Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel komt jou paard buiten?

24/7 zowel winter als in de zomer met schuilstal met soortgenoten
70 (32%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
35 (16%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
Geen stemmen
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
9 (4%)
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
1 (0%)
24/7 in de zomer, in de winter alleen op stal
1 (0%)
24/7 buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
24/7 buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
1 (0%)
2 tot 4 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer minimaal 6 uur buiten
20 (9%)
2 tot 4 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
3 (1%)
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer de hele dag 'snachts op stal
23 (10%)
6 tot 8 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
19 (8%)
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
4 (1%)
Meer dan 8 uur per dag buiten met soortgenoten 'snachts op stal
15 (6%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen op de weide alleen
1 (0%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen weide met soortgenoten
13 (5%)
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren op de weide alleen
Geen stemmen
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren weide met soortgenoten
1 (0%)
Paard komt niet buiten
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 218

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:21

In de zomer van ongeveer 9.00 tot 19.00
In de winter op eigen paddock van ongeveer 9.00 ( soms eerder soms later) tot 17.00

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:22

24/7 buiten, zomer en winter. Beschikking over een schuilstal, paddock en twee weilanden waarvan er altijd één open is zodat het andere kan rusten. Mijn paard staat op een dag als vandaag gewoon lekker buiten, heeft midden op de dag even een keer de schuilstal opgezocht, maar daarna lekker terug de regen in. De schuilstal wordt alleen in de zomer echt intensief gebruikt, dan wordt er op het heetst van de dag geschuild tegen zon en insecten.

Sababber

Re: Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 00:13

Ik vond dit wel een mooi topic dat aansluit bij de verhalen hier: [VN] Paarden in de blubber in Rijswijk

Bij mij in de regio zitten we op klei grond, zoals ik al eerder aangaf kunnen de paarden met heftige regenval niet heel de dag naar buiten en staan ze soms ook een dagje binnen dat is in onze ogen beter dan benen breken. Maar ik denk dat als wij onze paarden ondanks de omstandigheden wel 24/7 buiten zouden zetten je ongeveer dezelfde berichten zou krijgen. Want de paarden krijgen rotte hoeven en mok, tussen twee kwaden kiezen dus.

mensen hoeven zich niet te schamen omdat hun paard niet altijd naar buiten kan. Soms zijn de omstandigheden niet anders, betekent niet dat je niet moet willen verbeteren. Maar het is zo kort door de bocht om te zeggen dat iemand dan maar een andere plek moet zoeken of te roepen dat het niet goed is voor het paard. Je weet niet in wat voor omstandigheden iemand zit waardoor het op een bepaalde manier gaat. Ik denk dat iedereen het beste voor zijn paard wil en een manier zoekt die daar in zijn ogen bij aansluit.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 00:18

Cowgirl schreef:
Careano schreef:
Valt inderdaad op dat de meesten die reageren 24/7 zeggen.

Bij ons gaan ze ongeveer om 8-9 uur 's ochtends naar buiten en afhankelijk van het weer en welk jaargetijde het is 's avonds weer naar binnen. 's Winters is dat meestal rond 19u, 's zomers staan ze wel eens tot 22u buiten, maar 's nachts altijd op stal.

Volgens mij heb ik prima happy paarden.

Op BOKT zeggen dat je paard per dag maar 2 uur buitenkomt is bijna je doodvonnis tekenen.
Ik snap wel waarom mensen dat niet zeggen :j .

Nou...zo paardvriendelijk is boktpubliek niet. Bitten, ijzers, sporen, in de krul, op hoeven zo hoog als soepblikken enz....

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 08:26

Chouchou schreef:
24/7 buiten, zomer en winter. Beschikking over een schuilstal, paddock en twee weilanden waarvan er altijd één open is zodat het andere kan rusten. Mijn paard staat op een dag als vandaag gewoon lekker buiten, heeft midden op de dag even een keer de schuilstal opgezocht, maar daarna lekker terug de regen in. De schuilstal wordt alleen in de zomer echt intensief gebruikt, dan wordt er op het heetst van de dag geschuild tegen zon en insecten.

Hier hetzelfde inderdaad. Ik had gisteren ook in de stallen gevoerd want ik dacht dat ze wel binnen wilden staan, maar ze bleven gewoon buiten eten, in de vieze natte sneeuw buien.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 09:39

Snap idd wel waarom sommige mensen t niet zeggen als hun paard minder buiten komt. Je wordt hier soms nig net niet uitgemaakt voor dierenbeul.

Ik vind gewoon dat het per paard verschilt. De ene staat graag 24/7 buiten, de ander wil toch echt na een paar uurtjes weer naar binnen.

Wat ik weer niet geweldig vind is paarden die 1x per week oid los gegooid worden voor een uurtje. Maar dat vind ik puur omdat dat hele dagen staan in een box echt niet gezond is voor een paard. Ze moeten naar mijn mening toch wel iedere dag even de benen kunnen strekken.

Nu heb ik mijn paard ook het liefst zo veel mogelijk buiten. Helaas is paardlief het daar niet zo mee eens :')

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:11

Nou.... ik sta op een heel fijne stal.... in de winter gaan ze 3 uurtjes in de paddock. Gisteren waren de paddocks nog wel te doen maar vanwege het onstuimige weer, wind en regen hebben ze besloten de paarden niet in de paddock te gooien. Veel gaan er in de overdekte stapmolen dan maar mijn paard gaat niet in een molen.
Krijg ik netjes een appje over en het staat op het bord op stal. Ze hebben dan wel even met mijn oude man gewandeld.....
Mijn paard is 27...en vindt er echt niks aan in de paddock in regen en wind,dus ben blij met deze oplossing van stal.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:53

Dat klinkt inderdaad goed elcamino.
Ik kijk ook erg naar wat het weer doet. Gisteren was het drama weer. Dus niet buiten geweest. ( maar ik moet erbij vermelden dat mijn paard volgende week onder het mes moet, ben dus voorzichtig) maar nu staat hij vanaf 10.30 uur buiten tot donker.
Mijn 22 jarige pony staat nu nog 24/7 buiten. Met onbeperkt hooi

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:57

Ong. 6 uur op de wei met een maatje, ook in de winter.
Langer dan 6 uur kan hij ook niet buiten want dan komt hij zelf naar binnen :+ (springt de wei uit en gaat over t terrein lopen..)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:04

MaritB schreef:
Ik lees hier en daar dat de eigenaar niet zo van 24/7 buiten is. Ik ben dan vooral benieuwd naar de beweegredenen waarom precies?

De ene wordt dan broodmager. Eet z'n hooi heel traag(gebit is in orde).
De ander word moddervet omdat die juist de andere niet laat eten. Staan overigens niet bij elkaar in de wei, zijn moeder en zoon.

De merrie komt gewoon naar stal als ze het buiten zat is. Of er nu buiten hooi is of niet.

Paarden over fitter, gezonder er blijer nu ze een regime van overdag buiten en in de nacht op stal hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:29

Majabeestje schreef:
Maar wat ik me nou bedenk hè. De paarden die overdag wel lange periode buiten komen, die staan vaak dan de halve dag buiten in de regen zonder schuilstal en eind vd dag worden ze 'opgesloten' op stal. Dus eigenlijk zijn zij dubbel 'zielig' :D
En veel uren op stal én dan buiten zonder schuilstal. Want de paarden die 24/7 buiten staan hebben vaak wel een schuilstal.
Hm, snapt iemand me nog..? :')

in mijn geval lopen ze overdag buiten,de twee kunnen onder de schuilstal en nummer drie kan zijn stal in en uit lopen.
savonds gaat die dicht en gaan de andere twee ook op stal.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:16

Hier ook een schuilstal hoor.
2 zelfs.
Daar ligt ook hooi. Kunnen ze kiezen of gras eten of hooi.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:45

Mijn haf staat 24/7 buiten in een paddock met schuilstal.
Als ze niet in de paddock staat ze op de weide.
Daarvoor stond ze voor de nacht in een box, ze heeft dit maar geaccepteerd maar echt fijn vond ze dit niet.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:51

mijn tinkermerrie staat in een vaste kudde 24/7 buiten zomer en winter, zonder schuilstal maar wel met voldoende natuurlijke beschutting.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:56

xSlvna schreef:
Ik snap je volledig Maja, máár het probleem van stal is: paard kan niet bewegen/spelen/contact maken. Nadeel van buiten zonder schuilstal: Koud bij langdurig buiten staan.

Wie zegt dat paarden die op stal staan meteen geen contact kunnen maken met soortgenoten? De mijne staan inderdaad veel op stal, maar kunnen zowel via de tralies neuzen en kriebelen met de buren, als over hun staldeur met elkaar kroelen (ze staan in een hoekbox)

Ik sta elke ochtend om 6u op om op tijd op stal te zijn, zodat mijn paarden een paar uurtjes los kunnen (longeerkraal, rijbak, paddock als deze niet onder water staat). Als ik later kom (rond 9-10u) is alles bezet en mag je per 'losgooibeurt' 15-30 min... Ik werk tot middernacht, dus reken maar uit.

Ergens zag ik ook voorbij komen dat ik dan maar geen paarden moest houden, wat een kwetsende opmerking. Ik doe mijn uiterste best. Ideaal is het niet, maar het is wel het beste dat ik mijn paarden kan bieden. Moet ik verhuizen van stal? Kan, maar waar moet ik heen? Afstand moet wel bereisbaar (en dus betaalbaar) blijven.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:16

Voorjaar 24/7 en in de najaar 6/8 uur. En als het weer het toelaat. Net als met die zware regen. Staan ze maar 3/4 uurtjes buiten, want ze zijn het dan snel zat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:34

Graffi
Waarom kwetsend?
Als ik nu zeg dat ik in mijn grote hondenren een tijger ga houden zal heel bokt ook over me heen vallen.
Maar als het om paarden gaat is het ineens kwetsend als mensen hardop zeggen dat een paard zo niet hoort te staan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:42

Citaat:
Nou...zo paardvriendelijk is boktpubliek niet. Bitten, ijzers, sporen, in de krul, op hoeven zo hoog als soepblikken enz....

I know... en ze zijn ook heel tegenstrijdig.
Een paard opsluiten is not done maar een draver van 2 volop in training is wel okay en vind iedereen ineens intressant. 8)7

Daarom doe ik lekker mijn eigen ding :P

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:07

Cowgirl schreef:
Citaat:

I know... en ze zijn ook heel tegenstrijdig.
Een paard opsluiten is not done maar een draver van 2 volop in training is wel okay en vind iedereen ineens intressant. 8)7

Daarom doe ik lekker mijn eigen ding :P

nog erger...van 1.5 voor de kar....als je dat als gipsy in ierland doet starten ze een petitie.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:16

bruintje123 schreef:
Graffi
Waarom kwetsend?
Als ik nu zeg dat ik in mijn grote hondenren een tijger ga houden zal heel bokt ook over me heen vallen.
Maar als het om paarden gaat is het ineens kwetsend als mensen hardop zeggen dat een paard zo niet hoort te staan.

Vergelijking slaat natuurlijk nergens op nergens op. Iedereen hier doet zijn uiterste best om zijn of haar paard het best mogelijke te bieden binnen de mogelijkheden (wat is er in de buurt etc.). Gaan roepen dat dat niet zo is omdat je een paard net even iets minder ideale omstandigheden kan bieden vind ik ook kwetsend.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:28

De vergelijking klopt precies.

En mensen moeten eens kijken wat kwetsend is voor hun dier niet wat niet prettig is voor hunzelf.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:43

Of misschien moeten bepaalde mensen hun MENING niet als absolute WAARHEID verkondigen?

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:44

Antonius schreef:
Of misschien moeten bepaalde mensen hun MENING niet als absolute WAARHEID verkondigen?

_/-\o_

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:46

De waarheid is nu eenmaal dat er paard geen staldier is.
Daarnaast ook een kuddedier.

Wat wil je aan die waarheid veranderen?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:53

bruintje123 schreef:
De waarheid is nu eenmaal dat er paard geen staldier is.
Daarnaast ook een kuddedier.

Wat wil je aan die waarheid veranderen?

De waarheid is ook dat een paard een gewoontedier is wat kan wennen aan verschillende situaties, en dat een paard niet direct doodgaat, eronder lijdt of per definitie minder gelukkig is in een -in jouw ogen- minder ideale situatie.

Je vergelijking klopt niet - je vergelijkt het -in jouw ogen- minder ideaal houden van een paard (wat verder goed te eten krijgt, alsnog sociaal contact heeft) met het stoppen van een dier in een levensbedreigende, zeer stressvolle situatie. Deze situaties zijn niet vergelijkbaar. Je zegt eigenlijk dat als je je paard niet houdt volgens de voor jou geldende normen je deze in een levensbedreigende situatie stopt. In mijn ogen kwetsend.
Laatst bijgewerkt door nps op 26-11-15 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt