Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:30

yarrah schreef:
Nee, dat klopt niet, want je hebt ook de geldontwaarding :-).
Dat je nu 5000,- betaald. Dat wil nog niet zeggen of je dat ook over 5 jaar ook doet.

Ik betaalde 15 jaar geleden 180 euro stalgeld, ik betaal nog steeds 180 euro stalgeld.
Zoiets heet: concurentie........

little_king

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:36

Ik betaalde 15 jaar terug 180 Gulden stalgeld.
Wetende dat ik op dergelijke plek het nu in euro's betaal.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:39

little_king schreef:
Ik betaalde 15 jaar terug 180 Gulden stalgeld.
Wetende dat ik op dergelijke plek het nu in euro's betaal.

Dat heet gewoon inflatie, is niets raars aan... Terugrekenen is onzin tegenwoordig.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:40

Dat bedoel ik ook niet.
Maar dat was een reactie op ikke :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:46

little_king schreef:
Dat bedoel ik ook niet.

Oooh ik las het verkeerd...
Dacht namelijk dat Ikke zich in de tijd vergistte. Aangezien we 15 jaar geleden nog geen euro hadden :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:55

Janine1990 schreef:
little_king schreef:
Dat bedoel ik ook niet.

Oooh ik las het verkeerd...
Dacht namelijk dat Ikke zich in de tijd vergistte. Aangezien we 15 jaar geleden nog geen euro hadden :P

Nee, is gewoon omgerekend.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:58

Aah oké...

Nouja, concurrentie... Zolang de stal nog goed loopt ga ik er vanuit dat er niets aan de hand is. En nu zal het wat pensionstalling betreft wel wat loslopen.
Maar in andere branches kan je met concurreren behoorlijk de markt kapot maken.
Neem aan dat ik jou dat niet hoef te vertellen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:04

Janine1990 schreef:
Aah oké...

Nouja, concurrentie... Zolang de stal nog goed loopt ga ik er vanuit dat er niets aan de hand is. En nu zal het wat pensionstalling betreft wel wat loslopen.
Maar in andere branches kan je met concurreren behoorlijk de markt kapot maken.
Neem aan dat ik jou dat niet hoef te vertellen?

Zo heftig is het nu ook weer niet maar in de omgeving waar ik nu woon zijn meer stallen als in de omgeving waar ik vandaan kom. Dat aanbod drukt de prijs.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:11

ik moet zeggen, dan heb je een goedkope stal en voor iedereen die een paard wil houden.
ik kom aan stalling met voer per paard aan 4348,80 rest van de kosten kom daar nog bij per jaar zoals wat je allemaal noemde.
624,00 aan paarden verzekering per paard.
545,00 aan zadel.

als ik alles optel zit ik met tjitske dit jaar op 6893,98 per jaar was ik kwijt. wij houden een kasboek bij van de paarden. in de winter heeft ze twee keer rond om ijzers nodig. en helaas een nieuw zadel.
van het andere paard heb ik nog geen heel jaar. eerst op de opfok nu op pension stal. voor het veulen heb ik ook een verzekering. 455 per maand is dus 5460 per jaar daarnaast moet ik sparen voor zadel en dergelijke.

raad het aan om alles op te schrijven en zo kan je het per maand op een aparte rekening zetten zo kan je sparen voor elke maand.

ps laat mijn man maar dit niet zien hihihihi

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:12

ikke schreef:
Zo heftig is het nu ook weer niet maar in de omgeving waar ik nu woon zijn meer stallen als in de omgeving waar ik vandaan kom. Dat aanbod drukt de prijs.

Nouja, gezien de inflatie vind ik 180 euro toen én 180 euro nu nogal bijzonder. Maargoed, ik ben niet heel erg thuis in de kosten van stalling. ;)
Hier in de omgeving ook genoeg stallen waar je voor 20 euro meer op volpension staat met een binnenbak. Dus in die zin... Is 180 euro nu niet zo heel veel, maar 180 euro toen wel.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:49

Nou, ik ben in 17 jaar van 150,- (incl binnenbak, zelf uitmesten (tot 2007)) naar 185,- gegaan (geen binnenbak wel met uitmesten en buiten/binnen zetten (vanaf 2007 tot heden).

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:15

Ik betaal nu op dezelfde stal misschien 20€ meer als 15 jaar geleden.

Ik ga er verder ook niets mee doen maar voor iemand als ik is het best nuttig eens te zien waar het geld blijft.
Ik zou eigenlijk gewoon eens een kasboek bij moeten houden van alle uitgaven.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:20

ik woon ook in een stad waar het gewoon duurder is voor iets fatsoenlijks.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:39

Eerlijk gezegd heb ik geen idee... en ik wil het geloof ik ook niet berekenen: 2 bonte paarden, waarvan 1 door mij geregeld gereden, bij de boer in de wei, en 2 Shetlanders aan huis.
Toch is het wel wijs een lijstje bij te houden, denk ik, heb er echter de moed niet voor...

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:53

ach ja, sta goed maar ik schrik er wel van en van het rekenen werd ik wel minder blij.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:31

ikke schreef:
Precies. Als je er nu eens vanuit gaat dat paarden ruwweg 5000 euro per jaar kosten, kom je een heel eind.......
Dat kruideniersgedrag op de laatste euro gaat nergens over.

Ik weet gewoon graag waar mijn geld naartoe gaat. Niet alleen op paardengebied btw.
Leuk dat jij voor mij bepaald dat dat nergens over gaat. Leven en laten leven toch. ;)
Voor mij kan het namelijk bepalend zijn of ik het geld voor dat overbodige, maar o zo mooie dekje best wel kan missen of dat ik even mijn ogen in mijn zak moet houden omdat ik de maand(en) voordien grote uitgaven hebben moeten doen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:07

ikke schreef:
Nens77 schreef:
Stel je eens voor dat je je dier 30 jaar bij je mag houden :=
5.000x30 = :oo

Ja, en?
Ik heb een auto die ik kocht toen die 18 jaar was. Heb ik 4k voor betaald. Nieuwprijs 80.000 euro (omgerekend). Tel eens uit wat dat aan afschrijving is.........

Sorry hoor, wist niet dat je kwaad werd.
:P
Maar een auto heb je nodig als vervoermiddel, een paard is voor de meeste mensen 'slechts' hobby

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:12

Je hebt een auto'tje nodig als vervoersmiddel, dat klopt. Maar een auto van 8.000€ die na 15 jaar beheerst gebruik nog 500€ oplevert, kost heeft dan toch slechts 500€/jaar aan afschrijving gekost. En vaak zijn die kleine auto's ook nog zuiniger ook, en goedkoper met wegenbelasting en met verzekeren. Alles daarboven is eigenlijk hobby of klasse. Dat geeft niet, maar het maakt het verschil toch een stuk kleiner.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:21

Mizora schreef:
Je hebt een auto'tje nodig als vervoersmiddel, dat klopt. Maar een auto van 8.000€ die na 15 jaar beheerst gebruik nog 500€ oplevert, kost heeft dan toch slechts 500€/jaar aan afschrijving gekost. En vaak zijn die kleine auto's ook nog zuiniger ook, en goedkoper met wegenbelasting en met verzekeren. Alles daarboven is eigenlijk hobby of klasse. Dat geeft niet, maar het maakt het verschil toch een stuk kleiner.

Maar hoe moet het dan zien dat heel veel mensen vinden dat ze wel een paard moeten kunnen betalen (lees Bokt er maar op na) maar dat niemand zeurt dat ze per se een dikke 4x4 moeten rijden.
Niet om het een of ander maar die 4x4 is goedkoper in de heb dan m'n paard en nee, het is geen belastingvrij geval.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:21

Rekening dierenarts is binnen.

Dit is alles op jaarbasis, afgerond.

Stalling
Huur = 500
Onderhoud = 100

voer
2 rollen 450 kilo = 100
Hooi van eigen land = 75
Biks = 10
Muesli = 25
Slobber = 30
Stro = 0

Hoefsmid
3*30 = 90

Dierenarts
425 euro (inenting, tanden controle en behandeling bronchitis)

Spullen
Deken amigo = 60
Overige spullen incl supplementen = 75

2013 totaal:
1490.

Is niet veel, maar als je normaal maar rond de 1000 zit is dit een beste stijging :=

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:23

Mijn Nissan patrol was toch een stuk duurder dan mijn knol.
Om nog maar niet te spreken vd voeding...
Hij liep er wel meer km voor,dat wel.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:32

ikke schreef:
Mizora schreef:

Maar hoe moet het dan zien dat heel veel mensen vinden dat ze wel een paard moeten kunnen betalen (lees Bokt er maar op na) maar dat niemand zeurt dat ze per se een dikke 4x4 moeten rijden.
Niet om het een of ander maar die 4x4 is goedkoper in de heb dan m'n paard en nee, het is geen belastingvrij geval.

Ik zeur overigens helemaal niet dat ik mijn paard moet betalen.
Ik maakte het rekensommetje met in mijn achterhoofd dat men zegt dat 1 kind tot het 18 jaar 100.000,- kost en ze hebben ook van die berekeningen van wat een hond en kat kost.
Van paarden had ik ze niet eerder gezien maar als ik het zo eens zie, loopt het behoorlijk op, duurder dan 1 kind zelfs als je hem 30 jaar hebt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:38

@ikke: Het ging om het feit dat het beide twee luxe-artikelen zijn. Namelijk een grote auto en een paard. Terwijl eerder de reactie boven mijn reactie (van Nens77) aangaf dat het een auto nodig is als vervoersauto. Ik keur geen van beide af, al ben ik heel blij dat ik tegenwoordig het paard niet meer hoef te betalen, en mijn auto'tje kost al jaren niks want die heeft niet eens een kenteken (maar hij rijdt dus ook niet).

Het paard kost nu hij op mijn moeder haar kosten staat veel meer, dan hoe ik hem de eerste keer had. Deels omdat hij toen een stuk minder luxe gestald stond (125€/maand, tegenover 220€/maand), deels omdat hij toen gezond was (en nu hebben we hem, sinds we hem teruggekocht hebben, ruim 100kg moeten laten aankomen), deels omdat er nu veel meer begeleiding bij zit en deels gewoon omdat het niet van die laatste cent meer hoeft. Er kan nu een wagentje, tuig en een luxe nieuw zadel gekocht worden, hij kan beleerd worden voor de wagen en hij kan 2x per week doorgereden worden door onze instructrice. Dat was eerder allemaal niet aan de orde.
Maar ook qua zadels kan er nu gewoon veel meer. Hij is dit jaar al veel qua zadels en (verstelbare) boommaten verandert, eerder had ik dat opgelost door hem aan de longeerlijn te trainen en dan af en toe zonder zadel erop te gaan totdat hij uit verandert was en ik kon kijken of ik het geld had voor een passend zadel. Nu kan ik dat oplossen door een ander zadel te regelen als het huidige zadel niet meer aangepast kan worden.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:40

Nens77 schreef:
Sorry hoor, wist niet dat je kwaad werd.
:P
Maar een auto heb je nodig als vervoermiddel, een paard is voor de meeste mensen 'slechts' hobby

Nens77, sterker nog die dikke auto/trekker van ikke stond mss wel bij een paardenhouder.
Had de man of vrouw er naast zo'n 5000 euro aan kosten voor het paard [en mss wel meer], ook nog eens 4222 euro aan afschrijving op de auto bij.
En dan heeft dat 'beest' nog geen eens drinken gehad, want die drinkt wel iets meer als een mini.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:41

pfff, ik word wel een beetje jaloers hoor vuurneon, als ik jouw bedragen hoor. Heb jij ze aan huis?