Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:00

Selka schreef:
Haha chasey, bijzonder ras! Is dat een speciale mini die je daar hebt staan? :D

Solleke, waar haal je die babysit vandaan? Wij zitten omhoog met onze zomervakantie dit jaar maar heb nog niks kunnen vinden.

Tot nu toe altijd vrienden (met vier verschillende mensen telkens een paar dagen, zo was het niet te zwaar voor één persoon) en 1x een meisje ervoor betaald als studentenjob. Dat meisje kende 'k wel van tevoren en heeft een eigen pony dus dat zat wel goed.

Dit jaar is een vriendin gestart met een klein eigen bedrijfje, dierenoppas aan huis, dus gaan we haar inschakelen :) zij kent mijn paarden ook persoonlijk, haar vertrouw 'k echt 100%.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:06

Denk dat staand of liggend niet zoveel uitmaakt hierin. Het karakter van het paard wel. De link die hij ermee legt.

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:06

Dierensitter...klinkt goed

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:41

SVRL schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Juist de meeste die ik ken die staand gedaan zijn herstellen beter en ook goedkoper. En beter nu castreren dan in de zomer als je niet anders kan, dan zit je met de vliegen ed te kijken

Er is met de DA eind april afgesproken, wat volgens hem nog perfect gaat.

Ik weet wel wat de voordelen zouden zijn van staand naar herstel toe, alhoewel mijn 2 liggende even vlot hersteld zijn als mijn staande, ik maak me alleen zorgen om de reactie naar mij toe. Heb echt geen zin om nog een keer het traject door te moeten, wat ik destijds met mijn eerste veulen ben doorgegaan. Het heeft toen bijna een maand geduurd voor iemand hem terug kon aanraken, zo bang was hij geworden van mensen na zijn staande castratie. Heb echt totaal geen zin om mijn uk dit te laten doorstaan. Vandaar dat ik echt liever liggend heb, alleen wil ik niet overstappen naar een andere praktijk nu ik eindelijk een fatsoenlijke DA gevonden heb.

Zodus, ik wil echt niet weten hoe het herstel van de wonde gegaan is, daar maak ik me geen zorgen over, ik wil weten hoe de paardjes het mentaal verwerkt hebben, gezien de negatieve ervaring die ik ermee heb.

Sorry, stille meelezer breekt even in :o

Hier 2 jaar geleden hengstveulen laten castreren staand in de wei. Ik denk dat het belangrijkste van alles de timing van je veearts is. Bij mij is het super gegaan. Paard is gesedeerd, plaatselijk heel goed verdoofd en het steriel klaar leggen van het gereedschap heeft meer tijd gekost dan de castratie zelf. Het was echt binnen 10 minuten gefixt. Paard stond lekker te suffen en ondertussen werd de ingreep gedaan. 5 minuten nadat het klaar was ging ie weer verder grasjes eten.
Ik heb nog nooit zo'n relaxte operatie meegemaakt.

Maar de timing van de sedatie is super belangrijk evenals het echt goed plaatselijk verdoven van het gebied. Ik vond het een mooi stukje vakwerk. Paard heeft geen centje pijn gehad. Was ook in het voorjaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 17:23

Malkeltje, fijn om dit te lezen en ik denk ook dat daar nu net het grote knelpunt zat met mijn eerste veulen. Die was totaal overstuur, wilde niet gaan liggen en toen zijn ze er gewoon zo maar aan begonnen.

Mijn uk nu is vrij relax en laat normaal alles goed toe. De artsen die ik hier al had, zijn ook vrij rustig en nemen hun tijd voor mijn beestjes. Jou verhaal stelt me een beetje gerust. Al blijft mijn maag draaien bij het idee eraan, maar goed. Ben waarschijnlijk bevooroordeeld

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 17:42

Ik denk eerlijk gezegd, dat staand psychisch beter te behappen is dan liggend. Dat omvallen is erg stressvol en dat opstaan als ze nog half versuft zijn ook. Dat het bij jouw paard vorige x mis is gegaan, komt, denk ik, niet door de staande castratie, maar door het gevecht ervoor; hij moest gaan liggen, maar wou niet. Je weet t natuurlijk nooit zeker, maar mijn gok zou zijn, dat als er meteen staand gecastreerd was, dat hij niet zo n psychische klap ervan gehad zou hebben.

Die van mij is liggend gedaan en dat was voor hem heel stressvol.nou ga ik geen veulens/hengsten meer kopen. Dus het gebeurt nooit meer. Maar mocht ik de keuze nog een keer hebben, zou ik zelf voor staand kiezen.

Een paard voelt zich kwetsbaar als hij gaat/moet liggen als hij dat niet zelf wil. In het wild betekent dat het einde.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:10

Okeee, ik ga ook mijn best doen om een beetje mee te lezen en mee te kletsen. Sinds een half jaar wonen ik en mijn vriend ook in een vrijstaand huis met 1 ha land erbij en 10 (ja nogal veel) stallen erbij. We hebben nu 5 IJslanders aan huis staan, en zijn nog bezig het hele erf te verbouwen. Vandaag zijn we begonnen met het aanleggen van een 2e paddock.. dus we hebben het lekker druk

Wij laten toevallig aankomende maandag onze 7 jarige hengst castreren, DA komt inderdaad ook aan huis. Staand of liggend gaan we gewoon even overleggen met de DA maandag. Opzich is het wel een relaxt paard dus ik verwacht geen drama bij beide.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:50

Mijn ene paard is liggend gegaan in de kliniek omdat zijn ene bal niet gevonden werd. Eigenlijk helemaal geen problemen gehad qua nazorg, ging prima. De ander is staand gegaan (nog bij zijn vorige eigenaar) en die moest echt weken spoelen en koelen ivm een grote ontsteking. Ik denk dat voor beide methodes wat te zeggen valt, je moet ook een beetje geluk hebben..

Over een week komen de paarden naar hier! Vind het suuuuperspannend. In het vorige topic heb ik foto's geplaatst. Deze week hebben ze nog rekken geplaatst in de stal:

Afbeelding

Het idee is dat het deel achter de rekken hooiopslag wordt en het deel ervoor inloopstal.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:53

Ja ik ga naar Reuver :) En nee ik ga niet paardrijden daar. Even family time. Misschien nog even kijken bij ponytje wat ik van de zomer verkocht heb die ergens daar woont.

Hier helaas nare ervaring met staande castratie. Bij de vorige eigenaar gebeurt en ik kon hem naar de kliniek brengen en hem onder algehele narcose open laten maken en ze konden hem een week houden

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:23

Zo, ik ben een paar dagen ziek en behalve de paarden doen (want dat gaat nou eenmaal door :D )geen puf gehad voor iets.. is het vorige topic gesloten, de link die daarin staat verwijst naar een topic dat het niet doet en zijn jullie verdorie 16 pagina's verder !!!!

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:25

Afbeelding

Afbeelding

Oké, ik ga me ook maar eens kenbaar maken, Haha! Wij krijgen over een kleine twee maand onze twee paarden aan huis...voorheen altijd op penionstal gestaan. Ikzelf (43 #) rij recreatief met mijn merrie van 16 en onze dochter (14) rijdt wedstrijden met haar merrie van 8...nu zit ik eigenlijk met een vraag..(of eindelijk wel 100 meerdere maar de tijd zal het leren) over een stuk bestrating voor onze stallen. De vorige bewoners hadden een uitloop stal maar wij willen ze gewoon de hele dag op de wei (incl kuil waar gras tekort doet) en s nachts op stal. Dus we maken de stallen schoon s morgens en dan de deur dicht :) de plek voor de stallen willen we netjes kunnen aanvegen maar eventueel ook gebruiken als paddock bij blessure of als de wei een blubberzooi is...mijn man heeft het over stelton platen en onze dochter over "gezellige" tegels (puber he, die bemoeit zich overal mee..) ik wil iets praktisch en iets moois...dusssss tips?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:29

Ik denk dat de platen wel het meest praktisch zijn in gebruik. Niet om te leggen.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:45

Worden die platen niet spekglad met regen en modder? De ingang naar onze wei is ook 1 drekzooi. Elk jaar denk ik, van het zomer moeten we er wat aan doen en nu staan we weer in de drek....

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:50

Daantjuh88 schreef:
Worden die platen niet spekglad met regen en modder? De ingang naar onze wei is ook 1 drekzooi. Elk jaar denk ik, van het zomer moeten we er wat aan doen en nu staan we weer in de drek....

Nee gladheid valt mee...is gewoon beton (tenminste dat denk ik) maar ik vind ze niet zo mooi! En die drek willen wij ook voorkomen...nu is een deel vd wei al drek en daar willen we weer mooi grasland van maken...en een stenen paddock is ook altijd handig....

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:50

Hier zijn jullie dus, lees nog wel eens mee

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:54

Dat was dus de optocht.
Wegrennen, volle vaart terug komen met de oortjes erop, kijken en weer opnieuw.
In de tuin hadden we een tap waar de wandelaars bier kregen en dan gingen ze door de paddock weer weg.
Afbeelding
Eigenlijk was het wel super gezellig, misschien volgende keer toch maar weer :+
Diva was een beetje klam maar van Kim droop het bijna af, heel goed voor het bomproof maken denk ik dit :')

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:57

HAha leuk! En goede schriktraining :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:05

MSandtly waarom de stallen dicht? Is er wel een schuilplek dan?

Ik heb zelf Stoeptegels is dat geen optie? Mooier maar ook duurder is beklinkeren

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:20

Lynn_nikita...er zijn een paar bomen in de wei en s nachts staan ze binnen...daar maak ik me niet zo'n zorgen om...staan nu in paddocks op pension zonder dat ze kunnen schuilen....en mocht het weer te gek doen gaan ze naar binnen...in de zomer hebben ze een uv beschermende vliegenkap op (voor de felle zon op de kop {:} )
zakken stoeptegels niet snel in? Klinkers is idd mooi maar kost ook wel wat...hoewel zo'n steltonplaat ook niet goedkoop is...en idd die platen leggen is dan nog wel een dingetje..hmmm blijft lastig...

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:44

Platen is geen probleem glad valt heel erg mee.Ik heb ze hier ook liggen.
Leggen is alleen wel een lastiger ding. Misschien iemand met een Heftruck in de buurt dan kun je een zuignap huren en ze zo leggen dat is wel te doen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:03

Ik heb zelf wel klinkers. Is wel mooi, maar na verloop van tijd zakt het 1 en ander toch in en is het lastiger schoonmaken met de schep. Daar heb je met platen geen last van.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:24

Hier ook klinkers. Laten leggen. Liggen nu 3 jaar tot 3 maanden. Wel last van verzakken gehad.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:38

Onlangs heb ik grindtegels neergelegd.
Superfijn om een flink droge straat te hebben.
Ik kan kiezen of ik binnen of buiten voer.
Afbeelding
Afbeelding

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:50

Wij hebben geen enkel stuk verhard, alleen de eerste (halve?) Meter van de paddock aan de stal. Met klinkers.
Zit wel een heel klein nadeel aan hoor. Daar waar wij de auto's neerzetten liggen ook klinkers (onder de loods) maar wij hebben verrekte veel wilde konijnen. Het zakt af en toe op een bepaald stuk helemaal weg. Een klinker is zelfs spoorloos verdwenen in dat gat...
Laatst bijgewerkt door KittyDylan op 25-02-17 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 23:07

Ik vind het verharde heerlijk. Heb een deel klinkers in alle mogelijke patronen en een deel stoeptegel. Wat schoon houden betreft vind ik de stoeptegels een stuk prettiger. Alles is wel iets verzakt in de tig jaar dat het ligt maar ik geloof niet dat er iets aan verharding is wat je zo op het gras kan gooien en dat het dan niet beweegt. Een goede ondergrond is echt nodig.