Paard 2 uur per dag op wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Paard 2 uur per dag op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:57

Gail schreef:
Ik ben goed op de hoogte van de uitkomsten van Dr Machteld van Dierendonck. Ik heb haar het woord 'zielig' in ieder geval nog nooit horen gebruiken. Verder ben ik het met haar wel eens ja. Maar ik ben ook van mening dat mijn paard het goed heeft. Ik zeg alleen dat een paard met 24/7 buiten niet per definitie gelukkiger is dan een paard dat 2 uur in de wei staat en nog een paar uur in de paddock en 2 x per dag in beweging wordt gezet.

Nou, we hebben het in dit topic dus gehad over paarden die 2 uur buiten staan en er dus verder niet meer uit komen.
Dan bleken er zelfs paarden te zijn die er maar 1 uur uit komen, en zelfs paarden die er alleen uit komen onder de ruiter.
Van Dierendonck stelt als minimale eis dat het paard 5 a 6 vrije uitloop moet hebben met soortgenoten. Dan hoef jij hem dus nog maar 1 of 2 uurtjes langer naar buiten te laten en je zit keurig binnen de norm.
Dit blijken veel mensen al niet eens te halen.
Ik vind dat schandalig, zeker nu meer en meer duidelijk wordt wat de gezondheidsrisico's daarvan zijn. Sluiten mensen daar dan moedwillig de ogen voor, of vinden ze het niet zo vervelend een paar jaar eerder van hun paard af te zijn?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:16

Ninx schreef:
pharagirlke schreef:
Tja, het ene paard heeft daar meer last van dan het andere. Mijn merrie amuzeerd zich prima met haar anderhalf uurtje a twee uurtjes weidegang per dag. Maar die kleine pony zou je daar echt depri mee maken... En levensgevaarlijk ook overigens want als die geen vrijheid krijgt op een dag pakt die hem wel... Clown

IMO mogen mensen inderdaad niet op die manier een paard aan kopen maar uiteindelijk kan je daar niet heel veel aan doen. Je kan enkel hopen dat er meer ervaren personen zijn die het idee "paard" even duidelijk maken... Lachen Tragisch vind ik dan weer een groot woord...Een kind dat beide ouders verliest op 13-jarige leeftijd is tragisch. Mijn klasgenoot van 18 die voor zijn 2 jaar jongere broer moest zorgen omdat zijn ouders tussen de slagbomen door wilde zigzaggen was tragisch...Een paard dat maar twee uur op weide kan is hoogstens jammer. Lachen

Dan zijn we het met elkaar eens...
Overigens vind ik het wel tragisch hoor...
Die dieren zijn TE goed voor ons, ze laten zich berijden, zijn bereid van alles en nog wat voor ons te doen, en menigeen is dan te bedonderd om het paard dat kleine beetje vrijheid te geven dat HET verschil maakt in een paardenleven.
Je moet de dames en heren de kost eens geven die hun paarden alleen uit de box trekken wanneer het hen uitkomt, voor de rest staat het dier maar te verpieteren... zou bijna strafbaar moeten zijn. In deze omgeving zie je dat helaas erg veel...

ik vind dat niet tragisch maar goed, onze kijk daarop zal gewoon verschillen. Knipoog

Ach, weet je he ninx, we maken allemaal fouten, ik maak ook fouten bij mijn paarden. Ze vergeven me ook, zijn ze daarom zielig? Zij maken toch ook fouten die ik vergeef?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:24

We maken allemaal fouten, absoluut.
Maar dit is wel eeen grote.
Dit is een levensbepalende fout, niet alleen vanuit geestelijk welzijn gesproken maar het is nu ook bewezen dat dieren er lichamelijk ook zeker niet op vooruit gaan.
1 onterechte tik, eens je een keer een iets te strenge binnenhand, een paardengebit in je bips als je de hoeven uitkrabt... het zijn allemaal marginale foutjes, die net zo snel opgelost zijn als dat ze kwamen. En dus niet te vergelijken....

Wanneer een moeder haar kind angstvallig binnen houdt en het kind maar 1 of 2 uurtjes per dag frisse lucht krijgt, vinden we dat kindermishandeling.
Wanneer het een paard betreft vinden we dat niet zo erg en vinden we dat de eigenaar dit maar lekker zelf moet bepalen.
En dat terwijl het paard een bewegings- en kuddedier is en wij afstammen van holenmensen.

Blijkbaar vinden we dat we tegen de natuur van het dier in mogen gaan op alle fronten omdat het maar een dier is, en het dus blijkbaar niet zoveel waarde heeft als een mens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:31

Het totale paardengewicht van zo'n 500kg boven op je, bijna met je kop tegen een muur plakken, bijna over je heen denderen (met diezelfde 500 kg) Vol in je ribben schoppen, steigeren en je kleine voorhoefjes op je schouders placeren, de smid total loss trappen... Kleine marginale foutjes zoals een keer te hard in de mond trekken Ja Clown

Nee, zonder gekken. Ik snap jouw punt ninx, mij hoef je niet te overtuigen, zoals ik eerder al vertelde mogen die van mij zo lang buiten als ze willen Clown Dat er twee niet lang buiten willen kan ik niets aan doen. Ik zei enkel dat ik het niet tragisch vind. Net zoals ik een kind dat maar twee uurtjes buiten mag niet "tragisch" vind. Nagelbijten / Gniffelen

tess51

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:48

Ik sta ook op een stal waar sommige hun paarden maar 2 uur buiten zetten. Ik zet mijn paard zo vaak buiten als maar kan.
Ze zeggen daar dat de paarden zich anders gaan vervelen op het land...(en op stal niet zeker?? Boos! )
Heel apart vind ik zelf. Een paard hoort lekker buiten te zijn.

Denken jullie dat een paard zich op het land gaat vervelen als er niet veel gras meer staat? Of alleen staat?
Wat doen jullie hieraan?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:57

Ik plaats dit hier ook maar even.....

En voor degenen die zeggen dat hun 'sportpaarden' niet te lang naar buiten mogen/ kunnen... dit is wat Tineke Bartels daarover zegt:

Wij, ruiters, hebben de taak om dit leiderschap op een natuurlijke manier over te nemen. Paarden horen in de wei te staan, onze paarden komen in de wei ook Imke’s toppaard Hunter Douglas Sunrise. Met uitzondering van de hengsten want dit levert teveel gevaar op voor zichzelf. Zij mogen elke dag in de paddock en aan de hand grazen. We proberen alle paarden paard te laten zijn door ze zo ook te behandelen. Probeer jezelf in je paard te verplaatsen.

Kan me niet voorstellen dat paarden van ruiters die op een lager niveau dan Tineke rijden dan niet buiten kunnen staan....

Zie link: [VN] Tineke Bartels: een goede conditie geeft onafhankelijke zit

LoveFrisians

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:56

2 pony's van ons hebben snel de neiging dik (en hoefbevangen) te raken. Dus dan is meer als 2 uur te veel. Maar ze staan voor de rest in de paddock. Ze kunnen het paard toch overdag wel in de paddock zetten, lijkt mij? Maar ja,, dat kan ik van hieruit eigenlijk niet beoordelen:$

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 07:12

LoveFrisians schreef:
2 pony's van ons hebben snel de neiging dik (en hoefbevangen) te raken. Dus dan is meer als 2 uur te veel. Maar ze staan voor de rest in de paddock. Ze kunnen het paard toch overdag wel in de paddock zetten, lijkt mij? Maar ja,, dat kan ik van hieruit eigenlijk niet beoordelen:$

Lijkt mij een goed alternatief!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 12:20

Een paard hoeft ook niet perse 2 uur per dag op de wei te staan. Zeker niet als ze snel te dik van gras worden.
Maar een paard moet wel een aantal uren kunnen rennen spelen enz met soortgenoten!
En dat is dus niet perse in een wei, maar een paddock of anders is ook goed hoor!
Maar haal ze a.u.b van die stal af waar ze hun kont amper kunnen keren!!!
Nogmaals een paard is een bewegingsdier, help ze daarmee!!!
Alleen wij kunnen ze helpen, een paard kan dat niet uit zijn eigen doen!
Ik heb hier niet eens stallen wel genoeg bewegingsvrijheid Knipoog met maatjes erbij.
En ik zou het ook niet anders willen!

tess51

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:04

Wat doen jullie dan in de winter? Ze zeggen daar dat de paarden zich dan gaan vervelen en dus op stal moeten. Dat is natuurlijk onzin.
Maar wat doen jullie als je je paard dan op het land zet gewoon hooi bijvoeren?

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:27

Hier gaan ze 's winters in de paddock, omdat ze anders het gras in de wei kapotlopen (als het nat is, tenminste). Uiteraard voeren we dan hooi bij. Zijn de weides droog, dan kunnen ze daarin. Ook daar wordt dan hooi bijgevoerd.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:37

Bij ons precies hetzelfde.

We hebben een keer op een stal waar wij stonden een ernstig virus gehad, we mochten niet het erf af met de paarden en moesten ook alles ontsmetten, het was zo erg dat we ook niet konden rijden. Zelfs toen hebben we ervoor gezorgd dat de paarden konden grazen en zoveel mogelijk konden loslopen (in de bak en op het veld achterop het erf. De hele zieken hebben gewandeld, maar ook een paar uur per dag! Er is imo altijd een mogelijkheid om je paard voldoende beweging te geven en paard te mogen zijn! Is dit er niet? geen paarden nemen!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 14:28

tess51 schreef:
Denken jullie dat een paard zich op het land gaat vervelen als er niet veel gras meer staat? Of alleen staat?
Wat doen jullie hieraan?

Ja, ik denk het wel. Ik zie vaak genoeg paarden die bij de ingang staan te chagrijnen. Op deze manier krijg je ook de vooroordelen; 'mijn paard wil niet naar buiten, hij staat liever op stal'.

Maarja, als ik dan ook zie hóe die paarden naar buiten mogen.... Afgezet stukje land en krap drie keer groter dan de eigen stal waar je je helemaal in je uppie moet zien te vermaken Clown .

Je moet de leefomgeving van je paard wel optimaliseren, er moet wat te beleven vallen. Maatjes om mee te spelen en te kroelen en onbeperkt gras of hooi en een schuilstal of een paar bomen zodat ze in ieder geval uit de zon kunnen staan. En ruimte.. Ruimte wordt onderschat vind ik. Het lijkt me als paard zijnde bloedirritant om telkens op dezelfde graspol te stuiten, om niet te kunnen rennen omdat je 2 meter verder alweer op het hek knalt.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:07

Mijn zus en ik hebben een korte tijd op een stal gestaan waar ons werd verteld dat de paarden 6 uur op een dag buiten zouden komen. Onze paarden waren dat ook zeker gewend van de stal waar we vandaan kwamen. Helaas merkte ik aan mijn paard dat ze erg nerveus en druk was. Bleek dat ze maar 2 uur op een dag buiten kwamen en de rest binnen stond!!!

Ik wil dat mijn paard veel langer buiten komt. Zeker in de zomer!!! Daarbij moet ik wel zeggen dat ze allebei bij slecht weer echt staan te roepen om naar binnen te mogen. Dit doen ze dan wel omdat ze nergens kunnen schuilen en dan al een hele tijd buiten hebben gestaan. Ik doe ze beide geen plezier om ze 24 uur per dag buiten te zetten maar met de 13 uur die ze nu buiten komen zijn ze dik tevreden!!!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:22

Natuurlijk is 24/7 het meest natuurlijke, maar 13 uur is tegenwoordig helaas een bijzonderheid!! Het is echt super dat er nog mensen zijn die dit over hebben voor hun paardje.

Ik vind dat je trots moet zijn als je de mogelijkheid hebt om een paard te hebben, hier moet je je paard ook naar verzorgen. Hij verdient het!

En ruimte wordt idd onderschat, onze paarden kunnen lekker rennen en spelen zonder om de 5 meter af t moeten remmen.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:45

Fem_daf schreef:
Natuurlijk is 24/7 het meest natuurlijke, maar 13 uur is tegenwoordig helaas een bijzonderheid!! Het is echt super dat er nog mensen zijn die dit over hebben voor hun paardje.

Ik ben er ook erg blij mee dat ze zo veel buiten komen Ja. 24 uur is het natuurlijkse maar ik heb mijn paarden gekocht van mensen waarbij ze de hele dag binnen stonden. Ze wisten dus niet beter dan binnen staan en als het dan regent zoals vandaag en andere dagen willen ze heel graag terug naar binnen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:56

Mijn paarden gaan net buiten als het regent. Ze staan 24/7 op de wei, maar ze gaan in hun stal schuilen tegen de zon en de dazen. Als het dan wat begint te regenen en waaien, zitten ze rond te draven, bokken, rollen,.. Tong uitsteken

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:03

2 uur vind ik niet ideaal maar wel acceptabel, als het paard verder ook nog bereden wordt of op een andere manier beweging krijgt. Helaas moet je soms wel compromissen sluiten, om wat voor reden dan ook...
Een stal van 3x3 is bijvoorbeeld ook niet ideaal, maar ook daar moeten we vaak een compromis sluiten omdat de meeste maneges/pensionstallen niet grotere boxen hebben.

Maar ja, bij ons staan de paarden ca 6 tot 8 uur in de wei; deze zomermaanden zelfs 24/7. Ze hebben een wei van een hectare met ruim voldoende gras en staan in een koppel van zeker 10-15 paarden. Genoeg te doen dus. Toch zijn er een aantal paarden die er gauw flauw van zijn en na een uurtje of 4 al weer voor het hek staan te drammen dat ze eruit willen...

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:06

beantsje schreef:
Toch zijn er een aantal paarden die er gauw flauw van zijn en na een uurtje of 4 al weer voor het hek staan te drammen dat ze eruit willen...

Klopt die zijn er inderdaad. Deze paarden zijn het dan ook niet gewend zoals een heleboel. Ik weet dan ook niet of het leuk voor die dieren is om 24/7 naar buiten te gaan als ze na een aantal uur al staan te roepen om naar binnen te gaan. Ik ben dan ook van mening dat 24/7 naar buiten wel lekker is maar lang niet voor alle paarden is weggelegd....

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:15

Wij hebben jammer genoeg geen wei bij onze stal.... Nou gaat mijn paard altijd in de zomer 2/3 maanden de wei op, dan rijd ik hem ook niet en kan hij echt even paard zijn. (onze manege paarden en ponys gaan trouwens ook altijd naar de wei zomers en worden dan niet gereden)

Ik ben het er ook mee eens dat een paard zoveel mogelijk buiten moet zijn, maar soms is dat niet mogelijk, mijn paarden staan overdag zolang mogelijk in de paddock en grazen aan de hand en worden dan nog gereden. Maar vind het wel jammer dat wij geen weidegang hebben, dat zou het helemaal afmaken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:49

Japp schreef:
Wij hebben jammer genoeg geen wei bij onze stal.... Nou gaat mijn paard altijd in de zomer 2/3 maanden de wei op, dan rijd ik hem ook niet en kan hij echt even paard zijn. (onze manege paarden en ponys gaan trouwens ook altijd naar de wei zomers en worden dan niet gereden)

Ik ben het er ook mee eens dat een paard zoveel mogelijk buiten moet zijn, maar soms is dat niet mogelijk, mijn paarden staan overdag zolang mogelijk in de paddock en grazen aan de hand en worden dan nog gereden. Maar vind het wel jammer dat wij geen weidegang hebben, dat zou het helemaal afmaken.

Wat is 'zolang mogelijk' dan? Hoelang staan ze dan in de paddock?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:53

'mijn paard wil graag naar binnen'

ok, dat kan, laat zijn box eens open en verbaas je over hoe snel hij weer naar búiten wil

vandaar ook dat er ideale stallen zijn waarbij het paard zelf kan bepalen hoe lang hij binnenstaat: de inloopstal. Paarden met inloopstallen staan zelden 13 uur per dag in de inloopstal....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:55

beantsje schreef:
2 uur vind ik niet ideaal maar wel acceptabel, als het paard verder ook nog bereden wordt of op een andere manier beweging krijgt. Helaas moet je soms wel compromissen sluiten, om wat voor reden dan ook...
Een stal van 3x3 is bijvoorbeeld ook niet ideaal, maar ook daar moeten we vaak een compromis sluiten omdat de meeste maneges/pensionstallen niet grotere boxen hebben.

Maar ja, bij ons staan de paarden ca 6 tot 8 uur in de wei; deze zomermaanden zelfs 24/7. Ze hebben een wei van een hectare met ruim voldoende gras en staan in een koppel van zeker 10-15 paarden. Genoeg te doen dus. Toch zijn er een aantal paarden die er gauw flauw van zijn en na een uurtje of 4 al weer voor het hek staan te drammen dat ze eruit willen...

Op een paard rijden is niet hetzelfde als 'vrijheid'.
Vind jij overwerken ook een vorm van vrijheid, dus lekker nog even een uurtje extra voor de baas werken? Ben je er toch lekker uit?! Knipoog

Compromissen HOEF je niet te sluiten, niemand verplicht jou dat paard aan te schaffen onder die omstandigheden.
Je kiest daar bewust voor, wetende dat je mogelijkheden beperkt zijn. Dat is dus niets om 'verongelijkt' over te gaan doen wanneer anderen dat dieronvriendelijk vinden...

Ps: met 'je' bedoel ik niet per definitie beantsje, maar iedereen die 2 uurtjes wel acceptabel vind....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:56

Arabesk schreef:
'mijn paard wil graag naar binnen'

ok, dat kan, laat zijn box eens open en verbaas je over hoe snel hij weer naar búiten wil

vandaar ook dat er ideale stallen zijn waarbij het paard zelf kan bepalen hoe lang hij binnenstaat: de inloopstal. Paarden met inloopstallen staan zelden 13 uur per dag in de inloopstal....

FOEI! Dat is niet waar!!!!!!!
Paarden willen natuurlijk wel heel graag naar binnen!!!!

'want ze weten dat daar wat lekkers te bikken valt, en 9 uit 10 paarden zou als de deur open staan de stal weer verlaten zodra de buik vol is'

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:05

Gail schreef:
Ik zou sowieso een paard nooit 24/7 de wei zetten, overdag wel en 's nachts gaan ze naar binnen. Dat is met voeren makkelijker

Voeren? Mijn paard "voert" zichzelf 23 uur per dag. Dan andere uurtje moet ie lopen. Doet ie de hele dag ook al, maar dan even een uurtje voor mij Haha!