Ik ben wel voor bewustwording en leg me niet neer bij 'paard is niets natuurlijks meer aan, dus ik geef mijn paard maar een uurtje vrije beweging, komt mij beter uit.'
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gini schreef:mirim schreef:Realiseren jullie je wel dat als we alleen nog maar een paard ‘ mogen hebben ‘ als we ze minimaal dat aantal uren buiten kunnen staan kunnen bieden , dat we dan heel wat paarden naar de slacht kunnen brengen ?
Hoezo? Zijn het dan ineens geen sportpaarden meer die alleen maar met peesbeschermers aan 2 uurtjes naar buiten mogen? Dan zijn het ineens massaal slachtpaarden geworden?![]()
Sorry voor het sarcasme.
Lusitana schreef:Wat betreft paard zijn en individuele behoeftes: Kijk eens naar een met schapen werkende collie en een schoothondje. Ik denk dat het niet moeiijk te begrijpen is dat die niet gelukkig zouden zijn in elkaars leefwijze, hoewel ze daar uiteindelijk wel in zouden kunnen schikken. Toch zijn het in eerste instantie gewoon honden met basisbehoeften die gelijk zijn. Maar niemand gaat roepen "het zijn honden dus ze moeten buiten leven", of "alle honden moeten in huis leven en aan de riem uitgelaten".
Op het moment dat een paard gefokt wordt voor, en geconditioneerd wordt om, bepaald werk te doen en daarmee in een bepaald stramien te lopen, kan dit paard blijer zijn met geboden comfort dan met "paard zijn" in voor hem barre omstandigheden (hoewel ook dit paard er aan zou kunnen wennen).
Dan kun je beargumenteren dat "het niet hoort" om een paard op stal te hebben "omdat het een paard is" en vergelijken met een paard in de natuur (die simpelweg vrijwel contunue aan het overleven zijn en dus echt geen vergelijk), maar dat is een slap argument omdat er ook gewoon bewijsbare voor en nadelen aanzitten waar je beter naar kunt kijken.
Op het moment dat je merkt dat een paard aantoonbaar niet goed in zijn vel zit, is het tijd om dingen te veranderen voor dat paard.
Maar het is onzin om bij voorbaat alle eigenaren die toevallig een paard veel op stal hebben, of die paarden altijd buiten hebben, te veroordelen vanwege eigen principes.
Bepaalde praktijken zijn niet okee, maar je kunt niet in het algemeen stellen dat een paard op stal per definitie ongelukkig is en een buitenpaard per definitie gelukkig.
Er zijn diverse manieren van houden mogelijk die allemaal okee kunnen zijn.
Ik vind het altijd zo jammer dat mensen zo recht tegenover elkaar gaan staan als het over paardenhouden gaat.
Gini schreef:Om paard te rijden heb je twee wezens nodig. Enkel en alleen denken aan de mentale en fysieke gezondheid van de ruiter en niet aan die van het paard is puur egoïsme.
Als de vraag naar meer welzijn ertoe zou leiden dat het paardrijden verdwijnt, waar zijn we dan nu in godsnaam mee bezig?
Sectorraadpaarden schreef:1. Adequate voeding afgestemd op het individuele dier. Dit wil zeggen, voldoende voeding van goede kwaliteit.
□ Vrije toegang tot voldoende schoon drinkwater.
□ Tenminste tweemaal daags voldoende ruwvoer aanbieden, tenzij er sprake is van beweiding in een wei met voldoende gras
2. Boxoppervlakte voor individuele huisvesting is minimaal (2xstokmaat)2 voor pony’s kleiner dan 1,56m. De boxoppervlakte is minimaal 10m2 voor paarden >1,56m. Per 1 januari 2012 wordt deze standaard opgenomen bij toetsing van aanvragen voor nieuw- en verbouw van stallen. Er geldt een overgangsperiode van 15 jaar voor bestaande stallen om per 1 januari 2027 boxmaten aangepast te hebben.
3. Beweging. Paarden in individuele huisvesting krijgen dagelijks minimaal 4 uur beweging buiten de box, tenzij dit niet mogelijk is door ziekte of gebrek.
4. Lichthoeveelheid in stallen is minimaal 80 lux gedurende 8 uur per dag.
5. Stallen en weides zijn deugdelijk en veilig. Er zijn geen uitsteeksels of andere zaken waaraan een paard zich zou kunnen verwonden
6. Adequate preventie en behandeling tegen ziektes of aandoeningen zoals vaccineren en ontwormen.
7 en 8 zijn niet relevant in dit geval (couperen/paardenmarkt)
9. Het houden van één paard is onwenselijk, tenzij dagelijks contact met één of meer soortgenoten mogelijk is.
Pipodipo schreef:Gini schreef:
Hoezo? Zijn het dan ineens geen sportpaarden meer die alleen maar met peesbeschermers aan 2 uurtjes naar buiten mogen? Dan zijn het ineens massaal slachtpaarden geworden?![]()
Sorry voor het sarcasme.
En je helpt een miljardensector om zeep en je zorgt er tegelijkertijd voor dat heel veel kinderen niet meer kunnen leren rijden op maneges. Paardrijden is mentaal en fysiek een van de gezondste sporten die er is en het zou zonde zijn als het zou verdwijnen.
Pipodipo schreef:Het blijft nogal kortzichtig om te hameren op een bepaald aantal uur buiten en dan hier op bokt te gaan zitten muggenziften of 1, 2,5 of 110 uur buiten. Bij heel veel paardeneigenaren en hun dieren bestaat het leven uit meer dan alleen op een weitje staan.
enjoymyhorse schreef:Pipodipo schreef:Het blijft nogal kortzichtig om te hameren op een bepaald aantal uur buiten en dan hier op bokt te gaan zitten muggenziften of 1, 2,5 of 110 uur buiten. Bij heel veel paardeneigenaren en hun dieren bestaat het leven uit meer dan alleen op een weitje staan.
Dus?
Ik heb altijd fanatiek sport gereden.
En dan kunnen paarden niet meer naar buiten of zo?
Ik en héél veel sport ruiters om me heen hebben toch echt wel het tegendeel bewezen hoor
Zet dat smoesje ook maar terug in de koelkast
Tango1979 schreef:Je leest hier echt de meest bizarre dingen om weinig vrije beweging goed te praten.
Ik heb een sportpaard ( opeens een andere diersoort blijkbaar?)
Moet je dan s nachts met je paard gaan lopen (ehhh nee. Ik lees maar weinig opmerkingen dat 24/7 verplicht zou moeten worden. Ik lees veel meer rond de minimaal 8 uur vrije beweging)
Dan moeten alle paarden naar de slacht (wel eens gehoord van regelgeving geleidelijk instellen)
Ja maar stallen die dat bieden zijn er hier niet (die komen er heel snel als de markt dat eist)
Dan gaat de markt eraan (ja misschien wordt die markt dan kleiner ja. De markt voor zeehondenbont wordt ook steeds minder. Goh wat jammer)
Dan kan niemand meer leren rijden op een manege (maneges zat waarvan de paarden elke dag in de kudde uren buiten staan. Misschien in bepaalde delen van Nederland makkelijker te realiseren, dan ga je daar toch lessen)
Waarom hameren op die aantal uur, verder heeft mijn paard het beter dan... (paard is bewegings- en sociaal dier. Als je hem nog geen kwart van de dag beweging kan bieden, hoe diervriendelijk is dit dan?)
En nog maals: 24uur buiten is imo niet noodzakelijk. Dat jij je paard hebt om te rijden, hij x uur op stal staat: prima, heb ik ook. Maar 1 a 4 uurtje kale paddock per dag, zonder ruwvoer of vriendjes? Nee dat is imo niet paardvriendelijk. Paard houden is een voorrecht en misschien gewoon niet voor iedereen weggelegd.
BrittOllie schreef:Ik las bij een aantal mensen dat ze nogal struikelden over de term sportpaard. Een sportpaard is volgens mij een paard die op een sportieve manier gebruikt wordt, waarmee getraind wordt, en waar eventueel ook concoursen mee gestart worden. Of dit nou op B of ZZ niveau is maakt niet uit. Recreatief rijden zie ik meer als het rijden van bijv. buitenritten. Je koopt een paard en je kiest zelf of dit een sportpaard of een recreatief paard gaat worden (uiteraard is het ene ras wel beter geschikt voor het een dan voor het ander). Het lijkt mij meer dan logisch dat je anders met een sportpaard dan met een recreatief paard om gaat. Uiteraard zijn er uitzonderingen.
Sectorraadpaarden schreef:1. Adequate voeding afgestemd op het individuele dier. Dit wil zeggen, voldoende voeding van goede kwaliteit.
□ Vrije toegang tot voldoende schoon drinkwater.
□ Tenminste tweemaal daags voldoende ruwvoer aanbieden, tenzij er sprake is van beweiding in een wei met voldoende gras
2. Boxoppervlakte voor individuele huisvesting is minimaal (2xstokmaat)2 voor pony’s kleiner dan 1,56m. De boxoppervlakte is minimaal 10m2 voor paarden >1,56m. Per 1 januari 2012 wordt deze standaard opgenomen bij toetsing van aanvragen voor nieuw- en verbouw van stallen. Er geldt een overgangsperiode van 15 jaar voor bestaande stallen om per 1 januari 2027 boxmaten aangepast te hebben.
3. Beweging. Paarden in individuele huisvesting krijgen dagelijks minimaal 4 uur beweging buiten de box, tenzij dit niet mogelijk is door ziekte of gebrek.
4. Lichthoeveelheid in stallen is minimaal 80 lux gedurende 8 uur per dag.
5. Stallen en weides zijn deugdelijk en veilig. Er zijn geen uitsteeksels of andere zaken waaraan een paard zich zou kunnen verwonden
6. Adequate preventie en behandeling tegen ziektes of aandoeningen zoals vaccineren en ontwormen.
7 en 8 zijn niet relevant in dit geval (couperen/paardenmarkt)
9. Het houden van één paard is onwenselijk, tenzij dagelijks contact met één of meer soortgenoten mogelijk is.
BrittOllie schreef:Nu er wat minder uren daglicht zijn per dag, is het ook logisch dat paarden minder lang naar buiten gaan. In principe is het licht van 8 tot 17. Dan zou je paard maximaal 9 uur buiten komen.
Mijn paard komt incl. weide, rijden en stappen 6,5 uur per dag buiten zijn stal, verdeeld over de dag.
Dus stel, het ene paard wordt 9 uur in de weide gezet, en gedurende die tijd wordt er niet naar hem omgekeken. Het andere paard krijgt wellicht minder uren buiten maar krijgt wel meer aandacht. Is zijn welzijn dan minder?
Ik denk dat een groot deel van alle stallen in Nederland voldoen aan de richtlijnen. Ik ben het met jullie eens dat er op het gebied van welzijn meer winst te behalen valt door bijvoorbeeld je paard meer uren buiten te zetten. Echter vind ik onterecht dat paarden die niet de hele dag buiten staan als tekort gedaan gezien worden, en hun baasjes als egoïstisch en niet paard-waardig worden afgeschreven.
mirim schreef:Ik heb toch nog steeds het idee dat men geen idee heeft hoeveel ruimte het in gaat nemen als voor alle paarden die nu in manege, pension, privé gestald , of wat dan ook, plaats moet komen om ze meer dan acht uur op een weiland te hebben lopen. En dan moet dat weiland ook nog het hele jaar rond intact blijven, ondanks regen, vorst en droogte.
Dat zou inhouden dat er dan toch heel wat paardjes naar de slacht moeten om ruimte te maken.
Zullen we het daarna ook nog eens gaan hebben over de koeien, varkens, geiten en kippen die ook het liefst alle dagen buiten lopen in plaats van in de grote mega-stallen te staan ?
Het is gewoon geen haalbare kaart !
Een utopie.
En ik wil wedden dat er hier niemand is die zegt : ik offer mijn paardje wel op om ruimte te creëeren voor een ander.
Dus de ander mag ruimte creëeren voor jou.
Gaat hem niet worden ....
mirim schreef:Ik heb toch nog steeds het idee dat men geen idee heeft hoeveel ruimte het in gaat nemen als voor alle paarden die nu in manege, pension, privé gestald , of wat dan ook, plaats moet komen om ze meer dan acht uur op een weiland te hebben lopen. En dan moet dat weiland ook nog het hele jaar rond intact blijven, ondanks regen, vorst en droogte.
Dat zou inhouden dat er dan toch heel wat paardjes naar de slacht moeten om ruimte te maken.