Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
DuoPenotti schreef:Anjali, maar je noemt een hoop randzaken waarom je geen paard meer wilt. Wolven enz.
Begrijpelijke randzaken, maar die hebben niets met stalwerk te doen.
Hieper die nu bijvoorbeeld kinderen heeft, best begrijpelijk dat die niet elke dag naar het paard gaat.
Maar is die 5 minuten stalwerk het waarom, of de veranderde levensstijl door de kinderen?
Waarop de reistijd enz zeker zoveel opbreekt.
Ik zelf zit ook te denken, hoe krimp ik mijn bestand in?
Kosten van de DA, smid, mijn lijf, het hele plaatje.
Dan kom je op het nadeel aan huis, paard mag niet alleen vind ik.
En paard dat overblijft op pension zetten en zoveel gaan betalen als ik ze pp thuis voor 100 euro per maand heb staan.
Daar word ik ook niet gelukkig van.
Maar weer een paard erbij, dan blijf je in die cyclus.
En dat is gewoon zo met ouder worden, andere levensfases. Dan kan een paard gewoon wel eens niet meer passen.
DuoPenotti schreef:Stalwerk is toch in 5 minuten gedaan. En dan 1 keer in de week langer als er een plasplek uitmoet.
Paddock/wei uitmesten uiteraard niet.

Gini schreef:Maar dat is toch een kwestie van prioriteiten of lees ik het nu verkeerd? Dat mensen liever volop voor een gezin gaan en de paarden daar niet meer in passen, is een persoonlijke keuze. Maar je moet toch geen tradwive zonder werk worden om een paard te kunnen hebben omdat het niet haalbaar is anders?
DuoPenotti schreef:Anjali, maar je noemt een hoop randzaken waarom je geen paard meer wilt. Wolven enz.
Hieper die nu bijvoorbeeld kinderen heeft, best begrijpelijk dat die niet elke dag naar het paard gaat.
Maar is die 5 minuten stalwerk het waarom, of de veranderde levensstijl door de kinderen?
En paard dat overblijft op pension zetten en zoveel gaan betalen als ik ze pp thuis voor 100 euro per maand heb staan.
En dat is gewoon zo met ouder worden, andere levensfases. Dan kan een paard gewoon wel eens niet meer passen.

Gini schreef:Maar dat is toch een kwestie van prioriteiten of lees ik het nu verkeerd? Dat mensen liever volop voor een gezin gaan en de paarden daar niet meer in passen, is een persoonlijke keuze. Maar je moet toch geen tradwive zonder werk worden om een paard te kunnen hebben omdat het niet haalbaar is anders?
Hieper89 schreef:Gini schreef:Maar dat is toch een kwestie van prioriteiten of lees ik het nu verkeerd? Dat mensen liever volop voor een gezin gaan en de paarden daar niet meer in passen, is een persoonlijke keuze. Maar je moet toch geen tradwive zonder werk worden om een paard te kunnen hebben omdat het niet haalbaar is anders?
Je kunt niet een gezin halve bak doen. Ik hoop dat ieder weldenkend mens volop voor een gezin gaan en de paarden erbij doen.
Gini schreef:Hieper89 schreef:
Je kunt niet een gezin halve bak doen. Ik hoop dat ieder weldenkend mens volop voor een gezin gaan en de paarden erbij doen.
Je kan ook niet voor een gezin gaan hoor. Is ook nog steeds een optie.
Daarnaast ken ik genoeg moeders die ook nog gewoon stalwerk doen.
Het is haalbaar, afhankelijk van de prioriteiten in je leven.
Gini schreef:Mijn stelling is gewoon dat stalwerk perfect haalbaar is. En dat je geen tradwife hoeft te zijn om tijd te hebben voor stalwerk. Ik weet niet zo goed wat je van me verwacht?

Marije_jiplover schreef:Bij mij op stal doet bijna iedereen zijn stalwerk zelf.
En ik heb best wel wat stalgenoten die ook een gezin hebben.
Bij ons wordt de ochtend voerronde gedaan (er wordt gevoerd wat je zelf klaar zet) en de rest doe je in principe zelf.
Door de week kun je nog wat uitbesteden (buiten zetten, uitmesten, binnen zetten, voeren) door de zorgboerderij, in het weekend moet je alles zelf doen of onderling met stalgenoten regelen.
In de praktijk doen de meesten wel binnen/buitenzetten uitbesteden, maar uitmesten en voeren doet bijna iedereen zelf.
En dan wordt er ook nog gereden
En ja, er wordt ook gewerkt door mijn stalgenoten met gezin.
Dus nee, dat je wel een tradwife met hobby moet zijn om je paard op pension te hebben staan én zelf te moeten uitmesten/voeren, die mening deel ik totaal niet.
In de wintermaanden ga ik zelf ook regelmatig 2x per dag ivm watervoorziening, er is een automatische vlotterbak, maar die vriest dicht en die vul ik bij vorst aan met heet water (jerrycans die ik van thuis meeneem).
Dat kost idd tijd, nu woon ik gelukkig niet op 20-25 minuten reisafstand, maar met de auto een minuut of 7, dus ik ben binnen een half uurtje heen en weer als ik alleen voor het water naar stal ga.
Overigens hebben de meeste kinderen ook een vader, het is toch niet uitsluitend aan de moeder om voor die kleine te zorgen? Dus de prioriteit kan best zijn, dat elke dag mama een x aantal tijd naar het paard gaat en papa voor het kind zorgt.
Hier is het voor het paard zorgens zelfs deels een familie aangelegenheid.
Komt het hele gezin mee.
Hieper89 schreef:Gini schreef:Mijn stelling is gewoon dat stalwerk perfect haalbaar is. En dat je geen tradwife hoeft te zijn om tijd te hebben voor stalwerk. Ik weet niet zo goed wat je van me verwacht?
Ik verwacht niets.
Maar je hebt het steeds over prioriteiten stellen waardoor ik me dus afvraag hoe je dat denkt te doen met (kleine) kinderen, een baan en paard? Wat is daarin precies als prioriteit te stellen?
) misschien leven wij wel van een wat lager inkomen en iets meer vrije tijd, waardoor er nog wat meer tijd voor mezelf/het paard over blijft. Voor mij is 32 uur werken bijvoorbeeld een heel bewuste keuze.Marije_jiplover schreef:Tja, keuzes dus.
Ik zou mezelf niet gelukkig voelen als mijn paard geen hele dagen buiten zou kunnen lopen.
Hoog in sport of niet, imo hoort een paard veel vrije beweging te hebben.
Dus daar verschillen we al behoorlijk van gedachten over wat een paard nu echt nodig heeft.
En naar mijn mening zou een papa net zo goed de kinderen op bed kunnen leggen als een mama. En dus zou je als mama imo niet elke avond pas na het op bed leggen van de kinderen naar stal kunnen, maar een deel van de tijd eerder.
Ik vind het voor een kind nl net zo waardevol om bedtijd met papa te beleven als met mama.
Dus ja, keuzes maken moet je altijd.
Over hoe je je paard houdt, over hoe je je kinderen opvoedt, of je elke dag zelf je kind op bed legt, of dat de helft van de tijd hun papa dat doet.
En ja, wel of geen stalwerk kan ook een keuze zijn.
Hangt wel een prijskaartje aan.
Van jouw stalgeld kan ik 4 paarden stallen (alleen heb ik dan weer geen tijd en energie voor het stalwerk van 4 paarden) misschien leven wij wel van een wat lager inkomen en iets meer vrije tijd, waardoor er nog wat meer tijd voor mezelf/het paard over blijft. Voor mij is 32 uur werken bijvoorbeeld een heel bewuste keuze.
Het een is niet beter dan het andere, het is anders.
En je mag zelf kiezen, naar eigen tijd/budget/faciliteiten.

Hieper89 schreef:Gini schreef:Mijn stelling is gewoon dat stalwerk perfect haalbaar is. En dat je geen tradwife hoeft te zijn om tijd te hebben voor stalwerk. Ik weet niet zo goed wat je van me verwacht?
Ik verwacht niets.
Maar je hebt het steeds over prioriteiten stellen waardoor ik me dus afvraag hoe je dat denkt te doen met (kleine) kinderen, een baan en paard? Wat is daarin precies als prioriteit te stellen?
anjali schreef:DuoPenotti schreef:Anjali, maar je noemt een hoop randzaken waarom je geen paard meer wilt. Wolven enz.
Stalwerk is geen 5 minuten.
Ayasha schreef:Hieper89 schreef:
Ik verwacht niets.
Bv: geen kinderen nemen. Of een man die voor die twee uurtjes naar zijn kinderen kijkt. Of toch de knol meer op weide. Misschien een mindere baan maar wel een stal waar gemest wordt. Prioriteiten.
Bij ons staat een vrouw met kinderen. Die heeft de stal met binnenbaan gelaten voor wat het is omdat het spaarde in kosten. Prioriteiten.