Wintu schreef:996981 schreef:Nou dat. Daarnaast ken ik in andere branches geen ondernemers die er akkoord mee zijn rest van hun ondernemende leven minimumloon te verdienen. In de paarden is het exorbitant als je niet gratis wil werken, of zelfs geld wil bijleggen....
Joh verdraai de boel toch niet aldoor zo.
Maar misschien kun jij misschien jouw visie dan eens laten horen.
Waarom vraagt men volgens jou dan geen dekkende vraagprijs? En met alle nadelen van pensionklanten en die vrekken zelf op je erf en een niet dekkende vraagprijs, waarom dat toch pensionklanten nemen, want ik heb nog geen voordeel uit jouw mond gehoord. Ben ik wel benieuwd naar.
Mijn visie heb ik meermaals gedeeld:
996981 schreef:Als de hokken leegblijven heb je geen contract met niemand hè
Je hebt niet dit topic gelezen? Waarin men in een jaar met mega inflatie op de achterste poten staat omdat men €50 meer moest gaan betalen?
996981 schreef:Als je andere topics over stalling (of andere beroepen in de paardenwereld) tegenkomt is de tendens hetzelfde. Men vindt in de paardenwereld nog vaak dat men niet mag verdienen aan hun hobby.
Handelaren zijn slecht, de dierenarts te duur, pensionstallen slecht en te duur etc.
Ook in dit topic veel mensen met die insteek, waarvan ts de kroon spant.
996981 schreef:Bedankt voor je foutieve aanname, maar nee. Ik ben niet zo'n stalhouder. Moet je dat zijn om zaken in perspectief te kunnen zien?
We hebben wel pensionklanten gehad (in het hogere segment waardoor we inderdaad niet hoefden bezuinigen op welzijn van de paarden). Het werk en de zorgen die je ervan hebt staan niet in verhouding tot wat je eventueel overhoudt (en dan zaten wij op een prijs van + €1.000,-

)
996981 schreef:N=1. Tuurlijk zijn er paarden die koliek krijgen van stro. Er zijn ook paarden die verstoppingskoliek krijgen van hooi. Dan is de conclusie toch ook niet dat men geen hooi meer moet voeren omdat enkele paarden er koliek van kunnen krijgen?
En ja; ik word behoorlijk cynisch van de houding van TS. Juist omdat ik allebei de kanten ken. Jaren lang op stallen gewerkt, zelf paarden op pension gehad en momenteel paarden gestald op verschillende (pension)stallen. Overal is iets dat ik zelf anders zou doen als ik onbeperkt (financiële) middelen en tijd had. Dat heb ik echter niet en de meeste pensionhouders ook niet (al lijkt ts dat wel te denken). Het leven bestaat uit keuzes maken en consessies doen. Mijn eigenlijk leven is ook niet 100% ingevuld zoals dat volgens alle artsen zou moeten zijn qua stress, voeding etc. Dat betekent echter niet dat ik daardoor per definitie ongezond ben of dat wordt. Datzelfde geldt met paarden. 100% optimaal bestaat niet. Als je dat niet kunt accepteren moet je geen dieren
Houden.
996981 schreef:Ja, tien jaar geleden waren prijzen nu eenmaal anders. Je gaat er vanuit dat het uitkan, want ze doen het. Zo werkt het echter niet. Je ziet in dit topic hoe er naar prijsverhoging aangekeken wordt. De meeste pensionhouders zijn geen rasechte ondernemers die voor hun dienst durven vragen wat het waard is. Het zijn vaak liefhebbers die in het ondernemers gegroeid zijn.
Het ding is dat er met zulke bedrijven niks overblijft om jezelf loon uit te keren, laat staan om de benodigde machines aan te schaffen die volgens TS nodig zijn om paarden te kunnen houden, om de paddocks dusdanig te draineren dat ze nooit nat staan, om zoveel land aan te schaffen dat er altijd gras staat etc. Bij het dubbele aan stalgeld wordt dat voor de gemiddelde stal nog steeds lastig en bij het driedubbele is het nog steeds niet vanzelfsprekend.
Geen idee wat je nog meer zou willen horen?