[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BrittS

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 12:40

Dat lijkt me vanzelfsprekend...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 12:43

Nee, geen kilo’s per dag? :D

Mooi die eetbare planten en kruiden. Heb je een soort kruidentuintje aangelegd? Heb je daar gemengd zaad voor gebruikt of zelf een mix samengesteld om in te zaaien?

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 12:56

:') Helaas voor de paarden niet nee ;)

Een deel van de planten hebben we al ''groot'' gekocht en geplant, de andere dingen hebben we deels zelf zaadjes van verzameld, deels gekocht, deels gekregen. We hebben het inderdaad op bepaalde plekken gezaaid, ik heb geen standaard groot land met een track erom, maar meer een grote paddock met paden tussen kleinere stukken gras door (heb geen paarden die veel op gras mogen, dus wilde meer zand). De verschillende stukken gras zijn ingezaaid met een kruidenmix of daar staan bepaalde soorten planten in (een fruittuin bijv). Sommige stukjes zetten we dan zo nu en dan eens open zodat ze daar wat kunnen eten, andere stukken gebruiken we echt om van te plukken en dat voer ik dan in ''snackbakjes'' verdeeld over de hele paddock, dat kennen ze inmiddels, dus lopen ze meerdere keren per dag een rondje langs alle bakjes :D

Voor er vragen komen: ik heb ook nog een deel gewoon gras (paardenmengsel) waar ze in de zomer elke dag een uurtje op gaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 13:00

Hoe doe je dat met die bakjes dan? Klinkt als een grote speeltuin voor de paarden :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 13:55

Hier heb ik ook al het een en ander aangeplant dit jaar. Komend jaar komt daar nog meer bij. Nu op de lijst:
- lindes
- meidoorn
- haagbeuk
- verschillende rozen
- rode kornoelje
- tamme kastanje
- hazelaar
- wilg
- es
- zwarte els
- berk (ruwe)
- diverse fruitbomen
- diverse bramen en bessen
- diverse een en meerjarige bloeiende planten (ik heb geen kanten klare lijst)

De meeste van deze bomen kunnen geknot worden en zelfs in een haag geplant worden. Als haag gaan er dan vier tot vijf in een strekkende meter.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 13:59

Dit is er bijvoorbeeld eentje:
Afbeelding

Maar ik had eerst gewoon stevige zwarte rubberen bakken her en der staan (vastgezet), net hoe simpel je het zelf wilt maken :D Ik pluk dan diverse dingen en die verdeel ik over de bakjes, bijv. tijdens het mesten, of na het voeren (dan hebben ze het niet direct door).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 14:07

Leuk idee :j

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 15:05

Mooi idee om geen lelijke rubberen bakjes te moeten gebruiken. Ik heb graag natuurlijke materialen als dat mogelijk is. Dat idee ga ik stelen! ;)

Hier ook verschillende planten: wilgen, hazelaar, lindebomen, er stonden al eikenbomen, een haag van hondsroos en meidoorn. Heb weer een nieuwe lading plantgoed besteld voor nog wat meer haagjes en bomen. Jammer dat het zo traag groeit. En verder een kruiden/plantenbult naast de schuilstal met venkel, artisjok, zonnebloemen, esparcette, luzerne, goudsbloem,... Vooral zonnebloem vond ik echt heel fijn. Die zijn én mooi én eetbaar, zalige plant!

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 18:23

Zonnebloem is inderdaad heel mooi! Die staat niet op mijn lijstje, maar hebben we wel staan (buiten de paddock). Laatst alle pitjes geoogst, die zijn heel gezond dus die doe ik nu regelmatig in de snackbakjes :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-20 18:38

Wij hebben wat takken van onze wilgen gesnoeid, dus het was snack tijd op de track!

Afbeelding

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:10

Hoe hoog moet een voerbak voor hooi naar jullie idee zijn om veilig te zijn?

Ik heb deze mooie kratten kunnen kopen en twijfel of ik ze ombouw tot hooibakken.

Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-20 19:28

Hoe bedoel je hoog voor veiligheid? Ik ben zelf niet zo'n fan van die bakken met zo'n metalen frame er om, maar de hoogte lijkt me voor veiligheid minder een punt?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:45

Zonnebloemen bij de paarden? Oh daar zal mijn man blij mee zijn, heeft ie er eindelijk een plekje voor :')

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:09

Ik heb bakken die nog ietsje lager zijn ivm mijn mini's van 80 cm.. Gaat prima.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:23

Qua veiligheid; ik weet niet hoe snel ze er in zullen stappen en welke risico's daar aan zitten. Ik vraag daarom liever na wat de ervaring en kennis van anderen op dat vlak is. Deze bakken zijn 50cm hoog. Ik vind online voorbeelden vanaf 60cm. Dus ik zou er ook een dikke balk onder kunnen zetten om ze te verhogen naar 60a 70cm.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:59

Het is bij mij wel eens voorgekomen dat er eentje een voet in de bak zette om hem zo om te trekken, maar dat was meer uit baldadigheid omdat het hooi op was en toen gebeurde er verder ook niets (ja hij schrok van zijn eigen stomme actie, maar dat was het). Het is nooit per ongeluk gebeurt, ook niet met spelen/racen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:41

MarliesR schreef:
Oh ik ben zwaar jaloers op jouw prijzen haha! Ik heb nog wat meer rondgevraagd, maar de meeste reageren niet eens. Of zeggen wel langs te komen om te kijken en hoor je vervolgens nooit weer wat van. Zelfs zwart was het goedkoopste geschat zo rond de €1.200 (die wilde dan de daadwerkelijke uren rekenenen ipv een vaste prijs). Ik heb nog 1 lead, maar kan het op dit moment toch even niet betalen, dus daar neem ik volgend jaar wel even contact mee op.

Hier is dus alleen de rijbak gefreesd en die was juist ook met veel regen beter dan het stukje pad wat er direct naast ligt. (rest van de track houdt zich eigenlijk wel heel goed ook met veel regen). Voor mij is ook een groot deel van het willen frezen dat ik van het gras af wil. Maar wellicht dat het slepen daar straks al wel genoeg voor is!

Ik heb hier wel ook net een beetje leem door het zand helaas, dus daarom wil ik uiteindelijk ook in elk geval het hoog gelegen deel van de track (mijn "wintertrack") gekeerd hebben. Maar goed, alles kost gruwelijk veel geld, dus stapjes...

Het scheelt denk ik wel hoe gemakkelijk ze kunnen werken. Als je paden al helemaal afgezet zijn met vaste paaltjes moeten ze heel veel manoeuvreren. Dat kost tijd. Als ze nog op een 'open' perceel kunnen werken zal dat aardig wat uren schelen en dus kosten.

+ hoe diep je zand zit.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 00:11

Wij zijn ook aan het brainstormen om onze paddock en weide uit te breiden naar nog meer een paddock paradise idee. Er is al een poel aanwezig op de paddock en onlangs hebben we 3 wilgenboompjes en 2 rozenbottels geplant.

Dit is hoe het er op dit moment uit ziet (grof geschetst). Het weiland is dus verdeeld in een aantal stukken, maar palen/draden kunnen verzet worden. Eis is in ieder geval dat de kleine tractor wel (bijna) overal nog moet kunnen komen.

Afbeelding

Oeps.. ik zie dat het niet helemaal leesbaar is.
Links, het lichtere stuk is de rijbak. Daaronder ligt de paddock maar daarop schuilstallen (de bruine hokjes), een drinkpoel (blauwe cirkel) en hooiplaats (gele vakje). Het rechthoek rechts onderin is de parkeerplek met hooiopslag.

Naast de rijbak is een klein weitje met daarop de wilgenboompjes en de rozenbottels.
De groene wolk achtige vlek boven de bak zijn bramenstruiken (daar snoepen ze zo nu en dan ook van, dus die hoeven niet weg).

Eerste schets die ik nu gemaakt heb:

Afbeelding

De longeercirkel klopt verhoudingsgewijs in de schets niet, die wil ik idealiter 15 x 15 hebben.

Wat meer ingezoomd:

Afbeelding

Die bruine dikke 'strepen' zijn boomstammetjes op het pad.

Afbeelding

De opslagplaats voor mest is als compost dat na 2 jaar uitgereden kan worden. Uiteraard past niet alle mest hier van het hele jaar, dus zal er ook afgevoerd moeten worden.

Ideeën, opmerkingen etc. zijn welkom!

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:50

Boomstammen op het pad vind ik heel leuk. Hoe ga je dat doen met de kruiwagen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 18:59

Afbeelding

<3

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 19:01

Prachtig zo'n stuk bos!

Afbeelding
Hier toch de lage bak in gebruik genomen. Ik ben benieuwd!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 19:11

Boomstammetjes zijn met de trekker ook weer niet heel handig. Al ben ik er hier laatst gewoon overheen gereden whaha :') . Wil je de roundpen perse buiten de route houden? Als ik een creatieve bui heb kijk ik er misschien ook nog even naar.

Robijntjah, echt zo heerlijk dat stuk bos <3 <3

Malenka, het is wel mooier zo'n houten bak! (dan mijn plastic bakken). Ben benieuwd of het bevalt zo. Die van mij gaan in zulke lage bakken steeds staan :')

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 19:56

Ik wil graag mijn wei ombouwen naar PP, maar ik heb geen idee hoe te beginnen. Iemand die me tips zou kunnen geven? Wat moet je wel en wat juist niet doen?

De weide ligt in L vorm en is ca 2700 m2. Er lopen nu 2 ponys op (A welsh en IJslander)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 20:01

tine10 schreef:
Ik wil graag mijn wei ombouwen naar PP, maar ik heb geen idee hoe te beginnen. Iemand die me tips zou kunnen geven? Wat moet je wel en wat juist niet doen?

De weide ligt in L vorm en is ca 2700 m2. Er lopen nu 2 ponys op (A welsh en IJslander)

Veel paaltjes en veel draad kopen :+

Wijzelf hebben gekozen voor rechte paden (gebruiksgemak) anderen vinden juist kronkelpaden. Ik ben wel voorstander van breedte paden zodat ze elkaar altijd goed kunnen passeren, minstens 4 meter.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:18

En de paden van zand of dit gewoon laten vertrappen tot blubber (nu is het nog gras)