altijd naar ieder bedrijf.
Het zou makkelijk en informatief zijn als hij wat meer info plaatst in dit topic. Spammen met een website kan altijd.

bulldog24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:27

Beste paardenliefhebbers,

Ondanks mijn eerdere posts dwalen jullie nog omtrent:

- kokosvezel
- kokos chips
- hout snippers
- etc.

Er zijn in Nederland diverse leveranciers betreffende kokos (cocos) produkten en het wordt veel gebruikt in kwekerijen.
Daarnaast zijn er diverse bedrijven mee bezig geweest om het te verwerken als bodem stabilisator ten behoeve van paardenbakken, oftewel rijbodems.
Het grootste probleem is kennis van de paardensport en het verlanglijstje van paard en ruiter. Als je al deze aspecten bij elkaar optelt geldt maar 1 ding. Betrokkenheid en ervaring met paarden en uiteraard de wensen op elk niveau.

Kokos is in heel veel verschillende produkten leverbaar. Ook al koop je kokos chips, dan is het snijproces erg van belang.
Te groot of te klein is niet goed, maar de vierkant gehakt stukjes of stukken zijn ook niet geschikt voor de rijbodem.
Deze komen in kokos chips namelijk het meeste voor. Het gaat om de onregelmatige gehakte/gescheurde chips van 20mm tot 40mm.

Rianneke schreef:
kokos neemt water op en ik verwacht dat het dus zachter word zodra je het goed vermengt hebt. Dus een soort spons idee ofzo?

Er deed zich onder de posts ook nog een vergelijking voor, nl; sponzige werking. Daar heeft Rianneke dus gelijk in. 1 kg kokos chips wordt 10 liter totaal. Je kan de kokos uitknijpen als een spons. En het zijn geen harde stukjes die irriteren aan de straal van je paard. Ook niet als ze droog zijn. Het is geen hout.

juksz schreef:
Maar dan krijg jij het los in zakken India?

Bij Cosmos gaan ze uit van ca. 0,75kg / m2.
Dat voor een 20x60 bak komt neer op 875 ex btw en bezorgen....
Ga toch even bij Tropic Brasil kijken...

Allereerst wil ik melden dat ik inderdaad de vrouw ben van xxx, directeurxxx. Echter wilde ik wat toevoegen aan deze jarenlange discussie en vooral vragen van de overige beantwoorden. Mijn man is al zes jaar aan het onderzoeken naar een milieuvriendelijk produkt voor de rijbodem. Uiteraard heeft hij ook polyvlokken en dergelijke toegepast.
Het onderzoek heeft uit een aantal belangrijke factoren bestaan:

- rottingsproces
- hoeveelheid per m2 tbv. stabilisatie en draagkracht
- welk soort chips
- hoe aan te brengen
- etc.

Tijdens wedstrijden is hij mijn groom en is met paarden opgegroeid. Ik schrijf deze post niet voor de verkoop, want ik heb nl. gezien dat mensen onder ons voor een paar honderd euro de bak willen veranderen. Beste paardenliefhebbers; Doe dan niks en hou dat geld in je zak. Het helpt wel iets, maar verwacht geen professionele rijbodem.
xxx levert professionele rijbodems en dat is nu eenmaal niet goedkoop. Maar goed; Agterberg, Zorgdrager, swanenberg etc. Kwaliteit, maar niet goedkoop.
Wel topbodems en zo ook de bodems van xxxxx.

Zoals ik al eerder vermeld heb gaan zij twee 20m x 60m rijbodems aanleggen bij de Noord Hollandse Ruiter Vereniging te Aerdenhout.
http://www.nhrv.nl

Deze vereniging heeft gekozen voor xxxx omdat het terrein in een waterwinnigsgebied ligt. Milieu en grondwater staat hier hoog in het vaandel en daar was maar 1 antwoord voor. Kokos chips.

Schrijf jezelf in op een wedstrijd vanaf 21 juni of ga kijken en vraag naar de ervaring van de ruiters. Dan heb je eindelijk antwoord op het kokos verhaal.

Nogmaals heb ik deze posts niet gezet voor de verkoop van mijn man. Het is niet goedkoop en hij weet dan ook niet dat ik al deze informatie aan jullie mededeel.
Het heeft mij ertoe gezet omdat er continu discussie blijft en eigenlijk niemand weet hoe en wat.

Nogmaals hopende jullie duidelijkheid te verschaffen.

petietjeplus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:26

Ben je niet bang dat het paard de kokos opeet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:36

Bulldog, ik snap je verhaal en voor de echte sportruiter zal jullie bak zeker een hele goede zijn, zeker als gelijkwaardige concurrent aan bv agterberg.

Maar ik ben, ik denk nog meerderen in dit topic, een plezierruiter die ook nog eens zuinig is op zijn paard, ik hoef geen pirouette te maken, een perfecte piaff aan mijn paard te leren, maar ik wel gewoon lekker recreatief kunnen rijden zonder dat hij moet ploegen in een zwaar verwaarloosde bak die ik heb overgenomen bij dit huis. Een bak die ooit professioneel is aangelegd, maar waarvan de bodem niet meer stabiel is, te zwaar is en alleen goed te rijden is als het veel en hard geregend heeft.

Dan is voor mij en velen zoals ik een opknapper voor een kleine 1000 euro dus wel zeker de moeite waard. De keuze nl door niet te rijden of je paard kapot te rijden of een bak er tussen in waardoor je toch kan rijden, maar het niet te perfect nodig hebt.

Ook die groep mensen is heel erg groot, misschien nog wel groter en ook op die markt mogen de bakaanlegheren zich wel eens richten.

Gewoon een middenklasse bak, een bak die voldoet voor de recreant die ook graag rijdt en ook les wil en ook een leuk M paardje thuis heeft lopen waar ze wat mee voor de ontspanning rijden. Eventueel een dagje overslaat omdat de bak vandaag net even te nat is, of nog een dagje op die regenbui kan wachten omdat hij net even te droog is.....
6 of 7000 euries gaan voor mij iig te ver en ik hoef er helemaal niet over te beginnen bij manlief, maar ik wel toch wel rijden... ;)

Dus even verder orienteren en eventueel zelf een paar weekenden zwoegen is mij meer dan waard..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 08:48

Ben ik helemaal met je eens hoor :) En ook als je het zelf doet kun je een ideale bak maken hoor! Ik ken meerdere mensen die een hartstikke fijne bak voor weinig geld hebben gemaakt...

bulldog24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:35

russel schreef:
Ook die groep mensen is heel erg groot, misschien nog wel groter en ook op die markt mogen de bakaanlegheren zich wel eens richten.

Heel begrijpelijk en daarom ook een gratis tip van mijn echtgenoot.

- Zorgen dat je drainage goed werkt en een maximale zandlaag van 15cm met daaronder waterdoorlatend doek. Als je een kraan huurt, drainage in orde maakt, doek aanbrengt, zand weer terug schept = goede hobby rijbodem.

Niks toevoegen en moeilijk doen, maar de uren die je aan een toevoeging besteed aan je huidige bodem besteden.
De meeste mensen hebben teveel zand in de bak liggen.

Succes allemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:46

Dat is een goede tip.

Mijn doek is aan alle kanten gescheurd en stuk. De drainage werkt nog goed. Nieuw doek wordt kostbaar voor ons.

Vandaar dat mijn idee naar kokos uitging omdat ik het idee heb doordat het mengt met zand dat er meer een vaste constructie ontstaat, dat er daardoor meer stabiliteit komt.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:00

Wij hebben nu ongeveer een jaar kokos in de buitenbak en ik ben zeer tevreden.
De stabiliteit van de bodem is enorm verbeterd.
Waar voorheen mijn paarden IN de bodem liepen, lopen ze er nu OP.
Mijn drainage ligt iets te diep, maar ik heb het geld niet voor een volledige renovatie van de bak, maar sinds de kokos in mijn bak ligt is het geen probleem te rijden wanneer er plassen in staan, de stabiliteit blijft.
Ook heb ik de indruk dat de bak beter water doorlaat sinds de kokos er in ligt.
Afgelopen vrijdag hebben we hier een enorme wolkbreuk gehad, de bak was toen een vijver, maar de dag erop waren de plassen al helemaal verdwenen. Voor de kokos kon dit wel 2-3 dagen duren!
Zo ook in droge periode, (zoals dit voorjaar). Eerder durfde ik maar maximaal 20 minuten te rijden in de te zware bak. Dit probleem is met de kokos helemaal verholpen :), gewoon super stabiel.

Wij hebben gekozen voor de kokos vezels en dan een relatief korte vezel (circa 4cm) dit is makkelijk door de bodem heen te werken en bij het slepen trekt je het spul niet op een bult.

Hoe het staat met de duurzaamheid kan ik niks van zeggen, tot op heden ziet het er nog steeds super uit. Maar goed het ligt hier een jaartje.

's Winters bevriest het wel, maar wij hebben op de hoefslag zout gestrooid, waardoor ik tijdens de vorst periode toch nog wel redelijk heb kunnen rijden. Een volgende winter zal ik dan ook de gehele bak van zout voorzien.

Het verwerken van de kokos was best simpel wij kregen handzame balen die best simpel uit elkaar te halen zijn (en dus niet vooraf nat maken ofzo). Daarna heeft een kennis het door de bovenlaag heen gefreesd en klaar was de bak.

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:17

bulldog24 schreef:
- Zorgen dat je drainage goed werkt en een maximale zandlaag van 15cm met daaronder waterdoorlatend doek. Als je een kraan huurt, drainage in orde maakt, doek aanbrengt, zand weer terug schept = goede hobby rijbodem.

Is 15 cm de ideale diepte ja, mijn gevoel zegt dat die iets dieper zou mogen namelijk.
En adviseren jullie da ook om de onderlaag (onder de drainage) dan vast te leggen, dus zwaar aanrijden waarna je de drainage hier met sleuven in legt, of los erop?

Gaat om een gele zand bodem bij mij, waarvan de toplaag dichtslipt en mul is, maar de onderlaag perfect is en inklinkt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:23

Ik vind 15 cm ook niet zo dik. Als je een bak alleen als rijbak gebruikt misschien wel, maar de meeste hobby-ruiters hebben hun bak ook als paddock in gebruik en dan heb je aan 15 cm écht niet genoeg.