komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:19

Mijn verzorgpaardje stond in de zomer 24/7 buiten en in de winter van half 10- half 5 ongeveer.

Desiree

Re: komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:41

Weet iemand in Groningen een stal waar de paarden 12 uur per dag buiten mogen, ook in de winter? Of is er daar geen een stal waar dat kan?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:15

Groningen Stad of provincie Groningen?

Er zijn een aantal plekken waar de paarden 24/7 buiten kunnen blijven.
Maar 12 uur buiten is denk ik lastiger omdat de meeste mensen paarden die voor de nacht op stal komen met licht buiten zetten (of ze moeten elders werken, dan eerder) en rond de schemering weer binnen halen. Dan zit je met een uurtje 7 a 8 daglicht.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:28

Ik bedoel eigenlijk een beetje in de buurt van Siddeburen. Want daar zit bijna niets. Wel een enkele stal waar ze wél veel geld vragen, maar waar ze op een dun laagje vlas staan en waar het voer niet eens bij inbegrepen zit. Het is daar gemakkelijk geld verdienen als stalhouder....

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:15

Desiree schreef:
Ik bedoel eigenlijk een beetje in de buurt van Siddeburen. Want daar zit bijna niets. Wel een enkele stal waar ze wél veel geld vragen, maar waar ze op een dun laagje vlas staan en waar het voer niet eens bij inbegrepen zit. Het is daar gemakkelijk geld verdienen als stalhouder....

Ik ben ook op zoek in oost Groningen (omgeving veendam) en kan ook niks geschikts vinden. Kort buiten in de winter op kleine stukjes modderwei.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:05

Ik heb intussen wel geleerd dat Groningen bepaald geen paardenprovincie is. Dure stalling navenant geboden wordt. Weinig keus.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:57

Desiree schreef:
Ik heb intussen wel geleerd dat Groningen bepaald geen paardenprovincie is. Dure stalling navenant geboden wordt. Weinig keus.

Daar begin ik inmiddels ook een beetje achter te komen. Had ik zo niet verwacht.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:12

Ligt misschien aan de definitie van duur? Geen idee hoe het daar is in vergelijking met hier in de randstad?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:27

DatBenIkNou schreef:
Ligt misschien aan de definitie van duur? Geen idee hoe het daar is in vergelijking met hier in de randstad?

In vergelijking met Brabant of Twente. In de RAndstad is het houden van paarden absurd, zo duur.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:11

tja, kleigrond maakt paarden houden lastiger en duurder. Op zandgrond kunnen paarden zonder grote investeringen grootste deel van het jaar in de wei. Dat is op kleigrond of veengrond lastiger.
verder wellicht minder aanbod omdat alles zo ver uit elkaar ligt op het platteland?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:26

Ik woon in een plaatsje eindigend op `veen`. Mijn paarden lopen gewoon op de wei. Omdat ik ze gewoon niet binnen wil hebben. De wei is er voor de paarden, en niet andersom. Mijn prioriteiten liggen bij het welzijn van mijn paarden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:06

tja, hier ook veen maar dat is echt geen doen hoor. Paarden die tot hun voorknieen in het moeras staan worden daar echt niet blij van. En de enige reden dat ze niet dieper wegzakken is omdat er een harde laag op die diepte zit. Heb je" randstad veengrond verdwijnen soms de paarden compleet in het veen... vorig jaar daar nog een voorbeeld van gezien. En dat moeras worden kan heel snel gaan. Met tien minuten met een groepje rond rennen kom je een heel eind. Dus hier ook niet meer in de wei wanneer de bodem zacht wordt van het water en veel geld gestopt in zandpaddock met drainage en bestrating. Tuurlijk kunnen ze buiten. Maar je moet er wel veel in investeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:08

Dat is op de stal waar ik sta ook, maar als zelfs met drainage het water niet voldoende uit de bodem kan heb je in no time een blubberzooi om U tegen te zeggen. Om die reden gaan mijn paarden helaas amper nog naar buiten. Ze weigeren gewoon om de paddock in te gaan en elke keer als ze mijn kop zien (of van iemand anders) gaan ze aan de draad staan dribbelen omdat ze eruit willen. En dat zijn toch echt paarden die je normaal geen groter plezier kan doen dan 24/7 buiten.

Normaal zou mijn weiland geploegd en herzaaid worden dit najaar en winter, maar het is uitgesteld tot de zomer. Voorlopig ligt het er nog redelijk goed bij, dus ik ga vanaf maandag proberen om de 2 grote elke week een paar dagen op mijn weiland te zetten. De shetjes kan ik wel nog kwijt in de paddock op stal, die zakken veel minder diep weg. Het is wat het is, er kan niet zomaar plots drainage of vanalles bij getoverd worden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:28

joyce B schreef:
Maar je moet er wel veel in investeren.

Je mag van een pensionstal verwachten dat er voldaan wordt aan de natuurlijke behoeftes van een paard. En dat behelst echt meer dan water geven en voeren. Buiten lopen hoort er gewoon bij. Dan maar investeren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:33

Desiree schreef:
joyce B schreef:
Maar je moet er wel veel in investeren.

Je mag van een pensionstal verwachten dat er voldaan wordt aan de natuurlijke behoeftes van een paard. En dat behelst echt meer dan water geven en voeren. Buiten lopen hoort er gewoon bij. Dan maar investeren.

klopt, maar dan wordt dat wel doorberekend in de kosten. En die willen sommige eigenaren niet ragen dus krijg je dat staleigenaren niet meer investeren omdat het niet terug te verdienen valt.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:37

Sowieso zijn dat soort stallen. Mijn paard gaat smorgens rond een uur of 7 naar buiten met flinke dot hooi, dit krijgen ze rond 13u weer. En gaan rond half 6 naar binnen. Waar ze weer meer dan genoeg hooi tot hun beschikking hebben. Ze staan met zijn 3en in een paddock van 10 bij 20? Er staan bij ons ongeveer 30 paarden in pension die onder deze conditie de gehele dag naar buiten gaan. Je bent vrij om je paard eerder binnen te zetten, maar eerder als half 6 haalt mijn stalbaas niet binnen....

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:45

Desiree schreef:
Ik woon in een plaatsje eindigend op `veen`. Mijn paarden lopen gewoon op de wei. Omdat ik ze gewoon niet binnen wil hebben. De wei is er voor de paarden, en niet andersom. Mijn prioriteiten liggen bij het welzijn van mijn paarden.

Ik heb ze dan liever in een gedraineerde paddock dan in een modderwei waarin ze wegzakken hoor!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:50

Hier ook blubwei op het Drentse veen. Niet de hele wei, ze kunnen hoger en droger gaan staan (doen ze ook) maar na die regen van de afgelopen tijd toch niet ideaal. Er lopen natuurlijk wel 2 paarden dag en nacht op.
Dat is overigens wel redelijk uniek hier in de Drentse Veenkoloniëen: de meeste boeren willen hun weiland heel houden en willen daar in de winter geen paarden op hebben lopen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:50

DatBenIkNou schreef:
Desiree schreef:

Ik heb ze dan liever in een gedraineerde paddock dan in een modderwei waarin ze wegzakken hoor!

Ze zakken hier niet weg in een modderwei. Ze moeten wel altijd door een stukje modder lopen dat tussen de wei ligt en de stal waar ze zo in en uit kunnen lopen. Dus ze kunnen zelf ook nog kiezen of ze buiten of binnen blijven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:56

Ik heb stukken wei gezien van zo ongeveer een halve tot hele ha waar 2 friezen op liepen in de winter en die gewooon helemaal zwart waren en waar de Friezen tot hun knieeen in de drek stonden. Let wel: alleen overdag. Maar zelfs dan wil ik dat niet.

Hier thuis zakken ze ook weg in een niet-modder wei. Ze trappen 20 cm diep dwars door een graszode. Daarom blijft er niets van het land over als je ze er op laat. Ik kan de reeenpootjes sporen ook 15cm diep in het land zien staan.

De eerste winter was het stuk tussen bak en weidehek (6 meter?) ook helemaal tot soep gelopen. De fjord stond dan wel eens wankelend voor het hek te dralen tot haar voorknie in het moeras. Het pad tussen bak en stuk wei waar ze in mochten was dezelfde ellende en daar gingen ze als herten springend doorheen 200-300 meter ellende. Wij liepen van ellende maar om over de weg (400 meter) om achterin hooi en water te brengen. En met de paarden liepen we liefst ook buitenom. Wat een ellende was dat |(
Afbeelding
zo zag de bak er in januari uit... Geen droge plek meer om te liggen...

Ik heb mijn pony in pension gehad waar een van de weides zo nat was en het eerste stuk ook kniediep stuk gelopen. Hij kreeg er natte mok van en elke keer dat ik het behandeld had moest hij eerst weer door die diepe drek om op het hogere droge stuk te komen. Op stal stond hij alleen met hoge stukken en hij wilde op een gegeven moment het gangetje naar de box niet meer in.

Ik heb hem terug verhuisd naar een stal waar hij in het verleden gestaan had maar waar hij niet 24/7 buiten kon. Daar was het zand grond. 's nachts op stal met andere paarden om hem heen en droog land. Met 2 weken was de mok genezen terwijl ik er daar al vanaf de zomer mee aan het knoeien was! Bijkbaar zat die bacterie op die vorige stal ook in het land/gras. De paarden van die staleigenaar hadden ook mok.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:54

Precies ja... Hoe moeilijk kan het zijn om met 1 of 2 stalgenoten een mini kudde te vormen en afspraken te maken rond het buitenzetten... Ik doe dit zo en ondanks dat ik op een manege gestald sta zonder buitenzet-service gaat mijn paard meestal de hele dag naar buiten toe. Het is maar net waarvoor je uit je zetel wil komen 's avonds of uit je bed 's morgens...[/quote]

Ook dit gaat helaas niet op. Hier veel stallen in de buurt waar je dus niet je paard in de paddock mag laten staan als je er niet bent. En ik werk fulltime dus dat maakt het nagenoeg onmogelijk om ze er genoeg uit te laten als dat niet vanuit stal gedaan wordt of in ploegen, en dat je ze dan dus mag laten staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:14

Je moet gewoon geluk hebben. Hoe erg ik het ook vind, hier gaan ze niet meer naar buiten. De drainage trekt het niet meer en de stalbaas kan daar pas in het voorjaar wat aan gaan doen.
De paarden zakken tot de kogel in de blub en het kost hen aardig moeite om daar doorheen te baggeren. De grote weigeren zowat om de paddocks in te gaan en de kleinste begint uit te breken naar drogere oorden (de aangrenzende buitenbak).

Niemand kan mirakels verrichten, het is ook het eerste jaar dat we zo lang zo'n warme en natte winter hebben. Bij vriesweer en sneeuw vinden mijn 4 gekken het heerlijk buiten, nu drammen ze zich gewoon door het draad heen en rennen vanzelf naar stal.
's Ochtends gaan ze een uurtje of 2 in de buitenbak terwijl ik uitmest en voer klaar maak. Indien mogelijk zet ik ze bijkomend nog even in het werk of laat ik ze weer even uit de stal 's avonds als ik terugkom. Jammer genoeg ben ik niet alleen op stal en zijn er nog mensen die hun paard even los willen.

Ik zorg dat ze steeds een goed strobed hebben om te liggen, wat ze ook doen. Tref regelmatig eentje rustig soezend aan in de stal. En uiteraard voldoende kwalitatief hooi om de dag door te komen. Voor 2 paarden van ongeveer 450-550kg en 2 shetjes verbruik ik zo'n 40 tot 50kg hooi/dag... Wat neerkomt op 10kg voor de 2 shetjes samen en de rest verdeeld over de 2 andere.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:49

Ik zal wel commentaar krijgen, maar mijn paard (en bijrijdpaard) staan op een pensionstal waar ze 'maar' 4 tot 6 uur per dag buiten komen, zomer en winter. Ze zitten goed in hun vel en doen het beter dan op de vorige stal(len) waar ze langer buiten stonden. Ik ben er dan ook tevreden mee!

Mijn bijrijdpaard heeft altijd flink rondjes gedraaid op stal, maar sinds ze hier staat (en dus het kortste buiten) is dit helemaal over. Ze is het na een paar uur buiten ook helemaal beu, dat was op andere stallen ook zo. Dan gaat ze ijsberen en 'slootjes' lopen op de wei of paddock.

Ik sta op een 'luxe' Pensionstal met een binnenbak van 25x80 en buitenbak van 20 x 60 met goede eb en vloed bodems. Er zijn 11 paddocks, waarvan 9 beschikbaar voor pensionklanten. We hebben een grote overdekte stapmolen met binnen longeercirkel en tevens een cirkel buiten. Zomers komen alle paarden op de wei (april - oktober/november, afhankelijk van het weer). Ze staan alleen of met twee, naar keus van eigenaar. Paarden worden alleen of per twee buiten en binnen gezet, gelukkig want ik vind het loslaten van de paarden dus helemaal niks.

Overigens is het sinds kort ook mogelijk om je paard in een groepsstalling te zetten, grote stallen met uitloop naar buiten. Hier staan op dit moment enkel pensioenpaarden en fokmerries, maar sommige worden nog wel gereden.

Mijn twee jaarlingen daarentegen staan 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt hooi en hebben het goed naar hun zin! De wei is op een stuk wel redelijk nat, maar de overige stukken zijn prima! Ze kosten mij ongeveer €70 per maand aan hooi en €30 aan brok.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:00

joyce B schreef:
Desiree schreef:

klopt, maar dan wordt dat wel doorberekend in de kosten. En die willen sommige eigenaren niet ragen dus krijg je dat staleigenaren niet meer investeren omdat het niet terug te verdienen valt.

Dat is het dus precies: er is heel veel mogelijk ook hier in het noorden maar de kosten worden dan ook navenant. Pensionhouder moet ja ook eten, die kan er niet bij gaan leggen want dan is de stal zó failliet. Zolang je daarvoor niet wilt/kunt betalen is het ook niet fair om te klagen daarover.

En dan heb je nog buiten lopen en buiten lopen: ik heb mijn paard op een pensionstal voor 50 euro minder per maand dan wat ik nu betaal 24/7 buiten in een groep met schuilstal gehad, waar ze vervolgens tot aan de knieën in de modder en stront stond de helft van het jaar. Wél "lekker" 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer en groep, helemaal natural verantwoord :)* Echter de (bodem)kwaliteit had mok, einschuss, regenrot, wonden en hoefbevangenheid tot gevolg... Op papier dus top én goedkoop én hoog paardenwelzijn, maar dat goedkope moest duidelijk ergens vandaan komen. Dat never nooit meer, dus ik neem nu genoegen met "maar" 12-24/7 buiten in de zomer (wei) en dan onder normale omstandigheden 3-8 uur buiten in de winter (zand). De ene dag lukt dat wel, de andere dag lukt dat op het moment helaas niet en dat geeft mij wel wat stress nu helaas, gelukkig is dat volgende winter zo sowieso al niet meer aan de orde en wordt er nu al duidelijk hard gewerkt aan meer mogelijkheden dus dat scheelt een heel stuk. Maar paard is er duidelijk happy mee en een stuk gezonder als toen ze dag en nacht buiten stond. Had ik onbeperkt centen gehad had ik hier iets gesponsord waardoor ze in de winter ook altijd volle dagen buiten kon blijven, maar helaas trekt bruin dat niet :+ En van wat ik hier lees mag ik mijn handjes écht dichtknijpen qua buitengang in de omgeving hier vergeleken met anderen.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:30

Majabeestje schreef:
Desiree schreef:

Ik ben ook op zoek in oost Groningen (omgeving veendam) en kan ook niks geschikts vinden. Kort buiten in de winter op kleine stukjes modderwei.

Ik sta in veendam op een hobbymatige privestalling.
Paarden komen alle dagen vanaf uurtje of 9 buiten tot uurtje of 5 a 6...zeer goed te rijden buitenrijbaan, mensen zijn alles behalve slecht voor paarden! Kosten: 175 euro. Je hoeft niks zelf te doen.
Ze hebben nog 1 stal leeg staan maar weet niet of ze die willen gebruiken voor een klant.
Wellicht als je nog zoekende bent kun je mij even een PB sturen.