Micro Paddock Paradise (NH) meningen gevraagd (incl. foto)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

faytjefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:38

Laatst bijgewerkt door faytjefay op 08-12-16 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:10

Nohra schreef:
Aan de rechterkant van de grote schuur komt een pad van stelconplaten van 2 meter breed. Hier kan je met je paard gewoon naar de bak lopen zonder dat je de kudde moet storen. Daarnaast ligt het oranje pad (vier meter breed) die aan het eind de hoek omgaat (richting de bak) en dan weer een bocht maakt richting de paddock (die ligt helemaal onderop en is ook oranje). Hoop dat je het zo een beetje snapt :+

Ja ik snap 'em, je had het dus over twee verschillende paden. Leuk dat je afwisseling wil bieden op het paardenpad daar. Ik denk dat verharding (straatstenen/grind/oid) heel fijn is voor de hoeven, want dat zit nog niet in je PP nu toch?

Nohra

Re: Micro Paddock Paradise (NH) meningen gevraagd (incl. foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 19:25

Ik wil het pad van de rijbak naar de paddock met betonnen koeienroosters maken, dus denk dat ze daar in principe al genoeg verharding aan hebben. Maar een klein stukje keienpad is een leuke afwisseling. Ik wil absoluut geen blubber in de winter dus moet nog wat verzinnen voor de rest van dat stukje pad. Zit aan zand en tapijt te denken en tussen de bomen wat houtsnippers. Doordat er bomen tussen de houtsnippers staan zullen ze niet kunnen rennen en daardoor niet uitglijden. Dan zal ik wel elke twee jaar wat bij moeten vullen maar dat geeft niet. Vind het wel leuk om daar ook wat boomstronken en heuveltjes te maken. Dat stukje kan ook steeds aangepast worden zodat ze steeds weer moeten kijken hoe ze erdoor komen. Anders wordt het zo saai haha

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:20

Nohra schreef:
Ik wil het pad van de rijbak naar de paddock met betonnen koeienroosters maken, dus denk dat ze daar in principe al genoeg verharding aan hebben. Maar een klein stukje keienpad is een leuke afwisseling. Ik wil absoluut geen blubber in de winter dus moet nog wat verzinnen voor de rest van dat stukje pad. Zit aan zand en tapijt te denken en tussen de bomen wat houtsnippers. Doordat er bomen tussen de houtsnippers staan zullen ze niet kunnen rennen en daardoor niet uitglijden. Dan zal ik wel elke twee jaar wat bij moeten vullen maar dat geeft niet. Vind het wel leuk om daar ook wat boomstronken en heuveltjes te maken. Dat stukje kan ook steeds aangepast worden zodat ze steeds weer moeten kijken hoe ze erdoor komen. Anders wordt het zo saai haha

Oh, dan heb je inderdaad zat verharding straks :) . Zand en tapijt lijken me zeker geschikt (blubber is inderdaad niet wenselijk, hooguit op een klein stukje waar ze niet per sé hoeven te lopen), houtsnippers is ook een leuke aanvulling. Keienpad is wel iets anders als het kiezel/grindpad waar je het eerder over had: bedoel je nu daadwerkelijk een keienpad? Een goed keienpad is namelijk nogal een kunst om dat aan te leggen volgens mij en kan met vorst/ijzel wel heel erg glad worden.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 13:39

GDG schreef:
Nohra schreef:

Oh, dan heb je inderdaad zat verharding straks :) . Zand en tapijt lijken me zeker geschikt (blubber is inderdaad niet wenselijk, hooguit op een klein stukje waar ze niet per sé hoeven te lopen), houtsnippers is ook een leuke aanvulling. Keienpad is wel iets anders als het kiezel/grindpad waar je het eerder over had: bedoel je nu daadwerkelijk een keienpad? Een goed keienpad is namelijk nogal een kunst om dat aan te leggen volgens mij en kan met vorst/ijzel wel heel erg glad worden.

Ik bedoel ongeveer dit:
Afbeelding

Ik heb wat bredere keien liggen dus als ik daartussen wat riviergrind doe dan kunnen ze tussen de keien stappen ipv erop. Dan moeten ze toch opletten waar ze lopen en is het niet glad. Het zal maar een klein paadje worden en het zijn geen scherpe stenen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 20:50

Nohra schreef:
GDG schreef:

Ik bedoel ongeveer dit:
[ [url=m/M1Umpo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb wat bredere keien liggen dus als ik daartussen wat riviergrind doe dan kunnen ze tussen de keien stappen ipv erop. Dan moeten ze toch opletten waar ze lopen en is het niet glad. Het zal maar een klein paadje worden en het zijn geen scherpe stenen.

Ohja, een combinatie van kiezels/grind en keien, helemaal geen slecht idee! Ik wil ook nog wel zoiets maken maar dan niet op een stuk waar altijd overheen moeten en ook niet ergens waar gerend wordt (alhoewel er hier dan niet veel over blijft, daarom heb ik het ook nog niet gemaakt :') ). Ik heb ook een pony die nog weleens gevoelig loopt en dan is het niet fijn als een dergelijk stuk keienpad in het 'gewone' pad zit, dus daarom ook dat ik het op een facultatief stukje wil.

Mogelijk maak ik het aansluitend aan de vlakke bestrating aangezien ze daar toch al wel voor afremmen. Voor jou misschien ook een idee (tegen de koeienroosters aan)?

Nohra

Re: Micro Paddock Paradise (NH) meningen gevraagd (incl. foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 10:16

Ja het komt ook tegen een stuk verharding aan, maar dan aan de kant van de inloopstal, dus dan remmen ze af voor de keien en dan stappen ze pas op het beton.

Wat leuk dat jij dat ook wil gaan doen, heb jij ook je paarden in een soort PP staan? En loop je tegen bepaalde dingen aan die niet werken of juist wel? Ik moet nog even wachten tot de rest gerealiseerd wordt want de verhuizing is net pas op gang en we hebben het deze winter te druk met verbouwen van de schuren voor het bedrijf. Dus van het voorjaar gaan we pas verder en zal als eerste de inloopstal gebouwd worden. Hoewel ik daar ook nog niet geheel uit ben hoe ik dat wil want eigenlijk wilde ik op 2 plekken voeren en met de constructie die we nu hebben lukt dat niet.

Maar heb de hele winter nog om daar aan te sleutelen :+

Heb je een foto van jouw plekje? (of via PB?)

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 10:46

En zoiets als onderstaand plaatje (modder/mini riviertje) wil ik maken in de greppel, die ligt als ze de hoek omgaan van het 'bospad' richting de bak. Die wordt iets verder uitgegraven zodat er altijd een beetje water/modder in blijft staan. Zodat ook in de zomer de hoeven vochtig blijven en in de winter mocht het echt vriezen leg ik er een rubberen mat overheen zodat ze het kunnen blijven gebruiken.

Natuurlijk had ik graag een poel gewild maar dat gaat helaas niet ivm de ruimte.

Het plaatje zal er bijna hetzelfde uitzien als de uitwerking dus dat is wel leuk :)

Afbeelding

Afbeelding
Dit stukje bedoel ik om hiervoor te gebruiken, en dan aan de rechterkant van de foto waar de dikke boom staat gaan de paarden door de greppel/rivier :Y)

Ze worden dus bij alle bochten die ik in de PP heb afgeremd.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 11:01

Nohra schreef:
Ja het komt ook tegen een stuk verharding aan, maar dan aan de kant van de inloopstal, dus dan remmen ze af voor de keien en dan stappen ze pas op het beton.

Wat leuk dat jij dat ook wil gaan doen, heb jij ook je paarden in een soort PP staan? En loop je tegen bepaalde dingen aan die niet werken of juist wel? Ik moet nog even wachten tot de rest gerealiseerd wordt want de verhuizing is net pas op gang en we hebben het deze winter te druk met verbouwen van de schuren voor het bedrijf. Dus van het voorjaar gaan we pas verder en zal als eerste de inloopstal gebouwd worden. Hoewel ik daar ook nog niet geheel uit ben hoe ik dat wil want eigenlijk wilde ik op 2 plekken voeren en met de constructie die we nu hebben lukt dat niet.

Ja, ik heb ook een soort PP :) . Dingen waar ik tegenaan loop en die juist wel of niet werken? Even denken. Ja ik heb wel wat dingen.

Ik had eerst een 'doodlopende' track dus ze konden niet rondlopen. In theorie zouden ze meer moeten lopen hierdoor maar de praktijk wees anders uit: ze hadden geen zin om 'zomaar' weer het hele stuk terug te lopen dus bleven veel langer op het ene of het andere uiteinde hangen. Sinds ik het weer opengezet heb en het rondloopt lopen ze juist weer veel meer: de drempel om te gaan is weg en ze gaan nu veel sneller 'even hier, even daar'. Ik heb zelfs extra doorgangen gemaakt tussen de paden en ook daardoor zijn ze alleen maar meer gaan lopen. Ook erg leuk om te zien hoe ze zo alles even afgaan (valt hier nog wat te grazen, daar nog wat te beleven?). Ik heb deze ervaring trouwens ook van anderen gehoord hier op bokt (buitenzinnig volgens mij, maar die heeft nu een andere naam dacht ik?).
Meer doorgangen geeft ook meer ruimte om elkaar snel even te kunnen ontlopen als er een keer opgedreven wordt.

Verder had ik water en hooi in het begin een eind uit elkaar (op de twee doodlopende uitersten) maar ik wil juist dat ze goed drinken en geen drempel voelen om dat te gaan doen, zeker met vorst niet. Dus water en voer staat weer bij elkaar. Desondanks staan ze niet de hele dag op dezelfde plek: ze gaan echt op pad (maar mijn track is dan ook wel vrij groot).

Wel voer ik op het verharde stuk, absoluut niet in mijn zandpaddock. Ik wil ten eerste niet dat het zand vervuilt en het dan uiteindelijk alsnog een modderpoel wordt en ten tweede niet dat de paarden het gevallen hooi uit het zand gaan eten. Extra voordeel van voeren op het verharde is dat ze weer moeten lopen om lekker in het zand te staan en liggen.

Wat ik zelf ook heel erg fijn vind/vond werken is dat ik elke opzet die ik maak(te) eerst uitprobeer(de), dus niet gelijk een definitieve omheining waardoor het veel moeilijker is om het weer aan te passen. Eerst maar eens kijken hoe het in de praktijk werkt :) .

Met mijn ervaringen zou ik bij jouw PP dus ook juist allemaal doorgangen maken (een doorloopstal, twee ingangen bij de paddock en vanaf de stal niet alleen linksaf langs de schuur maar ook rechtdoor het doorsteekje door). Maar ik denk dat iedereen bepaalde dingen gewoon heel graag zelf uitprobeert en dat vind ik ook een groot deel van de lol van een eigen stuk: experimenteren naar eigen believen. Wat ik je wel aan zou raden is om er in ieder geval rekening mee te houden dat je die doorgangen wellicht later toch wil gaan maken (en ze nu dus niet behoorlijk definitief afsluit met een doorlopend houten hek bijvoorbeeld). Dan heb je meer vrijheid om je ideëen nog aan te passen.

Ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden (ik kan er nu niet bij), maar daar moet je me misschien nog een keer aan helpen herinneren :P .

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 12:28

GDG schreef:
Nohra schreef:

Ja, ik heb ook een soort PP :) . Dingen waar ik tegenaan loop en die juist wel of niet werken? Even denken. Ja ik heb wel wat dingen.

Ik had eerst een 'doodlopende' track dus ze konden niet rondlopen. In theorie zouden ze meer moeten lopen hierdoor maar de praktijk wees anders uit: ze hadden geen zin om 'zomaar' weer het hele stuk terug te lopen dus bleven veel langer op het ene of het andere uiteinde hangen. Sinds ik het weer opengezet heb en het rondloopt lopen ze juist weer veel meer: de drempel om te gaan is weg en ze gaan nu veel sneller 'even hier, even daar'. Jee grappig dat dat dus juist niet werkt. Je zou inderdaad zeggen dat ze dan eerder blijven staan als alle doorgangen openstaan.Ik heb zelfs extra doorgangen gemaakt tussen de paden en ook daardoor zijn ze alleen maar meer gaan lopen. Ook erg leuk om te zien hoe ze zo alles even afgaan (valt hier nog wat te grazen, daar nog wat te beleven?). Ik heb deze ervaring trouwens ook van anderen gehoord hier op bokt (buitenzinnig volgens mij, maar die heeft nu een andere naam dacht ik?).
Meer doorgangen geeft ook meer ruimte om elkaar snel even te kunnen ontlopen als er een keer opgedreven wordt.ja dat is zeker waar!

Verder had ik water en hooi in het begin een eind uit elkaar (op de twee doodlopende uitersten) maar ik wil juist dat ze goed drinken en geen drempel voelen om dat te gaan doen, zeker met vorst niet. Dus water en voer staat weer bij elkaar. Desondanks staan ze niet de hele dag op dezelfde plek: ze gaan echt op pad (maar mijn track is dan ook wel vrij groot).

Wel voer ik op het verharde stuk, absoluut niet in mijn zandpaddock. Ik wil ten eerste niet dat het zand vervuilt en het dan uiteindelijk alsnog een modderpoel wordt en ten tweede niet dat de paarden het gevallen hooi uit het zand gaan eten. dat wil ik ook gaan doen en het hooi dan overdekt voeren in de inloopstalExtra voordeel van voeren op het verharde is dat ze weer moeten lopen om lekker in het zand te staan en liggen.

Wat ik zelf ook heel erg fijn vind/vond werken is dat ik elke opzet die ik maak(te) eerst uitprobeer(de), dus niet gelijk een definitieve omheining waardoor het veel moeilijker is om het weer aan te passen. Eerst maar eens kijken hoe het in de praktijk werkt :) .

Met mijn ervaringen zou ik bij jouw PP dus ook juist allemaal doorgangen maken (een doorloopstal, twee ingangen bij de paddock en vanaf de stal niet alleen linksaf langs de schuur maar ook rechtdoor het doorsteekje door). Maar ik denk dat iedereen bepaalde dingen gewoon heel graag zelf uitprobeert en dat vind ik ook een groot deel van de lol van een eigen stuk: experimenteren naar eigen believen. Wat ik je wel aan zou raden is om er in ieder geval rekening mee te houden dat je die doorgangen wellicht later toch wil gaan maken (en ze nu dus niet behoorlijk definitief afsluit met een doorlopend houten hek bijvoorbeeld). Dan heb je meer vrijheid om je ideëen nog aan te passen.

Ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden (ik kan er nu niet bij), maar daar moet je me misschien nog een keer aan helpen herinneren :P .

Dikgedrukt staan mijn reacties. Ik heb de optie om bij de inloopstal aan twee kanten een doorgang te maken en dan kunnen ze wel rond de track lopen. Ook het hek bij de stal kan ik eventueel open zetten en dus mee spelen het zal wel experimenteren worden, leuk hè!

De hekken zijn zo gemaakt dat ik er delen uit kan halen, zo kan ik de hekken eventueel aanpassen en er misschien extra paden tussen maken. Maar denk dat er wel genoeg afwisseling is en dat ze elkaar goed kunnen ontwijken met mijn plan. Maar we gaan het meemaken. Ben wel heel benieuwd naar een foto van jouw PP.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 17:53

Nohra schreef:
Dikgedrukt staan mijn reacties. Ik heb de optie om bij de inloopstal aan twee kanten een doorgang te maken en dan kunnen ze wel rond de track lopen. Ook het hek bij de stal kan ik eventueel open zetten en dus mee spelen het zal wel experimenteren worden, leuk hè!

Ja dat experimenteren is echt leuk :j .

Nohra schreef:
De hekken zijn zo gemaakt dat ik er delen uit kan halen, zo kan ik de hekken eventueel aanpassen en er misschien extra paden tussen maken. Maar denk dat er wel genoeg afwisseling is en dat ze elkaar goed kunnen ontwijken met mijn plan. Maar we gaan het meemaken. Ben wel heel benieuwd naar een foto van jouw PP.

Dat is handig zeg, dan zit je niet zo snel echt vast aan een bepaalde indeling +:)+ .

Ik ga zo even snuffelen voor een foto.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:16

Nohra schreef:
En zoiets als onderstaand plaatje (modder/mini riviertje) wil ik maken in de greppel, die ligt als ze de hoek omgaan van het 'bospad' richting de bak. Die wordt iets verder uitgegraven zodat er altijd een beetje water/modder in blijft staan. Zodat ook in de zomer de hoeven vochtig blijven en in de winter mocht het echt vriezen leg ik er een rubberen mat overheen zodat ze het kunnen blijven gebruiken.

Natuurlijk had ik graag een poel gewild maar dat gaat helaas niet ivm de ruimte.

Het plaatje zal er bijna hetzelfde uitzien als de uitwerking dus dat is wel leuk :)

[ [url=m/bAAT7S.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/K2tIMR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit stukje bedoel ik om hiervoor te gebruiken, en dan aan de rechterkant van de foto waar de dikke boom staat gaan de paarden door de greppel/rivier :Y)

Ze worden dus bij alle bochten die ik in de PP heb afgeremd.

Dat altijd water voor vochtbalans voeten is niet zo noodzakelijk. Ik ben er eigenlijk flink tegen ivm muggenkweken wat je er eigenlijk enkel mee doet, maar ik heb er ook een seme klantje tussen lopen.