castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 01:41

Varekaj, bedoelde je mijn ruin? Dat was toen ik hem pas had 13 jaar geleden. Hij was 4 en net ruin. We zagen dat hij dat deed en hebben hem in een andere groep gezet. Op een nieuwe stal daarna eerlijk gemeld, maar die waren erg eigenwijs. Dat duurde dus niet lang daar. Dat is niet jaren door gegaan.

Dat maneges niet verder willen kijken naar mensen iets leren en bijbrengen is heel jammer. Ik geef privéles en mensen moeten helemaal opnieuw beginnen als ze een eigen paard hebben. Schandalig. Ik ben ook begonnen op een manege, maar heb wel wat meer meegekregen dan rondjes hobbelen. Overigens moeten mensen ook nog bij 0 beginnen als ze soms al een jaar van een willekeurige Orun instructrice les hebben gehad.
imo een grote tekortkoming. Ik zeg ook niet dat het haalbaar is. Ik zeg dat het beter zou zijn voor mens en paard. Bij autorijden leer je ook theorie, krijg je les en moet je afrijden voor je zelf de weg op mag. Dan leer je pas echt autorijden. Maar Jan en alleman rijdt maar paard. Lees eens op Bokt hoe mensen bezig zijn. Of het nou voeding is, bijzetteugels, rijtechnisch of met fokken......Het gaat niet goed.

Het is niet anders, maar ga geen paarden de schuld geven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 01:45

Airnt schreef:
het idee dat de aanwezigheid van kinderen wat uitmaakt vind ik curieus. merries en ruinen kunnen net zo goed tot dodelijke ongelukken leiden. het waarschuwende karakter van hengstegedrag is dermate universeel duidelijk dat de meeste kinderen haarfijn begrijpen dat ze een stap terug moeten nemen.

.

Vertel dat aan de peuter die in Nieuw Zeeland een paar jaar terug niets vermoedend een paddock in liep.
Heeft het niet na kunnen vertellen. De hengst die daar liep doodde het kind doelbewust en snel.
Je zet het hengstengedrag (dit zie ik een merrie of ruin niet zo snel doen, jij wel?) hier wel in een héél rooskleurig daglicht.
Zelfs nog een oude link opgegraven van het voorval, was in 2007, http://www.illinoishorse.com/smf/index. ... pic=3686.0

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 01:56

Maar als ouders niet opletten dat een peuter bij een hengst de paddock in loopt, letten ze dan wel op als hij de weg zomaar oversteekt?
Het wil niet zeggen dat de hengst een slecht of naar paard is voor degene die er wel goed mee omgaan.
Ik heb ook weleens een merrie zien jagen op vogels in de wei. Echt oren naar achter en erop af. Die stond bij onze pony's wat goed ging. Onze zoon was al iets ouder en veel paarden ervaring, maar toch stond zij rechtop tegenover hem. Eigenaresse kon er alles mee, maar haar eigen kinderen konden er niet bij in de buurt komen. Kinderen werden steeds banger en uiteindelijk dus de merrie steeds lastiger tegen kinderen. Mn zoon was klein van stuk, maar wel 12/13jr en kon ermee omgaan. Maar het hoort niet. Die weides waren langs een weg. In principe kan iedereen erin lopen. Is dat wijs? Als mensen het dan toch doen, wie zijn schuld is het dan? Je gaat zelf zomaar ergens binnen waar je niet hoort te zijn. Voor kinderen heel banketstaaf, maar je ouders zijn verantwoordelijk.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 02:02

Ja kinderen en paarden... mijn paarden jagen ook indringers van de wei. Denk dat dit niet zo abnormaal is en vraag me af hoe ze zouden reageren moest er een peuter in hun weide lopen... Veilig is het in ieder geva niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 02:06

Ik ben het met Kuggur eens, er wordt hier wel wat te makkelijk gepraat over hengsten.
Zeker ook de mensen die hier zeggen 'ik zou elk willekeurig onervaren persoon met mijn hengst op pad sturen' dat vind ik nu typisch een uitspraak voor mensen die dus geen hengst zouden moeten hebben.
Respect en vertrouwen moet je winnen, dat geld bij elk paard maar bovenal voor een hengst.
Een hengst zal bij elke vreemde even kijken of die capabel is, bij de meeste hengsten is dat relatief 'onschuldig', sommige hengsten zijn dan gewoon gevaarlijk. Maar zelfs dat 'onschuldige' jaagt bij de meeste doorsnee paardenmensen al de stuipen op het lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 09:33

Varekaj schreef:
Een dekkende ruin, hoe zit dat dan? Waarom dekt die nog? Da's toch ook omdat die prikkel er nog is, dus dan zit er toch nog mer "hengst" in dat dier dan nodig is? Nee, er komen geen veulens van maar als merriehouder kan ik me zeer goed voorstellen dat je daar niet op zit te wachten.

Manèges gaan echt geen lessen in grondwerk en theorie van paardentaal geven. Rondjes laten tjollen brengt sneller en makkelijker geld op.

Als dekkende ruin eigenaar zit ik er ook niet op te wachten...maar ik kan er niets aan doen
Behalve eerlijk zijn, en niet bij merries zetten.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 10:22

Wat ben ik blij dat ik dit topic gevonden heb. Op een later moment ga ik het eens uitgebreid doorlezen, maar ik ben dus niet de enige die kritisch nadenkt over al dan niet castreren.

Mijn ruin was al gecastreerd toen ik hem kocht op net geen 2-jarige leeftijd. Een half jaar geleden heb ik er een jaarlinghengst bijgekocht en besloten dat hij voorlopig in ieder geval nog niet wordt gecastreerd.

Ik denk dat castreren meer impact kan hebben op de gezondheid en het algehele functioneren dan men denkt. Ik vind het dan ook triest dat er in Nederland niet meer mogelijkheden zijn om hengsten te houden. Ik denk ook dat hengsten net een iets andere opvoeding en omgang vereisen dan een ruin. Mijn ruin is het meest betrouwbare en bomvaste paard dat ik ken. Hij flikt ook wel eens een geintje, maar de situatie wordt nooit gevaarlijk. Als hij zich losgepeuterd heeft en vrolijk aan de wandel gaat over het erf, maak ik me daar niet direct druk om. Met een hengst is dat anders, je moet net even wat scherper zijn en dat is vast niet aan iedereen besteed. Al kom ik regelmatig verhalen over merries tegen waarvan ik denk... :n Als een hengst dat had geflikt, dan werd er gelijk schande over gesproken.

Voor nu wegen de (mogelijke) nadelen van castreren voor mij niet op tegen de voordelen: niet in een gezond paard hoeven snijden, niet zo makkelijk te dik worden, geen hormonale of gedragsmatige veranderingen, behouden van het temperament.

Nu ben ik wel in de luxe positie dat mijn ruin en hengstje samen op een ruime wei kunnen staan, zonder merries in hun zicht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 10:42

anneliesdj schreef:
ariatje schreef:
AV x AV is altijd een AV en kunnen papieren niet geweigerd worden. Het kost alleen een smak meer geld aan boetes. Er zijn wel keuringen voor de hengsten met primeringen en hengsten kunnen ook worden afgekeurd. Echter.....gaan ze alsnog dekken krijgen de nakomelingen toch volle papieren maar dan met verhoging van boetes.

Dat is ook de reden waarom het avs die castratiepremie hanteert en niet vanwege het fijnere leven wat een ruin zou hebben (zoals iemand eerder zei).

Of was dat wat je bedoelde met die premie Ayasha?

Ja, stond er wat onduidelijk van mij uit maar bedoelde dus dat ik maar drie stamboeken kan vinden die betalen als je de hengst castreert. Omdat iemand hier zei dat veel stamboeken dat deden.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:04

Ivm dekkende ruinen: ik heb er zelf een staan. Dat is trouwens ook de baas van mijn 4 musketiers. Daar wordt véél makkelijker over gedaan, vaak zelfs laks. "we zien wel" hoor je vaak en dan achteraf, als ie springt, dan krijg je heibel en vliegt hij alleen. Want naar ruinen is hij dominant en merries laat hij niet gerust, als hij kan springt hij echt de godganse dag.

Ik heb een merrie gehad die vogels en kippen aanviel en najoeg. Geen lachertje als bij de buurman het hele kippenhok uitbreekt, had 4 dode dure sierkippen aan m'n broek omdat die beesten uiteraard over de weide wilden rennen -:(-

Ivm mensen op manège: scheelt het niet dat die vaak alleen maar de doodbrave exemplaren leren kennen, in ruin en merrie-vorm? Ja, die moet je geen hengst in handen stoppen natuurlijk, maar tegelijk bedenk ik dan, waarom er niet mee laten kennis maken? Dan leren ze er tenminste wél mee omgaan. Ooit schaffen ze een eigen paard aan, waarbij ze sowieso vanaf 0 moeten herstarten en meestal is zo'n eigen merrie of ruin toch tikje pittiger dan een manègepaard. Sowieso moeten ze dan leren hoe het echt zit. Wanneer ze daarmee dan fijn rond kunnen sturen gaan ze wel eens op wedstrijd. En ja, altijd kans om daar een hengst tegen te komen. Ik zie liever een beginnend ruiter die weet hoe ermee om te gaan dan een ervaren ruiter die de boel bijeen krijst dat je moet oprotten omdat ze niet weten hoe te reageren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:33

Als die beesten op jouw weide renden zou ik dat dus mooi niet vergoeden. :o Hij is verantwoordelijk voor zijn dieren. Hij heeft ze niet in hun kot gehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:46

Ik huurde de weide bij hem en het was nogal een speciaal type, dus ik heb er toen geen heisa om gemaakt. De hengst durft ook jagen, maar tot nu toe heb ik het ongeveer even vaak zien voorkomen bij merries en ruinen. Ik heb me er dan ook nooit vragen bij gesteld eerlijk gezegd. Net zo min dat de hengst wel eens chagrijnig durft kijken als je aan de stal komt, maar hij is doodbraaf als je binnenstapt. Voor mij is de stal de "privéplek" van een paard. Mij moeten ze altijd toelaten net zoals stalbaas of de persoon die ik bij heb, daar is geen discussie over mogelijk. Maar doen ze zuur naar een vreemde die de deur open trekt? Waarom doen mensen daar zo lastig over?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:47

aah da's nog wat anders wanneer je de weide van hem huurt idd. :) Dan heb je weinig keuze.
Sam is ook zuur (als ruin) als een ander zijn "privé" betreed. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:12

Was er nog niet blij mee, daar niet van. Er wordt gewoon veel heisa gemaakt. Je moet extra ogen in je kop hebben met een hengst. Waarom gaan we niet standaard gewoon voorzichtig, consequent en correct om met elk paard, ongeacht geslacht? Waarom met eentje zonder ballen lakser zijn dan eentje met ballen?
Zorg gewoon overal voor een degelijke omheining, degelijke stallen en een goed beleid en huisreglement. Eigenlijk zou je moeten kunnen keuren naar hoe de eigenaar is met zijn paard, en niet alleen naar het gedrag van het paard zelf. Je bent even ver van huis met een klant die zijn dominante merrie niet de baas kan, die steeds door de draden breekt, staldeur zelf open krijgt en elk levend wezen het licht uit de ogen wil meppen. Zat staluitbaters die daar ook niet mee om kunnen en paardlief in de box laten tot de eigenaar komt. Maar wordt dat gezegd? Weinig, want wie wil nu toegeven dat hij een merrie of ruin niet de baas kan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:17

Dat is niet waar, vaak zijn dat juist de stalhoppers omdat ze nergens lang welkom zijn.
Niemand wil een eng paard op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:30

23/7 zit nog redelijk ingeburgerd hier, dus niemand stelt er zich vragen bij dat een paard amper gras ziet, zeker in de winter. Daarin staat Nederland al een stuk verder, toch in het besef dat een paard zo vaak mogelijk naar buiten moet. Je mag al blij zijn als ze bij het uitmesten door de stalbaas even in de bak gezet worden of de paddock om energie kwijt te raken. Heb je een moeilijk paard? Dan gaat die er niet uit. Kruiwagen in de stal, stront scheppen, bijstrooien en klaar.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:34

anneliesdj schreef:
ariatje schreef:
AV x AV is altijd een AV en kunnen papieren niet geweigerd worden. Het kost alleen een smak meer geld aan boetes. Er zijn wel keuringen voor de hengsten met primeringen en hengsten kunnen ook worden afgekeurd. Echter.....gaan ze alsnog dekken krijgen de nakomelingen toch volle papieren maar dan met verhoging van boetes.

Dat is ook de reden waarom het avs die castratiepremie hanteert en niet vanwege het fijnere leven wat een ruin zou hebben (zoals iemand eerder zei).

Of was dat wat je bedoelde met die premie Ayasha?

Officieel om die reden maar langs neus en lippen door ook ivm dat een ruin het beter heeft dan een hengst in het algemeen en er worden ook teveel raak gefokt zonder dat men ermee serieus bezig zijn en kijkt naar de tekortkomingen bij de merries en hengsten (bij de particulieren), werd me echt gezegd zowel woordelijk als zwart op wit via de mails...........

Heb het echt niet verkeerd begrepen ofzo.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:17

Airnt schreef:
het idee dat de aanwezigheid van kinderen wat uitmaakt vind ik curieus. merries en ruinen kunnen net zo goed tot dodelijke ongelukken leiden. het waarschuwende karakter van hengstegedrag is dermate universeel duidelijk dat de meeste kinderen haarfijn begrijpen dat ze een stap terug moeten nemen.

een kind dat zonder direkte begeleiding op een stal wordt losgelaten moet geleerd zijn niet zomaar op vreemde paarden af te gaan in een paddock, dat paarden kunnen trappen, bijten etc.

helaas is dit niet altijd het geval maar ruinen en merries kunnen net zo goed problemen geven.
na al die jaren geloof ik er geen snars van dat een hengst sneller of eerder naar een kind zou trappen of bijten dan een ruin of een merrie, maar de kans dat een kind een hengst meer in z'n waarde laat is wel marginaal groter.

Ja, merries (en ruinen uiteraard ook) kunnen ook flinke heisa schoppen. Meer dan eens een merrie meegemaakt (bijvoorbeeld die "doodmakke" fjord) die voluit naar achteren trapte met 2 achterbenen tegelijk naar alles wat binnen slagbereik kwam. De fjord heeft het wel afgeleerd, maar niet voordat er ook op een haar na een mens verrot getrapt was tijdens een dagje ringsteken, omdat mevrouw naar een paard wilde trappen, waar helaas een mens aan vast zat.
Ruinen kan ik ook leuke verhalen van vertellen, maar toch... het is dat verrekte testosteron dat het verschil maakt tussen ruin en hengst.

Als ik alleen al kijk naar een cavia, dan zie je wat een heterikjes de mannetjes kunnen worden als ze dames zien. Laat staan een dier van 600 kilo dat testosteron gestuurd gedrag vertoont. Dat gaat meestal toch wel verder dan een klierderige merrie die 1 x in de 3 weken wat extra vervelend is.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 23:29

maar laten we wel wezen, hinneken, breisen, brommen, hobbelen op de plaats, wellicht een beetjeomhoog komen... dat is toch allemaal niet erg...

trappen, dekken, bijten. wel... maar bij een hengst heb je waarschuwing en kun je hem gewoon op z'n nummer zetten, en merrie komt het uit het niks, en dus is het veel gevaarlijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:32

Moet je eens een alfamerrie hebben die hormonaal tilt gaat en 4 maanden aan 1 stuk zo hengstig is als maar kan :P Die heeft afgezien van haar hormoonwisseling, niet normaal. Beest werd ook levensgevaarlijk op momenten, er naar wijzen was al genoeg om haar door het lint te laten gaan.

Ik heb 2 merries gehad (beiden alfa en mekaar beste vriendinnen), heb nu 2 ruinen en 2 hengsten. Naar mijn gevoel zijn mijn 2 hengsten het meest stabiel in hun karakter, ik weet perfect waar en wanneer ik wat kan verwachten en hoe ik dat best kan aanpakken. Dat was met de 4 andere een heel ander paar mouwen! Dan heb ik het niet over bomproof zijn, maar echt over karakter en omgang, zoals acceptatie van leiderschap, reactie op een correctie, voorspelbaarheid, wederzijds vertrouwen, dat soort dingen. Beide hengsten zijn daar enorm duidelijk en eerlijk in, je weet gelijk wat je er aan hebt. Dat waardeer ik algemeen ten zeerste in een paard, ongeacht geslacht.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:05

Airnt schreef:
maar laten we wel wezen, hinneken, breisen, brommen, hobbelen op de plaats, wellicht een beetjeomhoog komen... dat is toch allemaal niet erg...

trappen, dekken, bijten. wel... maar bij een hengst heb je waarschuwing en kun je hem gewoon op z'n nummer zetten, en merrie komt het uit het niks, en dus is het veel gevaarlijker.

Niet alle hengsten houden het op trappelen en imposant doen hoor. Heb er genoeg gekend die nauwelijks nog hun eigenaar zagen staan als er bij onvoorzichtigheid of drukte een merrie te dichtbij kwam. Sommigen aan een lijntje gehad die ik echt van me af moest meppen. Het is stoer, maar best gevaarlijk als zo een dier naar je stijgert en bijt om los te komen en dan mag je nog je mannetje staan dan was ik blij dat er geen kinderen en andere paarden in de gang enzo liepen zodat ik deze net genoeg van me af kon houden en kon corrigeren zonder anderen in gevaar te brengen. Verder was het echt een schat van een dier en was hij heel werkwillig en braaf in de stal of los in de piste, maar andere paarden langslopen werd die wel erg link van. ~~}>

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:31

Ik heb een tijdje een welsh dekhengst gereden voor een hengsthouder en dat beestje stond ik heel simpel te poetsen met links en rechts voor hem vreemde merries. Hij stond gewoon netjes vast net zoals de genoemde merries, allemaal netjes naast elkaar op een rijtje. Niets aan de hand een kind kon de was doen.
Geen praatjes, geen gebler, geen getrappel noppes nada.

Alleen als de baas zelf hem uit stal haalde wist hij dat er wat anders van hem verwacht werd dan wanneer wie dan ook hem uit stal haalde.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:33

Varekaj schreef:
Moet je eens een alfamerrie hebben die hormonaal tilt gaat en 4 maanden aan 1 stuk zo hengstig is als maar kan :P Die heeft afgezien van haar hormoonwisseling, niet normaal. Beest werd ook levensgevaarlijk op momenten, er naar wijzen was al genoeg om haar door het lint te laten gaan.

Ik heb 2 merries gehad (beiden alfa en mekaar beste vriendinnen), heb nu 2 ruinen en 2 hengsten. Naar mijn gevoel zijn mijn 2 hengsten het meest stabiel in hun karakter, ik weet perfect waar en wanneer ik wat kan verwachten en hoe ik dat best kan aanpakken. Dat was met de 4 andere een heel ander paar mouwen! Dan heb ik het niet over bomproof zijn, maar echt over karakter en omgang, zoals acceptatie van leiderschap, reactie op een correctie, voorspelbaarheid, wederzijds vertrouwen, dat soort dingen. Beide hengsten zijn daar enorm duidelijk en eerlijk in, je weet gelijk wat je er aan hebt. Dat waardeer ik algemeen ten zeerste in een paard, ongeacht geslacht.

Je zegt het zelf: Hormonen...
en ja zowel hengsten als merries kunnen daar flink last van hebben.
En als je goed met je hengsten overweg kunt, leuk voor je.
De hengst van een familielid van me, daar kon ze ook goed mee overweg.
Maar niet iedereen op stal kon dat, dus kon op een dag mensenhaar uit de takken van de ijzers gevist worden. Dat was toch wel het sein om er een ruin van te maken.

Oh ja, en even over het verhaaltje dat "ruinen ook vervelend kunnen zijn." Ja, kun je nagaan hoe erg ze waren toen ze nog hengst waren.
Dit los van alle lieve hengsten waar je een vijfjarig kind veilig bij kunt zetten, helaas zijn ze lang niet allemaal zo.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 21-01-15 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:33

betadine schreef:
Airnt schreef:

Niet alle hengsten houden het op trappelen en imposant doen hoor. Heb er genoeg gekend die nauwelijks nog hun eigenaar zagen staan als er bij onvoorzichtigheid of drukte een merrie te dichtbij kwam. Sommigen aan een lijntje gehad die ik echt van me af moest meppen. Het is stoer, maar best gevaarlijk als zo een dier naar je stijgert en bijt om los te komen en dan mag je nog je mannetje staan dan was ik blij dat er geen kinderen en andere paarden in de gang enzo liepen zodat ik deze net genoeg van me af kon houden en kon corrigeren zonder anderen in gevaar te brengen. Verder was het echt een schat van een dier en was hij heel werkwillig en braaf in de stal of los in de piste, maar andere paarden langslopen werd die wel erg link van. ~~}>

Maar dan zou je jezelf af kunnen vragen of de fout nou bij hem lag of bij jou natuurlijk.
Als de verhoudingen tussen mens en paard goed geweest waren lijkt me niet dat hij jou voorbij had gegaan. Immers zou de hengst nooit de alfa mogen zijn.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:38

Zoolgangster schreef:
Oh ja, en even over het verhaaltje dat "ruinen ook vervelend kunnen zijn." Ja, kun je nagaan hoe erg ze waren toen ze nog hengst waren.
Dit los van alle lieve hengsten waar je een vijfjarig kind veilig bij kunt zetten, helaas zijn ze lang niet allemaal zo.

Helaas is dit niet altijd waar.
Mijn vorige paard heb ik nooit laten ruinen omdat hij inderdaad al zo kuikenmak beestje was en ik dus bang was dat er helemaal geen karakter meer in zou zitten echt heb ik hem op 7 jarige leeftijd toch moeten laten ruinen omdat hij tijdens dekseizoen stopte met eten en dus graat mager werd.
Als net zadelmakke hengst liep hij idd braaf zijn rondje met een 10 jarige meisje in een manegelesje.
Eenmaal gecastreerd is hij als een blad aan een boom omgedraaid en was zo rillerig en sensibel als maar zijn kon. Hij maakte als ruin ook behoorlijk veel indruk op mensen.
Een gemeen paard is het nooit geweest niet als hengst en niet als ruin.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:48

ik werkte daar. Ik breng ruin hengst of merrie van punt a naar punt b. Maakt me niet uit hoe en meegaan zal deze. Ik kan genoeg mijn mannetje staan om een ruk aan het halster te geven, een beet te ontwijken en hoe dan ook kort en krachtig reactie op te geven. Goed dat jij kunt fluisteren met je paarden. Ik had daar toen geen tijd voor en deze hengsten waren zonder te veel vrouwelijke afleiding prima aan het werk en attentief. Ondanks het aantal brave hengsten die ik heb gekend heb ik er toch ook veel minder gemakkelijke in mijn handen gehad. Ik kan mij voorstellen dat sommige stallen geen plaats kunnen bieden voor die laatste groep.