Nadelen 24/7 buiten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 18:34

Ja, die 2,80 vind ik echt een rot maat. Heb ervaring op een stal waar boxen waren van 2,80 bij 4 en uitloop eraan van 4 bij 8 oid maar die 2,80 zorgde er echt voor dat paarden minder fijn stonden als bij net een stukje breder. Sommige wilden er ook echt niet in, dus eigenaren dachten dat paarden liever buiten stonden en lagen. Tot ze een grotere box met uitloop hadden, toen gingen ze wel naar binnen. Uiteindelijk zijn alle paarden eruit gegaan en kwamen er alleen nog maar pony's in. En dan waren het nog kleine smalle paarden die er eerst in stonden.

Een poetsplaats hoeft trouwens niet zo breed als je paarden er achteruit op gaan. Wij hebben smallere en bredere, maar die smalle is net zo fijn als je erop staat. Je moet alleen achterwaarts erop. Als dat geen probleem is kan ik wel kijken hoe breed de onze is.

Duhelo

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 21:13

We kunnen dan wel opteren om de trekpaard schuilstal een meter minder breed te maken (die twee staan toch constant neus aan neus te vreten, en hun stal is puur als schuilplek want zij krijgen hooi in de ruif), dan zouden de rijpaarden 6,80 kunnen hebben (dus 3,4 per deel zeg maar)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:33

En, alles nog lekker droog voor de paardjes bij jullie?

Ben er serieus benieuwd naar aangezien het nog nooit zo nat is geweest als deze laatste 4 maanden

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:41

Ja, we hebben een schuilstal van 2x5 meter breed en een groot betegeld stuk ervoor. Verder is er net nieuw zand uitgereden over een paar paden en vooraan naast de weg is het sowieso nog droog (en dat is zwart zand). We zien ze daar nu elke ochtend slapen met zijn allen. Groepje van 5 merries

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 12:02

Ik heb vorige maand de zand paddocks laten om ploegen omdat die na 8 jaar waren aangestampt door de paarden en het water niet meer weg kon lopen. Daar over is nieuw zand gebracht. 2 kiepwagens vol en de drainage is door gespoten. Het bleef prachtig mooi droog maar nu sinds woensdag en onafgebroken regen blijft er toch water staan. :(
Het is wel snel weer droog want de paddocks zijn diep maar het is toch verschrikkelijk zulk nat zeikweer steeds. Heb een jaarling opgehaald uit de opfok. Die hadden ook schuil mogelijkheden maar hij zit evengoed helemaal onder de korsten van de rainrot.

Oh en onze stapmolen is ook al dagen een aqua trainer..

Ben echt klaar met die regen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 12:09

Ja ik ben er ook klaar mee hoor... Er is dit jaar zo gigantisch veel water gevallen. Ik wil in het bos rijden maar daar is er ook geen doorkomen meer aan

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 12:21

Ik ben er ook klaar mee. Zelfs ons hoge stuk (op zandgrond, met water doorlatende puinlaag op 30cm) is soppig. Het lage deel is modderig en staat water op. De grond is gewoon verzadigd. Ik wil ook echt niemand meer horen over een te laag grondwaterpeil aankomende zomer :+

Maar ik klaag niet. Waar ik 2 jaar terug stond, staat momenteel helemaal onder water. Het kan altijd erger :=
Dit is de track daar
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 12:29

Onze paddocks zijn nog steeds droog := Paard niet, want die gaat uitgebreid slapen in de regen, dus wordt buik en binnenkant van deken daar nat :+

Wel klaar met die wind ook, naast de regen, hij staat regelmatig verkeerd en dan regent het een gedeelte in. Je merkt met uitmesten meteen of de regen erin stond of niet. En niet iedereen doet de deur dicht als paard naar buiten gaat. Dat maakt wel enorm verschil in hoe nat het is, zelfs als de wind verkeerd staat.

Maar ja, doe nu maar gewoon droog. En als de grond wat droger is mag de vorst ook gewoon. Vele malen beter als dit natte

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 12:41

Ben nu toch blij dat de paarden op pension staan ! Wel minder buiten
Maar zij lijken het helemaal niet erg te vinden en de benen van mijn merrie zijn mooi aan het genezen, ze zat onder de korstjes op de pijpbenen en mok op beide achterbenen .
Ik geloof niet dat ik nog terug ga naar onze weide .

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 13:05

gelukkig is het niet ook nog eens koud is nu met al dat nat. 12 graden hier in het midden vh land

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 13:21

Nee ik had mijn paard even een dagje dekenloos, omdat het losse buien waren zonder teveel wind. Ze was na het longeren zo lekker in het nieuw uitgespreide zand aan het spelen en dat is natuurlijk veeeel leuker als je echt vies kan worden :Y)
Voor morgen helaas wel een deken, 32 mm zeggen ze

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 13:33

Popstra schreef:
gelukkig is het niet ook nog eens koud is nu met al dat nat. 12 graden hier in het midden vh land

Was het maar kouder , dan zou het minder regenen :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 14:30

Popstra schreef:
En, alles nog lekker droog voor de paardjes bij jullie?

Ben er serieus benieuwd naar aangezien het nog nooit zo nat is geweest als deze laatste 4 maanden

Lekker droog, wat is dat? Kun je dat eten? :+

We hebben wat stukken die echt nu (te) modderig zijn, maar ook veel droge stukken, grote verharde voerplek, droge stallen en ook droge stukken buiten voor te liggen gelukkig. Maar de natte stukken zijn echr extreem nat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 14:41

Onze bak is al maanden een drama. Eén grote oceaan. Kan gelukkig naar mijn buurtjes voor de bak, maar heb weinig zin veel te doen (op mijn lessen na).

Paddock is hier redelijk droog, maar hij ligt ook hoog én is netjes onderhouden. Heb daarnaast een verhard stuk, dus dat gaat best hier. Ikzelf ben tig keer weggewaaid en nat geregend, maar ja.... Heb gisteren mijn 50 grams deken omgewisseld voor een 0 grams. Paardlief had het te warm....

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 14:48

Bij ons is het nat, de track is dicht en de paddock heeft ook behoorlijke plassen. Gelukkig wel altijd een paar plekken droog en in de schuilstal kunnen ze altijd droog staan en liggen.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 14:49

Naast een heleboel modder en water (zandgrond). Ook nog wel een paar droge stukken en schuilstal. Maar schuilstal mijden ze als de pest- locatie niet goed ws. Helaas niet zomaar te verplaatsen. En van de zomer stonden ze er wel graag in om te rusten voor de warmte en vliegen.
Onze voerplekken wel met verharding. Eerst door de blub om er te komen. Het is ruig.
Echt helemaal klaar mee….

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 14:52

Onze weitjes zijn ook absoluut niet meer geschikt voor 24/7. De paarden staan 's nachts op stal.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 15:20

Mijn schuilstal is nog steeds goed droog, paardlief kan verhard met droge voeten eten, maar tussen de schuilstal en de voerplaats is het niet droog nee.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 15:29

Elke keer denk je, erger dan dit kan niet, en dan is het de week erna toch weer erger. Nog nooit meegemaakt dit.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 15:48

Mijn paard heeft nu maar vakantie want de bak zie ik niet meer droog worden -O-
Ben wel jaloers op mensen wiens tracks nog droog zijn.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 16:20

Hier zijn alle zandstukken nog prima te doen, nergens een plas te bekennen. Alleen op de bestrating blijft wat water staan, maar zolang het niet vriest is dat geen probleem (dan wordt het een ijsbaan :Y) ).

Wij hebben hier eerder het probleem dat het altijd te droog/mul is, en moet in de zomer dan ook superveel sproeien om de bak berijdbaar te houden. In de winter kan ik niet sproeien omdat alles is afgesloten. Voor mijn bak is deze regen dus juist wel fijn :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 16:45

Bloodymary schreef:
Elke keer denk je, erger dan dit kan niet, en dan is het de week erna toch weer erger. Nog nooit meegemaakt dit.

Ja precies dit!
Sloten staan hier nu ook bijna gelijk aan de weides nu zo hoog! En dan gaat er vanacht nog veel meer vallen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 17:01

Hier hebben ze de afgelopen 3 nachten op stal gestaan. Met deze wind zijn ze echt niet happy buiten, m'n grote heeft ook al het vuurwerk in d'r billen en ze wilt eigenlijk niet onder d'r afdak eten. Dus nu een hooibak weer meer naar.voren gehaald, hopelijk eet ze dan meer. De eerste nacht wilde ze echt niet meer mee naar buiten terwijl het normaal andersom is. Hooguit half uur en dan staat ze alweer te stampen dat ze eruit wilt, maar nu dus niet. Ze ligt ook lekker in t vlas snachts. Dus dan maar aantal nachten naar binnen gehaald om bij te tanken. Met deze wind is ze erg boos en moe.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 17:51

Bloodymary schreef:

Ja exact dit….

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 17:59

Zo is het land nu. Fors nat wel ja.
Afbeelding

En de schuilstal:
Afbeelding

Mijn schuilstal is echt nog kurkdroog, heb er vrijdag een nieuwe baal zaagsel in gestort, vandaag even recht getrokken en het stalletje is weer klaar.
Ponylief heeft dikke plukken zaagsel in de staart, dus die ligt er wel graag in ook.

Op het moment van foto maken stond hij overigens vooraan, in de zeikregen hooi te eten, terwijl ik dus in de schuilstal ook hooi neer hang.

Hij kan zelf kiezen.

Vooraan is een verharding van 3x5 oid, dus daar staat hij in ieder geval wel met droge voeten.