Jij haalt aan dat jij denkt dat jou paard bij een boer wellicht dood zou zijn geweest...
Nou dat denk ik dus niet

Ik durf mijn paarden gerust bij de boer te stallen

Lekker weidegang en komt echt niks te kort hoor
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

* 
Citaat:Woonplaats: het westland . ik woon ook in de randstad en mijn pony staat 6.5 km bij me vandaan
dat is misschien wel een verre afstand maar hij staat wel lekker dag en nacht op een weide
hoe kom je daar nou bij de mijne staat ruim 15 km verder en de stal die ik nu eventuweel als optie heb staat ruim 25 km bij mij vandaan. suus_ schreef:Malibu schreef:Paarden zijn heel slaafse dieren. Het is ook bewezen dat ze door hun aanpassingsvermogen niet zijn uitgestorven, anders waren er allang al geen paarden meer geweest...
Ze blijven leven dus ze blijven 'lekker' op stal? Zou jij dat fijn vinden? Had je anders geen paard genomen?
Ik vind dat je iig in de zomer weidegang moet kunnen bieden 24/7, als het weer toestaat. En in de winter of andere koude periodes zou het ideaal zijn als ze ook naar buiten kunnen.
Maar als je zomer/winter geen weidegang of zandbak hebt voor je paard vind ik niet dat je een paard moet kopen...
En over rangorde; dat komt echt wel goed hoor
tita schreef:ps: verder zie ik mensen schrijven dat hun paard wel drie of vier weken onrustig was wanneer ze ineens wel in de wei mochten op een nieuwe plek. En dat ze op stal veel rustiger... en dus gelukkiger? oogden....
Een paard heeft echter 3 maanden nodig om aan een nieuwe plek te wennen. Een paard kan in die periode soms een volkomen ander dier zijn/ worden dan je gewend was. Mensen zijn soms dus binnen die drie maanden teleurgesteld (hij loopt niet goed, hij is zo onrustig, etc....) en doen hem dan weg. Dan weet je er idd niet zoveel van nee......
Typisch een geval van alleen lezen wat je wil lezen volgens mij...tita schreef:Citaat:Woonplaats: het westland . ik woon ook in de randstad en mijn pony staat 6.5 km bij me vandaan
dat is misschien wel een verre afstand maar hij staat wel lekker dag en nacht op een weide
VER![]()
![]()
hoe kom je daar nou bij de mijne staat ruim 15 km verder en de stal die ik nu eventuweel als optie heb staat ruim 25 km bij mij vandaan.
tita schreef:en mensen die alleen een paddock hebben, moeten zich ook dan maar schamen vind ik...paddock is geen alternatief voor weidegang.

JoviBan schreef:tita schreef:en mensen die alleen een paddock hebben, moeten zich ook dan maar schamen vind ik...paddock is geen alternatief voor weidegang.
Mee eens, maar een paddock is wèl een alternatief voor een stal.
Vanuit het paard bezien is een paddock gewoon beter dan een stal. Denk aan de ruimte om te kunnen bewegen, de ruimte om zich heen, de frisse lucht, de schone(re) grond, de sociale contacten etc.
.Dani62 schreef:Jaaa, maar jonge paarden moet je toch eerst een aantal jaar naar de opfok sturen!?

.
, maar MIJN paard zou er mentaal niet zo goed aan toe zijn, als hij opgesloten stond en alleen maar bereden werd en wat losgegooid.
twickls schreef:Ik ben van mening dat je je paard prima geen weidegang hoeft te geven, maaár dat dit wel met mate is.. dus niet 2x in de week rijden oid. Ik zou als paard zijnde gillend gek worden. Dan zou je idd echt 6/7x in de week écht moet rijden of in de bak los moeten gooien.
Nadya schreef:Dani62 schreef:Jaaa, maar jonge paarden moet je toch eerst een aantal jaar naar de opfok sturen!?
En dat doet iedereen braaf??? Geloof er niets van......
Ik heb de mijne ook niet in de opfok gezet destijds, maar die stond wel (en staat nog steeds en dat blijft zo!) 24/7 buiten in een kudde. De eerste twee jaar van zijn leven heeft hij ook altijd buiten gestaan met andere paarden. Godzijdank!!!
Joh, ik zie hier in de buurt al dat jonge paarden al veel op stal staan. Jaarlingen, twenters, alsof het heel normaal is..... En dan vinden ze het gek dat je een paard krijgt wat zich in de kudde niet staande houdt. Of paarden die continu ziek zijn.....![]()
Ik vraag me echt af hoe men dat in de regio's doet, waar geen weidegang e.d. zou zijn.....
Nadya schreef:Ik vraag me af hoe mensen het in die gebieden met jonge paarden doen. Die staan dus ook maar de hele winter binnen ofzo? Of hebben de mensen daar geen jonge paarden, omdat ze die dieren niet buiten kunnen zetten? Ik hoop het laatste, maar ik vrees dat dat niet het geval is.......
).Dani62 schreef:Nee, dat doet niet iedereen. Waar mijn verzorgpaard staat staan ook jaarlingen 's nachts op stal en overdag op een kaalgevreten stukje land van 50x50.... Ik weet niet of een opfok nou beter is of niet. Ik vind het allebei niets.
En elk paard dat niet sociaal is en niet tussen andere paarden kan heeft gewoon een verkeerde opvoeding gehad. Zo jammer dat oorzaak en gevolg altijd omgedraait worden.
Bij mijn veulen is laatst een nieuwe ruin in de groep gekomen. 4 jaar jong, nog nooit in een groep gestaan. Binnen 1 dag was hij 'leider' van de kudde. Dit heeft hij voor elkaar gekregen door te trappen, te bijten en op te jagen. Dat is gewoon níet hoe paarden normaal met elkaar omgaan, het arme beest is gewoon contact gestoord en uit angst en onzekerheid trapt hij iedereen bij zich vandaan.
Dat laatste is aan niemand gericht trouwens... Ik wilde het zomaar even kwijt.
Malibu schreef:Mijn beide veulens zijn de opfok ingegaan (de ene is er geboren dus die hoefde niet eens gebracht te worden).
In de winter staan ze in paddocks en 's avonds in een grote loopstal, en zodra het weer het toelaat gaan ze zo vroeg mogelijk het land op 24/7 en zo laat mogelijk terug naar stal (ze hebben wel eens tot november op het land gestaan door het goede weer).
De jongste wordt in augustus 3 en er is al een stal gereserveerd voor hem op mijn huidige stal zodat ie lekker buiten komt overdag. Met een beetje mazzel kan ie daar ook nog lekker 24/7 het land de eerste 2 a 3 maanden...
. Zo hoort het. Maar helaas ken ik ook veulens die al vrij snel meer binnen dan buiten gehouden worden.