Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 22:05

Vind dat ook wel een redelijk normale prijs. Ik heb ooit eens uitgerekend en mijn paarden kosten me gemiddeld 180 euro per maand/per paard. Als je dan als pensionstalling ook nog iets wil verdienen eraan...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 22:06

Vind het eigenlijk helemaal niet duur, maar hier in het hoge noorden is alles sowieso al stuk duurder.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 22:15

Ligt helemaal aan de locatie maar vind de prijs nog meevallen. Grootschalig is die rijbak ook delen, meer drukte etc

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 22:28

ElenaenDub schreef:
Solleke_Noah schreef:
Ziet er echt indrukwekkend uit Jinte!

@ElenaeenDub: hoeveel vraagt ze misschien? Hangt ook van de faciliteiten af.

Hier staat één paard in pension, is van een vriendin. Ik vraag er niks voor en in ruil doet ze klusjes. Ze betaalt zelf natuurlijk wel voor hoefsmid, ontworming, krachtvoer,... hooi, stalling & weidegang niet. Maar iets andere situatie want we zijn al 20 jaar goed bevriend.

235 incl. hooi. Qua faciliteiten heeft ze een verlichte buitenbak. Stallen zijn wel vrij luxe. Maar bij ons in de buurt kost de pensioenstal met alle faciliteiten (2 buitenbakken + springwei en binnenbak, poetsplaats met solarium) 240 per maand en had ook bij andere gekeken en die vragen rond de 130 tot 180 euro per maand. Alleen als ik online kijk dan is 235 weer heel normaal en misschien wel weer goedkoop haha

Alleen aan ruwvoer ben je per paard al zo'n €100,- per maand kwijt. Daar komt dan de rest van de kosten dus nog bij. Ik denk niet dat ze er heel veel aan over zullen houden. En die van €130,- kan echt niet tenzij dat helemaal kale huur is misschien.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 08:23

Vind de prijs meevallen als de bak goed is. Tijdens seizoen in de wei, binnen/buiten zetten geregeld, komen ze nu in paddock? Als het kleinschalig is voordeel dat het in de bak veel rustiger is en je dan vaak fijner kunt rijden etc. Hier 250 inclusief onbeperkt hooi en met voer (graanvrij + balancer voor de vitaminen).

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 09:07

rover_ schreef:
Vind de prijs meevallen als de bak goed is. Tijdens seizoen in de wei, binnen/buiten zetten geregeld, komen ze nu in paddock? Als het kleinschalig is voordeel dat het in de bak veel rustiger is en je dan vaak fijner kunt rijden etc. Hier 250 inclusief onbeperkt hooi en met voer (graanvrij + balancer voor de vitaminen).

Oké! Ja het is wel een goede bak en ik ben de enige pension klant. Ze komen idd elke dag in de paddock en straks op de wei. Bij mij zit dan het voer er niet bij, dat moet ik zelf aanschaffen.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 09:07

Wat een leuk topic... ik heb hier een box verhuurd aan kennis voor 130 euro per maand. De box is 3 x 3.5 voor D pony met buitenluik incl. stro en onbeperkt hooi/kuil en binnen en buiten zetten.. in paddock/wei. De rijbak is niet te rijden in de winter, longeren kan wel. Krachtvoer regelt ze zelf. Voor rijden gaat ze met de trailer op pad..
Ik had al het idee dat ik te goedkoop ben..

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 09:12

Desi_2409 schreef:
Wat een leuk topic... ik heb hier een box verhuurd aan kennis voor 130 euro per maand. De box is 3 x 3.5 voor D pony met buitenluik incl. stro en onbeperkt hooi/kuil en binnen en buiten zetten.. in paddock/wei. De rijbak is niet te rijden in de winter, longeren kan wel. Krachtvoer regelt ze zelf. Voor rijden gaat ze met de trailer op pad..
Ik had al het idee dat ik te goedkoop ben..

Oh ja dat is vrij goedkoop! Heb je wel een keer uitgerekend hoeveel je kwijt bent per paard voor stro, hooi, stroom, onderhoud etc. ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 09:20

Hier 200 euro per dier, onbeperkt hooi, balancer en 1 mestbeurt per dier. Hooi kost ons gemiddeld 100 euro per paard per maand en de rest investeren we ook terug.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 09:24

We gaan geen pensionklant nemen, maar mijn 2 paarden kosten me gemiddeld eur 400 per maand.
Dit is inclusief mestafvoer en weide onderhoud. De kosten van de rijbak heb ik dan nog niet eens meegenomen, wat eigenlijk wel zou moeten.

Dus, zou ik er ook wat aan over willen houden, dan zou ik voor een pensionklant minimaal eur 350,00 moeten rekenen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Ooit hier mensen gehad.
Vroeg in het begin 160 laten 170.
Zou het daar nu niet meer voor doen.
Maar ook 200/210 vragen.

En hebben jullie je zwemvliezen en snorkel vast klaar gelegd?
Nu nog even genieten van het mooie weer. Maar dan voorspellen ze hier 30mm.

Anoniem

Hebben jullie het dan over hooi van eigen land qua bedrag of hooi dat je inkoopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 09:26

Inkoop.

Ja wij wel dp. Morgen mooi binnen blijven :+

belle_boef

Voor minder dan 220€ zou ik ook mijn privacy niet opgeven.

Hier staan ze morgen vast wat meer op stal. Gatsie. Ben er wel weer klaar mee met die regen en blubber die het geeft. Mijn gras groeit alweer maar het is te nat om ze er op te zetten

boemel

Er is inderdaad verschrikkelijk veel regen verwacht morgen. Bah!

Ga vandaag nog even lekker naar het bos en hoop de andere even in de bak te kunnen rijden, want morgen verwacht ik dat we niks kunnen doen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 09:30

De voorspelling ziet er inderdaad niet best uit. Zou morgen eigenlijk bij een van mijn twee veulentjes gaan kijken (zijn nog te jong om te worden afgespeend, dus nog even geduld voor ze haar huis kunnen komen), maar dat hebben we maar even een weekje verzet :+ . Beetje regen is prima, maar windkracht 5 en stromende regen is toch echt wat minder haha.

Ik wil hier ook geen pension meer, maar als ik er al nog eens aan zou beginnen zou ik ook minimaal €220/maand rekenen. Daar houd je nog amper wat aan over (en dan reken je geen werkuren).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 09:37

Ik had voorheen 135 euro pensionklant aan een kennis, jaren geleden, incl 2 mestbeurten per week. Mestbeurt was half werk, als ik een incidentele keer weg wilde kon zij nooit overnemen en toen ik iets met de prijs omhoog ging nadat hooi en stro prijzen omhooggingen kreeg ik commentaar. Heb toen ook besloten om er geen meer te nemen. Ik legde er maandelijks geld bij

Voor nu zou ik op minimaal 200 euro uitkomen

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 09:44

Ik heb er nu 1 D pony naast mijn eigen 4 (2 D pony merries en 2 D pony jaarling hengsten), maar gaan deze zomer verhuizen en zou wel graag wat meer pension willen in de toekomst, maar ook niet te veel 5 a 6.

Maar wil vooral gaan richten op de fokkerij (hengstenhouderij, inseminatie station, opfok, merrie/veulen begeleiding, keuring klaar maken van hengsten en merries, enz). Maar paarden zijn dan ook mijn werk uiteindelijk, dus ook wel wat anders als dat je alleen je eigen paarden thuis hebt staan natuurlijk.

Maar voor minder dan 200 euro per maand maak je verlies en ga je de hobby van de ander betalen, tenzij je echt een groot bedrijf hebt en dus spullen ook heel groot kunt inkopen en bijvoorbeeld hooi zelf van het land haalt. Al wordt dat laatste ook steeds duurder door de brandstof prijzen, wij betalen nu 45 euro per ronde baal van eigen land... 5 jaar geleden was dat 20 euro per ronde baal.
Zelf maaien en zelf schudden, dan laten persen en pakken (30 balen zonder plastic en de rest in plastic in verband met opslaan, maar wel gewoon 85-88 droge stof)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 09:46

Ik ben geen groot bedrijf maar heb wel eigen hooi van het land.
Kosten per ronde grote baal 15 euro.
Maaien en draaien is in ruil voor mest er op laten rijden.

Hier is het duurste het vlas of strokorrel

En heb je iemand staan een keer vaker de bak slepen.
Nu is er een bak lamp stuk. Die zou dan gemaakt worden. Nu niet. Dat soort dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 09:50

belle_boef schreef:
Voor minder dan 220€ zou ik ook mijn privacy niet opgeven.

Hier staan ze morgen vast wat meer op stal. Gatsie. Ben er wel weer klaar mee met die regen en blubber die het geeft. Mijn gras groeit alweer maar het is te nat om ze er op te zetten

Mijn privacy vind ik ook een ding.
Maar ik wil zelf ook geen paard/pony erbij kopen. Eigenlijk is het bij nos een beetje noodgedwongen.

Dus nu heb ik ook wat voordeel van de pensionpony.
Daarnaast gebruik ik alleen in de winter vlas en in de zomer veel minder hooi.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-02-22 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 09:56

Ik weet ook niet meer zo goed wat de prijzen in Nederland waren, maar in ieder geval een stuk goedkoper dan hier in Zweden. :=

Wil ze eigenlijk ook graag op andere voer hebben, maar dat moet uit NL komen en kan nu helaas niet genoeg kwijt om dat rendabel te krijgen. Maar brok/muesli is hier sowieso al best duur, afhankelijk wat je wil voeren zo rond de 25/40 euro per zak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 10:19

@quir: 40€ per zak ;(, daar wordt je idd niet vrolijk van.
@jinte: mooie schuur hoor, lekker licht ook.

De paddock was overnacht mooi opgedroogd en kan zich alvast voorbereiden op morgen ;(
Het was wel fris ondanks een zonnetje.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 10:21

Jullie hadden me nieuwsgierig gemaakt, dus weerbericht hier ook maar even checken... oepsie, er gaat inderdaad veel regen vallen morgen. Dat buitenritje maar vandaag doen dan :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 10:24

Brrr echt koud buiten.
De waterbak was al een paar dagen dat ik dacht die moet zuiver, maar was niet fit genoeg.
Nu wel dus net gedaan. Maar brrr echt koud windje. Maar wel lekker zonnetje.

Gewoon muesli of zo krijgen ze hier niet, alleen maar vitamine korrel. Die is per zak sowieso wel duur.
Maar dat zal zo in het noorden nog wel duurder zijn met minder paarden in de buurt.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 10:47

Wij hebben nagedacht over pensionklant erbij, dat zou handig zijn omdat ik er maar 2 heb staan. Maar hoor bij een vriendin alleen maar ellende en ik zit eigenlijk niet te wachten op steeds mensen op mijn erf dus misschien zelf er maar een derde bij en dan een bijrijder (die op afgesproken dagen komt). Als je gaat rekenen (voor 1 extra paard) sta je ook echt voor heel weinig te werken.

Maar eerst even afwachten hoe mijn zwarte het doet na 4 weken omeprazole, of verdere behandeling nodig is en of het nog realistisch is om met hem te “sporten”.

Duur voer is hier bekend. De brokken van mijn maagpatient kosten inmiddels €45 per zak. En daar komen nog Pavo Vital en zak fibrebeet per week bij. Op dit moment (geen weidegang) zit ik ook al op €150 hooi en stro per paard per maand.