Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 13:23

Hoe komt het geloof ineens in dit topic?
Misschien moet je Hem vragen om de prijzen terug te brengen naar 40 jaar geleden dan is iedereen geholpen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 13:46

DuoPenotti schreef:
Anjali, maar je noemt een hoop randzaken waarom je geen paard meer wilt. Wolven enz.
Begrijpelijke randzaken, maar die hebben niets met stalwerk te doen.

Hieper die nu bijvoorbeeld kinderen heeft, best begrijpelijk dat die niet elke dag naar het paard gaat.
Maar is die 5 minuten stalwerk het waarom, of de veranderde levensstijl door de kinderen?
Waarop de reistijd enz zeker zoveel opbreekt.

Ik zelf zit ook te denken, hoe krimp ik mijn bestand in?
Kosten van de DA, smid, mijn lijf, het hele plaatje.

Dan kom je op het nadeel aan huis, paard mag niet alleen vind ik.
En paard dat overblijft op pension zetten en zoveel gaan betalen als ik ze pp thuis voor 100 euro per maand heb staan.
Daar word ik ook niet gelukkig van.
Maar weer een paard erbij, dan blijf je in die cyclus.

En dat is gewoon zo met ouder worden, andere levensfases. Dan kan een paard gewoon wel eens niet meer passen.

Stalwerk is geen 5 minuten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 13:50

Maar dat is toch een kwestie van prioriteiten of lees ik het nu verkeerd? Dat mensen liever volop voor een gezin gaan en de paarden daar niet meer in passen, is een persoonlijke keuze. Maar je moet toch geen tradwive zonder werk worden om een paard te kunnen hebben omdat het niet haalbaar is anders? :?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 14:01

Nee, wat doe jij dan allemaal wel niet?

Deze schreef ik eerder.

DuoPenotti schreef:
Stalwerk is toch in 5 minuten gedaan. En dan 1 keer in de week langer als er een plasplek uitmoet.
Paddock/wei uitmesten uiteraard niet.

Ik doe ze dagelijks, maar het mestwerk ben ik echt niet langer per stal mee bezig.

Komen er dingen bij als hooinetjes maken enz, ja dan wel.
Maar letterlijk stalwerk. Doe er echt niet langer over.
Drollen eruit, rechttrekken en klaar.

Ik ben met 2 stallen, paarden buiten zetten, hun draad in de wei verzetten want ze staan jaar rond stripbegrazing.
Waterbak vullen nu in de winter, hooi-stro netjes voor de nacht. (daar gaat mijn meeste tijd inzitten en word nooit mijn hobby)
Hooi in de stallen klaar leggen voor als ze weer binnen komen. Alles bijvegen.
Met de bal spelen en de honden knuffelen, want dat hoort er hier ook bij :D
Een 30-40 minuten bezig.
En het enige wat ik dan nog moet doen is ze weer binnen halen die dag.

Gini schreef:
Maar dat is toch een kwestie van prioriteiten of lees ik het nu verkeerd? Dat mensen liever volop voor een gezin gaan en de paarden daar niet meer in passen, is een persoonlijke keuze. Maar je moet toch geen tradwive zonder werk worden om een paard te kunnen hebben omdat het niet haalbaar is anders? :?

Precies.
Begrijpelijke keuzes of veranderingen, maar je hebt geen dagtaak als je enkel een stal hoeft uit te doen en meer niet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 14:12

DuoPenotti schreef:
Anjali, maar je noemt een hoop randzaken waarom je geen paard meer wilt. Wolven enz.

Hieper die nu bijvoorbeeld kinderen heeft, best begrijpelijk dat die niet elke dag naar het paard gaat.
Maar is die 5 minuten stalwerk het waarom, of de veranderde levensstijl door de kinderen?

En paard dat overblijft op pension zetten en zoveel gaan betalen als ik ze pp thuis voor 100 euro per maand heb staan.

En dat is gewoon zo met ouder worden, andere levensfases. Dan kan een paard gewoon wel eens niet meer passen.

je zou kunnen kiezen om er in jou geval een pensioenpaard als gezelschap bij te nemen, met een eigenaar die evt. ook wat klussen doet en betaalt. win win... en als jouw laatste paard dan komt te overlijden ben je ook klaar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 14:16

Klopt, daar denk ik ook wel eens aan.
Maar daar zitten ook haken en ogen aan.
Privacy.
Ze moeten melden wanneer ze komen want dan moet onze hond vast, dat is niet leuk voor de eigenaar.

Klussen hoeft van mij niet, want zoals gezegd heb het zo gedaan.

Zit ook te denken aan zelf een oudere te kopen.
Oud manegepaard of zo fijne dag geven.
Nouja ben er nog niet aan uit :D

En erg ontopic hier. Wel bedankt voor het meedenken :j

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 14:59

Gini schreef:

Je kunt niet een gezin halve bak doen. Ik hoop dat ieder weldenkend mens volop voor een gezin gaan en de paarden erbij doen.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 14:59

Ayasha schreef:
Hoe komt het geloof ineens in dit topic?
Misschien moet je Hem vragen om de prijzen terug te brengen naar 40 jaar geleden dan is iedereen geholpen.

Ik geloof niet, maar als iemand dit ook namens mij kan vragen, heel graag :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 15:10

Hieper89 schreef:
Gini schreef:

Je kunt niet een gezin halve bak doen. Ik hoop dat ieder weldenkend mens volop voor een gezin gaan en de paarden erbij doen.

Je kan ook niet voor een gezin gaan hoor. Is ook nog steeds een optie.
Daarnaast ken ik genoeg moeders die ook nog gewoon stalwerk doen.
Het is haalbaar, afhankelijk van de prioriteiten in je leven.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 15:15

Gini schreef:
Hieper89 schreef:

Je kan ook niet voor een gezin gaan hoor. Is ook nog steeds een optie.
Daarnaast ken ik genoeg moeders die ook nog gewoon stalwerk doen.
Het is haalbaar, afhankelijk van de prioriteiten in je leven.

Niet voor een gezin gaan is zeker een optie.
Maar als je wel voor een gezin gaat, bestaat er enkel zoiets als je gezin prioriteit maken boven alles als je het mij vraagt.
En als je werk hebt, een gezin en een paard, komt een paard toch onderaan naar ik aanneem? Wat voor prioriteiten wil jij dan nog stellen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 15:33

Mijn stelling is gewoon dat stalwerk perfect haalbaar is. En dat je geen tradwife hoeft te zijn om tijd te hebben voor stalwerk. Ik weet niet zo goed wat je van me verwacht? :')

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 15:46

Gini schreef:
Mijn stelling is gewoon dat stalwerk perfect haalbaar is. En dat je geen tradwife hoeft te zijn om tijd te hebben voor stalwerk. Ik weet niet zo goed wat je van me verwacht? :')

Ik verwacht niets.
Maar je hebt het steeds over prioriteiten stellen waardoor ik me dus afvraag hoe je dat denkt te doen met (kleine) kinderen, een baan en paard? Wat is daarin precies als prioriteit te stellen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 15:51

Bij mij op stal doet bijna iedereen zijn stalwerk zelf.
En ik heb best wel wat stalgenoten die ook een gezin hebben.

Bij ons wordt de ochtend voerronde gedaan (er wordt gevoerd wat je zelf klaar zet) en de rest doe je in principe zelf.
Door de week kun je nog wat uitbesteden (buiten zetten, uitmesten, binnen zetten, voeren) door de zorgboerderij, in het weekend moet je alles zelf doen of onderling met stalgenoten regelen.

In de praktijk doen de meesten wel binnen/buitenzetten uitbesteden, maar uitmesten en voeren doet bijna iedereen zelf.

En dan wordt er ook nog gereden :j

En ja, er wordt ook gewerkt door mijn stalgenoten met gezin.

Dus nee, dat je wel een tradwife met hobby moet zijn om je paard op pension te hebben staan én zelf te moeten uitmesten/voeren, die mening deel ik totaal niet.

In de wintermaanden ga ik zelf ook regelmatig 2x per dag ivm watervoorziening, er is een automatische vlotterbak, maar die vriest dicht en die vul ik bij vorst aan met heet water (jerrycans die ik van thuis meeneem).
Dat kost idd tijd, nu woon ik gelukkig niet op 20-25 minuten reisafstand, maar met de auto een minuut of 7, dus ik ben binnen een half uurtje heen en weer als ik alleen voor het water naar stal ga.

Overigens hebben de meeste kinderen ook een vader, het is toch niet uitsluitend aan de moeder om voor die kleine te zorgen? Dus de prioriteit kan best zijn, dat elke dag mama een x aantal tijd naar het paard gaat en papa voor het kind zorgt.

Hier is het voor het paard zorgens zelfs deels een familie aangelegenheid.
Komt het hele gezin mee.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 25-01-26 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 15:52

Doe stal werk ook zelf . We hebben de paarden geheel in eigen beheer .
Voor 4 dieren zijn de kosten iets meer als €1000 per maand.
Dat is inclusief weide/stalhuur inclusief hooi en voer en water ( hemel water want water uit de put stinkt .
Ben smorgens een uurtje bezig met voeren , buiten doen , stallen mesten, hooinetten vullen voor op stal en water emmers vullen .
En hooi buiten geven.
S avonds ca 10 minuten met mash bereiden en paddock zuiver maken .

Heb reistijd van ca 9 minuten

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 15:57

Marije_jiplover schreef:
Bij mij op stal doet bijna iedereen zijn stalwerk zelf.
En ik heb best wel wat stalgenoten die ook een gezin hebben.

Bij ons wordt de ochtend voerronde gedaan (er wordt gevoerd wat je zelf klaar zet) en de rest doe je in principe zelf.
Door de week kun je nog wat uitbesteden (buiten zetten, uitmesten, binnen zetten, voeren) door de zorgboerderij, in het weekend moet je alles zelf doen of onderling met stalgenoten regelen.

In de praktijk doen de meesten wel binnen/buitenzetten uitbesteden, maar uitmesten en voeren doet bijna iedereen zelf.

En dan wordt er ook nog gereden :j

En ja, er wordt ook gewerkt door mijn stalgenoten met gezin.

Dus nee, dat je wel een tradwife met hobby moet zijn om je paard op pension te hebben staan én zelf te moeten uitmesten/voeren, die mening deel ik totaal niet.

In de wintermaanden ga ik zelf ook regelmatig 2x per dag ivm watervoorziening, er is een automatische vlotterbak, maar die vriest dicht en die vul ik bij vorst aan met heet water (jerrycans die ik van thuis meeneem).
Dat kost idd tijd, nu woon ik gelukkig niet op 20-25 minuten reisafstand, maar met de auto een minuut of 7, dus ik ben binnen een half uurtje heen en weer als ik alleen voor het water naar stal ga.

Overigens hebben de meeste kinderen ook een vader, het is toch niet uitsluitend aan de moeder om voor die kleine te zorgen? Dus de prioriteit kan best zijn, dat elke dag mama een x aantal tijd naar het paard gaat en papa voor het kind zorgt.

Hier is het voor het paard zorgens zelfs deels een familie aangelegenheid.
Komt het hele gezin mee.

Dat laatste is natuurlijk echt een heel groot verschil hè.
Bij ons is het absoluut geen familie aangelegenheid en dat wordt het ook niet.
Mijn paard loopt hoog in de sport. Ik wil hem niet op een groot weiland de hele dag buiten hebben. Ik wil een goede baan, die het hele jaar door de trainen is. Ik moet hierdoor dus minstens 20 minuten enkele reis rijden.
Dat zijn al 40 minuten totaal. Rijden en verzorging rondom het rijden kost me ook 2,5u.
Dan kan ik wel een man binnen mijn gezin hebben, maar ook deze man heeft een baan. Voordat alles gedaan is, gekookt en gegeten is het 19u in de avond. Mijn kinderen zijn absolute prioriteit. Dus ik wil ze graag zelf in bed kunnen leggen (uitzonderingen daargelaten). Dan is het 19.30 voordat ik kan gaan. Dan moet ik dus nog 2,5u reizen en rijden, en heb ik nog 0 stalwerkzaamheden gedaan. En de volgende morgen is het tussen 5.30-6 weer present want dan zijn de kinderen wakker.
Daar heeft toch niemand zin in?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 16:00

Hieper89 schreef:
Gini schreef:

Ik verwacht niets.
Maar je hebt het steeds over prioriteiten stellen waardoor ik me dus afvraag hoe je dat denkt te doen met (kleine) kinderen, een baan en paard? Wat is daarin precies als prioriteit te stellen?

Je hebt helemaal gelijk. Stalwerk is onmogelijk. Moeders kunnen geen stallen uitmesten.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 16:05

Raar bericht. Waarom geef je geen antwoord op m’n vraag?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 16:17

Tja, keuzes dus.
Ik zou mezelf niet gelukkig voelen als mijn paard geen hele dagen buiten zou kunnen lopen.
Hoog in sport of niet, imo hoort een paard veel vrije beweging te hebben.
Dus daar verschillen we al behoorlijk van gedachten over wat een paard nu echt nodig heeft.

En naar mijn mening zou een papa net zo goed de kinderen op bed kunnen leggen als een mama. En dus zou je als mama imo niet elke avond pas na het op bed leggen van de kinderen naar stal kunnen, maar een deel van de tijd eerder.

Ik vind het voor een kind nl net zo waardevol om bedtijd met papa te beleven als met mama.

Dus ja, keuzes maken moet je altijd.

Over hoe je je paard houdt, over hoe je je kinderen opvoedt, of je elke dag zelf je kind op bed legt, of dat de helft van de tijd hun papa dat doet.

En ja, wel of geen stalwerk kan ook een keuze zijn.
Hangt wel een prijskaartje aan.

Van jouw stalgeld kan ik 4 paarden stallen (alleen heb ik dan weer geen tijd en energie voor het stalwerk van 4 paarden :+ ) misschien leven wij wel van een wat lager inkomen en iets meer vrije tijd, waardoor er nog wat meer tijd voor mezelf/het paard over blijft. Voor mij is 32 uur werken bijvoorbeeld een heel bewuste keuze.

Het een is niet beter dan het andere, het is anders.
En je mag zelf kiezen, naar eigen tijd/budget/faciliteiten.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 16:23

Marije_jiplover schreef:
Tja, keuzes dus.
Ik zou mezelf niet gelukkig voelen als mijn paard geen hele dagen buiten zou kunnen lopen.
Hoog in sport of niet, imo hoort een paard veel vrije beweging te hebben.
Dus daar verschillen we al behoorlijk van gedachten over wat een paard nu echt nodig heeft.

En naar mijn mening zou een papa net zo goed de kinderen op bed kunnen leggen als een mama. En dus zou je als mama imo niet elke avond pas na het op bed leggen van de kinderen naar stal kunnen, maar een deel van de tijd eerder.

Ik vind het voor een kind nl net zo waardevol om bedtijd met papa te beleven als met mama.

Dus ja, keuzes maken moet je altijd.

Over hoe je je paard houdt, over hoe je je kinderen opvoedt, of je elke dag zelf je kind op bed legt, of dat de helft van de tijd hun papa dat doet.

En ja, wel of geen stalwerk kan ook een keuze zijn.
Hangt wel een prijskaartje aan.

Van jouw stalgeld kan ik 4 paarden stallen (alleen heb ik dan weer geen tijd en energie voor het stalwerk van 4 paarden :+ ) misschien leven wij wel van een wat lager inkomen en iets meer vrije tijd, waardoor er nog wat meer tijd voor mezelf/het paard over blijft. Voor mij is 32 uur werken bijvoorbeeld een heel bewuste keuze.

Het een is niet beter dan het andere, het is anders.
En je mag zelf kiezen, naar eigen tijd/budget/faciliteiten.

Maar nu doe je een aanname die onjuist is. De papa legt net zo vaak de kinderen in bed ;)

Overigens werk ik ook 32u maar die 8 uur die ik niet werk, zit ik thuis met kinderen. Dus dan kun je ook niets.

Het een is idd niet beter dan het andere. Het is gewoon anders. Maar het is niet perse soms det iedereen maar tijd en energie heeft om stalwerkzaamheden erbij te nemen.
Kan een kwestie zijn van prioriteiten stellen, maar mijn belangrijkste prioriteit ligt bij m’n gezin en de tijd die ik zoveel mogelijk daarmee wil doorbrengen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 16:29

Stalwerk is ook wel een erg ruim begrip.

Moet je uitsluitend je eigen stal uitmesten? Dit neemt maximaal 1 tot 2 uur per week in beslag (verdeeld over meerdere dagen). Daar hoef je echt geen werkloos iemand voor te zijn, noch het paardrijden voor te laten. Terwijl je paard gezellig staat te slobberen of nog even gaat rollen in de paddock, doe je je stal even. Hoeft niet eens dagelijks als je ruim stro geeft.

Het wordt al iets meer werk als je ook iedere dag je eigen hooinet moet vullen, paard uit de wei halen etc. en dus een dagdagelijkse verplichting hebt naar je paard doe.

Het wordt nóg meer werk als je als klant een hele stalshift hebt en 20 paarden moet buitenzetten of binnenhalen, hooi geven, afvoeren, pad aanvegen, weet ik veel wat nog allemaal, daarnaast je eigen stalletje nog doen... dan ben je natuurlijk langer bezig op zo'n dag. Maar daar zal de prijs dan ook naar zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 18:42

Hieper89 schreef:
Gini schreef:

Ik verwacht niets.

Bv: geen kinderen nemen. Of een man die voor die twee uurtjes naar zijn kinderen kijkt. Of toch de knol meer op weide. Misschien een mindere baan maar wel een stal waar gemest wordt. Prioriteiten.

Bij ons staat een vrouw met kinderen. Die heeft de stal met binnenbaan gelaten voor wat het is omdat het spaarde in kosten. Prioriteiten.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 18:49

anjali schreef:
DuoPenotti schreef:

Stalwerk is geen 5 minuten.

Ik heb de paarden ook aan huis sinds 3 jaar en al gedurende 8 jaar daarvoor volledig in eigen beheer op een eigen terrein... En wat je zegt is waar... Stalwerk is bij mij élke dag minstens 1u en dat 2x per dag.

En dan lopen de mijne 24/7 met de vrije keuze of ze binnen of buiten staan of lopen. Er wordt hier niks opgesloten, ze kiezen zelf naar believen.
Moest ik ze een hele nacht op stal hebben, mag ik zeker 2u per dag 2x daags rekenen vermoed ik qua stalwerk.

Hoe sommigen dat in 5 minuten afgeranseld krijgen, breekt mijn klomp

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 19:59

Paarden aan huis kost in elk geval veel meer tijd dan alleen je stal uitmesten en de paddock of wri oer toerbeurt.

En om paarden hij huis te houden moeten de meeste stellen in elk geval 1,5 baan hebben. En met kinderen er bij komt het er inderdaad geregeld niet van om te rijden.

Ben je dan zielig als je je paard on pension hebt en niet elke dag kunt rijden? Moet de stalhouder dat (bijna) kostenloos voor je oplossen?

Die stalhouder moet er zelf ook hard voor werken en heeft soms ook een dubbele baan om alles te kunnen betalen.

Alles rond de paardenhouderij en sport is enorm veel duurder geworden. Er was een tijd dst je een paard kon onderhouden met je studiefinanciering en een klein bijbaantje. Maar die tijd is in de meeste regio's nu wel voorbij.

En de mensen met ruimte voir paarden aan huis, met wat extra plek voir pensionpaarden, zijn zich er ook steeds meer bewust van dat ze de hobby van een ander aan het sponsoren waren. Met lage stallingsprijzen waarbij de vaste vaste lasten niet meegerekend worden, of door vrijwel kosteloos het werk te doen wat bij het houden van paarden komt kijken. En steeds meer mensen haken daar op af.

Ze stoppen er mee, of doen de prijzen omhoog, of vragen meer hulp.

Overigens is reistijd een belangrijke factor of helpen of zelf mesten te doen is. Het maakt echt uit of je 15 minuten enkele reis hebt of 40 minuten. Als je die extra reistijd kunt besparen heb je al snel voldoende tijd over om 1 of 2 stallen uit te mesten en een paar keer per week te helpen met paddock uitmesten en/of iets anders er bij te doen aan klusjes.

En als je paard er goed bij staat en voldoende buitenkomt hoef je echt niet elke dag te trainen. Voor een paard is 3 a 4x per week trainen echt genoeg. Naast veel vrije beweging. Het kan dan ook beter herstellen.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 20:22

Ayasha schreef:
Hieper89 schreef:

Ik verwacht niets.

Bv: geen kinderen nemen. Of een man die voor die twee uurtjes naar zijn kinderen kijkt. Of toch de knol meer op weide. Misschien een mindere baan maar wel een stal waar gemest wordt. Prioriteiten.

Bij ons staat een vrouw met kinderen. Die heeft de stal met binnenbaan gelaten voor wat het is omdat het spaarde in kosten. Prioriteiten.

Dat was niet de vraag. De vraag was, hoe je prioriteiten denkt te stellen als je kinderen, een paard en een baan hebt. Geen kinderen nemen is natuurlijk echt een kul antwoord.

Een mindere baan maar wel een stal waar gemest wordt? Dus minder verdienen maar wel meer betalen? Ook raar natuurlijk. En voor veel mensen niet haalbaar denk ik.
Ik betaal 820€ iedere maand. Ja daarvoor wordt gemest (muv weekend). Vraag me wel af hoeveel mensen 820€ voor 1 paard kunnen missen. Met een mindere baan.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 20:32

Ik vraag me dan weer af hoeveel mensen zoveel geld willen betalen en dan nog zelf moeten mesten in het weekend ook :oo