Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:18

Ik heb al veel tips gelezen hier maar heb toch een beetje schrik in verband met het onderhoud van de weide. We hebben een huis op het oog met een weide van 40 are, de buurman heeft een paddock dus ik zou eventueel eens willen polsen of ik deze zou mogen gebruiken om te rijden.
Dus de weide zou alleen voor de paarden hun beweging wat dienen, maar waar de paarden nu staan word het gras na het af eten altijd nog eens gemaaid is dit echt nodig ? Want een tractor of zo kunnen wij niet dadelijk kopen..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:29

Heb vanmorgen wat foto's gemaakt van hoe ze nu staan.
Links de 4 stallen , daar achter nog net een stukje dak van ons huis.
2 1000 liter vaten zie je ook nog links staan.
Afdak is 16 meter lang en 3 m diep en sinds ze nog maar met zijn drieen zijn heb ik links een stukje af gezet zodat ze het pad bij het hek niet zo vertrappen en helemaal rechts staan wat bakken hout.
In het midden hebben ooit 2 stallen gezeten die ze in de loop der tijd vakkundig hebben gesloopt, de pallets stenen getuigd daar nog van en staan daar om de laatste middelste muur te redden.
Afbeelding

Beetje ingezoomd
Afbeelding

en uiteindelijk staat het toch op 1 hoopje te eten <3
Afbeelding
Zie nu op de laatste foto dat het verschil tussen Tika, 1 jaar en Nina , volwassen welsh cob van 1.48 zo groot ook niet meer is!

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:35

Ik kom mij ook melden hier. Ik heb deel 1 afgelopen september ontdekt en bijna helemaal doorgespit toen er sprake was dat onze paarden bij mijn ouders thuis zouden gaan wonen, en nu zal ik vooral als stille meelezer dit topic ook in de gaten houden. Ik kan nog niet zoveel tips geven, de paarden staan sinds begin november echt aan huis (bij mijn ouders, ik woon helaas in een klein huis met kleine tuin). Ik gok dat ik vooral in de winter om tips zal komen vragen :+ .

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:35

Wat heerlijk zo'n ruim afdak ! zo luxe hebben ze het hier niet HAHA.
Ze moeten het doen met een huisje van 3 x 3 met een luifel eraan van 2,5 x 3 m

Ik ben die wind wel zat, de paarden lagen wel lekker op het land te slapen..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:39

Als je een huis overneemt van een aannemer staat er wel het een en ander :D
En gelukkig alles legaal!
De stallen waren een vergelijkbaar afdak(16m) maar dan in/onder de schuur, daar ben ik zelf aan het metselen gegaan omdat de diepte 4 m is inplaats van 3.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:45

Jullie gaan inderdaad wel heeeeel snel hoor :D

Wat een rotweer vandaag.. Vanmorgen gelukkig beslist om de paarden al om 7u buiten te zetten en om 10u weer binnengehaald, voor ik naar de zaak vertrok. Intussen valt de regen met bakken uit de lucht dus ze zullen niet rouwig zijn..

Welkom aan de nieuwelingen!

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:54

Idifix schreef:
Ik heb al veel tips gelezen hier maar heb toch een beetje schrik in verband met het onderhoud van de weide. We hebben een huis op het oog met een weide van 40 are, de buurman heeft een paddock dus ik zou eventueel eens willen polsen of ik deze zou mogen gebruiken om te rijden.
Dus de weide zou alleen voor de paarden hun beweging wat dienen, maar waar de paarden nu staan word het gras na het af eten altijd nog eens gemaaid is dit echt nodig ? Want een tractor of zo kunnen wij niet dadelijk kopen..

Het is vaak wel handig dat het gras gemaaid wordt. Er zijn altijd stukken waar de paarden niet eten, en die worden op termijn meestal groter en groter. Terwijl als die stukken regelmatig gemaaid worden, eten de paarden er toch beter van naar mijn idee. Wij hebben ook geen tractor of zo. Wij hebben een heel degelijke grasmachine op benzine, en mijn vriend rijdt 1 of 2 keer per jaar de niet-afgegeten stukken af met de grasmachine. En dan laten wij 1 keer per jaar een boer komen met een tractor, om nog eens te maaien, meestal op het einde van het weideseizoen, met kort gras komt de weide beter door de winter is mijn idee.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:55

@Elan, ik heb ook dat scala aan make up op hoor! Behalve als ik echt niks ga doen en een thuisdag heb, dan loop ik nog wel eens met een blote billen hoofd. :')

PPPeet, half 8 in de auto en met meeeeeegaaaa vertraging net op tijd om 9 u in Lelystad (vanaf Ommen) aangekomen en na een half uur weer terug, dat ging sneller. :P Nu aan een vroege lunch en zo de stallen doen, paarden staan inmiddels lekker op het gras, mazzeldagje want met die dikke korst op mijn kop ga ik nog maar niet paardrijden (cap zit niet fijn en dan wil ik haren wassen en dat mag nog niet..) Vanavond wel naar een concert en morgen weer lekker vroeg op om te werken. :') Ik ben geen 20 meer en dat voel je dan ook wel. :P

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:57

Idifix schreef:

Dat soort dingen kan je ook aan een loonwerker in de buurt vragen.
Wij doen dat ook 1x per jaar net voor de winter, even de hoge halmen er uit maaien zodat het gras weer 1 lengte heeft voor het bemesten in het voorjaar. Kost mij nog geen 20 euro.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:59

Spatter jij bent van in de buurt zie ik :) er staat ook een heel grote garage aan het huis maar die is veel t groot kan dus een stal gemaakt van worden maar hij bestaat uit betonnen platen iemand daar ervaring mee ...

Oké bedankt voor je antwoord :)

Ja een grasmachine zullen we ons toch moeten aanschaffen ik kan ook altijd eens vragen hoe de buur het doet misschien.
Bedankt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:06

Of met een zeis of een bosmaaier :)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:08

Solleke_Noah schreef:
Of met een zeis of een bosmaaier :)

Ik zie jouw onderschrift.. is dat uit een boek van Robin Hobb? :D Ik ben nu deel 2 van die trilogie aan het lezen (Engelse variant) en daar heet de wolf Nighteyes. :) *offtopic maar moest het even vragen*

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:09

Haha ja klopt! Geweldige boeken he :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:09

idifix geen idee , waar zit jij ergens?
heb je een foto van de garage om een idee te krijgen?

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:10

Bosmaaier is idd wel onmisbaar met de paarden aan huis vind ik :j , al is het maar om even de lange grashalmen weg te maaien die tegen de stroomdraad komen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:10

Jaa, heerlijk, ik heb deel 3 al klaarliggen! Met dat gat in mijn hoofd kan ik toch niet paardrijden dus opeens weer meer tijd om te lezen (en te bokken). :')

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:15

Ik droeg vroeger ook altijd make up. Ging zonder de deur niet uit. Wel alleen mijn ogen. De rest van mijn gezicht vind ik niet prettig. Ik ben op mijn 34 al aan staar geopereerd en kan nu dichtbij heel slecht zien. Heb wel zo'n 10x vergroot spiegel daar lukt het nog net mee. Maar ik had er de laatste jaren ook geen puf voor naar omstandig heden. Maar omdat ik zonder echt niet mooi vond hebt ik de lijnen nu van permanent makeup. Tattoo zeg maar. Niet zo'n super dun lijntje, maar echt zoals ik mijn potloodlijn zette. Graag wil ik nog wel mascara op, maar dat laat ik ook maar. Zit binnen notime dikke wallen onder mijn oog. Heb al zo veel merken geprobeerd. Ik heb ook lange nagels maar van mezelf. En ik kan ze redelijk schoonhouden. Er scheurd er wel eens eentje, maar ik heb ze nu iets minder lang als voeger en dan valt dat niet zo op. Nagellak is binnen een uur beschadigd. Mijn nagels zijn niet erg hard.

Zo'n dat is een mooi afdak spatter. Zoiets ga ik ook maken, wel iets kleiner. En ik heb geen muur om het tegenaan te zetten. En voor de wind nog iets aan de voorkant dicht denk ik.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:16

Wat een leuk topic!

Ik ben Roos en inmiddels alweer 26. Ik hoop dat ik hier mee mag lezen/posten!

Ik heb mijn paarden al aan huis sinds mijn 16 of 17de. Inmiddels verhuisd naar Oploo vanuit Rotterdam, waar ze een jaar ongeveer niet aan huis hebben gelopen. Eigenlijk was hier ook niet gelijk sprake van. Tot we een grote boerderij konden huren, incl 0,38 ha grond met een 'rijbak', weiland en schuilstal. Omdat we niet teveel willen investeren hier is het nog zwarte grond en die wordt jammer genoeg erg nat (gelukkig hier wel zand grond en geen klei dus het droogt wel snel). Mede daarom hebben we ook binnenstallen gemaakt achter in onze boerderij, waar ze in de winter 's nachts droog kunnen liggen/staan. Vanaf maart ongeveer gaan ze weer 24/7 buiten, behalve bij heel slecht weer. In juli/augustus staan ze vaak overdag binnen ivm dazen.

Ik ben al een beetje aan het terug lezen geweest en zag Kristel hier ook posten! Ik hoop dat ik hier mee mag kletsen over mijn inmiddels 3 fjorden paarden aan huis!

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:17

Ik ben thuis aan het werken vandaag, en dacht tijdens de middagpauze paard eens te longeren. Nu begint het hier net te stortregenen, dus het zal voor een volgende keer zijn :(

Spatter, fijne voorzieningen voor je paarden! Hoop dat de nieuwe schoenen stevig genoeg zijn, zodat je van die brace verlost bent!

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:20

Waar gaan die Robin Hobb boeken over dan? Ik lees ook altijd graag maar heb echt nog nooit van die schrijven gehoord :o
Doe jij idd maar ff rustig aan Kristel! Welk concert ga je vanavond?

Mooie droge ondergrond hebben jullie nog Spatter! En een ideaal afdak. Die verwende nesten bij ons hebben, behalve een paar bomen, niks om te schuilen. Ze gaan toch bij de eerste regenspetter, en sowieso 's nachts altijd op stal :+

Over make-up gesproken.
Laatste was de loonwerker 's ochtends vroeg de sloot aan het uitmaaien (lees om 7 uur). Rond die tijd loop ik altijd buiten in mijn pyamabroek, kaplaarzen een houthakkers overhemd van mijn vriend maatje XXL met de paarden te slepen etc. Had hem natuurlijk netjes gegroet en zag hem wel kijken. Half uur later liep ik weer buiten maar gestyled op hakken klaar om te gaan werken. Zegt die kerel: Je kan wel zien dat je zus meer van het buitenleven en paarden houdt dan jij _O- _O- :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:22

LOL, dat is wel een goeie :D
Ik hou het ook met moeite bij hier :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:23

Kijkt naar buiten, hier nog steeds droog, wel grijs.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:24

Ik hoop dat dit lukt, de garage bestaat dus uit 3 delen eigenlijk het middelste voor de auto en de 2 zij delen op foto's lijkt het mss niet heel groot maar dat is het echt wel.

Spatter ik ben van de kanten van tienen.

Haha ppeet :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:24

Ppeet haha, dat is lachen :))
Hem nu nog uit die droom helpen, die schrikt zich een ongeluk :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:25

kristelhans schreef:
Jaa, heerlijk, ik heb deel 3 al klaarliggen! Met dat gat in mijn hoofd kan ik toch niet paardrijden dus opeens weer meer tijd om te lezen (en te bokken). :')

Alle delen zijn enorm aan te raden! Enkel die van de zoon van de krijger was een tegenvaller (irritant hoofdpersonage :') )

PPPeet: het zijn fantasy boeken. Uitleggen waarover het gaat is moeilijk, ze heeft een hele wereld gecreëerd en haar boeken (meerdere trilogieën) zijn ZO rijk! Gewoon echt een aanrader :)

Haha grappig verhaal van die bouwvakker!

Idifix: dan wonen wij niet zo ver van elkaar!
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 19-11-15 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt