Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:48

geluk op de wei hier hangt bovenal af van de hoeveelheid gras die er staat...gras is nu bijna op en dus is de wei niet leuk meer...errug duidelijk maken ze dat...

maar ik ben hard voor ze,ze zoeken het nog maar ff uit :Y) ,roep ook altijd naar ze "volgens Bokt zijn jullie alleen maar happy op de wei!! onthou dat nou eens... "

:j :D :D echt hoor,zeg het iedere keer weer,maar ze willen er nog niet helemaal aan :)

Miekatoen

kimmie261 schreef:
miekatoen,en nu??

maar af laten maken dan??want ik ga geen stuk paard wegdoen en meer met hem doen als ik nu doe gaat hem nie worden nie ...

en ongelukkig tja,daar komt ie,wanneer is een paard ongelukkig?? hij ziet er verder wel gelukkig uit,maar ja,dat zegt niets heb ik hier begrepen,want stalpaarden kunnen ook gelukkig eruit zien,maar zijn dat schijnbaar dan niet...

Ik wou eigenlijk alleen maar aantonen dat het geluk van een paard van heel veel facetten kan afhangen. Zo gaat die van mij iets minder buiten en krijgt iets meer aandacht en die van jou gaat iets meer buiten en krijgt iets minder aandacht.
Daar komt dan nog eens bij dat inderdaad niet alle stallen en weien hetzelfde zijn en dat ieder paard anders is.
Zoals ik al zei is ieder paard anders en ik ga mijn paardje niet opeens 24 uur per dag buiten zetten omdat een paar mensen hier beweren dat dat zijn natuur is want ik ben er zeker van dat hij dan doodongelukkig wordt. Ondanks zijn 'vriendjes'(hij is nogal associaal), grote wei met gras, extra hooi en mais, ...
Vroeger sprong hij steevast over de draad en in plaats van weg te lopen naar aanliggende weilanden en maisvelden, liep hij zijn stal in om hooi te eten.
Veel duidelijker wordt het voor mij niet.

Miekatoen

kimmie261 schreef:
geluk op de wei hier hangt bovenal af van de hoeveelheid gras die er staat...gras is nu bijna op en dus is de wei niet leuk meer...errug duidelijk maken ze dat...

maar ik ben hard voor ze,ze zoeken het nog maar ff uit :Y) ,roep ook altijd naar ze "volgens Bokt zijn jullie alleen maar happy op de wei!! onthou dat nou eens... "

:j :D :D echt hoor,zeg het iedere keer weer,maar ze willen er nog niet helemaal aan :)

:D :D :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:51

doemaar schreef:
Overwintere hoef geen wei te zijn. Mijne staat in een paddock in de winter met een stuk of 15 paarden.

moet wel een flinke paddock zijn dan??15 paarden nemen nogal wat plek in beslag,willen ze ruime genoeg hebben...

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:54

Ach weetje ieder doe het maar op zijn manier natuurlijk.. ik wil verder niemand afvallen. Maar voor mij voelt het niet lekker om mijn paard op stal te zien staan.... haar maak ik gelukkig uit haar stal en zo zie ik bet graag. Ook een gemak ik hoef niet dagelijks te komen want ze verveel zich toch niet.

Klopt kimmie de paddock is ruim ze kunne nog ee sprintje trekken :) en schuile in 2 stallen als ze willen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:57

kimmie261 schreef:
doemaar schreef:
Overwintere hoef geen wei te zijn. Mijne staat in een paddock in de winter met een stuk of 15 paarden.

moet wel een flinke paddock zijn dan??15 paarden nemen nogal wat plek in beslag,willen ze ruime genoeg hebben...

Een paddock van 10 bij 13,5 meter biedt al dezelfde ruimte die vijftien paarden op stallen van 3 bij 3 hebben. Wij hebben thuis al een paddock 10 bij 10 en dat voor maar drie paardjes. Heel goed mogelijk dus ;)

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:59

Mijn paarden hebben op verschillende stallen gestaan. Met en zonder weidegang. Nu op stal met alleen in de zomer wei, ongeveer 1 keer in de week. Dus zeg maar het hele jaar door 24/7 op stal. De paarden zijn iets anders dan toen ze elke dag naar buiten gingen.
Nu zelfs beter, want de stallen zijn groter en ze krijgen de hele dag door goed hooi. Ze zien er beter uit en presteren beter. Als ik ze wel los doe, zijn ze 10 druk en daarna niet meer, na 20 min willen ze graag weer naar stal.
Op een of andere manier leken de paarden meer stres te hebben met weidegang, ook omdat dit om groepjes ging. Het ene paard was erg onderdanig en de ander juist niet. Op stal aten ze slecht en met rijden was het onderdanige paard gestrest en het dominante paard ging extreem de strijd aan.

Ze zien er nu gelukkig goed uit, glanzend in de vacht en werkwillig.

Edit: zo staat alle paarden op deze stal en er is er geen 1 die lucht zuigt of een ander stalgebrek heeft. Misschien heeft dit te maken met dat ze genoeg hooi krijgen om een maagzweer tegen te gaan? En dat lucht zuigen helemaal niet ontstaat vanuit verveling?
Laatst bijgewerkt door anne3000 op 26-09-13 15:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:00

Pfoe, als eigenaar van een weide met stallen en 3 paarden er op vind ik dit ook een moeilijke discussie.
Mijn paarden staan allemaal 24/7 buiten, weer of geen weer. Maar ze kunnen wel binnen in 2 stallen en onder een afdak.
Ik zou het op geen andere manier meer willen.

Met mijn eerste paard moet ik ook schuldig pleiten.
Die stond ook op een stal waar hij of in de voormiddag of in de namiddag 4 à 5 uur buitenkwam op de weide.
Dan reed of longeerde ik 's avonds nog en mocht hij daarna nog los in de piste.
Als ik een keer rond de middag gedaan had, ging ik hem samen met zijn maatje los in de piste zetten (kleine pensionstal van 4 klanten)
en hem er na een aantal uur weer uithalen en paste mijn rijden daar op aan.
Uiteindelijk kwam hij er dus wel tussen de 6 en de 8 uren uit per dag.

Ook heeft hij wel eens een paar dagen binnen gestaan. Dan staat hij even lekker fris maar is nog te hanteren.
Ik merkte eigenlijk aan zijn gemoed geen verschil of ik hem nu binnen of buiten zet.
Dus dan maar lekker buiten :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:00

kimmie261 schreef:

Mja, gras/voedsel maar ook zeker de grootte denk ik.

Een van onze weides is nu ook kaal, we willen de paarden echter nog even niet omweiden om de andere weides te sparen (anders moet de ruif er al zo vroeg in) dus gaan er een aantal 's nachts op stal met ruwvoer. Een aantal staat 24/7 in het kale land (HB-gevoelige paarden en dikkerdjes die af moeten vallen :D), een deel staat 24/7 in een vol land verderop en een deel staat overdag in het kale land en 's nachts in het volle land. Voor ieder wat wils ;).

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:02

Ik heb mijn tinker en shet in een inloopstal staan met buiten een verhard stuk en dan een zand paddock.

Voordat ik op deze stal kwam stond ik met mijn tinker op een stal waar ze in de zomer zo'n 8 uur buiten stond en in de winter misschien 2 tot 3 uur.
Ben heel blij dat we nu op de huidige stal staan want ze brak soms de stal af als andere paarden naar buiten gingen.

Nu kunnen ze zelf bepalen wanneer en hoelang ze buiten willen staan.
Geen gestresst paard meer.

Heb haar laatst een keer in een box gezet omdat de hoefsmid zou komen.
Shet in de box ernaast, ze konden elkaar zien en snuffelen.
Maar Lotje kon er niet tegen.
Draaien, omhoog komen en schoppen tegen de deur.
En ze stond er maar net in.
Heb haar toen op de poestplaats neergezet en dat was wel goed.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:02

Anne3000, één keer in de week op de wei en in de winter helemaal niet??

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:07

Dat heb je goed gelezen Sees.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:07

@ anne3000: Niet zo gek dat ze een glanzend vachtje erop na houden. Als ze de hele dagen in de wei staan kunnen ze immers door zand/modder rollen wanneer ze willen. Mijn paardjes zien er in natte periodes echt wel eens uit als varkens omdat ze het heerlijk vinden om lekker door de modder te rollen. Dat ze er dan mooi uit zien heeft niets met welzijn te maken. Ik weet niet zeker of je dit bedoelt, maar zo komt het op mij wel over. Excuses alvast als dat niet zo is.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:08

hahaha nee die van mij rollen ook wel eens in het zand, maar waarschijnlijk niet zo vaak als die van jou. Dat de vacht glanst bedoel ik natuurlijk mee dat ze gezond zijn.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:31

Het argument van blessures in de wei, verbaast me echt.
Ze gaan hier sowieso elke dag naar buiten, heb ze in al die tijd 1 dag binnen gehouden, maar toen was er echt een vreselijke storm de hele dag,
en door bomen om de wei niet verantwoord ze buiten te zetten.
Ze gaan dus ook naar buiten als er een pak sneeuw ligt en ook als er hier en daar plassen met ijs zijn.
Heb ik plassen in de bak met ijs, lopen ze daar ook overheen, vinden ze nog wel grappig ook.
En ook dan zie je dat ze heel goed weten dat het glad is en dus rustig moeten lopen.
Dat hebben ze zelf wel door.
Ook met een dik pak sneeuw gaan ze racend en bokkend door de wei, en ook dan geen blessures, er gaat er wel eens 1 op zijn kont, maar die staat dan gewoon weer vrolijk op en gaat weer verder.
Nooit maar dan ook nooit 1 met een blessure gehad.
2 heb ik al vanaf veulen, hebben echt wel gek gedaan al en nu nog wel, maar zijn zelf toch voorzichtig genoeg.
Ook geen bijtwonden trouwens.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:36

Paar jaar geleden gingen mijn paarden ook nog op de wei in de winter.

en nee ik was niet bang voor blessures.

Maar OOK ben ik nu ze op stal staan bang dat ze zich niet prettig voelen of whatever.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:44

michelle___ schreef:
Prinslover schreef:
Kimmie216, klopt hoor. Vooral kijken naar je paard. Het paard wat ik nu rijd, kan best een tijdje buiten staan, maar een paard voor weer, wind en regen is het niet... Dan is ze tevreden met een uur of 4 buiten en wil daarna lekker naar binnen ;) . En dat vind ik dan zelf ook lang zat, paard geeft het aan.

Veel paarden hebben ook geen hekel aan stal merk ik. Maar zijn soms wel gefrustreerd in sociaal contact, blessure gevoelig etc. Omdat ze bv. per week maar 1 keer los mogen lopen in de bak.

Om meerdere manege's is er een bord, waarop je dat moet opschrijven en dus 15 min hebt om los te gooien en max 30 min voor longeren.... Ook ken ik er zat die hun paard gewoon een dagje op stal laten staan en overslaan onder het mom van 'gaat ie niet dood van'. Dat vind ik wel echt zielig... := . Of dat ze 24 uur op stal staan en ze vandaag bv. om 10 uur in de ochtend gaan en morgen pas om 20 uur... Dat betekend dat ze soms zelfs meer dan 24 uur op stal staan. Dat vind ik toch wel erg ver gaan hoor.

Ben het wel met je eens dat 24/7 ook overdreven is. Als een paard min. een dagdeel zou kunnen buiten staan met vriendjes, paddock of wei oid. en daarnaast nog 2 tot 3 uur per dag verzorgd wordt is dat ook niet zielig hoor...

Mij op stal hangt dat bord idd dat je maar een kwartier los kan gooien en max een halfuur longeren. Maar voor de buitenpaddock geld dat gelukkig niet! :)

Ja o.a. op jouw stal idd. Maar heel eerlijk natuurlijk, je hebt gewoon niet 7 dagen zeeën van tijd en energie. Er zitten gewoon echt wel eens dagen of een dagje bij dat je maar een klein uurtje hebt (of zelfs minder). Ik heb zelf nl ook op zo'n stal gestaan en spreek uit ervaring. Aan mij knaagde het gewoon als ik is een dag had dat anders liep dan gepland en dus maar even snel kwartiertje had kunnen losgooien en dan vlak daarna alweer moest gaan..
Wat er dus toch op uit komt dat het paard in kwestie en half uurtje eruit komt... Ik ga niet roepen dat het mishandeling is, of dat je dan maar geen paard moet kopen.. Of dat de paarden doodongelukkig zijn, dat geloof ik niet. Ze hebben het niet slecht, ik denk alleen wel dat het beter kan. :) Het is alleen wel wat jezelf als eigenaar kiest, en heel veel mensen kiezen wel eerst voor zichzelf (het comfort van faciliteiten) en dan pas voor het paard.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:58

Dakotah schreef:
Het argument van blessures in de wei, verbaast me echt.
Ze gaan hier sowieso elke dag naar buiten, heb ze in al die tijd 1 dag binnen gehouden, maar toen was er echt een vreselijke storm de hele dag,
en door bomen om de wei niet verantwoord ze buiten te zetten.
Ze gaan dus ook naar buiten als er een pak sneeuw ligt en ook als er hier en daar plassen met ijs zijn.
Heb ik plassen in de bak met ijs, lopen ze daar ook overheen, vinden ze nog wel grappig ook.
En ook dan zie je dat ze heel goed weten dat het glad is en dus rustig moeten lopen.
Dat hebben ze zelf wel door.
Ook met een dik pak sneeuw gaan ze racend en bokkend door de wei, en ook dan geen blessures, er gaat er wel eens 1 op zijn kont, maar die staat dan gewoon weer vrolijk op en gaat weer verder.
Nooit maar dan ook nooit 1 met een blessure gehad.
2 heb ik al vanaf veulen, hebben echt wel gek gedaan al en nu nog wel, maar zijn zelf toch voorzichtig genoeg.
Ook geen bijtwonden trouwens.

Fijn om te horen dat je nog nooit blessures hebt gehad, maar dat is ook een stukje mazzel hoor. Want er zitten wel echt risico's aan met sneeuw en ijs een paard loszetten.
Op mijn vorige stal gingen ze met de sneeuw als je wilde ook gewoon naar buiten en op de weg naar de wei gleed er een uit (met rustig wandelen) en brak zijn heup.
Dus tja het gebeurt wel echt en met ijzers ga ik dat risico echt niet lopen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:08

Anne3000 oké...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:12

Ik vond het op mijn vorige stal al vreselijk als de paarden wegens sneeuw of whatever één dag binnen moesten blijven :o. Nu bepaal ik zelf of en wanneer ze naar buiten gaan en dat is dus altijd :D.

Ik heb liever een dik pak sneeuw dan dagen van regen. Onze weides zijn oké maar tegen zoveel regen ook niet bestand en dan zet ik ze voor oa hoefbehoud toch vaak 's nachts op stal. Als er echter een dik pak sneeuw ligt, dan gaan ze zoveel mogelijk 24/7 naar buiten. Wij strooien het pad naar de wei gewoon dagelijks.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:14

Ik herinner me trouwens een gesprekje met onze dierenarts en ze zegt dat ze veel vaker moet komen bij paarden die lang binnen staan, dan doelde ze op koliek, luchtwegproblemen maar ook op beenproblemen. Stallen zoals waar wij staan daar mankeren de paarden normaal gesproken niet zoveel, volgens haar eigen woorden. Er kan natuurlijk altijd wat gebeuren, maar ik heb in het verleden ook gestaan op een stal waar ze veel binnen stonden en bijna allemaal serieus getraind werden voor wedstrijden, de geblesseerde paarden vlogen je om de oren. Daar was het toen overigens ook redelijk ongebruikelijk om pensionpaarden bij elkaar buiten te zetten. In de zomer was er ook de optie om een privé post zegelweitje te reserveren voor je paard en het verbaasde me toen echt dat lang niet iedereen daar gebruik van wilde maken. Sommigen hadden hun paard liever een uurtje per dag op de paddock of helemaal niet buiten, ik kon me écht niet voorstellen dat zoiets een vrijwillige keuze zou zijn van een paardeneigenaar.

Waar ik nu sta, staan ze 24/7 op het weiland en straks overdag in een paddock met een ruime hoeveelheid hooi verdeeld over meerdere bakken. En nee wij hebben geen blubber en alleen met hele heftige sneeuwval komen ze niet buiten, de afgelopen twee jaar hebben ze geen volledige dag binnen gestaan. Ik heb het geprobeerd toen de jongste een hoefzweer had, maar die sprong nog net niet over de staldeur heen, dus die hebben we ook vrij snel weer naar buiten gelaten. Dan spoel ik liever een keer extra dan dat ze zichzelf verwond omdat ze compleet flipt.

Mijn oudste merrie prefereert met slecht weer gras eten boven haar droge en winddichte schuilstal, maar dat is ook wel een portret. :')

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:15

Ik heb ook ooit de fout gemaakt door poown op een stal te zetten waar geen land bijzat en verder ook geen services. Hij stond toen dus 22 uur per dag in zn box, kwam er alleen uit als wij er iets mee deden.
Grootste fout van mijn leven, binnen een half jaar waren we er ook weer weg. Helaas liggen de stallen niet voor het oprapen in de buurt, dus kon niet meteen weg, maar zal zo'n keus nooit meer maken.
Van een vrolijke pony, werd het een sjagrijn op stal die al zijn dekens binnen 3 dagen kapot schuurde.
Nee, echt nooit meer, grootste fout in mijn paardenleven.

Overigens staat/stond die hele stal vol met paarden die er blijkbaar geen tot weinig van hadden. Denk dat het ook wel te maken heeft met opvoeding. Als je je paard na zn veulentijd op zo'n stal zet, weet het paard natuurlijk niet beter en zal zo'n paard er minder moeite mee hebben (denk ik hoor) dan een paard die al z'n halve leven in een uitloopstal staat en daarna 22/7 in een hokje gezet wordt.. (zoals de mijne).
En misschien heeft het ook wel indirect met de discipline te maken, maar daar laat ik me hier verder even neit over uit omdat ik geen mensen of stallen zwart wil maken (verdere info per pb, stalnaam ook per pb ;) )

Nu alweer jaren gelukkig op een stal waar ze het hele jaar 's ochtends naar buiten gaan en eind van de middag/begin van de avond naar binnen. In de zomermaanden natuurlijk langer. Alleen met onweer gaan ze niet op het land.
Heb mn vrolijke, eigenwijze pony met praatjes weer terug :).

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:24

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar ik wil toch wel even mijn mening geven.
Iemand zegt ook dat ze er niks aan kan doen dat ze in de randstad woont en er dus geen stallen met weiland zijn, moet ik dan maar geen paard nemen? vraagt ze, mijn antwoord: Nee.
Als je paard 24/7 binnenstaat wat ben je dan egoïstisch bezig, hoe lang ben je bij je paard? 2 uurtjes per dag? en dan moet dat beest de andere 22 uur staan wachten in een hokje om jouw vervolgens weer te vermaken.
Hoe zou je het zelf vinden als je je hele leven 22 uur lang achter elkaar in een kleine ruimte moet staan, alleen en eenzaam.
Ik vind het knap dat mensen het eerlijk durven toegeven dat hun paard 24/7 binnen staat want ik zou de ogen uit me kop schamen.
Het spijt me dat ik misschien heftig reageer maar dit raakt me echt in me hart, dat je zo'n prachtig en sterk beest die gewend is om te rennen en te spelen 22 uur per dag kan opsluiten :n
Dat doet me echt pijn.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:25

kimmie261 schreef:

hahahaha idd want ja, op bokt weten ze alles!! hahahaha LOL

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:31

Prinslover schreef:
Grappig, ik heb ook ooit eens een gelijk soort topic geopend.. :) En daar kwamen toen ook pagina's op binnen.

Ik had toen ook nog m'n verzorg paarden 24/7 op stal in de zomer én winter. Dat is hier in de omgeving (zuid-holland, denhaag) toch wel heel normaal. Er zijn 10tallen manege's, maar alle faciliteiten van warm tot koud water, stapmolens etc. maar geen wei te vinden... Toch heb ik toen heel goed gezocht, ik ben wat verder gereden etc. En heb toen een plekje gevonden met wei. Paarden vinden dit wel degelijk héél fijn.

In het begin zijn ze de wei niet gewend nee. Ze zijn een ritme van stal gewend. Alsof ze kunnen klok kijken staan ze na een half uurtje bij het hek van de bak ja. Logisch, in een bak staan ze vaak alleen, zonder eten, en keer op keer na een half uur moeten ze eruit. In het begin is het dan ook zo vreemd voor ze, dat ze het raar vinden om met hun vrijheid om te gaan! Paarden hebben wel een half jaar tot een jaar nodig hieraan te wennen! Ik verweerde mij ook met die woorden, dat het paard graag naar stal wilde etc. Maar ik weet nu beter.

Wat ik hier vooral zie en wat heel erg opvalt zijn de chaggerijnige paarden om een manege. Als je met een ander paard langs loopt, hangen ze vaak in de tralies, of oren plat... Bij ons op stal is dat veel minder!! Die paarden zijn een hechte groep, een kudde. Ook komen er (en dan spreek ik uit mijn eigen ervaring) veel minder blessures voor dan bij echte stalpaarden. Natuurlijk kunnen er op de wei ongelukken gebeuren, is het riskant blabla. Maar zorg dat je een vaste kudde hebt, en dan komt er vanzelf stabiliteit. En natuurlijk gebeurd er wel eens wat, eens in de zoveel tijd. Maar om ze daar nu voor op te sluiten? Nee..

Echter blijft het een feit dat het in sommige regio's echt héél moeilijk is een accomodatie te vinden waar je zelf uit de voeten kan én je paard. Het is een (bijna) onmogelijke opgave. De weinige stallen die er zijn, hebben geen plek meer en er is weinig verloop in de stallen.. Bovendien is het vanwege een wei vaak wel prijzig. En betaal je maar een klein beetje minder dan op een stal waar je 10 min van het strand staat, alles voor je wordt gedaan, een binnenbak, buitenbak, longeerkraal, kantine etc is.. Ook weten veel mensen niet beter dan dat het 'normaal' is. Alle paarden op iedere manege staan toch zo? Hij glimt toch mooi, krijgt toch eten en we rijden dagelijks? What's wrong?

Wel moet ik zeggen dat ik uitspraken als 'dan moet je maar geen paard nemen' of 'dierenmishandeling' ook te ver gaat. De paarden hebben het niet slecht, het kan alleen beter. Echter is dat niet altijd een keuze van de eigenaar, maar ook van je woonomgeving en mogelijkheden daarin. Blijft een lastige kwestie een zo fijn mogelijke situatie te creeëren voor je paard én voor jezelf. Paarden blijven ook wel dieren voor de hobby en plezier, kosten een hele hoop geld en zo denken de mensen ook. Het moet natuurlijk ook praktisch blijven voor de mens en een stukje comfort voor de mensen zoals een kantine en binnenbak tellen zwaar mee voor de meeste mensen.

Kortom; een eeuwige discussie.. :')

Mooi gezegd. Daar zou de discussie voor mij gesloten kunnen worden ;)