Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 14:08

Ik ben ook niet voor de strakke regels. Is de derde keer dat ik dat zeg. :+
Ik ben wel voor bewustwording en leg me niet neer bij 'paard is niets natuurlijks meer aan, dus ik geef mijn paard maar een uurtje vrije beweging, komt mij beter uit.'
Laatst bijgewerkt door Gini op 03-11-18 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 14:09

Ik denk dat het geen zin heeft om het paardenhouden met een andere door de mens gehouden diersoort te vergelijken.

Allereerst omdat andere diersoorten hele andere behoefte hebben. Bijvoorbeeld: honden slapen bijv. het grootste deel van de dag en eten maar 2x per dag.

Ten tweede omdat er in andere sectoren ook nog veel mis is, zoals in de intensieve veeteelt. Dat praat niet goed hoe het met paarden gaat. Bijvoorbeeld: een varken ligt ook op een kaal rooster in een hok waarin deze niet kan draaien dus een stal zoals een paard gehouden wordt is veel beter.

Tuurlijk, voor het varken zou het beter zijn, maar voor het paard is het nog steeds niet optimaal. Voor het varken zou een individuele strostal ook niet optimaal zijn overigens maar dat is een ander verhaal.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 14:34

We kunnen geen regels doen maar dan veranderd er niets, teveel mensen vinden het maar prima als ze zelf maar een binnenbak en kantine hebben.
Of er te handhaven valt: bij wel regels Nu zijn er misschien 2 mini padockjes op 50 paarden, dan weet je sowieso al dat de paarden niet buiten komen in de winter.
Komen er regels en er worden fatsoenlijke paddocks gemaakt, ja dan zullen de mensen die menen dat hun paard van porselein is geen gebruik van maken en ja dat valt lastig te bewijzen.
Maar de voorzieningen zijn er wel, dus heel veel mensen zullen er wel gebruik van maken. Dus een groot paarden bestand zal er wel op vooruit gaan.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 14:41

Enjoymyhorse, dus volgens jou zijn de meeste paardeneigenaren van die mensen die graag binnen rijden en in de kantine zitten, denken dat hun paard van porcelein is en daarom kiezen voor een stal waar maar 2 paddockjes zijn?

Maar waarom denk je dat regels ervoor zullen zorgen dat er fatsoenlijke (in jouw ogen dan) paddocks komen?

enjoymyhorse

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 14:43

Ja waarom kies je er anders voor?
Ook in het westland zijn stallen waar paarden vaker dan een uurtje buiten komen. Maar dat zijn meestal wel de stallen met alleen een buitenbak.

Waarom: als ze de regels niet nakomen volgt er sluiting.
Net zoals in de veehouderij. Als je daar de nieuwe (milieu)regels niet volgt word je bedrijf gesloten.
Daarom stoppen er ook veel boeren tegenwoordig.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 14:50

Ik las bij een aantal mensen dat ze nogal struikelden over de term sportpaard. Een sportpaard is volgens mij een paard die op een sportieve manier gebruikt wordt, waarmee getraind wordt, en waar eventueel ook concoursen mee gestart worden. Of dit nou op B of ZZ niveau is maakt niet uit. Recreatief rijden zie ik meer als het rijden van bijv. buitenritten. Je koopt een paard en je kiest zelf of dit een sportpaard of een recreatief paard gaat worden (uiteraard is het ene ras wel beter geschikt voor het een dan voor het ander). Het lijkt mij meer dan logisch dat je anders met een sportpaard dan met een recreatief paard om gaat. Uiteraard zijn er uitzonderingen.

En oja, en omdat ik mijn paard ook deels voor de sport heb betekent niet dat ik als een verwend meisje moet worden fgedaan die haar paard als porselein ziet en de hele dag in de kantine zit. Ik sta niet op een pensionstal en ik beschik niet over de luxe dingen die door meerdere mensen hier genoemd worden. Toch koos ik ervoor mijn paard niet de hele dag buiten te zetten om eerdergenoemde redenen. Het is nu wel een gevalletje alle-mensen-met-stalpaarden over een kam scheren.

Gini schreef:
mirim schreef:
Realiseren jullie je wel dat als we alleen nog maar een paard ‘ mogen hebben ‘ als we ze minimaal dat aantal uren buiten kunnen staan kunnen bieden , dat we dan heel wat paarden naar de slacht kunnen brengen ?

Hoezo? Zijn het dan ineens geen sportpaarden meer die alleen maar met peesbeschermers aan 2 uurtjes naar buiten mogen? Dan zijn het ineens massaal slachtpaarden geworden? :+
Sorry voor het sarcasme. :o

Het lijkt me niet dat elk paard dan naar de slacht moet, dan zullen veel pensionhouders ook moeten anticiperen.

Lusitana schreef:
Wat betreft paard zijn en individuele behoeftes: Kijk eens naar een met schapen werkende collie en een schoothondje. Ik denk dat het niet moeiijk te begrijpen is dat die niet gelukkig zouden zijn in elkaars leefwijze, hoewel ze daar uiteindelijk wel in zouden kunnen schikken. Toch zijn het in eerste instantie gewoon honden met basisbehoeften die gelijk zijn. Maar niemand gaat roepen "het zijn honden dus ze moeten buiten leven", of "alle honden moeten in huis leven en aan de riem uitgelaten".
Op het moment dat een paard gefokt wordt voor, en geconditioneerd wordt om, bepaald werk te doen en daarmee in een bepaald stramien te lopen, kan dit paard blijer zijn met geboden comfort dan met "paard zijn" in voor hem barre omstandigheden (hoewel ook dit paard er aan zou kunnen wennen).
Dan kun je beargumenteren dat "het niet hoort" om een paard op stal te hebben "omdat het een paard is" en vergelijken met een paard in de natuur (die simpelweg vrijwel contunue aan het overleven zijn en dus echt geen vergelijk), maar dat is een slap argument omdat er ook gewoon bewijsbare voor en nadelen aanzitten waar je beter naar kunt kijken.
Op het moment dat je merkt dat een paard aantoonbaar niet goed in zijn vel zit, is het tijd om dingen te veranderen voor dat paard.
Maar het is onzin om bij voorbaat alle eigenaren die toevallig een paard veel op stal hebben, of die paarden altijd buiten hebben, te veroordelen vanwege eigen principes.

Bepaalde praktijken zijn niet okee, maar je kunt niet in het algemeen stellen dat een paard op stal per definitie ongelukkig is en een buitenpaard per definitie gelukkig.
Er zijn diverse manieren van houden mogelijk die allemaal okee kunnen zijn.
Ik vind het altijd zo jammer dat mensen zo recht tegenover elkaar gaan staan als het over paardenhouden gaat.

Hier sluit ik mij volledig bij aan. Vraag mij ook af waarom sommigen hier dit niet kunnen begrijpen.

Gini schreef:
Om paard te rijden heb je twee wezens nodig. Enkel en alleen denken aan de mentale en fysieke gezondheid van de ruiter en niet aan die van het paard is puur egoïsme.
Als de vraag naar meer welzijn ertoe zou leiden dat het paardrijden verdwijnt, waar zijn we dan nu in godsnaam mee bezig? -O-

Wat doet jou denken dat een ruiter die zijn paard op stal heeft staan enkel egoïstisch denkt en niet aan de gezondheid van zijn of haar paard denkt? Als we het hebben over welzijn is het minimaal aantal uur weidegang slechts 1 aspect, het hele welzijn bevat echter nog veel meer aspecten dus het is een beetje kort door de bocht om een ruiter meteen egoïstisch te noemen.
Btw, er zijn wel richtlijnen opgesteld voor het houden van paarden m.b.t. de welzijn, dus er zijn wel maatstaven aanwezig, ik heb ze hieronder in een quote weergegeven. Wetgeving ontbreekt inderdaad maar zoals anderen zeiden denk ik dat dat misschien ook geen gunstige werking op de markt gaat hebben.
Sectorraadpaarden schreef:
1. Adequate voeding afgestemd op het individuele dier. Dit wil zeggen, voldoende voeding van goede kwaliteit.
□ Vrije toegang tot voldoende schoon drinkwater.
□ Tenminste tweemaal daags voldoende ruwvoer aanbieden, tenzij er sprake is van beweiding in een wei met voldoende gras
2. Boxoppervlakte voor individuele huisvesting is minimaal (2xstokmaat)2 voor pony’s kleiner dan 1,56m. De boxoppervlakte is minimaal 10m2 voor paarden >1,56m. Per 1 januari 2012 wordt deze standaard opgenomen bij toetsing van aanvragen voor nieuw- en verbouw van stallen. Er geldt een overgangsperiode van 15 jaar voor bestaande stallen om per 1 januari 2027 boxmaten aangepast te hebben.
3. Beweging. Paarden in individuele huisvesting krijgen dagelijks minimaal 4 uur beweging buiten de box, tenzij dit niet mogelijk is door ziekte of gebrek.
4. Lichthoeveelheid in stallen is minimaal 80 lux gedurende 8 uur per dag.
5. Stallen en weides zijn deugdelijk en veilig. Er zijn geen uitsteeksels of andere zaken waaraan een paard zich zou kunnen verwonden
6. Adequate preventie en behandeling tegen ziektes of aandoeningen zoals vaccineren en ontwormen.
7 en 8 zijn niet relevant in dit geval (couperen/paardenmarkt)
9. Het houden van één paard is onwenselijk, tenzij dagelijks contact met één of meer soortgenoten mogelijk is.

Nu er wat minder uren daglicht zijn per dag, is het ook logisch dat paarden minder lang naar buiten gaan. In principe is het licht van 8 tot 17. Dan zou je paard maximaal 9 uur buiten komen.
Mijn paard komt incl. weide, rijden en stappen 6,5 uur per dag buiten zijn stal, verdeeld over de dag.
Dus stel, het ene paard wordt 9 uur in de weide gezet, en gedurende die tijd wordt er niet naar hem omgekeken. Het andere paard krijgt wellicht minder uren buiten maar krijgt wel meer aandacht. Is zijn welzijn dan minder?

Ik denk dat een groot deel van alle stallen in Nederland voldoen aan de richtlijnen. Ik ben het met jullie eens dat er op het gebied van welzijn meer winst te behalen valt door bijvoorbeeld je paard meer uren buiten te zetten. Echter vind ik onterecht dat paarden die niet de hele dag buiten staan als tekort gedaan gezien worden, en hun baasjes als egoïstisch en niet paard-waardig worden afgeschreven.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 14:53

Brit Ollie, ik heb het in mijn stukje niet over mensen die een paard 5 uur buiten hebben staan. En dat lees ik toch in jou eerdere bericht.
Mijn voorbeeld gaat over niet naar buiten of maar een uurtje.
Maar je aangevallen voelen is natuurlijk gemakkelijker dan lezen :+

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 14:57

Pipodipo schreef:
Gini schreef:

Hoezo? Zijn het dan ineens geen sportpaarden meer die alleen maar met peesbeschermers aan 2 uurtjes naar buiten mogen? Dan zijn het ineens massaal slachtpaarden geworden? :+

Sorry voor het sarcasme. :o

En je helpt een miljardensector om zeep en je zorgt er tegelijkertijd voor dat heel veel kinderen niet meer kunnen leren rijden op maneges. Paardrijden is mentaal en fysiek een van de gezondste sporten die er is en het zou zonde zijn als het zou verdwijnen.

Waarom? Omdat sportpaarden nu ook gewoon buiten moeten kunnen? Als je het geld hebt een heel goed sportpaard te fokken / kopen / trainen heb je ook het geld een goede paddock aan te bouwen / huren en een goed vriendje waarmee je paard in de paddock kan rondwandelen.

En ook maneges kunnen hun paarden buiten laten zetten. In het weekend misschien lastiger (dan zullen ze ook wel extra beweging krijgen via lessen wat je als compensatie kan zien), maar doordeweeks tijdens de uren dat de ruiters werken en op school zitten kan het prima. Van 8 tot 16 zullen er weinig ruiters zijn, dus dan heb je al die 8 uur te pakken. En daarnaast zullen niet alle paarden tegelijk lopen ivm paardenlessen, ponylessen, gevorderdenlessen, beginnerslessen etc waarvoor verschillende paarden gebruikt kunnen worden. Dus extra uren waarop ze de weide inkunnen
Het enige wat zou moeten gebeuren is dat veel stallen die er het geld of zin niet voor hebben oid ermee zouden moeten stoppen. Of inkrimpen of juist vergroten. Dat is zeker jammer, maar dat is een kwestie van welzijn van het dier boven de winst en 'leuke dingen' zetten.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 14:58

Het blijft nogal kortzichtig om te hameren op een bepaald aantal uur buiten en dan hier op bokt te gaan zitten muggenziften of 1, 2,5 of 110 uur buiten. Bij heel veel paardeneigenaren en hun dieren bestaat het leven uit meer dan alleen op een weitje staan.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 15:02

Ik ben zelf vroeger begonnen bij een manege die inderdaad de paarden overdag in de wei had lopen. Het hele jaar rond. En dan zoals ApoCowlypsee net voor de lessen naar binnen werden gehaald.
Die kwamen dus niets te kort.
En zo hoort het ook. En zo leer je ook dat dat de manier van paarden houden is.
En die hadden toen al geen stands meer.

Ik lees hier smoesjes als ik wist 10 jaar geleden niet beter. Onzin.
25 jaar terug en toen was ik geen meisje meer, ging ik de stallen al voorbij die geen buiten hadden in de winter.
En toen had ook nog geen eens internet om van te leren.
Nu is het geen onkunde meer maar jezelf boven het paard plaatsen.

Pipodipo schreef:
Het blijft nogal kortzichtig om te hameren op een bepaald aantal uur buiten en dan hier op bokt te gaan zitten muggenziften of 1, 2,5 of 110 uur buiten. Bij heel veel paardeneigenaren en hun dieren bestaat het leven uit meer dan alleen op een weitje staan.

Dus?
Ik heb altijd fanatiek sport gereden.
En dan kunnen paarden niet meer naar buiten of zo?
Ik en héél veel sport ruiters om me heen hebben toch echt wel het tegendeel bewezen hoor :+

Zet dat smoesje ook maar terug in de koelkast :D
Laatst bijgewerkt door enjoymyhorse op 03-11-18 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 15:04

eens.

Mijn paarden lopen nu nog op de wei 24/7.
zodra onze wei echt in een modder paradijs veranderd gaan ze op de paddock.
deze is deels verhard en een deel zand.
2 schuilstallen en 3 slowfeeder bakken.

ze staan er met 3 fjorden en 2 shetjes ( ik sta met een vriendin samen).

onze paddock is dus danig groot dat er voldoende bewegins mogelijkheid is.
en zo dra het vriest en de grond hard of juist weer wat droger is gooien we ook weer een weide er bij open.

als mijn paarden op een stalling staan is 6 uur buiten komen een minimum eis.
en dan niet op een paddock met 6 andere waar ze amper hun kont kunnen keren.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 15:46

enjoymyhorse schreef:
Pipodipo schreef:

Dus?
Ik heb altijd fanatiek sport gereden.
En dan kunnen paarden niet meer naar buiten of zo?
Ik en héél veel sport ruiters om me heen hebben toch echt wel het tegendeel bewezen hoor :+

Zet dat smoesje ook maar terug in de koelkast :D

Smoesje, welk smoesje bedoel je precies? Het gaat om het gedram om een bepaald aantal uur, alsof dat een nuttig criterium zou zijn :? . Het leven bestaat nu eenmaal echt uit meer dan alleen buiten staan op een weitje, of wou je dat ontkennen? Welk tegendeel bedoel je precies, als je het mij vraagt zit je gewoon jezelf gelijk te geven. Mag hoor, maar heeft niet zoveel met mijn post te maken.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 15:50

Ja het paarden leven bestaat uit meer dan op een weitje staan. Dat ontken ik ook nergens.
Maar als een paard op een wei staat kan hij ook gewoon sport lopen.
Dus dan begrijp ik jou stelling niet, het leven bestaat uit meer dan een weitje. Het leven bestaat ook uit meer dan rijden. En in die tijd wil een paard ook wat meer dan stal zien :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 15:58

Je leest hier echt de meest bizarre dingen om weinig vrije beweging goed te praten.

Ik heb een sportpaard ( opeens een andere diersoort blijkbaar?)

Moet je dan s nachts met je paard gaan lopen (ehhh nee. Ik lees maar weinig opmerkingen dat 24/7 verplicht zou moeten worden. Ik lees veel meer rond de minimaal 8 uur vrije beweging)

Dan moeten alle paarden naar de slacht (wel eens gehoord van regelgeving geleidelijk instellen)

Ja maar stallen die dat bieden zijn er hier niet (die komen er heel snel als de markt dat eist)

Dan gaat de markt eraan (ja misschien wordt die markt dan kleiner ja. De markt voor zeehondenbont wordt ook steeds minder. Goh wat jammer)

Dan kan niemand meer leren rijden op een manege (maneges zat waarvan de paarden elke dag in de kudde uren buiten staan. Misschien in bepaalde delen van Nederland makkelijker te realiseren, dan ga je daar toch lessen)

Waarom hameren op die aantal uur, verder heeft mijn paard het beter dan... (paard is bewegings- en sociaal dier. Als je hem nog geen kwart van de dag beweging kan bieden, hoe diervriendelijk is dit dan?)

En nog maals: 24uur buiten is imo niet noodzakelijk. Dat jij je paard hebt om te rijden, hij x uur op stal staat: prima, heb ik ook. Maar 1 a 4 uurtje kale paddock per dag, zonder ruwvoer of vriendjes? Nee dat is imo niet paardvriendelijk. Paard houden is een voorrecht en misschien gewoon niet voor iedereen weggelegd.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 16:23

Tango1979 schreef:
Je leest hier echt de meest bizarre dingen om weinig vrije beweging goed te praten.

Ik heb een sportpaard ( opeens een andere diersoort blijkbaar?)

Moet je dan s nachts met je paard gaan lopen (ehhh nee. Ik lees maar weinig opmerkingen dat 24/7 verplicht zou moeten worden. Ik lees veel meer rond de minimaal 8 uur vrije beweging)

Dan moeten alle paarden naar de slacht (wel eens gehoord van regelgeving geleidelijk instellen)

Ja maar stallen die dat bieden zijn er hier niet (die komen er heel snel als de markt dat eist)

Dan gaat de markt eraan (ja misschien wordt die markt dan kleiner ja. De markt voor zeehondenbont wordt ook steeds minder. Goh wat jammer)

Dan kan niemand meer leren rijden op een manege (maneges zat waarvan de paarden elke dag in de kudde uren buiten staan. Misschien in bepaalde delen van Nederland makkelijker te realiseren, dan ga je daar toch lessen)

Waarom hameren op die aantal uur, verder heeft mijn paard het beter dan... (paard is bewegings- en sociaal dier. Als je hem nog geen kwart van de dag beweging kan bieden, hoe diervriendelijk is dit dan?)

En nog maals: 24uur buiten is imo niet noodzakelijk. Dat jij je paard hebt om te rijden, hij x uur op stal staat: prima, heb ik ook. Maar 1 a 4 uurtje kale paddock per dag, zonder ruwvoer of vriendjes? Nee dat is imo niet paardvriendelijk. Paard houden is een voorrecht en misschien gewoon niet voor iedereen weggelegd.

+:)+

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 17:11

Idd helemaal eens met bovenstaande!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 17:17

BrittOllie schreef:
Ik las bij een aantal mensen dat ze nogal struikelden over de term sportpaard. Een sportpaard is volgens mij een paard die op een sportieve manier gebruikt wordt, waarmee getraind wordt, en waar eventueel ook concoursen mee gestart worden. Of dit nou op B of ZZ niveau is maakt niet uit. Recreatief rijden zie ik meer als het rijden van bijv. buitenritten. Je koopt een paard en je kiest zelf of dit een sportpaard of een recreatief paard gaat worden (uiteraard is het ene ras wel beter geschikt voor het een dan voor het ander). Het lijkt mij meer dan logisch dat je anders met een sportpaard dan met een recreatief paard om gaat. Uiteraard zijn er uitzonderingen.

Weet je er is geen definitie van sportpaard. Iedereen geeft zijn eigen invulling aan die term.
Overigens snap ik niet dat je anders om zal gaan met een zogenaamd sportpaard als met een zogenaamd recreatiepaard. Beiden zijn individuen die je als zodanig dient te zien. Het recreatieve paard zou zomaar meer voer nodig kunnen hebben dan het zogenaamde sportpaard.
Maar de basis blijft hetzelfde voldoende vrije beweging, veel ruwvoer en echt contact met soortgenoten.

Sectorraadpaarden schreef:
1. Adequate voeding afgestemd op het individuele dier. Dit wil zeggen, voldoende voeding van goede kwaliteit.
□ Vrije toegang tot voldoende schoon drinkwater.
□ Tenminste tweemaal daags voldoende ruwvoer aanbieden, tenzij er sprake is van beweiding in een wei met voldoende gras
2. Boxoppervlakte voor individuele huisvesting is minimaal (2xstokmaat)2 voor pony’s kleiner dan 1,56m. De boxoppervlakte is minimaal 10m2 voor paarden >1,56m. Per 1 januari 2012 wordt deze standaard opgenomen bij toetsing van aanvragen voor nieuw- en verbouw van stallen. Er geldt een overgangsperiode van 15 jaar voor bestaande stallen om per 1 januari 2027 boxmaten aangepast te hebben.
3. Beweging. Paarden in individuele huisvesting krijgen dagelijks minimaal 4 uur beweging buiten de box, tenzij dit niet mogelijk is door ziekte of gebrek.
4. Lichthoeveelheid in stallen is minimaal 80 lux gedurende 8 uur per dag.
5. Stallen en weides zijn deugdelijk en veilig. Er zijn geen uitsteeksels of andere zaken waaraan een paard zich zou kunnen verwonden
6. Adequate preventie en behandeling tegen ziektes of aandoeningen zoals vaccineren en ontwormen.
7 en 8 zijn niet relevant in dit geval (couperen/paardenmarkt)
9. Het houden van één paard is onwenselijk, tenzij dagelijks contact met één of meer soortgenoten mogelijk is.

En voor het keurmerk hebben ze hun eigen richtlijnen afgezwakt.. Raar!

BrittOllie schreef:
Nu er wat minder uren daglicht zijn per dag, is het ook logisch dat paarden minder lang naar buiten gaan. In principe is het licht van 8 tot 17. Dan zou je paard maximaal 9 uur buiten komen.
Mijn paard komt incl. weide, rijden en stappen 6,5 uur per dag buiten zijn stal, verdeeld over de dag.
Dus stel, het ene paard wordt 9 uur in de weide gezet, en gedurende die tijd wordt er niet naar hem omgekeken. Het andere paard krijgt wellicht minder uren buiten maar krijgt wel meer aandacht. Is zijn welzijn dan minder?

Ik denk dat een groot deel van alle stallen in Nederland voldoen aan de richtlijnen. Ik ben het met jullie eens dat er op het gebied van welzijn meer winst te behalen valt door bijvoorbeeld je paard meer uren buiten te zetten. Echter vind ik onterecht dat paarden die niet de hele dag buiten staan als tekort gedaan gezien worden, en hun baasjes als egoïstisch en niet paard-waardig worden afgeschreven.

Als dat paard in die 9 uur lekker met kuddegenootjes staat heeft het niet veel aandacht nodig. Die vermaakt zichzelf dan wel.

Ik denk dat veel stallen niet voldoen aan de bovengenoemde eisen. Daar valt nog heel veel winst op te behalen :j

En ja, ik vind dat als een paard weinig buiten staat en geen echt contact kan hebben met soortgenoten ( dus niet alleen over het draad/achter tralies) tekort gedaan wordt.
Zal niet zeggen dat de eigenaar slecht is, hooguit slecht geïnformeerd.
Iedereen wil het beste voor zijn paard maar mensen willen ook wel naar zichzelf toe redeneren om dingen die eigenlijk niet lekker zitten toch voor zichzelf te verantwoorden.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:00

Ik heb toch nog steeds het idee dat men geen idee heeft hoeveel ruimte het in gaat nemen als voor alle paarden die nu in manege, pension, privé gestald , of wat dan ook, plaats moet komen om ze meer dan acht uur op een weiland te hebben lopen. En dan moet dat weiland ook nog het hele jaar rond intact blijven, ondanks regen, vorst en droogte.
Dat zou inhouden dat er dan toch heel wat paardjes naar de slacht moeten om ruimte te maken.

Zullen we het daarna ook nog eens gaan hebben over de koeien, varkens, geiten en kippen die ook het liefst alle dagen buiten lopen in plaats van in de grote mega-stallen te staan ?

Het is gewoon geen haalbare kaart !
Een utopie.
En ik wil wedden dat er hier niemand is die zegt : ik offer mijn paardje wel op om ruimte te creëeren voor een ander.
Dus de ander mag ruimte creëeren voor jou.
Gaat hem niet worden ....

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:15

mirim schreef:
Ik heb toch nog steeds het idee dat men geen idee heeft hoeveel ruimte het in gaat nemen als voor alle paarden die nu in manege, pension, privé gestald , of wat dan ook, plaats moet komen om ze meer dan acht uur op een weiland te hebben lopen. En dan moet dat weiland ook nog het hele jaar rond intact blijven, ondanks regen, vorst en droogte.
Dat zou inhouden dat er dan toch heel wat paardjes naar de slacht moeten om ruimte te maken.

Zullen we het daarna ook nog eens gaan hebben over de koeien, varkens, geiten en kippen die ook het liefst alle dagen buiten lopen in plaats van in de grote mega-stallen te staan ?

Het is gewoon geen haalbare kaart !
Een utopie.
En ik wil wedden dat er hier niemand is die zegt : ik offer mijn paardje wel op om ruimte te creëeren voor een ander.
Dus de ander mag ruimte creëeren voor jou.
Gaat hem niet worden ....

Er wordt niet gezegd meer dan 8u op een weiland. Er wordt gezegd minimaal x uur vrije beweging met ruwvoer en soortgenootjes. En ja als we dat per 1/1/2019 invoeren moeten er paarden naar de slacht (of het buitenland). Maar als we nu bijvoorbeeld eens zeggen: per 2020 minimaal 4 uur. Per 2025 minimaal 6 uur, per 2030 minimaal 7 uur? Denk je dan dat er zo veel paarden naar de slacht zullen moeten? Als het zo geleidelijk wordt opgebouwd? Ja er zullen uiteindelijk minder paarden zijn in Nederland. Is dat zo erg?

En dat er in de veehouderij veel mis is, betekent dat dan dat het paardenwelzijn niet belangrijk is? Vind dat een slecht argument.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:33

Koeien is ook veehouderij en die staan beter dan veel paarden.
Varkens en kippen valt zeker nog meer te behalen. Maar daar zijn regels ook al steeds bijgesteld. En de boer die daar niet in mee gaat moet stoppen. Nertsen een luxe product net als paarden stopt in 2024. Ondanks dat ze wel aan gestelde regels voldeden.

Als de paardenhouderij niet zelf met regels gaat komen worden ze vast wel eens opgelegd. Wij vinden onze paardensport geweldig en denken niet zonder te kunnen. Maar daar zullen heel veel mensen anders over denken.
In topics over veeteelt is lof over wakker dier enz. Maar denk je echt dat die een paarden hobby als noodzakelijk zien?
Pas op. Want linkse rakkers waar Bokt zo vol van is zijn ook het "gevaar" van de paarden hobby.
En ik denk als de paarden mensen hun paarden houden als vee, wat in de winter gebeurt, dat er wel eens echte strenge regels gaan komen.
Dus nu kunnen mensen wel schoppen tegen het idee van verplicht buiten.
Beter zelf gaan doen dan later voor het blok gezet worden.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:39

In de veehouderij is dierenwelzijn net zo belangrijk als paardenwelzijn.
Maar ik ben het met je eens dat we niet paardenwelzijn hoeven op te offeren omdat de rest ook niet in orde is.
Het was meer bedoeld dat als je paardenwelzijn aanpakt je ook het dierenwelzijn in de veehouderij moet gaan aanpakken. Zoals ik al zei de varkens , kippen, koeien en geiten strekken ook graag de pootjes in de buitenlucht.
En....daar hebben we in Nederland gewoonweg niet de ruimte voor.
En eisen en regels op gaan stellen over hoeveel uur een paard buiten MOET is ook onzin.
Je paard zal maar de hele dag in de gietende ijskoude regen staan met zijn benen dik in de natte klei ! Want ja....die uurtjes moet hij lopen. En ik weet zeker dat hij dat nu net niet gaat doen! Hij blijft in de natte klei en met zijn koppie naar beneden op één plek staan. Te wachten tot hij weer naar binnen mag.
Er blijft naar mijn idee maar 1 optie over en dat is : doe allemaal je stinkende best om je paardje gelukkig te maken binnen de mogelijkheden die je hebt !

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:41

mirim schreef:

Meeste mensen stellen geen minimaal 8 uur,maar ons op de wei. Maar wel een aantal uur vrije beweging. Is al een groot verschil :j

Als er meer stallen voor paarden komen volgens het hit-actief systeem, zeer vergelijkbaar met een ligboxenstal , is er al geen probleem meer. Paarden zijn vrijwel enige kuddedier die individueel gehouden wordt. Koeien, kippen, varkens staan merendeel samen, hooguit een bepaalde periode alleen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:44

Maar er zijn ook andere opties dan natte klei!! Gedraineerde zandpaddocks, deels verhard. Dat dat geld kost, absoluut. Dat de stalprijzen omhoog gaan, klopt. Dat dan mss niet voor iedereen een paard houden mogelijk is, zeker. Maar zeggen dat de keuze is: of in de klei tot de knieën of 22 uur op stal? Dat klopt niet.

Ik neem aan dat iedereen ook wel snapt dat eens een aantal uurtjes minder bij extreem weer (vorst, sneeuwval, storm) niet het einde van de wereld is.
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 03-11-18 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:45

Mirim waarom is buiten gelijk aan natte klei?

In de veeteelt is ook precies beschreven hoe een rooster er uit moet zien. Op de mm beschreven.
Bij een paddock kan beschreven worden hoe groot deze per paard moet zijn en hoe de ondergrond zich moet houden.

Edit precies tango
Ik word ook zo moe van steeds die tegenstrijdigheden opnoemen.
Buiten is niet gelijk aan modder.
En we hebben het ook niet over 24/7 buiten.
Maar aan zoveel dat er tussen in zit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:50

Het kromme is ook dat er voor de veehouderij wel wetten en regels zijn.Minimaal vloeroppervlakte, hoeveelheid licht, luchtverversing, breedte van de sleuven tussen de roosters, lengte van het ligbed etc etc. Maar bij paarden is er geen wet , je moet enkel zorgen dat ze niet verwoesten of verhongeren.

Een paard van 1.75 mag gerust 23/ 7 in een box van 3 bij 3 staan met 3 dichte wanden en een traliewand in een slecht verlichte schuur. Een uur rijden, twee keer per dag hooi en brok en dat zijn de hoogtepunten.