Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Airnt schreef:het idee dat de aanwezigheid van kinderen wat uitmaakt vind ik curieus. merries en ruinen kunnen net zo goed tot dodelijke ongelukken leiden. het waarschuwende karakter van hengstegedrag is dermate universeel duidelijk dat de meeste kinderen haarfijn begrijpen dat ze een stap terug moeten nemen.
.
Varekaj schreef:Een dekkende ruin, hoe zit dat dan? Waarom dekt die nog? Da's toch ook omdat die prikkel er nog is, dus dan zit er toch nog mer "hengst" in dat dier dan nodig is? Nee, er komen geen veulens van maar als merriehouder kan ik me zeer goed voorstellen dat je daar niet op zit te wachten.
Manèges gaan echt geen lessen in grondwerk en theorie van paardentaal geven. Rondjes laten tjollen brengt sneller en makkelijker geld op.
anneliesdj schreef:ariatje schreef:AV x AV is altijd een AV en kunnen papieren niet geweigerd worden. Het kost alleen een smak meer geld aan boetes. Er zijn wel keuringen voor de hengsten met primeringen en hengsten kunnen ook worden afgekeurd. Echter.....gaan ze alsnog dekken krijgen de nakomelingen toch volle papieren maar dan met verhoging van boetes.
Dat is ook de reden waarom het avs die castratiepremie hanteert en niet vanwege het fijnere leven wat een ruin zou hebben (zoals iemand eerder zei).
Of was dat wat je bedoelde met die premie Ayasha?
anneliesdj schreef:ariatje schreef:AV x AV is altijd een AV en kunnen papieren niet geweigerd worden. Het kost alleen een smak meer geld aan boetes. Er zijn wel keuringen voor de hengsten met primeringen en hengsten kunnen ook worden afgekeurd. Echter.....gaan ze alsnog dekken krijgen de nakomelingen toch volle papieren maar dan met verhoging van boetes.
Dat is ook de reden waarom het avs die castratiepremie hanteert en niet vanwege het fijnere leven wat een ruin zou hebben (zoals iemand eerder zei).
Of was dat wat je bedoelde met die premie Ayasha?
Airnt schreef:het idee dat de aanwezigheid van kinderen wat uitmaakt vind ik curieus. merries en ruinen kunnen net zo goed tot dodelijke ongelukken leiden. het waarschuwende karakter van hengstegedrag is dermate universeel duidelijk dat de meeste kinderen haarfijn begrijpen dat ze een stap terug moeten nemen.
een kind dat zonder direkte begeleiding op een stal wordt losgelaten moet geleerd zijn niet zomaar op vreemde paarden af te gaan in een paddock, dat paarden kunnen trappen, bijten etc.
helaas is dit niet altijd het geval maar ruinen en merries kunnen net zo goed problemen geven.
na al die jaren geloof ik er geen snars van dat een hengst sneller of eerder naar een kind zou trappen of bijten dan een ruin of een merrie, maar de kans dat een kind een hengst meer in z'n waarde laat is wel marginaal groter.
Airnt schreef:maar laten we wel wezen, hinneken, breisen, brommen, hobbelen op de plaats, wellicht een beetjeomhoog komen... dat is toch allemaal niet erg...
trappen, dekken, bijten. wel... maar bij een hengst heb je waarschuwing en kun je hem gewoon op z'n nummer zetten, en merrie komt het uit het niks, en dus is het veel gevaarlijker.
Varekaj schreef:Moet je eens een alfamerrie hebben die hormonaal tilt gaat en 4 maanden aan 1 stuk zo hengstig is als maar kanDie heeft afgezien van haar hormoonwisseling, niet normaal. Beest werd ook levensgevaarlijk op momenten, er naar wijzen was al genoeg om haar door het lint te laten gaan.
Ik heb 2 merries gehad (beiden alfa en mekaar beste vriendinnen), heb nu 2 ruinen en 2 hengsten. Naar mijn gevoel zijn mijn 2 hengsten het meest stabiel in hun karakter, ik weet perfect waar en wanneer ik wat kan verwachten en hoe ik dat best kan aanpakken. Dat was met de 4 andere een heel ander paar mouwen! Dan heb ik het niet over bomproof zijn, maar echt over karakter en omgang, zoals acceptatie van leiderschap, reactie op een correctie, voorspelbaarheid, wederzijds vertrouwen, dat soort dingen. Beide hengsten zijn daar enorm duidelijk en eerlijk in, je weet gelijk wat je er aan hebt. Dat waardeer ik algemeen ten zeerste in een paard, ongeacht geslacht.
betadine schreef:Airnt schreef:maar laten we wel wezen, hinneken, breisen, brommen, hobbelen op de plaats, wellicht een beetjeomhoog komen... dat is toch allemaal niet erg...
trappen, dekken, bijten. wel... maar bij een hengst heb je waarschuwing en kun je hem gewoon op z'n nummer zetten, en merrie komt het uit het niks, en dus is het veel gevaarlijker.
Niet alle hengsten houden het op trappelen en imposant doen hoor. Heb er genoeg gekend die nauwelijks nog hun eigenaar zagen staan als er bij onvoorzichtigheid of drukte een merrie te dichtbij kwam. Sommigen aan een lijntje gehad die ik echt van me af moest meppen. Het is stoer, maar best gevaarlijk als zo een dier naar je stijgert en bijt om los te komen en dan mag je nog je mannetje staan dan was ik blij dat er geen kinderen en andere paarden in de gang enzo liepen zodat ik deze net genoeg van me af kon houden en kon corrigeren zonder anderen in gevaar te brengen. Verder was het echt een schat van een dier en was hij heel werkwillig en braaf in de stal of los in de piste, maar andere paarden langslopen werd die wel erg link van.
Zoolgangster schreef:Oh ja, en even over het verhaaltje dat "ruinen ook vervelend kunnen zijn." Ja, kun je nagaan hoe erg ze waren toen ze nog hengst waren.
Dit los van alle lieve hengsten waar je een vijfjarig kind veilig bij kunt zetten, helaas zijn ze lang niet allemaal zo.