Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DubbelFun schreef:@YvonneV: zeker weten, daar twijfel ik niet aan. En tegen de tijd dat er hier aanvallen op 'huis'dieren gemeld worden gaat er ook een rooster voor. Voorlopig heb ik daar nog niets over gehoord en zit er ook nog genoeg wild op de Veluwe.
speurneusc schreef:DubbelFun schreef:@YvonneV: zeker weten, daar twijfel ik niet aan. En tegen de tijd dat er hier aanvallen op 'huis'dieren gemeld worden gaat er ook een rooster voor. Voorlopig heb ik daar nog niets over gehoord en zit er ook nog genoeg wild op de Veluwe.
hij komt echt niet alleen wanneer het wild op is...
en wat als de melding dat de wolven in jouw omgeving huisdieren aanvalt en de jouwe de eerste
YvonneV schreef:DubbelFun schreef:Overigens heb ik ook nog geen bouwhekken van 3 mtr hoog gezien, wel van 3 mtr breed en 2 mtr hoog. Dus die zou je op zijn kant kunnen zetten.
Ook vraag ik me wel af of een wolf de gepuntlaste mazen niet los kan trekken, zó dik is dat draad ook niet én rond-op-rond dus weinig aanhechtingsoppervlak.
als hij gaat knagen krijgt hij stroom zolang je de onderste draden maar dicht genoeg bij elkaar zet
DubbelFun schreef:@YvonneV: zeker weten, daar twijfel ik niet aan. En tegen de tijd dat er hier aanvallen op 'huis'dieren gemeld worden gaat er ook een rooster voor. Voorlopig heb ik daar nog niets over gehoord en zit er ook nog genoeg wild op de Veluwe.
DubbelFun schreef:De Veluwe is heel groot
Hier is er om de hoek op het zandpad een wolf gezien (buren en de jachtopziener) en volgens de lijst zijn er in Otterlo en Wekerom al schapen gepakt (bewezen wolf). Dus het is al redelijk dichtbij.
Voorlopig vind ik het nog geen reden om de paarden 15 uur op stal te zetten zolang het buiten droog is (vannacht hebben ze dus op stal gestaan, maar wel met de bovendeuren open).
DubbelFun schreef:Dat snap ik, maar je moet ook uitkijken voor 'gekte' en je paarden daarvan niet de dupe laten worden.
Maar het is een 'dunne lijn'. Vooralsnog zie ik hier nog geen noodzaak om ze altijd 's nachts op te sluiten.
DubbelFun schreef:Maar oudere pups worden bij een nieuwe lichting pups uit de roedel verstoten, zeker de mannetjes en die gaan dus zwerven. En met jongere wolven/pups zie ik ze niet in een roedel zo snel van de Veluwe af komen om te jagen.
Maar ik houd de aanvallen hier in de buurt in de gaten en als het te gek wordt gaan ze op tijd op stal en de deuren wolfdicht.
DubbelFun schreef:Ik weet niet of het jonge wild allemaal al op is, maar zolang er op de Veluwe nog afschot plaats vind zal er voor de wolf genoeg zijn om van te leven, wat niet wil zeggen dat ie niet zal kiezen voor de 'makkelijke hap'. Nu er meer wolven in een roedel zullen gaan jagen zal ook het grotere wild meer gepakt gaan worden.