Janneke schreef:Hoezo "dat je niet moet zeuren over af en toe een half opgevroten schaap of veulen"?
(Al veroorzaken gedomesticeerde wolven idd regelmatig forse schade.)
Citaat:
Misschien bedoel ik dat wel, dat dat 'schade' heet. Terwijl het -behalve financieel - vooral heel erg is, het is verdriet, angst, ....
Ja, honden kunnen fantastische beesten zijn, maar de gedomesticeerde wolf richt schade aan.
Idd, angst, verdriet, woede, noem maar op.
Citaat:
Over de andere onderwerpen uit je post: ik ben helemaal niet zo zwart-wit en vind ook niet per definitie dat de wolf hier niet mag komen. Ik vind alleen de afwegingen zeer eenzijdig. Het toekomstbeeld van een landschap gedomineerd door torenhoge afrasteringen en veulens en lammetjes die straks misschien niet meer 24/7 buiten kunnen wordt luchtig opzij gezet als zijnde een noodzakelijk en onontkoombare consequentie van de komst van de wolf.....Maar willen we dat echt met z'n allen?
"Het wordt opzij gezet" - misschien door sommigen, maar zeer zeker niet door mij.
Maar dat veulentjes en lammetjes veilig 24/7 buiten kunnen zijn is een romantische, onnatuurlijke voorstelling van zaken.
Eeuwen lang waren daar herders voor, of kuddehengsten icm de dapperder merries van de kudde.
(Het spijt me vreselijk, maar behalve schattig zijn jonge dieren ook gewild als prooi. Geen leuk trekje van Moeder Natuur. Ik vind er niets aan en gun diembeestjes hun veiligheid, maar onnatuurlijk is dat wel.)
Citaat:
Of we de wolf dus toelaten is een keus.....
Nee.
Het beest komt op eigen poten.
Al is het in principe denkbaar dat we afspraken maken met de Oosterburen om ze stuk voor stuk om te brengen.