Slechte stallen en paard zorgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:01

Cioccolato schreef:
Elisa2 schreef:
Oke, maar dan klopt het dus wel dat er een gedeelte bij zit aan kosten die je sowieso zou hebben. Weide onderhoud, stal onderhoud. Gaat veel vlas doorheen trouwens, dat is bij ons minder. Krachtvoer ook, hooi zou ik na moeten vragen. Hoefsmid, dierenarts en tandarts heb je meestal ook niet iedere maand nodig, of het gaat wellicht in de spaarpot.

En ik vind het juist weinig vlas :=

En daarom wisselen de prijzen ook zo overal :D

Ik zit ook even te kijken, 4 balen vlas per maand?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:02

Hier idd 4 balen per maand. Paarden staan minimaal 12u per dag buiten, meestal zo’n 16u. dus met 1 baal per week kan ik het prima schoon houden. Ben altijd trots op mijn stallen :')

@elisa2: ik heb de kosten hoefsmid, ta, da voor de shetten per maand gerekend. Hoefsmid is 40 euro per keer elke 2 maand bvb.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 31-01-24 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:02

Nou dat denk ik dus ook, daarom is het interessant om de verschillen te zien.

Ben het er trouwens mee eens dat een standaard vieze stal en slecht of te weinig hooi slechte stallen zijn.

Wij gebruiken meer potsysteem met vlas, goede dikke bodem er in en dan iedere dag de mest en natte plekken er uit halen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:05

Elisa2 schreef:
Nou dat denk ik dus ook, daarom is het interessant om de verschillen te zien.

Ben het er trouwens mee eens dat een standaard vieze stal en slecht of te weinig hooi slechte stallen zijn.

Wij gebruiken meer potsysteem met vlas, goede dikke bodem er in en dan iedere dag de mest en natte plekken er uit halen.

Paarden staan hier ook veel buiten, maar mijn paard is een viespeuk :D poept en piest waar het uitkomt -O-
Alhoewel, op de nieuwe stal staan ze op beton roosters, dus vocht kan weg, dat zal zeker schelen.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 31-01-24 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:05

Achterom schreef:
Wintu schreef:
Als ik lees wat sommigen allemaal uit het stalgeld willen zien, dan snap ik dat men exorbitant hoge stalprijzen zou moeten vragen.
Kostendekkend voor het betreffende pensionpaard
Liefst ook dekkend voor de privepaarden
Liefst ook een minimum loon
Afschrijving van investeringen (worden eigen paarden ook in die berekening meegenomen of moet dat enkel vanuit pensionpaarden komen, kon ik er niet helemaal uit halen)
Mestafvoer, kosten benzine

Ben ik nog kosten vergeten?

Onderhoud.
Als je dat al exorbitant noemt, tja... het meeste is gewoon onderdeel van een goede businesscase.

Voor mij zou het trouwens zijn óf de kosten voor de eigen paarden terugverdienen, óf minimumloon. Niet én én.

Dus meer dan minimumloon terwijl je je letterlijk kapot werkt mag niet? Want in mijn ogen is er niks mis met minimumloom én kostenvrij houden eigen paarden. Want je mag best méér er aan overhouden dan enkel minimumloon.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:08

Natuurlijk mag dat wel, alleen zoiets is in de paardenwereld haast niet voor elkaar te krijgen. In de gehele branche is dat een algeheel probleem.

Dat scheelt ook enorm Wintu inderdaad of je een schoon of vies paard hebt. Het fijnste is eentje die alles in 1 hoek doet haha. En vochtafvoer helpt idd ook met het droog houden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:09

Maartje1990 schreef:
Achterom schreef:

Onderhoud.
Als je dat al exorbitant noemt, tja... het meeste is gewoon onderdeel van een goede businesscase.

Voor mij zou het trouwens zijn óf de kosten voor de eigen paarden terugverdienen, óf minimumloon. Niet én én.

Dus meer dan minimumloon terwijl je je letterlijk kapot werkt mag niet? Want in mijn ogen is er niks mis met minimumloom én kostenvrij houden eigen paarden. Want je mag best méér er aan overhouden dan enkel minimumloon.

Misschien de rest ook even lezen eer je reageert, want dat zeg ik dus helemaal niet.

Als je er aan wilt verdienen als particulier moet je een vraagprijs vragen die de kosten dekt en dat doet men dus niet.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 31-01-24 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:10

Elisa2 schreef:
Natuurlijk mag dat wel, alleen zoiets is in de paardenwereld haast niet voor elkaar te krijgen. In de gehele branche is dat een algeheel probleem.

Dat scheelt ook enorm Wintu inderdaad of je een schoon of vies paard hebt. Het fijnste is eentje die alles in 1 hoek doet haha. En vochtafvoer helpt idd ook met het droog houden.

Die van mij mest en begraaft het dan graag :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:11

Hoeveel balen vlas je kwijt bent is per paard verschillend. Je kan ook viespeukjes hebben. Dan anderhalf of 2 baaltjes per week voor dat paard.
Ik heb er hier ook 2 die de stal zo bevuilen ze minstens anderhalve baal bij krijgen. De rest kan idd met 1 af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:12

Maar in principe moeten stallen toch gewoon hun afspraken nakomen en beloftes die ze doen waarmaken? Je spreekt van te voren een bedrag af en wat daarbij in begrepen zit. Als staleigenaar en pensionklant heb je je dan ook aan de gemaakte afspraken te houden.

Zelf 2 maal verhuisd omdat ze staleigenaar zich ineens niet aan zijn eigen afspraken hield. Laatste stal waar ik november hals over kop ben vertrokken was ik komen te staan omdat ze onbeperkt hooi deden bieden. Dit was vanwege maagzweren die mijn paard had zeer belangrijk. Dit was geen probleem en ze voerde onbeperkt. Van te voren al aangegeven, joh mijn paard is wat groter dan een standaard paard, als ik meer moet betalen omdat ze wellicht meer eet dan een ander paard moeten jullie het aangeven. Nee dat hoefde niet want er waren genoeg paarden die minder deden eten dus dat compenseerde zich wel.
De eerste winter en zomer waren allemaal geen probleem. Tot afgelopen oktober het weer winter werd en ze om 9 uur ‘s avonds niks meer te eten hadden. Meerdere malen wat van gezegd. 9
Uur werd uiteindelijk 7 uur en uiteindelijk al
6 uur. Ze stonden dus van 6 uur ‘s avonds tot 9 uur ‘s ochtends zonder hooi. Die van mij kreeg weer maagproblemen en viel af. Een ander paard op stal kreeg maagproblemen terwijl die nog nooit problemen had gehad met de maag. Met meerdere pensiongasten iets van gezegd. Uiteindelijk kwam een bericht dat ze zich verrekend hadden in het hooi en dat de paarden meer deden eten dan vorig jaar. Ze hadden een berekening gemaakt maar met die berekening in aantal kg per paard per dag kun je nooit volwassen grote paarden onbeperkt hooi voeren, dus ze deden niet meer eten maar hun berekening klopte gewoon niet. We konden per direct €50 per maand meer betalen voor onbeperkt hooi. Ik heb dezelfde dag €50 overgemaakt en ‘s avonds lag de hooibak helemaal vol. Helaas was dit maar van korte duur en had mijn paard enkele dagen later weer iedere keer om 8 of 9 uur ‘s avonds haar bak leeg (en nee er werd ‘s avonds niet meer gevoerd). Vervolgens nog eens op aangesproken en de oplossing “je mag ‘s avonds zelf hooi gaan geven als je wil, wij leggen het wel voor je klaar op X plek” werd gegeven. Dit ging 2 dagen goed en daarna lag er ook geen hooi meer klaar en stond ik om 9 uur ‘s avonds met een paard die niks meer te eten had en een hooischuur die op slot was. Ik ben hetzelfde weekend vertrokken. En dit was een stal waar ik dus uiteindelijk €510,- betaald excl krachtvoer en op zon- en feestdagen zelf mesten. Als ze hun afspraken waren nagekomen was het betalen van die €510.- het probleem niet geweest. Maar voor wat ik er voor terug kreeg was dit aardig veel. Waterbakken werden de helft van de tijd niet gevuld dus ik moest alsnog iedere dag naar stal om “te controleren”.

Ik denk dat dit vaak het probleem is waar pensionklanten tegen aan lopen. En niet alleen maar het feit dat iets te duur is. Het gaat voornamelijk om doen wat je afgesproken hebt. Zeg niet ja tegen een pensionklant en doe achter zijn of haar rug om iets heel anders. Dit is wat ik op veel stallen al mis heb zien gaan.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:16

Poekkie schreef:
Hier idd 4 balen per maand. Paarden staan minimaal 12u per dag buiten, meestal zo’n 16u. dus met 1 baal per week kan ik het prima schoon houden. Ben altijd trots op mijn stallen :')

@elisa2: ik heb de kosten hoefsmid, ta, da voor de shetten per maand gerekend. Hoefsmid is 40 euro per keer elke 2 maand bvb.

Ja, met zo veel buiten zou ik ook 4 balen overleven denk ik.

Bij mij ziet het er goed uit tot zaterdag, dan zijn de hulpen een beetje lui en staat ze gelijk in haar eigen mest. Vaak willen ze dan minder doen omdat ze helemaal uitmesten dinsdag wat betekend dat ze vies zou staan als ik het zelf niet doe tot dan.

Ik heb alleen op twee stallen gestaan en helaas op beiden zijn de kijk op beschimmeld hooi anders dan mijne. Ik moet daarom vaak eigen hooi kopen, maar mijne wordt er ook spontaan ziek van helaas.

Ik kan me voorstellen dat er echt veel vreselijk pensioen klanten zijn, maar helaas zie ik veel slechte eigenaren ook. Die misschien een beetje de zicht heb verloren op wat proper en netjes is. Maar daar tegenover staat ook dat het moeilijk is om goed personeel te vinden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:18

Maar bovenstaande is gewoon slecht van de stal. Als je het belooft kom je het ook na, zeker als er al voor bijbetaald wordt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:19

Elisa2 schreef:

Of dat haalbaar is is een 2e. Maar achterom formuleerd het alsof ze vindt dat en en onredelijk is. Terwijl dat, mijn inziens, helemaal niet onredelijk zou zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:20

Maartje1990 schreef:
Achterom schreef:

Onderhoud.

Wintu schreef:
Misschien de rest ook even lezen eer je reageert, want dat zeg ik dus helemaal niet.

Als je er aan wilt verdienen als particulier moet je een vraagprijs vragen die de kosten dekt en dat doet men dus niet.

Misschien zelf even lezen eer je reageert, want ik reageer op achterom, niet op jou.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:20

LV19952 schreef:
Maar in principe moeten stallen toch gewoon hun afspraken nakomen en beloftes die ze doen waarmaken? Je spreekt van te voren een bedrag af en wat daarbij in begrepen zit. Als staleigenaar en pensionklant heb je je dan ook aan de gemaakte afspraken te houden.

Zelf 2 maal verhuisd omdat ze staleigenaar zich ineens niet aan zijn eigen afspraken hield. Laatste stal waar ik november hals over kop ben vertrokken was ik komen te staan omdat ze onbeperkt hooi deden bieden. Dit was vanwege maagzweren die mijn paard had zeer belangrijk. Dit was geen probleem en ze voerde onbeperkt. Van te voren al aangegeven, joh mijn paard is wat groter dan een standaard paard, als ik meer moet betalen omdat ze wellicht meer eet dan een ander paard moeten jullie het aangeven. Nee dat hoefde niet want er waren genoeg paarden die minder deden eten dus dat compenseerde zich wel.
De eerste winter en zomer waren allemaal geen probleem. Tot afgelopen oktober het weer winter werd en ze om 9 uur ‘s avonds niks meer te eten hadden. Meerdere malen wat van gezegd. 9
Uur werd uiteindelijk 7 uur en uiteindelijk al
6 uur. Ze stonden dus van 6 uur ‘s avonds tot 9 uur ‘s ochtends zonder hooi. Die van mij kreeg weer maagproblemen en viel af. Een ander paard op stal kreeg maagproblemen terwijl die nog nooit problemen had gehad met de maag. Met meerdere pensiongasten iets van gezegd. Uiteindelijk kwam een bericht dat ze zich verrekend hadden in het hooi en dat de paarden meer deden eten dan vorig jaar. Ze hadden een berekening gemaakt maar met die berekening in aantal kg per paard per dag kun je nooit volwassen grote paarden onbeperkt hooi voeren, dus ze deden niet meer eten maar hun berekening klopte gewoon niet. We konden per direct €50 per maand meer betalen voor onbeperkt hooi. Ik heb dezelfde dag €50 overgemaakt en ‘s avonds lag de hooibak helemaal vol. Helaas was dit maar van korte duur en had mijn paard enkele dagen later weer iedere keer om 8 of 9 uur ‘s avonds haar bak leeg (en nee er werd ‘s avonds niet meer gevoerd). Vervolgens nog eens op aangesproken en de oplossing “je mag ‘s avonds zelf hooi gaan geven als je wil, wij leggen het wel voor je klaar op X plek” werd gegeven. Dit ging 2 dagen goed en daarna lag er ook geen hooi meer klaar en stond ik om 9 uur ‘s avonds met een paard die niks meer te eten had en een hooischuur die op slot was. Ik ben hetzelfde weekend vertrokken. En dit was een stal waar ik dus uiteindelijk €510,- betaald excl krachtvoer en op zon- en feestdagen zelf mesten. Als ze hun afspraken waren nagekomen was het betalen van die €510.- het probleem niet geweest. Maar voor wat ik er voor terug kreeg was dit aardig veel. Waterbakken werden de helft van de tijd niet gevuld dus ik moest alsnog iedere dag naar stal om “te controleren”.

Ik denk dat dit vaak het probleem is waar pensionklanten tegen aan lopen. En niet alleen maar het feit dat iets te duur is. Het gaat voornamelijk om doen wat je afgesproken hebt. Zeg niet ja tegen een pensionklant en doe achter zijn of haar rug om iets heel anders. Dit is wat ik op veel stallen al mis heb zien gaan.

Dat ken ik ook. Stond op een stal met 12 paarden, 4 hectare land, misschien wel meer en paarden zouden dagelijks naar buiten, van vroeg tot laat op de wei. Dat werd na een tijdje al flink minder en uiteindelijk nog enkel op een kleine weitje van 20x40 zonder gras, vol stront en geen water en hooi en van daar nog enkel op een zandpaddock van 10x15 wederom zonder water of hooi en uiteindelijk was het 2 a 3 uurtjes buiten in die banketstaaf paddock en nog maar 3 maal per week. Als je er iets van zei dan was het niet best, kon je stante pede je paard uit stal trekken en vertrekken, dus je slikte het maar en ondertussen naarstig op zoek naar iets anders.

Wintu

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:25

@Maartje, dan heb ik dat verkeerd begrepen, excuus daarvoor.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:27

Wintu schreef:
@Maartje, dan heb ik dat verkeerd begrepen, excuus daarvoor.

Geen probleem fijn dat je dat zsgt :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:05

Wintu schreef:
996981 schreef:
Nou dat. Daarnaast ken ik in andere branches geen ondernemers die er akkoord mee zijn rest van hun ondernemende leven minimumloon te verdienen. In de paarden is het exorbitant als je niet gratis wil werken, of zelfs geld wil bijleggen....

Joh verdraai de boel toch niet aldoor zo.

Maar misschien kun jij misschien jouw visie dan eens laten horen.
Waarom vraagt men volgens jou dan geen dekkende vraagprijs? En met alle nadelen van pensionklanten en die vrekken zelf op je erf en een niet dekkende vraagprijs, waarom dat toch pensionklanten nemen, want ik heb nog geen voordeel uit jouw mond gehoord. Ben ik wel benieuwd naar.

Mijn visie heb ik meermaals gedeeld:

996981 schreef:
Als de hokken leegblijven heb je geen contract met niemand hè :)*

Je hebt niet dit topic gelezen? Waarin men in een jaar met mega inflatie op de achterste poten staat omdat men €50 meer moest gaan betalen?

996981 schreef:
Als je andere topics over stalling (of andere beroepen in de paardenwereld) tegenkomt is de tendens hetzelfde. Men vindt in de paardenwereld nog vaak dat men niet mag verdienen aan hun hobby.

Handelaren zijn slecht, de dierenarts te duur, pensionstallen slecht en te duur etc.

Ook in dit topic veel mensen met die insteek, waarvan ts de kroon spant.

996981 schreef:
Bedankt voor je foutieve aanname, maar nee. Ik ben niet zo'n stalhouder. Moet je dat zijn om zaken in perspectief te kunnen zien?

We hebben wel pensionklanten gehad (in het hogere segment waardoor we inderdaad niet hoefden bezuinigen op welzijn van de paarden). Het werk en de zorgen die je ervan hebt staan niet in verhouding tot wat je eventueel overhoudt (en dan zaten wij op een prijs van + €1.000,- ;) )

996981 schreef:
N=1. Tuurlijk zijn er paarden die koliek krijgen van stro. Er zijn ook paarden die verstoppingskoliek krijgen van hooi. Dan is de conclusie toch ook niet dat men geen hooi meer moet voeren omdat enkele paarden er koliek van kunnen krijgen?

En ja; ik word behoorlijk cynisch van de houding van TS. Juist omdat ik allebei de kanten ken. Jaren lang op stallen gewerkt, zelf paarden op pension gehad en momenteel paarden gestald op verschillende (pension)stallen. Overal is iets dat ik zelf anders zou doen als ik onbeperkt (financiële) middelen en tijd had. Dat heb ik echter niet en de meeste pensionhouders ook niet (al lijkt ts dat wel te denken). Het leven bestaat uit keuzes maken en consessies doen. Mijn eigenlijk leven is ook niet 100% ingevuld zoals dat volgens alle artsen zou moeten zijn qua stress, voeding etc. Dat betekent echter niet dat ik daardoor per definitie ongezond ben of dat wordt. Datzelfde geldt met paarden. 100% optimaal bestaat niet. Als je dat niet kunt accepteren moet je geen dieren
Houden.

996981 schreef:
Ja, tien jaar geleden waren prijzen nu eenmaal anders. Je gaat er vanuit dat het uitkan, want ze doen het. Zo werkt het echter niet. Je ziet in dit topic hoe er naar prijsverhoging aangekeken wordt. De meeste pensionhouders zijn geen rasechte ondernemers die voor hun dienst durven vragen wat het waard is. Het zijn vaak liefhebbers die in het ondernemers gegroeid zijn.

Het ding is dat er met zulke bedrijven niks overblijft om jezelf loon uit te keren, laat staan om de benodigde machines aan te schaffen die volgens TS nodig zijn om paarden te kunnen houden, om de paddocks dusdanig te draineren dat ze nooit nat staan, om zoveel land aan te schaffen dat er altijd gras staat etc. Bij het dubbele aan stalgeld wordt dat voor de gemiddelde stal nog steeds lastig en bij het driedubbele is het nog steeds niet vanzelfsprekend.

Geen idee wat je nog meer zou willen horen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:28

Maartje1990 schreef:
Achterom schreef:

Onderhoud.

Mag van mij best, je moet doen wat je niet laten kan, maar heel eerlijk gezegd denk ik dat dat niet realistisch is. En voor mij persoonlijk voelt het ook een beetje oneerlijk dat mijn pensionklanten én mijn hobby zouden bekostigen plus minimumloon. Maar dan uiteraard wel hetgeen ik over zou houden na het berekenen van álle kosten. Dus bijvoorbeeld ook de grond die ik extra zou kopen, afschrijving van de extra stallen die je bouwt, onderhoud van het een en ander en daadwerkelijk alle arbeid die er in gaat zitten. Dus ook de tijd die je besteedt aan administratie e.d.
Maar goed, dat is allemaal hypothetisch, want ik wil geen pensionklanten. Ik heb geen zin in dat gezeik en heb geen tijd voor dat extra werk. Het moet wel heel aantrekkelijk zijn, wil ik me dat aanhalen en ook nog eens mijn privacy daarvoor opgeven.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:33

Maar of je nu kosten van de grond neemt of loon, dat is toch hetzelfde? In beide gevallen heb je toch geld over dat niet meteen terug in de paarden MOET gestoken worden? Afschrijving kan je als bedrijfskost zien, maar grond houdt gewoon zijn waarde.

Opnieuw is het woord ‘hobby’ groot… moet je dan minder betalen als je staleigenaar 1 oude pony heeft? Lijkt me maar gek.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:34

Twiggy2008 schreef:
BoktVerlaten schreef:
Niet mee eens…..dure stallen kunnen ook een prima buiten-beleid hebben. En de rest oporde hebben waardoor ze duurder zijn.

Niet in mijn omgeving, geloof me nou maar, NIET aan de orde helaas.

Oh, dat is wel heel rot. Hier gelukkig nog wel. Er is maar een stal hier in de buurt die alles goed op orde heeft maar dat is wel meteen een flink dure stal. Maar het verschilt enorm per regio.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:50

Poekkie schreef:
Maar of je nu kosten van de grond neemt of loon, dat is toch hetzelfde? In beide gevallen heb je toch geld over dat niet meteen terug in de paarden MOET gestoken worden? Afschrijving kan je als bedrijfskost zien, maar grond houdt gewoon zijn waarde.

Maar in de grond moet je investeren vanwege de stalling, misschien is alleen de rente ook prima, maar een dergelijke investering niet (deels) doorberekenen lijkt me vreemd.
Citaat:
Opnieuw is het woord ‘hobby’ groot… moet je dan minder betalen als je staleigenaar 1 oude pony heeft? Lijkt me maar gek.

Precies, mij ook. Dat is een verantwoordelijkheid van de staleigenaar zelf, of die er 1, 2, of 5 neerzet moet diegene zelf weten. Heeft de klant feitelijk niets mee te maken en zou dus ook niet van invloed moeten zijn op de prijs.

Poekkie

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:58

Dan is het toch logisch dat het soms óf is en soms én én afhankelijk van hoeveel paarden de staleigenaar zelf heeft?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:59

Achterom schreef:
Poekkie schreef:

Maar in de grond moet je investeren vanwege de stalling, misschien is alleen de rente ook prima, maar een dergelijke investering niet (deels) doorberekenen lijkt me vreemd.
Citaat:

Precies, mij ook. Dat is een verantwoordelijkheid van de staleigenaar zelf, of die er 1, 2, of 5 neerzet moet diegene zelf weten. Heeft de klant feitelijk niets mee te maken en zou dus ook niet van invloed moeten zijn op de prijs.

Natuurlijk mag dat van invloed zijn op de prijs. De vraag die je als afnemer van een dienst moet afvragen is wil ik bedrag x voor dienst y betalen.

Wat de ontvanger van bedrag x vervolgens daar allemaal mee doet, hoe hij zijn geld wel of niet besteedt gaat de klant niks aan.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:02

996981 schreef:
Geen idee wat je nog meer zou willen horen?

Ik snap niet wat je met bovenstaande wilt, dus ik leg het nog maar eens uit in Jip en Janneke taal.

Als het houden van pensionpaarden niet loont, je er eigenlijk op toe moet leggen, je er veel tijd aan kwijt bent, weinig waardering krijgt, wat is dan de beweegreden voor pensionhouders om er mee door te gaan.

Ik zeg helemaal nergens dat je er niet op mag verdienen, dat maak jij er telkens zelf van.