Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:48

De drie drachtige merries lopen in paddock met de schuilstal. Sinds kort snachts op stal.
De pony en 2,5 jarige beide ruin staan in paddock met winterweitje. Ook snachts op stal.

Samen wil helaas niet.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:52

Wij hebben de kapschuur eventeel nog over, maar ligt helaas niet direct aan de paddock. Die is 5 bij 10. Heb er wel aan zitten denken om er een schuilstal van te maken, maar weet niet of dat wel groot genoeg is als er eentje aan de kant moet voor de ander.. Daar heb ik dus nog twijfel over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:07

Die kruiwagen is geweldig! Bedankt voor het idee +:)+ .

Op de pensionstal waar ik als het goed is tot 1 januari sta *\o/* , zijn de afgezette stukjes wei, na een nacht stevige vorst verandert in een maanlandschap -O- , bokhard en mega ongelijk.

Wij hopen a.s. donderdag te kunnen verhuizen. Heb er ontzettend veel zin in.

Helaas is een inloopstal voor mij en voor mijn paarden (nog) niet haalbaar. Heb nogal een boze merrie en ben bang voor ongelukken. Maar ik heb van de bestaande 6 boxen 2 tussenwanden verwijdert dus heb nu 2 grote boxen en 2 kleine. Mijn paarden gaan om 6.00 's morgens naar buiten en in de zomer 24/7 op het land.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:13

Mijn bak is ook mega bevroren en helaas is ie niet gesleept voor de vorst. Doe ik altijd met paardje maar die is de laatste tijd behoorlijk fripsie en durf het even niet aan.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:27

Leuk topic!
Hier ook lekker de paardjes aan huis en bezig de nieuw gebouwde stallen in te richten.

Misschien iemand van jullie die ervaring heeft met rondpompsystemen?

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:02

Grappig Urielle, jij woont niet zo ver van mij vandaan.. ;) passeer dagelijks paar keer voorbij jou! :)

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:07

die gepimpte kruiwagen is wel hilarisch en best handig! :))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:12

@fokfanaat: sjiek ding dat veulen :)

Hier ook geen onbeperkt hooi. Ik heb het 3 a 4 weken geprobeerd, maar de ene groeide dicht (die bleef echt eten) en de ander ging aan de dunne omdat het lichaam het niet aan kon.
Dus nu krijgen ze het beperkt uit 3 a 4 slowfeeders met een maas van 3 cm.
Ik moet erbij zeggen dat ik 'kalfjes' hooi heb (dus heel fijn spul), want mijn ouwetje haar maag kan dus niet meer tegen grof hooi. Goed hooi vinden is voor mij elke 3 maanden (meer ruimte heb ik niet) een probleem, want ze is ook nog eens stofgevoelig en voordroog kan ze ook niet tegen.

Met vorst ben ik het 'rondpompsysteem' vrees ik :D De leiding ligt niet diep genoeg dus verwarmde bakken heeft geen nut.

Maar mijn grote paddock is net weer gesleept. Hij is nog wel wat bonkig, maar het ligt los, dus ik kan ze morgen iig érgens laten lopen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:48

Verlichte kruiwagen vind ik echt geweldig. Moet je in productie nemen.

avaluna schreef:
Misschien iemand van jullie die ervaring heeft met rondpompsystemen?
Hebben we hier en bevalt uitstekend. Aanvoerleiding moet inderdaad diep genoeg liggen en eerste stukje (tot aan verwarming en pomp) moet goed geïsoleerd en verwarmd zijn. Wij hadden twee rondpompsystemen, maar heb er vorig jaar een los laten koppelen. Die stallen gebruik ik sporadisch en in de winter eigenlijk nooit, dus zonde om daar energie aan te verspillen.

Hier inmiddels bijna 30 jaar paarden aan huis en soms vergeet ik hoe het in het begin was. Bouwval met 9.000 m2 waar we bijna failliet aan gegaan zijn ;). En jemig, wat was het koud alleen een houtkachel en koken op butagas (elektriciteit was ook afgekeurd, wat een feest!)

Door dit topic realiseer ik me weer eens hoe ons 'bezit' zich ontwikkeld heeft in al die jaren en hoe enorm bevoorrecht ik ben :). #dankbaar

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:06

Ook ik zal onze 'accommodatie' eens tonen ;) (klinkt zo chique, haha :+ )

Dit is onze piste, ongeveer een 20x40m, bodem is gewoon zwarte zand naar onder gelegd en zavel naar boven, zou gedraineerd zijn op 2 niveaus (80cm en 1m20, maar we vermoeden dat het niet zo goed aangelegd is of dat het verstopt zit ofzo.. want het blijft vaak veel te lang nat.. wel blijft die altijd mooi berijdbaar.. Zelfs al ligt ze wat nat, nooit glad, nooit diepe modder,... dus dat is wel handig ;) )
Afbeelding
Bedoeling is wel dat de piste nog een meter of 5-7 m verbreed zal worden.. Is wat handiger als er een keer wat sprongen in staan dat we wat meer ruimte hebben. Maar voor ons 2 is het wel ideaal qua afmetingen.
Afbeelding

Dit zijn onze voorlopige 'paddocks' en je ziet ook de longeerring liggen (was het eerste waarvan ik dacht: die gaat weg :P maar nu het laatste wat ik weg wil.. zoooo ontzettend handig :) alleen toen wat nat..)
Afbeelding

Hier zie je een stukje van onze 4 stukken wei. Die worden elk nog een paar meter verbreed, zodat er enkel nog een galoppad rond de weides overblijft van een meter of 3-4 breed.. (vorige eigenaars lieten de paarden constant vrij rondlopen, en het middelste stuk (wat wij nu in 4 verdeeld hebben ;) ) was enkel voor wanneer ze 'op het gras' mochten..
Afbeelding

Dit zijn 2 stallen van de 4: de 2 middelste
Afbeelding

Dit zijn de 2 meest rechtse stallen (de linkse is dus dezelfde als hierboven de rechtse ;) )
Afbeelding

Links ervan is nog een grote stal:
Afbeelding

Links van deze bovenstaande stal is nog een 'hok' voor hooi en strooisel te stockeren en een selfmade dekenrek ;)
Afbeelding

1 van de 2 poetsplaatsen:
Afbeelding

Afbeelding

De andere poetsplaats:
Afbeelding

En we hebben ook nog een container waar ons poetsgerief inligt, een paar halsters, wat stalmateriaal,... de basic dingen.. Waardevol paardenmateriaal bewaren we thuis :)

Niet zo heel speciaal dus, maar we hebben voldoende gras voor in de zomer als het wat 'normaal' groeit, we hebben momenteel ook altijd 1 stuk wei dat kan bekomen en de paddocks zijn ideaal voor de herfst/winter. (dit jaar zijn ze nog tot half november op de wei kunnen gaan doordat het nog zo'n mooi weer was :) )
De longeercirkel vind ik enorm handig. Kan eventueel als paddock gebruikt worden, je loopt de piste niet stuk, 1 iemand kan longeren zonder in de weg te lopen als de andere wilt rijden,... veel voordelen ;)

Onze poetsplaatsen zijn overdekt, echt handig!
Er hangen ook wat ijzeren baren hier en daar aan de kant van de poetsplaats waar getten, dekjes, dekens,... bv te drogen kunnen gehangen worden.. (maar touwtje kan ook uiteraard ;) )

Dit is allemaal nogal 'basic', maar we zijn eerst het huis aan het verbouwen en daarna volgen de stallen.. We hebben al heel wat aanpassingen gedaan op de wei (o.a. stuk nieuw dak gelegd op 1 van de stallen, nieuwe palen en draad gezet, paddocks aangelegd, poetsplaatsen gemaakt,... maar we gaan nieuwe stallen zetten binnenkort met van die steenschotten. Kijk er al wel enorm naar uit, maar voorlopig staan ze goed zo! ;)

Volgende week (als het weer wat meezit) gaan we de wanden van de 3 meest rechtse stallen tijdelijk verplaatsen zodat we van de 3 stallen 2 grotere stallen gaan maken. Lijkt ons wel leuk voor de winter en voorlopig staan er hier toch 'maar' 3 paarden dus dan liever wat meer plek dan een stal over ;)

Op de andere wei staat een grote stal gemaakt uit steenschotten. deze is een heel grote stal van 4m20 op 4m20 maar is de bedoeling dat de 2 veulens daar voorlopig in kunnen en in de toekomst ook merrie met veulen.. :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:08

Dubbeldun heb je geen vast adres waar je haalt dan? Omdat je schrijft dat je elke 3 mnd weer opzoek moet naar goed hooi.

ik heb ook niet veel ruimte en laat 6 midibalen komen. Doe met 1 baal 3-4 weken. Als dat op is kan ik gewoon bellen en brengen ze nieuwe.

al stap ik nu over op eiffelhooi via mijn smid. Zij heeft het thuis in opslag en brengt me per 2 rollen thuis (120kg per rol)

Wat is een rondpomp?

Ik heb cementkuipen. Nu ook 1 in de stal int stro. Buiten bevriezen ze nu maar karev slaat er een wak in.

Het liefst drinken ze water uit de plasjes in de bak...gekke dieren

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:10

Lekker plekje babbelkous!
vind het altijd zo gezellig die knusse kneuterige doe het zelf stalletjes.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:12

Ik heb ook foto's gemaakt vandaag

De kapschuur van voren. Links de boxen, in het midden plek voor het hooi en overdekte poetsplaats, rechts de trailer van (ex)buren.
Afbeelding

Op het moment van maken van de foto sta ik bij de ingang van wat ooit minicamping was, is nu een vervallen grasveld. Ik heb afgelopen najaar merrie en veulen moeten scheiden en toen daar een stukje afgezet voor mijn merrie dat ze uit elkaars zicht waren. Inmiddels netjes omheind, kan ze daar van het voorjaar weer in rondom de bevalling.
Afbeelding

De boxen, die ik dus enkel gebruik voor spullen of incidentele gevallen en voor opdrogen na het rijden
Afbeelding

Aan de andere kant buiten een buitenpoets-/wasplaats.
Afbeelding

Tijdens het maken van bovenstaande foto stond ik met mn rug naar de rijbak/paddocks
Afbeelding

Van achteruit gezien,links tussen de bomen zie je de boerderij waar we wonen
Afbeelding

Als ik me omdraai kijk je uit op ons weiland. Naar achteren toe is ongeveer 300 - 350 meter, rechts van het beeld, langs de rijbak is ook nog een stuk. In het totaal is het 3ha. Momenteel kunnen de paarden overal lopen.
Afbeelding

Stuk langs de rijbak (hier liepen tot vorige de paarden van ex-buren, mijn paarden hoeven er in principe niet te komen omdat ik bij in en uitlaten altijd de bak gebruik, maar soms gaan ze op onderzoek uit en wandelen ze hier eens een rondje, verder laat ik dit stuk zo veel mogelijk rusten)
Afbeelding

Iets verder naar achteren gelopen (dit middelste stukje zitten veel mollen ineens?)
Afbeelding

Nog wat verder naar achteren
Afbeelding

He, paardjes!
Afbeelding

Afbeelding

De hele kudde op dit moment, komen er komende maand nog 3 bij en dan zijn we min of meer vol
Afbeelding

En oja, de trekker nog even :D
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Caily op 28-12-14 19:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:15

karev schreef:
Lekker plekje babbelkous!
vind het altijd zo gezellig die knusse kneuterige doe het zelf stalletjes.

Haha, ja charmes heeft het zeker vind ik. ;) Maar zelf zouden we het nooit zo gedaan hebben.. maar goed, ze stonden er en met wat 'geknutsel' hebben we er nog best leuke stallen van kunnen maken waarmee we voorlopig perfect verder kunnen. Dus dat is nog wel handig :)

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:17

Wat een gezellige stallen en weilanden zie ik passeren :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:19

Mooie plek hoor Babbelkous! Wat hebben jullie voor matten op de poetsplaatsen liggen?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:20

Wat leuk al die inblikken van jullie thuis-accomodaties!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:21

Ook zo'n fijn plekje caily. Wat wijds. Groningen?

Ach mijn plekje is ook erg klein en echt kneuterig.
in de schuur bij paps en mams. 2 is echt wel de max qua ruimte. Maar wat ik zo leuk vind is dat je lekkwr kan doen hoe jw het wilt en niet aan stalregels hoeft te houden en je paard door een anders management hoeft te laten verkloten. Minimaal te eten en minimaal naar buiten en zo gemakkelijk mogelijk.

Ben zo blij 3 jr geleden dit begonnen te zijn. Doen zoals je zelf wilt. Hihi van de week een oude veger aan de muur gehangen om te schuren. Daar kan ik dan zo blij van worden. Gewoon doen wat je wilt

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:22

@koeke: hahaha, hier ook met niets begonnen en inmiddels wordt het langzaam echt luxe. Weet je misschien welk merk rondpompsysteem hebben? Zie veel Lister en Suevia.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:24

Caily: eerlijk gezegd: geen idee :+
Die mat lag nog in de stal (was voor een paard met beenproblemen) aan de rand is die iets dunner maar in't midden enorm zacht. Echt een fijne mat eigenlijk en ideaal voor zo in de poetsplaats te leggen! Maar zou dus echt niet weten waar die vandaan kwam, hoeveel die kost ofzo helaas.. :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:24

karev schreef:
Ook zo'n fijn plekje caily. Wat wijds. Groningen?

Ach mijn plekje is ook erg klein en echt kneuterig.
in de schuur bij paps en mams. 2 is echt wel de max qua ruimte. Maar wat ik zo leuk vind is dat je lekkwr kan doen hoe jw het wilt en niet aan stalregels hoeft te houden en je paard door een anders management hoeft te laten verkloten. Minimaal te eten en minimaal naar buiten en zo gemakkelijk mogelijk.

Ben zo blij 3 jr geleden dit begonnen te zijn. Doen zoals je zelf wilt. Hihi van de week een oude veger aan de muur gehangen om te schuren. Daar kan ik dan zo blij van worden. Gewoon doen wat je wilt

:j M'n buren wonen in DL :D

Ik vind dat klein en kneuterig juist erg knus! Dat mis ik hier wel hoor. Ik wil hier vooral ook nog veel bomen erbij en houtwerk om wat meer sfeer te creëren/ En heel stiekem zou ik graag de camping weer renoveren, onderin de boerderij zit nog een keukentje, douche en toilet en ruimte voor kantine, dus wie weet, ooit....

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:27

Er gaat hier even iets mis, dus ik post even opnieuw, sorry :+

Las hier iets over tussenwanden uit de boxen? Over wat voor boxen gaat dat? Want ik wil heel graag tussenwand eruit bij de boxen van mij voor een merrie/veulen- en/of een veulen/veulenbox, maar verhuurder beweert bij hoog en laag dat dat niet kan. Naar mijn inzien gewoon boven en onder een strip langs de voorkant maken en eventueel nog een balk bovenaan van voren naar achteren op de plek waar nu de wand zit, en dan moet het toch best kunnen?

Afbeelding

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:29

Wel da's idd ook hetgeen ik zo kan apprecieren.. doen waar je zélf zin in hebt.. je geeft qua eten wat en wanneer je wilt, de paarden gaan buiten of binnen wnr je wilt, alles kan je structuren, indelen en inrichten zoals je wilt.. Zalig gewoon! :D
Nooit iemand die je in de weg loopt of rijdt, en toch enorm gezellig. En vooral: een bijzonder intense band met je paarden.. :) Daar geniet ik nog het meeste van! Soms is het wel eens wat gefoeter omdat het barslecht winterweer is en je liever in je warme zetel wilt blijven ipv op de baan wat te gaan glijden, daar nog eens halfdood vriest en zo van die dingen.. of een feestje dat je moet missen omdat je de paarden moet doen, maar ach, stiekem zou ik het ook niet kunnen missen.. En ik heb wel de luxe en het geluk dat mijn vriend ook totaal 'into paard' is dus gedeelde smart is halve smart, toch? ;)
En het geeft ook veel gezellige momenten samen :)

En ach.. hoe klein of 'basic' veel stalletjes zijn.. als ze maar gezellig en degelijk zijn.. ;) Gezelligheid maak je zelf ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:34

Die intense band met de paarden herken ik helemaal! Mijn merrie heeft eerst twee jaar in pension gestaan en nu dus half jaartje bij huis, wat een wereld van verschil in hoe zij open staat voor mij en hoe we op elkaar ingespeeld zijn. Vond toen ik in pension stond dat we goed klikten, maar ivt wat we nu hebben was het niks. Haar veulen van dit jaar houdt ik aan, ken ik nu dus door en door en ik weet eigenlijk exact wat ermee gebeurt, een erg fijn idee, ben erg zuinig op dat kleintje :o Die gaat dus ook beslist niet naar de opfok oid!

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:37

Caily, ik heb het wel over tussenwanden en verplaatsen gehad, weet niet of je dat bedoelde?
maar bij ons was de stal gewoon 'open'.. De 3 stallen waren tot 1 grote gemaakt.. Dus wij hebben die dan terug onderverdeeld met de houten 'blokhutplanken' die er nog lagen zodat het zo werd:
http://www.mijnalbum.be/Foto-FLMIFZZO.jpg

Dus is wrs niet echt waarnaar je vroeg? :)

Onze andere stallen zullen uit steenschotten gemaakt worden zoals deze:
http://www.mijnalbum.be/Foto-TOMMKL6C.jpg (toen nog niet helemaal af ;) )