maar ik ben hard voor ze,ze zoeken het nog maar ff uit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kimmie261 schreef:miekatoen,en nu??
maar af laten maken dan??want ik ga geen stuk paard wegdoen en meer met hem doen als ik nu doe gaat hem nie worden nie ...
en ongelukkig tja,daar komt ie,wanneer is een paard ongelukkig?? hij ziet er verder wel gelukkig uit,maar ja,dat zegt niets heb ik hier begrepen,want stalpaarden kunnen ook gelukkig eruit zien,maar zijn dat schijnbaar dan niet...
kimmie261 schreef:geluk op de wei hier hangt bovenal af van de hoeveelheid gras die er staat...gras is nu bijna op en dus is de wei niet leuk meer...errug duidelijk maken ze dat...
maar ik ben hard voor ze,ze zoeken het nog maar ff uit,roep ook altijd naar ze "volgens Bokt zijn jullie alleen maar happy op de wei!! onthou dat nou eens... "
![]()
![]()
echt hoor,zeg het iedere keer weer,maar ze willen er nog niet helemaal aan
kimmie261 schreef:doemaar schreef:Overwintere hoef geen wei te zijn. Mijne staat in een paddock in de winter met een stuk of 15 paarden.
moet wel een flinke paddock zijn dan??15 paarden nemen nogal wat plek in beslag,willen ze ruime genoeg hebben...
kimmie261 schreef:geluk op de wei hier hangt bovenal af van de hoeveelheid gras die er staat...gras is nu bijna op en dus is de wei niet leuk meer...errug duidelijk maken ze dat...
michelle___ schreef:Prinslover schreef:Kimmie216, klopt hoor. Vooral kijken naar je paard. Het paard wat ik nu rijd, kan best een tijdje buiten staan, maar een paard voor weer, wind en regen is het niet... Dan is ze tevreden met een uur of 4 buiten en wil daarna lekker naar binnen. En dat vind ik dan zelf ook lang zat, paard geeft het aan.
Veel paarden hebben ook geen hekel aan stal merk ik. Maar zijn soms wel gefrustreerd in sociaal contact, blessure gevoelig etc. Omdat ze bv. per week maar 1 keer los mogen lopen in de bak.
Om meerdere manege's is er een bord, waarop je dat moet opschrijven en dus 15 min hebt om los te gooien en max 30 min voor longeren.... Ook ken ik er zat die hun paard gewoon een dagje op stal laten staan en overslaan onder het mom van 'gaat ie niet dood van'. Dat vind ik wel echt zielig.... Of dat ze 24 uur op stal staan en ze vandaag bv. om 10 uur in de ochtend gaan en morgen pas om 20 uur... Dat betekend dat ze soms zelfs meer dan 24 uur op stal staan. Dat vind ik toch wel erg ver gaan hoor.
Ben het wel met je eens dat 24/7 ook overdreven is. Als een paard min. een dagdeel zou kunnen buiten staan met vriendjes, paddock of wei oid. en daarnaast nog 2 tot 3 uur per dag verzorgd wordt is dat ook niet zielig hoor...
Mij op stal hangt dat bord idd dat je maar een kwartier los kan gooien en max een halfuur longeren. Maar voor de buitenpaddock geld dat gelukkig niet!
Dakotah schreef:Het argument van blessures in de wei, verbaast me echt.
Ze gaan hier sowieso elke dag naar buiten, heb ze in al die tijd 1 dag binnen gehouden, maar toen was er echt een vreselijke storm de hele dag,
en door bomen om de wei niet verantwoord ze buiten te zetten.
Ze gaan dus ook naar buiten als er een pak sneeuw ligt en ook als er hier en daar plassen met ijs zijn.
Heb ik plassen in de bak met ijs, lopen ze daar ook overheen, vinden ze nog wel grappig ook.
En ook dan zie je dat ze heel goed weten dat het glad is en dus rustig moeten lopen.
Dat hebben ze zelf wel door.
Ook met een dik pak sneeuw gaan ze racend en bokkend door de wei, en ook dan geen blessures, er gaat er wel eens 1 op zijn kont, maar die staat dan gewoon weer vrolijk op en gaat weer verder.
Nooit maar dan ook nooit 1 met een blessure gehad.
2 heb ik al vanaf veulen, hebben echt wel gek gedaan al en nu nog wel, maar zijn zelf toch voorzichtig genoeg.
Ook geen bijtwonden trouwens.
maar ik ben hard voor ze,ze zoeken het nog maar ff uit,roep ook altijd naar ze "volgens Bokt zijn jullie alleen maar happy op de wei!! onthou dat nou eens... "
![]()
![]()
echt hoor,zeg het iedere keer weer,maar ze willen er nog niet helemaal aan
Prinslover schreef:Grappig, ik heb ook ooit eens een gelijk soort topic geopend..En daar kwamen toen ook pagina's op binnen.
Ik had toen ook nog m'n verzorg paarden 24/7 op stal in de zomer én winter. Dat is hier in de omgeving (zuid-holland, denhaag) toch wel heel normaal. Er zijn 10tallen manege's, maar alle faciliteiten van warm tot koud water, stapmolens etc. maar geen wei te vinden... Toch heb ik toen heel goed gezocht, ik ben wat verder gereden etc. En heb toen een plekje gevonden met wei. Paarden vinden dit wel degelijk héél fijn.
In het begin zijn ze de wei niet gewend nee. Ze zijn een ritme van stal gewend. Alsof ze kunnen klok kijken staan ze na een half uurtje bij het hek van de bak ja. Logisch, in een bak staan ze vaak alleen, zonder eten, en keer op keer na een half uur moeten ze eruit. In het begin is het dan ook zo vreemd voor ze, dat ze het raar vinden om met hun vrijheid om te gaan! Paarden hebben wel een half jaar tot een jaar nodig hieraan te wennen! Ik verweerde mij ook met die woorden, dat het paard graag naar stal wilde etc. Maar ik weet nu beter.
Wat ik hier vooral zie en wat heel erg opvalt zijn de chaggerijnige paarden om een manege. Als je met een ander paard langs loopt, hangen ze vaak in de tralies, of oren plat... Bij ons op stal is dat veel minder!! Die paarden zijn een hechte groep, een kudde. Ook komen er (en dan spreek ik uit mijn eigen ervaring) veel minder blessures voor dan bij echte stalpaarden. Natuurlijk kunnen er op de wei ongelukken gebeuren, is het riskant blabla. Maar zorg dat je een vaste kudde hebt, en dan komt er vanzelf stabiliteit. En natuurlijk gebeurd er wel eens wat, eens in de zoveel tijd. Maar om ze daar nu voor op te sluiten? Nee..
Echter blijft het een feit dat het in sommige regio's echt héél moeilijk is een accomodatie te vinden waar je zelf uit de voeten kan én je paard. Het is een (bijna) onmogelijke opgave. De weinige stallen die er zijn, hebben geen plek meer en er is weinig verloop in de stallen.. Bovendien is het vanwege een wei vaak wel prijzig. En betaal je maar een klein beetje minder dan op een stal waar je 10 min van het strand staat, alles voor je wordt gedaan, een binnenbak, buitenbak, longeerkraal, kantine etc is.. Ook weten veel mensen niet beter dan dat het 'normaal' is. Alle paarden op iedere manege staan toch zo? Hij glimt toch mooi, krijgt toch eten en we rijden dagelijks? What's wrong?
Wel moet ik zeggen dat ik uitspraken als 'dan moet je maar geen paard nemen' of 'dierenmishandeling' ook te ver gaat. De paarden hebben het niet slecht, het kan alleen beter. Echter is dat niet altijd een keuze van de eigenaar, maar ook van je woonomgeving en mogelijkheden daarin. Blijft een lastige kwestie een zo fijn mogelijke situatie te creeëren voor je paard én voor jezelf. Paarden blijven ook wel dieren voor de hobby en plezier, kosten een hele hoop geld en zo denken de mensen ook. Het moet natuurlijk ook praktisch blijven voor de mens en een stukje comfort voor de mensen zoals een kantine en binnenbak tellen zwaar mee voor de meeste mensen.
Kortom; een eeuwige discussie..