Blote paarden op de wei en op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:32

Hier ligt de vacht toch echt helemaal plat hoor bij regen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:36

Hier tot nu toe ook nog altijd zonder dekens :-). Het is hier ook simpel om te weten wanneer het dekentjestijd is: als 2 van de 4 chagrijnig worden ;-).

Wieke

Re: Blote paarden op de wei en op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:40

Er zijn dus meer mensen die bij neerslag en wind een deken opdoen.

Sommigen ongevoerd, sommigen licht gevoerd. Aan hoeveel gram denken jullie dan?

Ik heb een 0 en een 300 grams, en wil op de echt vieze natte dagen wel een dekentje opleggen voor de regen of sneeuw..

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:43

Allemaal blote billen hier, 24u/7 op de weide met schuilstal
Nooit geen deken op, ook niet bij regen :)

Paarden worden wel minder gereden in de winter

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:11

xxpinczowxx schreef:
Er zijn dus meer mensen die bij neerslag en wind een deken opdoen.

Sommigen ongevoerd, sommigen licht gevoerd. Aan hoeveel gram denken jullie dan?

Ik heb een 0 en een 300 grams, en wil op de echt vieze natte dagen wel een dekentje opleggen voor de regen of sneeuw..

Zou dan de 300 grams pakken als het echt guur, koud en nat is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:25

Die van mij hebben nooit meer dan 200 grams op gehad, waarbij de ene van 1200 denier beduidend 'warmer' is dan die van 600 denier. Dat verschil merk ik ook bij de ongevoerde regendekens.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:47

Ik gooi eventueel 50 of 100 (Smartex Rain) op. Ik heb nog geen idee hoe en wat ik ga doen. Tot dusver heeft ze 2 nachten de 0 grams Wug op gehad vanwege langdurige regen. Het is en blijft nog afwachten en aftasten omdat het onze eerste winter is :) Ik controleer ook haar rug en bilspieren of die niet te stijf worden. Ze staat nu niet enorm in training, dat scheelt wel hoor. Anders was het wel deken geweest.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:56

Mijn pony (13) heeft nog nooit onder een deken gestaan. Bij vorige eigenaar incidenteel geloof ik, maar dat is al minstens 4 jaar geleden.. Ik train niet intensief, en hij staat nu net 2 maanden op een all in pensionstal. Overdag buiten, 's avonds en 's nachts naar binnen. Hij komt van een plek 24 uur buiten met inloopstal.

We zullen zien hoe het gaat, hij doet het tot nu toe erg met die regelmaat die ie nu heeft, e het is weer een lekker teddybeertje :j

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:54

Het gaat deze week flink koud worden, gevoelstemperatuur -12.
Ga hem wel een beetje knijpen.
Eens kijken of ze het gaat redden zonder deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:55

over kou zou ik me niet zo heel druk maken...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 00:37

Anoniem schreef:
over kou zou ik me niet zo heel druk maken...

Haha het is mijn eerste jaar zonder deken.
Vorig jaar stond ze onder 500 Gr. Deken.
Voor het vrouwtje een grote overgang.
Paardlief is voorlopig heel blij, vrouwtje is nog erg terughoudend blij.
Maar ik hou vol hoor omdat ik zie hoe blij mijn paard is zonder deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 00:49

Snap ik, maar bedoelde meer te zeggen dat ze het algemeen genomen prima kunnen regelen.
Het is vaak voor de baasjes moeilijker, dat herken ik wel!

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 00:57

Ja dat klopt darkchrystel. Zeker als je op een stal staat waar je de enige bent zonder deken. :=

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 08:37

Ik was bij pag 6 afgehaakt en zat net nog even te lezen. Ik moet er wel om lachen dat recreatie paarden blijkbaar niet zweten. Mijn vriend ging gister nog naar de domeinen. Met zijn moeder samen, die heeft een tweepaardstrailer. Domeinen = bos, duin, strand en heel veel heuvels. Reken maar dat je paard daar na 2 uur bezweet is. En hoe... Maar de dag erna is ze zo soepel als altijd, druk je binnenbeen aan en ze vouwt zich eromheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:26

Ik rijd best pittig recreatief , de mijne zweet dis ook echt wel met een rit.
Maar ik stap het laatste stuk sowieso, en met de dikkere vacht is dat stuk stappen langer dan in de zomer..

Ik sta gelukkig niet op een stal maar op een wei, sommigen hebben wel een deken andere niet. En dat is prima vind ik, ieder doet wat hij denkt dat beste is voor zijn paard.
Maar op een stal waar je de enige bent zal het best wat lastiger zijn ja!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:05

Kou vind ik niet erg, maar gisteren goot het opeens zo voor een paar uur!! Hele paddock blank. Het was wel weer droog, maar vond het nite fijn haar daar te laten staan met de voorspelde kou, dus ze heeft een nachtje binnen geslapen. 4e nachtje binnen sinds maart, dus best netjes :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:59

Ik heb het nu ook best moeilijk met mijn geen dekens op beleid.Maar dat is omdat ik het zelf koud heb.Op het moment is er nog voldoende gras het hooi word aan geknabbeld maar s'avonds ligt de helft er nog.Dus zolang ze nog vol op kunnen eten zullen ze het nog niet zo koud hebben ,dit in tegenstelling tot het vrouwtje :brr:

NH_ELF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 18:58

Ook hier blote billen ! Soms wel de neiging een deken erop te doen, omdat het er zo 'zielig uitziet' (en dan niet eens zozeer bij de kou, maar vooral met regen, gaan ze als een stelletje verzopen katten tegen elkaar geplakt staan ergens) , maar het gaat al 3 jaar prima, dus alleen mijn eigen gevoel haha, ik denk dat de paardjes gelukkiger zijn met hun eigen vacht dan met een deken ;)

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:00

Mijne heeft een 0 grams regendeken op met een fleece voering. De rest hier op stal loopt allemaal onder een 200 of 300 grams. maar mijn paard is gewoon lekker een teddy van zich zelf.

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:07

Bij ons scheren we niet, maar krijgen ze een regen deken op en na het rijden een zweetdeken. Zodat ze geen grote dikke zwetende wintervacht krijgen! :D

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:11

Ik heb 1 NRPS die bij kouder dan -5 een deken op krijgt buiten. Zij heeft geen dikke vacht.
Mijn shetlander loopt er zelf al bij als een beertje, die zou op de noordpool nog zweten :+

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:12

ik ben overstag gegaan en heb paard een dekentje gegeven. Eerlijk gezegd ook eigen belang, ze maakt er een hobby van om dagelijks door de modder te rollen (schimmel) en het poetsen was geen doen meer. Laatst vlak voor de les in de natte bak liggen rollen, heel fijn...... Zadel en singelplek schoongemaakt met een handdoek en naar de les. Ze zag er niet uit!

Daarnaast vind ik het de laatste dagen ook wel erg guur met die wind....

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 15:58

Mag ik mij hier ook melden?

Dit is nu onze 3e winter samen en de 1ste winter dat ze nu in december nog steeds zonder deken staat en op gewicht blijft.

Ik heb een 21 jarige engels volbloed merrie die elke winter heel schraal werd.
dit jaar in mei verhuisd naar een rustige wei waar ze samen met 1 vriendje staat en al onze problemen zijn precies opgelost, ze maakt een dikke vacht aan, blijft op gewicht.
Het is hier nu ook nog niet heel koud geweest, maar ik hoop dat we zo de winter door komen :D

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 16:32

zit even te brainstormen....

Mijn paardje van 2,5 jaar staat sinds eind oktober 24/7 op stalrust. Hij staat in een stal met een buitenluik en heeft een wintervacht maar natuurlijk lang niet zoveel als dat hij buiten zou hebben gestaan. Hij moet tot half december op stalrust blijven staan.
Red ik het in 2 weken tijd om hem naar 24/7 wei te wennen? Of zal dat tekort dag zijn?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 16:47

Ik heb ze dit jaar voor het eerst zonder deken staan. Vind het allemaal wel spannend, maar tot nu toe gaat het super goed. Ze hebben de nodige regen hier goed doorstaan. Geen vacht-problemen gehad tot nu toe.
Van mijn oudste paard vind ik het super tot nu toe (24 jaar) eigenlijk altijd met deken gestaan en nu zonder. Maar tot nu tot gaat het goed.

Ze kunnen bij mij gaan en staan waar ze willen. De stal houdt ik overdag vaak dicht, want het zijn echte viespeuken en anders blijf ik mesten, maar ze hebben nog wel een overdekte gedeelte, dus ze kunnen altijd droog staan.

Mocht het echt koud worden of ik zie dat ze het niet gaan trekken gooi ik er wel weer een deken op, maar liever niet.
En volgens mij vinden ze het ook heerlijk in de blote billen. Dat idee heb ik tenminste.