Hype? 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:52

Bowen schreef:
Misschien komt het ook wel omdat beide aan de situatie gewend zijn geraakt. Dit is maar een hersenspinsel hoor, geen idee of het echt zo is.

Toen die pony blind werd heeft hij zich eerst moeten leren aanpassen, zijn gedrag werd anders erdoor, misschien wat onzekerheid. De ander heeft daar heftig op gereageerd(ik zie wel meer reactie bij paarden op "zwakte"). Nu de blinde pony gewend is aan de blindheid is er misschien minder verwarring, minder onzekerheid en is de ander gewend geraakt aan het nieuwe gedrag. Hebben ze zich dus beide aangepast aan de blindheid van de een.

Het zou kunnen, al heeft het nooit goed geboterd tussen de 2, ook niet toen hij nog 1 volledig goed oog had. Heb ze namelijk eerder al uit elkaar moeten halen omdat het echt niet ging, dan hebben ze een half jaar ofzo apart (naast elkaar) gestaan en dan nog eens geprobeerd en toen ging het redelijk (al kreeg de half blinde het af en toe toch nog te verduren, en het zijn nooit vriendjes geworden als in elkaar krabben & kriebelen .. als de dominante nog maar in de richting van de halfblinde keek was die al weg := ). Dat heeft dan een tijdje geduurd en toen werd het andere oog ook slechter en toen was het echt een ramp. Zo was het eerder nooit geweest, de blinde wist niet meer waar hij nog mocht staan (alsof het nog niet erg genoeg was dat hij niks meer zag, maarja, dat beseft het andere paard natuurlijk niet, weet ik ook wel ;) ).

Het blijft gewoon gek... de halfblinde stond toen ik hem ging ophalen bekend als dominant, de baas van de kudde daar etc. Naja, daar bleef naast die van mij niks meer van over := Maar nu gaat het dus wel goed op deze manier, al merk je echt dat hij 's avonds blij is als ik de draad open doe en zeg dat hij naar de stal mag (maar dat kan ook zijn omdat hij gewoon niet in het donker buiten wil staan natuurlijk :Y) ).

@ Sees : momenteel niet meer dan elke dag een knuffel en een paar keer per week borstelen binnen op de wasplaats. Maar ik deed wel wat grondwerk en clickertraining en horse agility met hem enzo, en dat wil ik wel weer opnemen :j Alleen ben ik ondertussen ook zowat elke dag met de andere bezig (dat helpt misschien ook wel in de verdraagzaamheid, dat hij zijn energie in werken kan steken ;) ) dus moet nog even wat beter leren organiseren :Y) :)) Echt werken moet hij trouwens niet meer, niet zozeer omdat hij blind is, maar hij is 20 jaar en heeft heel zijn leven op een manège gelopen, dus hij heeft zijn pensioen zeker verdiend ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:02

Waratje, beter een doodoener dan een sneer ;).

Referentiekaders? Of paarden vanwege het domesticeren wel of niet nog dicht bij de natuur staan heeft niks met referentiekaders te maken :?.

Als bijvoorbeeld eender welk paard verkocht wordt, zal het zich aan moeten passen aan de nieuwe omstandigheden van de nieuwe eigenaar. En dan zul je zien dat ze tóch ook overleven met 24/7 buiten staan, 24/7 binnenstaan of alles er tussen in en dat dat dus niets te maken heeft met domesticatie maar met aanpassingsvermogen. En uiteraard zul je als eigenaar altijd naar je dier moeten blijven kijken en de omstandigheden goed moeten organiseren.

En ja ieder paard heeft andere behoeftes maar er zijn genoeg mensen die bepaald paardengedrag interpreteren als; iets niet kunnen terwijl ze in feite zouden moeten zeggen: mijn paard kan dit en dit (bv buiten of met een ander paard staan) niet in de omstandigheden die ik nu voor hem "gecreëerd" heb. En, ten overvloede nogmaals, er zijn een paar uitzonderingen zoals die van Sabine.

Ayasha, dat VIND jij := .

Sees

Re: Hype? 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:04

Bowen, dank je!! Jij legt uit wat ik bedoel (alleen waarschijnlijk beter dan ik het doe aangezien ik op meer weerstand stuit :o ).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:06

Bowen schreef:
Gini schreef:
Ik vind het gek dat sommige mensen niet schijnen te begrijpen dat sommige paarden toch individueler van karakter zijn dan anderen. In het algemeen zijn paarden groepsdieren, maar dat zijn mensen ook. En toch zijn er mensen die zich alleen goed voelen wanneer ze iedere avond door een horde vrienden omringd worden en je hebt mensen die liever alleen voor de tv zitten of een goed boek willen lezen, voor wie al dat sociaal gedoe niet zo dikwijls moet. Ik ben overtuigd dat dat bij paarden ook is. Diep vanbinnen zijn het allemaal kuddedieren en moet er gewoon sociaal contact zijn, maar de frequentie en de mate waarin die behoefte vervult moet worden, verschilt per paard.

Die vergelijking kan je niet geheel en al maken, een mens is een roofdier, een paard een prooidier. In het natuurlijke wezen(even voorbij het individu) heeft een paard de kudde nodig voor veiligheid. Er zijn in het wild amper tot geen paarden die alleen zijn, die dat wel zijn overleven meestal niet al te lang. Ze kunnen wel even alleen zijn door omstandigheden, maar zoeken dan zo snel mogelijk aansluiting bij een kudde. Mensen kunnen van nature beter alleen zijn dan paarden, alhoewel ook dat zeer zeker zijn beperkingen kent.

Ik denk echt wel dat er paarden zijn die prijs stellen op rust in een veilige omgeving, even niet de "drukte" van de kudde, maar dat is naar mijn mening vrij beperkt. Even eten zonder de rest, even een tukje doen(wat meer om aangesloten minuten gaan dan uren), of even wat verderop staan.

Als ik die vergelijking met prooidier helemaal zou doortrekken naar mijn paard, dan was ze in haar vierjarige leventje al zeker 5 keer gestorven. Was het niet omdat haar moeder overleed toen ze drie weken oud was, dan wel die keer dat ze een hoefzweer had en niet meekon met de rest, of misschien toen ze die grote, diepe wonde had die zonder hechtingen echt niet mooi kon genezen. Etc etc. We doen zoveel met onze paarden wat tegen het instinct van een 100% prooidier ingaat, wat tegen de natuur ingaat. Ik ben ervan overtuigd dat een huispaard niet meer helemaal te vergelijken is met een wild paard. De instincten zijn niet weg, maar wel afgevlakt. En ook hier weer, bij het ene paard in mindere mate dan bij het ander paard.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:33

Gini schreef:
Als ik die vergelijking met prooidier helemaal zou doortrekken naar mijn paard, dan was ze in haar vierjarige leventje al zeker 5 keer gestorven. Was het niet omdat haar moeder overleed toen ze drie weken oud was, dan wel die keer dat ze een hoefzweer had en niet meekon met de rest, of misschien toen ze die grote, diepe wonde had die zonder hechtingen echt niet mooi kon genezen. Etc etc. We doen zoveel met onze paarden wat tegen het instinct van een 100% prooidier ingaat, wat tegen de natuur ingaat. Ik ben ervan overtuigd dat een huispaard niet meer helemaal te vergelijken is met een wild paard. De instincten zijn niet weg, maar wel afgevlakt. En ook hier weer, bij het ene paard in mindere mate dan bij het ander paard.

Er is een enorm verschil tussen het prooidier als wezen en leven in de barre natuur. Dat wij dieren houden die wat meer ongeschikt zijn voor het leven in de barre natuur maakt het wezen niet anders. Een paard is en blijft een prooidier, een hond is en blijft een roofdier.
Honden staan bij sommige rassen belachelijk ver weg van de oorsprong, toch zou ik nooit de vergissing maken ze niet als roofdier te zien, of dat niet te gebruiken als ik een hond train of ermee leef. (dat gaat dus ook om zeer positieve eigenschappen, of weten hoe een dier in elkaar steekt zodat je het beste eruit kan halen, op de beste manier kan belonen en ga zo maar door)

Mensen zijn roofdieren, we hebben de ogen voorin het hoofd, we denken rechtlijnig(anders is wel aan te leren, maar dit zit in onze aard), als we op ons paard zitten en schrikken hebben we de natuurlijke neigen om ons "vast te klemmen", we worden geboren als hulpeloze wezentjes die nog amper wat kunnen en ga zo maar door. Zijn wij de holenmensen van de prehistorie? Nee, maar we zijn nog wel de homo sapiens, een ultiem roofdier.
Paarden zijn prooidieren, ze hebben de ogen aan de zijkant, ze denken niet rechtlijnig(ook hier kan anders wel voor een deel aangeleerd worden), ze hebben de natuurlijke neiging te vluchten, ze worden geboren als een wezen dat binnen no time op zijn voeten staat en kan rennen, dat vanaf de eerste minuut leert. Zijn het dezelfde paarden als in diezelfde prehistorie, nee, maar het blijven wel Equus ferus caballus, een ultiem prooidier.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 07:24

Bedankt voor je uitleg, maar voor mij heb je een paar open deuren ingetrapt. ;)
En natuurlijk zijn de instincten niet helemaal weggevaagd, maar hoe dit aan de oppervlakte verschijnt heeft de mens toch wel flink gecontroleerd (eeuwenlang). En dat argument van prooidier zo vaak misbruikt, vaak in discussies als deze.
Als roofdier zetten wij ons op ons gemakje op de rug van dat prooidier. Niemand steigert.
Paarden moet dingen doen en laten waar ieder prooidier keihard NEEEEEEE op zou roepen. Niemand steigert.
Paarden worden op weilanden gehouden wat voor ieder prooidier een hel zou zijn, beperkte omgeving en geen mogelijkheid om een roofdier af te schudden. Niemand steigert.
Paarden worden even afgezonderd van de kudde door middel van een stal. En daar begint het steigeren. ;) Wat maakt het ene aanvaardbaar en het andere niet?

Musique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:40

Bowen schreef:
Musique schreef:
De paarden staan hier naast elkaar op het land, ze kunnen aan elkaar ruiken maar mogen gewoon niet samen. In het verleden hebben we dit wel geprobeerd maar voor ons is dit geen goede optie. Elk paard krijgt andere voeding en als je ze met twee in één stuk eten geeft lopen ze van voederbak 1 naar voederbak 2. Elk paard moet zijn hoeveelheid krijgen en dat is moeilijk te controleren als ze met twee staan. Daarnaast hebben we ook al meegemaakt dat er toch agressiviteit naar boven komt als ze eten krijgen. Heb hier twee keer een paard gehad met een slag op zijn been, dan kan je weer voor x aantal maanden niets doen met je paard. Bij ons komt beweging op de eerste plaats. Paarden zijn overigens wel heel gelukkig en komen voldoende in contact met andere paarden :j Ze staan naast elkaar op het land, naast elkaar in de stal, naast elkaar op de trailer, ze werken naast elkaar op training, ... Maar gewoon niet samen op het land :)

Je kan ze dan toch op stal voeren, kunnen ze lekker bij elkaar op de wei.

Ik heb hier een merrie die haar maaltijd niet in één keer eet, maar verspreid over de hele dag. 's Morgens en 's avonds is haar voerbak altijd leeg, maar als je 's middags gaat kijken ligt er altijd nog wat voer in. Het is geen medisch probleem want we hebben haar al laten onderzoeken. Het is gewoon haar manier van eten. Als ze op stal zou staan is het niet mogelijk om haar de tijd te gunnen om te eten, want dan zou ze eigenlijk een hele dag op stal moeten staan. Staan ze met twee op het land, dan wordt haar voer opgegeten door het andere paard. Ik weet heus wel dat ik de voerbakken en het hooi moet scheiden, maar bij ons werkt dat gewoon niet goed op die manier :n Paarden even buiten de groep voederen is ook niet mogelijk. Ik weet niet wat jullie verstaan onder voer, maar bij ons is dat meer dan één schep krachtvoer. Paarden zijn minstens 40 minuten aan het eten.

Er zijn genoeg mensen die maar één paard hebben, die hebben dan toch ook geen speelkameraad? Zolang ze in contact komen met andere paarden vind ik zelf niet dat er een probleem is :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:00

Ik heb wel het idee dat het een 'hype' wordt en ik vindt het een prima ding.

een paard zou het recht moeten hebben om, 23 uur per dag (uurtje rijden even daargelaten) zelf te mogen kiezen waar hij staat. Beschut of in 'vrije ruimte'. Hij moet wel droog kunnen staan, uit de wind en uit de zon en genoeg te eten en te drinken te hebben.

Mijn pony's staan dus ook in een stal waarvan de deur open is naar paddock, en overdag het hek nog eens open is naar het weiland (mits niet te nat). Met daarbij altijd gevulde hooinetten en automatische drinkbakken.

Een paard 'beseft' niet dat ie is opgesloten, een paard merkt alleen dat hij beperkt wordt in wat hij wilt. 'Ik wil neuzen met dat paard maar kan er niet bij' 'Ik wil droogstaan maar wordt tegengehouden door een hek' of 'ik wil even rennen maar er zit een boxdeur in de weg' En noem er nog 80, en dan raken ze gefrustreerd.

Zo had mijn merrie altijd veel problemen met (snachts) op stal staan, ze werd echt een chaggo poedersuiker, en toen ze een (innimini) uitloopje kreeg van 5 bij 3 o.i.d. werd ze ineens helemaal gelukkig. gewoon, omdat ze dan veel meer kon zien, in de zon kon staan (stond ze dus ook altijd als zon scheen) en met regen gewoon naar binnen kon gaan (wat op paddock niet kon, dan moest ze gewoon wachten tot 4/5 uur, kwam ze stront chaggerijnig naar binnen...)

Ik vindt dus 24/7 prima, mits dat dus wel betekend dat het paard keuze mogelijkheden heeft en niet alleen maar op een winderig weiland staat zonder droge (bodem) en beschutte plekken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:03

Musique: mijn pony's eten ook heel verschillend; de een vreet snel (en gefrustreerd) en de ander eet niet door. Resulteerd dus altijd dat de een de ander zijn bak leeg eet. Heel vervelend. Nog geen oplossing voor gevonden, behalve dat als de frustraat eter aan het werk is de ander zijn emmertje te geven, dan heeft ie er een uurtje voor ;-) Maar ja hij werkt niet elke dag. Anders is het er bij blijven staan, de frustraat vast zetten..... niet echt handig inderdaad.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:04

Gini schreef:
Bedankt voor je uitleg, maar voor mij heb je een paar open deuren ingetrapt. ;)
En natuurlijk zijn de instincten niet helemaal weggevaagd, maar hoe dit aan de oppervlakte verschijnt heeft de mens toch wel flink gecontroleerd (eeuwenlang). En dat argument van prooidier zo vaak misbruikt, vaak in discussies als deze.
Als roofdier zetten wij ons op ons gemakje op de rug van dat prooidier. Niemand steigert.
Paarden moet dingen doen en laten waar ieder prooidier keihard NEEEEEEE op zou roepen. Niemand steigert.
Paarden worden op weilanden gehouden wat voor ieder prooidier een hel zou zijn, beperkte omgeving en geen mogelijkheid om een roofdier af te schudden. Niemand steigert.
Paarden worden even afgezonderd van de kudde door middel van een stal. En daar begint het steigeren. ;) Wat maakt het ene aanvaardbaar en het andere niet?

Er hoeft ook niet gesteigerd te worden, mits we rekening houden met dat wezen van dat prooidier. Willen we op die rug dan doen we niet aan breken(daar steiger ik namelijk wel over en ik denk iedereen hier), dan geven we het paard de tijd om eraan te wennen, om te weten dat we hem niet op gaan eten(wat het paard bij breken wel denkt om en nabij, anders zou hij niet als een bronco tekeer gaan). Net als bij de andere dingen zoals in een enge trailer stappen, we geven ze rustig de tijd om te zien dat er niets aan de hand is(en we slaan ze niet de trailer op, of zetten touwen erachter, want daar komen ongelukken van).

Dat van het weiland vind ik een beetje onzin, want schapen, koeien, geiten en zelfs pas gevangen wilde paarden komen op weides en tonen daar geen grote stress mits de roofdieren wegblijven(dus ook mensen) of ze aan die roofdieren gewend zijn geraakt(denk erom, zelfs een leeuw kan langs zebra's lopen mits de zebra's weten da die niet gaat aanvallen). Daarnaast heb ik al meerdere keren gezegd dat mijn ideaal een grotere ruimte is, bij voorkeur geen vierkant lap, maar met tracks, verschillende vlakken e.d., wat dus meer een natuurlijke situatie simuleert.

Stal heb ik ook al gezegd dat ik geen kwaad zie in een paar uur of nachtje, maar ook hier geld, daar wen je je paard aan. Met een beetje geluk gebeurd dat al als veulen met mams die er ook al aan gewend was, anders zal je het zelf moeten doen en daar wat tijd voor moeten uittrekken.
Ik heb wel wat tegen 24/7 op stal, er alleen uit voor werk, dan ga je zo zwaar tegen het wezen van paard in dat het niet meer gaat over wennen, zijn lichaam is daar niet op gebouwd, dat mag je gewoon letterlijk nemen.

Kortom, een paard is en blijft een prooidier, een prachtig prooidier dat een mens kan vertrouwen, ervan kan houden zelfs. Hou rekening met het wezen dat het paard is, juist omdat dat paard zo'n groot hart heeft en al zoveel doet voor ons.
Het is zelfs verstandig de wetenschap dat het een prooidier is voor je te gebruiken, daar zitten namelijk ook heel wat positieve eigenschappen in, zoals dat direct beginnen met leren als ze geboren worden bv.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:11

Musique schreef:
Bowen schreef:

Je kan ze dan toch op stal voeren, kunnen ze lekker bij elkaar op de wei.

Ik heb hier een merrie die haar maaltijd niet in één keer eet, maar verspreid over de hele dag. 's Morgens en 's avonds is haar voerbak altijd leeg, maar als je 's middags gaat kijken ligt er altijd nog wat voer in. Het is geen medisch probleem want we hebben haar al laten onderzoeken. Het is gewoon haar manier van eten. Als ze op stal zou staan is het niet mogelijk om haar de tijd te gunnen om te eten, want dan zou ze eigenlijk een hele dag op stal moeten staan. Staan ze met twee op het land, dan wordt haar voer opgegeten door het andere paard. Ik weet heus wel dat ik de voerbakken en het hooi moet scheiden, maar bij ons werkt dat gewoon niet goed op die manier :n Paarden even buiten de groep voederen is ook niet mogelijk. Ik weet niet wat jullie verstaan onder voer, maar bij ons is dat meer dan één schep krachtvoer. Paarden zijn minstens 40 minuten aan het eten.

Er zijn genoeg mensen die maar één paard hebben, die hebben dan toch ook geen speelkameraad? Zolang ze in contact komen met andere paarden vind ik zelf niet dat er een probleem is :)

Dan doe je het paard de nacht op stal en voer je dan, heeft het paard uren de tijd om te eten. Met hooi kan je op verschillende plaatsen hooi geven en onbeperkt, dan heb je ook niet dat gedoe om dat hooi(of iig een heel stuk minder).
Wat ik versta onder voer is veel hooi, niet teveel krachtvoer.

1 paard vind ik persoonlijk ronduit zielig, er werd niet voor niets zelfs in de politiek besproken of dat verboden moest worden. En ik vind alleen contact over een draadje maar niks, maar goed, dat is mijn persoonlijke mening(wel ondersteund door wetenschap e.d., niet alleen op gevoel).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:21

Gini, een paard op de wei gooien is "niet oké" omdat hij daar een prooidier niet af zou kunnen schudden (als ik zie hoe de paarden bij ons in de kudde op vossen en honden reageren geloof ik dat dat nog wel meevalt ;)) maar een paard in een piepklein hokje zetten waar hij helemaal hulpeloos zou zijn, is dan wel oké? Sommige argumenten om het (langdurig) op stal 'goed te praten' zijn imo niet aan de order :o.
Laatst bijgewerkt door Sees op 10-10-13 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:39

Ik begrijp best van vele hier dat ze aangeven dat een paard zelf wat rustig nodig heeft en dat hij dan het beste bijvoorbeeld in de nacht apart moet staan, maar in een stal van 9m2 (of zelfs 16m2) is gewoon totaal not done in mijn ogen. Het zijn grote dieren en een paard is een bewegingsdier: een paard legt in de natuur zo’n minimaal 5 tot 10 kilometer af tijdens het grazen. Een paard is fysiek, psychologisch en anatomisch zo ingesteld dat hij zich voortdurend moet bewegen. De drang tot bewegen is een grote natuurlijke behoefte.

Voor alle mensen die nu gaan zeggen dat als ze hun paard buiten in de bak of paddock loslaten ze alleen maar staan, hier het volgende. Paarden bewegen om voedsel of water te zoeken en als dat er niet is (of ze hebben voldoende), dan zal een paard uit nature hun energie besparen voor als ze op de vlucht moeten slaan. Zoals je begrijp in jouw bak of paddock waar je paard in staat zal er waarschijnlijk niet veel gebeuren. Dit betekend niet dat ze dan net zo goed op stal kunnen staan. Dit houdt in dat jij als eigenaar ervoor moet zorgen dat je jouw beweginsdier ook daadwerkelijk in beweging blijft! Hij is daar tenslotte voor gebouwd. Dit kan zijn door simpel het voer en water ver uit elkaar te zetten, of door verschillende voerplekken te creeren die ver uit elkaar staan. Door paarden samen te doen, krijg je ook al meer beweging.

Als je wilt dat je paard een dagdeel voor zichzelf heeft en niet 'gestoord' kan worden door anderen dan zijn ook andere oplossingen dan ze op een kleine oppervlakte (stal) op te sluiten :
1. Een individuele uitloopstal met voldoende ruimte. Het liefst waar ze deels contact kunnen hebben en deels niet zodat ze dat zelf kunnen kiezen. Dan kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten staan, geen beperkingen en voldoende rust.
2. Zorgen dat waar ze 24/7 buiten staan niet te veel paarden zijn op een kleine oppervlakte. Als er voldoende ruimte is kan een paard zich gaan afzonderen mocht hij dat willen.

Tegennatuurlijk om paarden te rijden klopt, en toch wil ik het blijven doen. Dat betekend dat ik juist voor de uren dat het paard niet voor mij werkt ik ervoor wil zorgen dat het paard de vrijheid heeft om paard te zijn en ik ze daar niet in beperk.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:14

Mijn paard leeft dus nu ruim 4 weken in groepshuisvesting en ik sta er van te kijken hoeveel meters hij maakt per dag! Hij is buiten de rustmomenten, die dus eigenlijk maar 20 minuten tot en half uur duren, continue in beweging. Op weg van de ene slowfeeder naar de andere, naar de drinkbak en weer terug. Ik vind het heel mooi om te zien.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:25

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om zulke stallen te realiseren, dat ten eerste. Niet elke deel van Nederland is geschikt om een paard 24/7 buiten te laten vanwege de bodem (veen, klei).

Mijn paarden vinden het heerlijk om een paar uurtjes buiten te lopen,, ook in de winter maar met echt slecht weer (heftige regenval, strenge vorst, sneeuw) doe ik ze hier echt geen plezier mee.

Als mijn ene merrie buiten loopt met slecht weer, komt ze zelf naar binnen als ik haar niet binnen haal met als gevolg: kapotte draad, kapotte palen en met een beetje pech een kapot paard...dus dat gaat echt niet meer gebeuren :n

Mijn oude merrie staat op advies van de DA minimaal 's nachts op stal. Zij heeft een extreme gevoeligheid voor mok en die is niet onder controle te krijgen als ze constant buiten loopt. En aangezien ik haar nog langer in ons midden wil hebben, staat zij sinds dit jaar 's nachts op stal (zomer, winter staan ze bij ons allemaal 's nachts binnen).

Daarnaast wil ik mijn wedstrijdpaarden niet 's nachts buiten hebben en mensen die dat niet aanstaan...tja jammer dan. Het is mijn paard en ik beslis dus.

Wij hebben al meer dan 20 jaar paarden, ze worden allemaal stokoud bij ons dus zo slecht zullen ze het niet hebben. We hebben 1 luchtzuiger, deed ze al bij aankoop, achteraf wegens een maagzweer. Zij liep bij de mensen 24/7 buiten en zoog gigantisch veel lucht. Nu staat ze bij mij vaker op stal, sowieso 's nachts, en zuigt amper nog lucht.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:32

Moratoetje maar niemand heeft toch ooit gezegd dat er iets mis is met een dagdeel op stal :o ? Volgens mij vallen we over 0 - (om en nabij) 6u vrije buitengang per dag.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:06

Bowen schreef:
Met hooi kan je op verschillende plaatsen hooi geven en onbeperkt, dan heb je ook niet dat gedoe om dat hooi(of iig een heel stuk minder).

Dat is wat wij nu proberen te doen. Niet onbeperkt maar wel veel hooi en op 6 verschillende plekken voor 5 paarden. Gaat niet perfect omdat er 2 zijn die gewoon door blijven eten en veel te dik worden. Als de "niet volproppers"dan weer wat willen is het hooi al weer op.

Nu staan er dan 2 apart zodat ze genoeg hooi kunnen eten maar als ze apart staan kunnen ze weer niet bij de schuilstal. Die durven ze ook niet echt in omdat de "grote baas' er staat..

Mij lijkt een buitenbox met uitloopje en een directe doorloop naar het weiland waar ze dan overdag met een groep staan best ideaal. Zeker in situaties zoals bij pensionstallen waarbij er regelmatig wisselingen zijn in een kudde. Kan er meer gevoerd worden op individuele behoefte en hebben ze ook even rust van de sociale rangorde.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:26

Ik reageerde op de post van Welzijn, Sees. Uit die post maak ik op: dat een paard niet opgesloten moet worden in een "kleine box":

Welzijn schreef:
Als je wilt dat je paard een dagdeel voor zichzelf heeft en niet 'gestoord' kan worden door anderen dan zijn ook andere oplossingen dan ze op een kleine oppervlakte (stal) op te sluiten :
1. Een individuele uitloopstal met voldoende ruimte. Het liefst waar ze deels contact kunnen hebben en deels niet zodat ze dat zelf kunnen kiezen. Dan kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten staan, geen beperkingen en voldoende rust.
2. Zorgen dat waar ze 24/7 buiten staan niet te veel paarden zijn op een kleine oppervlakte. Als er voldoende ruimte is kan een paard zich gaan afzonderen mocht hij dat willen.

Deze stallen zijn gewoon niet overal te realiseren....en ik denk dat ook niet elk paard geschikt is voor 24/7 buiten. Een hoog in het bloed staand warmbloed paard kun je bijv. niet vergelijken met een dicht bij de natuur staande Shetland pony.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:52

fransje23 schreef:
Bowen schreef:
Met hooi kan je op verschillende plaatsen hooi geven en onbeperkt, dan heb je ook niet dat gedoe om dat hooi(of iig een heel stuk minder).

Dat is wat wij nu proberen te doen. Niet onbeperkt maar wel veel hooi en op 6 verschillende plekken voor 5 paarden. Gaat niet perfect omdat er 2 zijn die gewoon door blijven eten en veel te dik worden. Als de "niet volproppers"dan weer wat willen is het hooi al weer op.

Nu staan er dan 2 apart zodat ze genoeg hooi kunnen eten maar als ze apart staan kunnen ze weer niet bij de schuilstal. Die durven ze ook niet echt in omdat de "grote baas' er staat..

Mij lijkt een buitenbox met uitloopje en een directe doorloop naar het weiland waar ze dan overdag met een groep staan best ideaal. Zeker in situaties zoals bij pensionstallen waarbij er regelmatig wisselingen zijn in een kudde. Kan er meer gevoerd worden op individuele behoefte en hebben ze ook even rust van de sociale rangorde.

Waar die van mij staan moeten er nu ook wat paarden in de nacht apart omdat die met onbeperkt hooi veelste vet worden, het is vaak een beetje uitproberen wat werkt en wat niet werkt. Voor mijn kleine merrie is dat een noodzaak omdat ze echt tonnetje rond wordt, maar mijn 2 hafjes heb ik ook in de sonja bakker groep staan omdat ze dan toch mooier op gewicht blijven(en ik niet alleen maar bezig ben met het vet in bedwang houden).
Maar geen van 3 krijgt veel krachtvoer(eigenlijk alleen een paar keer per week wat vitaminebrokjes), als ze wel veel krachtvoer krijgen(nodig hebben om op conditie te blijven) dan kunnen ze wel wat hooi hebben.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:55

Moratoetje schreef:
Deze stallen zijn gewoon niet overal te realiseren....en ik denk dat ook niet elk paard geschikt is voor 24/7 buiten. Een hoog in het bloed staand warmbloed paard kun je bijv. niet vergelijken met een dicht bij de natuur staande Shetland pony.

Toch zijn er zat hoog in het bloed paarden die wel buiten staan, zelfs een aantal die echt hoog in de sport lopen.
Afhankelijk van het paard zal hij een dekentje erg kunnen waarderen, of een meer open of dichte schuilstal, wat ruimte om even niet op de lip bij de anderen te hoeven zitten en ga zo maar door.
Kan je dat niet realiseren dan is voor de nacht op stal, of bij bar en boos weer het beste wat je kan doen, dan zou ik ze niet naar buiten schoppen onder het mom dat is goed voor je.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:00

Moratoetje, da's inderdaad niet overal te realiseren en dat is eigenlijk best jammer. Maar ook al zijn de omstandigheden er niet naar dan ben ik nog steeds van mening dat je moet zorgen voor goede vrije buitengang. Maar dat kost vaak wel wat helaas.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:10

Moratoetje schreef:

Ik denk ook dat het niet voor ieder paard geschikt is. Alleen lijkt mij het ras/type niet zo zeer de beperkende factor maar een skala aan andere zaken die lastig te realiseren zijn. Ik ken dravers en arabieren die zonder problemen jaarrond 24/7 buiten staan.
Het scheelt denk ik ook veel of je de paarden aan huis hebt/ in eigen beheer of op pension.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:12

Bowen schreef:
Toch zijn er zat hoog in het bloed paarden die wel buiten staan, zelfs een aantal die echt hoog in de sport lopen.

Overdag wel ja, maar 24/7??? Ik ken er geen een die zijn of haar hoog in bloed staand sportpaard 24/7 zomer en winter buiten heeft staan. Althans niet hier in de buurt.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:20

Tja wat versta je onder sportpaard? Ik vind de paarden van topruiters sportpaarden.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:26

Paarden die sportgericht getraind worden, wedstrijden lopen (maandelijks), die sportgericht gefokt zijn. Niet alleen paarden van topruiters zijn sportpaarden. Ze worden niet GP-klaar geboren.