Tapijt als ondergrond bij modder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:08

Waar zit je? Als de afstand te doen is: Op MP in heemskerk 200 euro voor 40 meter lengte. Is 2m breed dus net jouw pad breedte dan. Hij heeft meerdere rollen zo te zien.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:22

Dat is me een beetje te ver weg... ik woon in Duitsland :D
Ik ga op zoek naar vloerbedekking waar men vanaf wil, bij verhuizing ofzo, overgebleven stukken bij de goedkope woonwinkels, kringloopwinkel. En grote vloerkleden. Dat zagen we dan wel in smallere repen voor het pad. Het liefst zoveel mogelijk gratis natuurlijk :D

Fabster

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:36

Heb je toevallig die link, Sybelle? Mss wil ik dat wel ophalen

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:17

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 09:19

Wat is de dikte van dit spul, want het lijkt mij niet erg dik.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:33

Iemand toevallig ook ervaring met ijzers op het tapijt? Is het niet te glad en gaat het tapijt er niet stuk van?

Mijn paard eet zand en staat nu op alleen betonplaten. Maar hierdoor kan ze b.v niet lekker liggen enz.

Dus toen ik dit topic tegen kwam leek het mij wel een idee om een stuk tapijt over het zand heen te leggen zodat ze geen zand meer kan eten en toch lekker kan liggen als ze wilt ( of gaan de paarden er niet op liggen)
Alleen vanwegen het zand eten kan ik er dus geen laagje zand over heen doe zoals de meeste hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:36

@flappie: je kunt je eerder afvragen waarom je paard zand eet en daar iets aan doen.
Als je wilt dat ze op het beton lekker zacht ligt kun je beter investeren in een hit-matras of ander zacht paardenmatras merk.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:51

Mijn paard eet ook zand. Na tig bloedonderzoeken, likstenen, supplementen verder, probeer ik me er maar bij neer te leggen dat ze dat doet, dus met enige (on)regelmaat geef ik haar zandweg.
Dus leggen wij dit jaar een paddock aan met all weather tuft (zand, antiworteldoek, all weather). Als ze dat ook opeet, dan geef ik het op :D

Kleine/dunne stukken tapijt kan ik in ieder geval afraden. Ze trappen dat helemaal weg. Zelfs met 6 lagen over elkaar...

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:16

@dubbeldun als jij de oplossing weet heel graag. Diverse bloedonderzoeken en DA en voedingsdeskundige hebben niks opgeleverd helaas. Ook verveling is niet aan de orde. Ik heb haar pas een half jaar dus mogelijk dat ze het eerder wel met een reden heeft gedaan. Nu op dit moment lijkt ze het vooral erg lekker te vinden. Ze echt heerlijk te smikkelen.

Een hit-matras heb ik ook naar gekeken. Maar dan zit je toch al snel rond de 800 euro. Daarnaast zijn ze ook maar 180x250 cm groot.

Dat ik dit topic vervolgens tegen kwam bracht me dus op het idee, en als het zou werken een stuk goedkoper dan het matras. Vandaar mij vragen of ze er ook op liggen en wat de ervaringen zijn met ijzers

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:06

Ik denk dat als ze een sprintje trekken en zich afzetten, dat een ijzer wel door de vloerbedekking heen gaat. Voor een e-pony is een hit groot genoeg om op te liggen. Je hebt ook losse delen die je aan elkaar moet zetten, dan kun je dus wel groter maken.
Voor het zandprobleem... heb je al eens een kuur Pronutrin gegeven ??

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:29

Ga ns kijken bij koeienmatrassen? Tweedehands??

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:35

Die van mij loopt op ijzers. Maar die gaat alleen af en toe in draf er overheen. Rechtdoor. Verder wandelt ze in normaal tempo er over. Mijn arabier zette op de tapijt doorgang zijn rengalop naar achter in maar die had geen ijzers.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:39

Ik kan je geen advies geven over ijzers en zand eten, maar ik kan je wel wat laten zien over het liggen.

Afbeelding
Afbeelding

Toen had ik het net neergelegd. Ik had natuurlijk even de paarden weg moeten zetten. Toen ik aan het uitrollen was lagen ze er al op. Dit is overigens een noodgreep geweest. Het tapijt ligt op modder waar je wel 30cm inzakt. Ik dacht ik ga het nog wel weer verleggen of iets, maar het ligt er nog en het zand eronder heeft zich herstel en langzaam trapten de paarden het ook weer glad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:52

@kvulden: kun je eens een recente foto plaatsen ??

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:21

Ik heb er nu geen recente foto van. We hebben net 2 weken geleden de bak gedraineerd
Maar het lag er nog vrijwel het zelfde bij. Het was wel kwaliteit vloerbedekking. Bij iemand uit de huiskamer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:37

Dat scheelt wel. Ik zie hier ook verschil in hou het zich houdt tussen het goedkope spul en de duurdere soort.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:53

Een sprintje trekken zal ze niet doen. De paddock is ongeveer 8x10 meter waarvan nu op dit moment de helf 8x5 betonplaten.

Min paard is nu nu 1.66 en 4 jaar dus daar komt nog wel iets bij. Vandaar dat ik het hit matras wat klein vind.
Waar vind ik die losse delen?
Pronutrin ken ik niet, zal het eens opzoeken.

Kvulden zo te zien ligt je paard er heerlijk op :)

Sybelle geen glij partijen dus met de ijzer op het tapijt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 17:02

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 17:03

kvulden, hoe ziet het er nu uit? Op de ene foto staat er een plas water op het tapijt... dat wil ik dus juist voorkomen, die nattigheid. Maar je had het daar net uitgerold, vandaar dat ik benieuwd ben hoe het er nu uit ziet!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 17:12

Ja dat kwam dus omdat ik het echt letterlijk in een modderpoel heb gelegt. Daarna nooit meer water op gehad. En kon lekker zonder moddervoeten er overheen. Zelfs auto's en trekkers.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 17:16

Top! Het valt best tegen tapijt te vinden hier... en ik heb besloten dat ik géén nieuw tapijt ga kopen voor het pad. Ik wil er gewoon niet teveel geld in stoppen omdat het a. mijn eigen stal niet is en b. omdat ze over de betonplaten kunnen lopen om droge voeten te houden. Het zou het alleen wel makkelijker maken. Iemand met tapijt zou het opmeten en zich vandaag melden, maar nog niks gehoord...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 17:18

@GamblersCup: ik had ook het probleem dat ik 2e hands/gratis niets kon vinden en hier bij de stort mag je alleen komen brengen en niet halen :D
Dus toen toch maar geïnvesteerd in nieuw, maar met 2 euro de m2 is dat nog wel te doen en zoveel had ik ook weer niet nodig.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 18:19

Als het om een klein stukje zou gaan zou ik het ook niet erg vinden. Maar het gaat vooral om het pad, en dat wordt dan echt wel prijzig :D

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:48

@dubbeldun bedankt voor de links die matten van paardenmatras.eu ziet er intressant uit.
Ga daar eens informeren

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 21:04

Ik heb gewoon een advertentie op een verkoop of markt pagina gezet op Facebook. Daar kwamen veel reacties op.