Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:19

Hier ook zo'n beetje 5 mm over gisteren en vandaag. Het stoft een stuk minder gelukkig.

Mag nog wel iets meer komen wat mij betreft

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 07:36

Dat beetje regen wat gevallen is, is echt heerlijk hoor. Maar als je een schep in de grond steekt kom je een licht vochtige laag van 2cm tegen en daar onder echt nog super droog zand. Dus het mag best nog even door gaan.

Hier nog 3 dagen een paar mm op de voorspelling maar daarna weer droog weer in het vooruitzicht. :=

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:47

Ja bij ons ook, de bovenste laag is amper nat, daar waar de paarden hebben gelopen en ze sloffen een beetje zie je de droge laag er onder al weer, in het bos is het ook erg droog, daar zijn de paden amper aan nat geworden.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:50

Hier gisteren toch 18l gevallen.
Héél blij mij, want hadden een stuk waar bomen stonden weide van gemaakt en dat had dringend regen nodig.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:56

18 mm,dat klinkt beter. Hier moeten de paarden niet gaan krabben, dan staan ze direct weer in het stuifzand. Ik denk dat hier totaal 4-5 mm is gevallen. Maar beter dan niks en het gras gaat er wel weer van groeien.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:29

Varekaj schreef:
Vrouw aan het stuur :))

:+
FleurVP schreef:
Dat slepen ziet er goed uit!

Haha, dank je. Paard vindt het ook wel geinig, die is wel blij met wat werk, ondanks dat haar lijf eigenlijk niet meer meewerkt. Ze had zelfs haar draf teruggevonden! (en ja, dat stuitert idd :+ ), maar, op de grammetjes (zelfs bitloos) te sturen en tegen te houden, dus prima :D

Shenavallie schreef:

Het gaat toch om de intentie? ;) Ik vind het al super dat je het op deze manier hebt gedaan![/quote]
Dank je! Ik vind het ook wel leuk om te doen eigenlijk, quality time met paard terwijl er ook iets nuttigs gedaan wordt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:34

Ik vind het altijd een magisch gezicht een paar honderd kilo voor een werktuig. Prachtig en hij oogt vrolijk op de foto <3

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:50

Hahaha, ja, dat is haar happy face. (veel happier wordt het niet hoor, merrie :+ ).
Voor oplettende kijkers trouwens: ze is wel een beetje aan de magere kant. Op 24 jaar is al haar bespiering grotendeels weggelopen, en ze komt (ondanks kilo's bijvoeren) altijd wat schraal de winter uit helaas. In de zomer trekt dat in gras gelukkig wel weer goed bij.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:29

Ach, hier komen alle paarden meestal wat mager uit de winter maar dat trekt snel bij in het voorjaar :+
Maar op gras, hooi en wat vitamines na krijgen die van ons niets extra.

Wil ook wel graag wat werk met ons trekpaard doen maar daar moet ik eerst wat tijd in steken zodat ik een rem en stuur heb. Ze is nu 6 geloof ik en heeft alleen nog maar gras gemaaid, heeft 1 keer een zadel op gelegen en een tuig om het te passen :Y)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:33

ja, die rem en stuur kan inderdaad wel handig zijn. Mijn ervaring is wel, eenmaal dat er op zit, het tuig, bandje trekken etc, dat meestal geen probleem is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:37

Ik heb het een keer geprobeerd in de wei maar met de rest van de kudde erbij dus dat was geen succes, verder dan een rondje om de ruif kwam ik niet :+

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:39

Ohja mijn 28-jarige opa heeft dat ook, kon ineens zijn ribben te goed voelen en soms ook zien toen zijn wintervacht er af kwam.
Omdat het gras met de droogte zo traag groeit krijgt hij nu maar wat bietenpulp extra. Volgens mij zijn wij ook wel een beetje gewend aan dikke paarden en zijn ze in de natuurgebieden nu ook op hun slankst, dus is het ook wel natuurlijk. Met de suikers in het voorjaarsgras ziet de dierenarts ze ook liever aan de magere kant dan aan de dikke kant.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:42

Ja, dat is wel waar. Mijn andere paarden zijn eigenlijk te dik :+.
Maar alsnog hou ik niet van uitstekende heupbeenderen en ingevallen flanken. Gelukkig mag ik nog een stukje weide extra gebruiken met veel gras op, die hou ik voor mijn oudje, mogen de andere op de semitrack blijven lopen en mag zij straks een paar uur per dag bunkeren in volop gras.

Ze krijgt sowieso de hele winter extra pulp, lijnzaadbrok, grasbrok en slobber en onbeperkt hooi, in de zomer enkel een vitaminebrok. en hooi naast het gras

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:10

HIer staan we op kleigrond en op de "doorloopplek" tussen paddock en grasland zie je wel dat het gras al snel weer stuk gaat nu met de regen en stampende knollenpoten.

Oude Rocamor (22) komt ook slecht door zijn haren heen en is voor het mooie voor mij ook wat te mager. Hangt nog genoeg winterhaar aan dat er nog niet af wil komen. Ook die heeft geen spier meer over. Die is met recht weideversiering, maar daardoor komen er dus ook geen spieren meer op (ik verdenk hem ook van PSSM-2 (?geloof ik), dus sowieso al zijn hele leven slecht in de spieren te krijgen).

Voor het mooie mag er hier nog wel wat regen vallen trouwens.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 04:35

Iemand tips om paardenbloemen wat terug te dringen? Weet dat het gezond is maar we hebben er inmiddels meer dan 200. Uitsteken is daardoor niet echt meer een optie

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 07:59

De gele knoppen uitknippen, zodat die geen zaad meer kunnen produceren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:34

suffie schreef:

Ziet zichzelf mer een schaar het weiland van ruim 1 ha inrennen :')

Maar het klinkt wel als een oplossing.

Amkevanhal: hoe meer je voor een dichte grasmat kunt zorgen, hoe minder kans die paardenbloem heeft. Wij lijken een soort evenwicht te hebben. Het zijn er veel, maar ze krijgen toch ook niet de overhand.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:09

suffie schreef:

dat werkte bij ons niet, op de een of andere manier waren er binnen enkel dagen alweer nieuwe knoppen en was het onbegonnen werk.
Wij hebben dit voorjaar primstar laten spuiten. We hebben een deel niet gespoten omdat we toch een stukje voor de bijen wilden houden en je ziet duidelijk verschil!
Ik ben alleen bang dat door het stukje voor de bijen het zaad zich nu rap weer verspreid en we volgend jaar weer moeten spuiten, maar we zullen het zien...

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:12

pol013 schreef:
suffie schreef:

Ziet zichzelf mer een schaar het weiland van ruim 1 ha inrennen :')

Maar het klinkt wel als een oplossing.

Amkevanhal: hoe meer je voor een dichte grasmat kunt zorgen, hoe minder kans die paardenbloem heeft. Wij lijken een soort evenwicht te hebben. Het zijn er veel, maar ze krijgen toch ook niet de overhand.

Haha oké, maaien dus maar voor een dichtere grasmat. Misschien gras bijzaaien?

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:17

carika schreef:
suffie schreef:

dat werkte bij ons niet, op de een of andere manier waren er binnen enkel dagen alweer nieuwe knoppen en was het onbegonnen werk.
Wij hebben dit voorjaar primstar laten spuiten. We hebben een deel niet gespoten omdat we toch een stukje voor de bijen wilden houden en je ziet duidelijk verschil!
Ik ben alleen bang dat door het stukje voor de bijen het zaad zich nu rap weer verspreid en we volgend jaar weer moeten spuiten, maar we zullen het zien...

Hoelang mogen ze dan de weide niet op?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:40

AmkevanHal schreef:
Iemand tips om paardenbloemen wat terug te dringen? Weet dat het gezond is maar we hebben er inmiddels meer dan 200. Uitsteken is daardoor niet echt meer een optie

Paardenbloemen houden van rijk bemeste, calcium arme grond.
Een tip is dus om de PH waarde even te meten bij het kalken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:47

Hier de afgelopen 24 uur weer 0,0 mm regen. Waardeloos. dit.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:37

Ik zal mijn best doen om het door te sturen, momentje.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:55

Hier was erg weinig gevallen afgelopen dagen, maar nu hoost het echt flink door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:47

Gisteren en vannacht aantal fikse goosbuien gehad. Hopelijk zijn die ook op de weides gepasseerd (liggen 16km verder) want dan kan alles er weer een beetje tegen voor een tijdje.