[VOLG]Van wei naar equihabitat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:43

Prachtige plek heb je gecreeerd!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:49

Hoeveel meter moet je afleggen?

Ik heb mn tuinslang gewoon nog op de grond liggen, dus steek hem bij huis aan de kraan en dan in de waterton, maar haal hem niet weg.
In stal is water al aangesloten en we hebben een vlotterbak liggen voor buiten, maar nog discussie over de plek. Dan gaat ibc vat weg. Staat in de zon en moet te vaak water weggooien.

Fijn dat het goed gaat zo. Wij hebben alleen draad hoog waar shetjes terug kunnen naar hun stal en uitloopje, maar moedertje durft daar soms niet onderdoor. Is ruim zat en hoger kan vanwege mn andere veulen nog niet.

Ze gaan er nu wel onderdoor, maar vaak maar 1x of als ze samen rennen en het echt hun uitweg is. ( of als moeders 10x achter zoonlief aan moet )

Wij hebben winddoek en zijn daar wel blij mee. Het wachten tot alle bomen groot zijn duurt zoooooo lang, ook al zie je het gebeuren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 16:04

Naar het kortste punt bij het hek zo’n 30 meter. Het probleem is alleen dat het een straat over moet waar auto’s rijden. Voor nu hebben we een tijdelijke oplossing, maar dat kan niet permanent. Aan de andere kant van de straat zit een grondwaterpunt, met pomp. Daar pak ik nu water in de zak zeg maar. We gaan wel kijken wat het kost om dit punt onder de straat door te krijgen (spuiten waarschijnlijk). Dan hoef ik ook geen extra pomp erbij te hebben, want we hebben ook geen stroom.

Vandaag het blonde gespuis gedoucht. Noura had er geen zin in, liet zich niet vangen.
Afbeelding

Jim wel, die vond het heerlijk!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook het kleine blonde ding kon een beetje water wel waarderen :j
Het meelopen was even een dingetje, geen idee of hij ooit heeft meegelopen aan een halster. De slang was spannend. Het water ook. Maar hij bleef uiteindelijk keurig staan en vond het volgens mij wel lekker.
Heel goed dat het meelopen lukt, want zodra zijn hoeven weer goed zijn gaat meneer mee op wandeling. Iets met kilo’s enzo.
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 10:05

Vannacht heeft het hier goed geregend. Fijn voor het gras!
Het is een een stuk koeler gelukkig. Kunnen we allemaal weer even bijkomen.

Vanmorgen lekker op het gemak gevoerd en de waterbakken schoon gemaakt.
Ximo en Jim hadden een goed gesprek :))
Afbeelding

Daarna nog een volle kruiwagen van de track gehaald. In goed gezelschap van mijn grote kleine vriend uiteraard. De rest stond hooi te eten :+
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 10:19

Je hebt er een aanbidder voor het leven bij zeg! <3 Volgens mij vindt Ximo het nog het leukste van allemaal dat jij en de paarden erbij gekomen zijn. Wat heerlijk om hem zo blij te zien.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 10:21

Hij is ook echt leuk <3
Vanochtend wel even een pittige discussie met hem gehad. Hij wilde heel graag aan de kruiwagen schuren. Dat mocht niet. Draai ik me om, doet hij het toch. Foei Ximo. Hij droop beledigd af. Ik draai me weer om en schep verder, komt hij gewoon terug en doet het nog een keer. Hij stopte pas toen ik hem na de 3e keer in zijn billen prikte met de roze mestvork :))
Hij droop af met de staart tussen de benen en de oren in de nek. Wat een portret _O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 12:46

Het regent *\%/*

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 12:47

HOpelijk krijgen je een flinke partij water. Wij hebben amper 3 liter gehad. Stof dus enkel geblust.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 12:51

Vannacht is er een flinke bui geweest. Kort maar hevig zeg maar.
Nu regent het net wat harder dan miezer. Van die zeikregen. En dat blijft een paar uur gaan als het goed is. Ideaal voor het gras! Hopelijk gaat het weer groeien en wordt het groener. En kunnen ze er deze zomer nog op :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 13:11

En dan pony's met hoofden op standje bah, terwijl wij hier staan de dansen van vrolijkheid :D .

Ik hoop ook op weer flink wat gras en bijkomende moestuin (had ik ook een paar dingen anders moeten doen, maar goed kan/moet nog zaaien voor de winter).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 13:40

Hahaha, ja echt hè :D
Ach, later op de wei waarderen ze het vast wel weer :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:05

Daihyo schreef:
Het regent *\%/*
[ Video ]

Een paar maanden geleden had je een hele andere reactie op water uit de lucht :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 14:15

Hahaha, ja ik durfde het dansje ook bijna niet te doen :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:46

Wat een schatje. Hebben er net zo eentje nu, maar dan merrietje. Haar zoon is bruin. Hadden een zwarte shet en wilde per se geen zwart shetje meer.

Bij ons gooit de kune kune de volle kruiwagen om..........ook zo leuk. Maar die van jou hebben wel een mooie wc plek ;)

Heerlijk die regen vannacht. Ik hoop ook dat het pas gemaaide gras weer lekker gaat groeien. Vandaag nog geen regen gehad.
Wel was onze dove poes ontsnapt pal voor de nacht, dus net droog uit de douche, weer zeiknat.

Ben je nu helemaal vrij om alles met de shetjes te doen of blijven ze officieel wel van de verhuurders?

Waterslang als je een weg over moet is wel lastig. Ik heb wel zo een 80L zak van toen de pensionstal de waterleiding uit draaide 's winters, maar vond het best extra werk. ( en ik was onhandig met leeggooien )

Hoe gaat het oude shetje nu? Die wordt wel goed geaccepteerd ook? En die heeft de ontsnap routes ook goed door?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 16:58

Haha, ja ze zijn goed zindelijk. Ze mesten maar op 2 punten van de track en bij 1 voerplek. Daar ligt alles wel een beetje bij elkaar. Makkelijk uitmesten zo :j
Hier regent nog steeds, super fijn voor het gras.

Ik mag in principe alles met de shetjes doen. Voor de oude merrie komt morgen de dierenarts. Ze heeft veel last van de voeten en ik vrees dat ze ingeslapen wordt. Dat gaat niet zo goed. Ook een reden dat ze echt nog apart staan op 2 helften. Ze zoekt de mijne ook totaal niet op, gaat niet onder het draad door. Soms loopt ze een rondje achter Ximo aan, maar meestal blijft ze op haar eigen helft. Mijn pony's hebben ook niets met haar. Ik denk dat ze heel goed aanvoelen dat het niet zo goed gaat.

Met Ximo ga ik straks wel wat doen, als zijn voetjes weer de goede vorm hebben. Hij vindt het ook echt leuk om wat te doen. Zoekt me ook continu op, of we wat gaan doen zeg maar. Met dat guitige blije koppie. Dus ik ga straks beginnen met wat grondwerk. De laatste keer dat hij meeliep was toen hij er net was, dus dat is stap 1. Beetje terug en wijken voor druk, dat soort dingen. Lekker rommelen aan een halstertje. En dan uiteindelijk mee wandelen buiten, zodat hij ook wat in beweging komt. Of leren langs de fiets te lopen als hij een beetje conditie krijgt. Dat durf ik met Noura niet zo, vanwege het formaat en de jeugdige leeftijd/onstuimigheid. Maar met 75cm durf ik dat denk ik wel :D

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 06:50

Vind het zo leuk om dit topic te volgen en het is je zo gegund :D
Heerlijk plekje heb je nu en ik blijf zeker nog even meevolgen.

Wel herkenbaar dat wanneer er wat is met een paard dat de rest afstand houdt/ neemt.
Leuk dat Ximo zo opfleurt van jullie komst en dat je er zelfs mee aan de slag gaat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 09:22

Dank je! Lief!

Deze foto laat het wel goed zien denk ik. Ximo staat bij die van mij. Polly in de wei ernaast.
Hij verdeelt wel zijn aandacht. Stond even daarvoor nog te groomen met haar.
Afbeelding

We hebben weer gasten in de mesthoop

Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 10:27

Zo leuk om te zien dat ze elkaar steeds meer "vinden".

Wat betreft werken met een shetlander heb ik ook nog een leuke ervaring.

Mijn mafje stond ergens waar de buurman een shetlander ruintje was. Beestje stond er vooral als decoratie maar ik besteedde er af en toe wat aandacht aan: knuffelen en poetsen. Beestje had bedacht dat dat "longeren" wat grote paarden doen, misschien ook wel leuk was. Prima, gaan we dat eens doen. Dus halstertje om, longeerlijn eraan en naar de bak. In de bak begint beestje als een malle rondjes te galopperen. Dat viel nog niet mee met die korte pootjes dus na 6 rondjes was ie wel klaar. Heel mooi, en dat zei ik ook, met de toevoeging dat longeren 2 kanten op werkt, dus nu kon ie 6 rondjes de andere kant op galopperen. Ook gedaan, geen conditie dus beestje was wel klaar met "longeren". In ieder geval voor die dag. We hebben het later nog eens opgepakt en met wat meer beleid uitgevoerd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 10:31

Ja, dat wil ik ook gaan doen. Het achterste weitje is bijna klaar. Dat ga ik dan in 2 splitsen, zodat het gras weer kan groeien. En de ene helft wil ik dan voor wat grondwerk gaan gebruiken. Ook voor Jim en Noura.
Noura is er ook wel aan toe om eens longeerachtig iets te gaan doen. En gewoon grondwerk. Ze heeft wat mentale uitdaging nodig merk ik.
En de kleine shet kan dan ook aan de bak :D ~~}>
Beetje conditie opbouwen.

Oh, deze moet ik ook nog even laten zien. Er staan een aantal prachtige zonnebloemen in de bloemenstrook. De hoogste is al meer dan 2 meter <3

Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 10:34

Het ziet er echt fijn uit.

Ik denk dat het voor jouw mentale fitheid ook heel goed is als je weer wat meer met je paarden gaat doen (en hier en daar eentje extra) en niet meer alleen bezig bent met het inrichten van je equihabitat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 10:38

Ja absoluut. Het komt er steeds niet van, want er is altijd wel iets te doen.
Ik merk ook wel dat ik meer een ritme krijg. Wat ik nu doe is 's ochtends hooi en water geven en als ik tijd genoeg heb een rondje uitmesten.
Dan kan ik 's middags of 's avonds wat leuks doen en hoef ik daarna alleen maar te voeren. En dat is maar 10 minuten werk. Ik heb er nu niet altijd energie voor. Door corona ben ik nog erg moe. En ik moet ook gewoon werken enzo. Volgende week lekker een weekje vrij, dus dan ga ik echt even de leuke dingen doen voor mezelf :j

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 10:46

Een weekje vrij, dat klinkt lekker. Kan je inderdaad gaan genieten van je knolletjes in plaats van alleen maar voor ze te werken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 10:49

Haha ja zoiets.
Moet wel zeggen dat ik het klussen ook echt wel leuk vindt. Het geeft wel voldoening en ik ben altijd in mijn hoofd bezig en met mijn handen iets maken is ook leuk :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 11:01

Die scheidslijn tussen moeten en willen is ook heel dun in dit geval, maar balans is nodig en helpt de creativiteit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 11:33

Dat is zeker waar :*