Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:18

colunder schreef:
Ik denk dat ik weet welke stal jij bedoelt met stal 2, ik kom er dagelijks langs.Ik zou bij stal 1 blijven, je kan toch in de buitenbak rijden als de binnen bak bezet is.
Stal 2 zou ik niet willen staan,ik hoor daar niet zulke goede verhalen van,de weilanden staan vol met jacobskruiskruid en de crosbaan ben je denk ik zo op uitgekeken.
Ik zou daar echt geen 40 minuten voor op de scootergaan.

Misschien nog kijken voor optie 3

Was ik er vergeten bij te zetten die is loei zwaar,

Hier in de omgeving lingewaard is geen optie 3 in elst zit stal tilleman en dat is opzich wel een optie.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:20

40 minuten reistijd is wel ECHT veel om elke dag te reizen, vergeet vooral de wintertijd niet.... ik denk dat dat je echt gaat tegenstaan, ik zou dus of blijven of op zoek naar nog een andere optie

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:02

Ja 40 minuten scooter is echt teveel. Als het glad is/ er sneeuw kigt/in het donker rijden. Niet echt fijn!

talish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:22

Huidige stal:
Ruime lichte stallen 3x3
1x in de drie weken wordt er geheel uitgemest en verder elke dag opgestrooid
Eb en vloed buitenbak
Paddock en longeercirkel
Zadelkamer met kast
Kantine en toilet (luxe)
Spuitplaatsen
34 stallen totaal
Zomer dan en nacht weidegang
Bijrijdster voor ca 3 dagen per week
€ 240,00 incl door de week een min. half uur buiten zetten in de paddock in de winter

Stal 2:
Ruime lichte stallen 3x3 met uitloop van 3x4 naar buiten
Zelf uitmesten
Goede buitenbak
2 paddocks
Eigen kast voor je box
Toilet aanwezig, geen luxe kantine
Spuitplaats
Ca 14 stallen totaal
Zomer dag en nacht weidegang
Bijrijdster/verzorgster voor 5 x per week (vriendin)
€ 245,00 incl hooi en stro, krachtvoer zelf kopen

Ik twijfel nu omdat ik zwanger ben van de tweede en het erg druk heb en straks met 2 kids helemaal en mijn vriendin heeft aangeboden mijn pony 5 dagen per week te kunnen verzorgen als ik geen tijd heb, maar alleen op de tweede stal (de andere is voor haar te ver). Op de huidige stal rijdt/longeert iemand van stal mijn pony nu ca 3 dagen per week, omdat haar eigen paard geblesseerd is en dus niet gereden kan worden. Hoe dit van de winter zal gaan en hoeveel tijd zij heeft als haar eigen paard hersteld is weet ik nog niet. Als ik nu stal 2 niet neem en het later toch wil ben ik bang dat er dan geen plaats meer is... Beide stallen zijn even ver rijden.

mygoldeneye

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:40

Ik zou voor stal 2 gaan.
Allebei de stallen hebben bijna hetzelfde en bij stal 2 kan je vriendin je paard vaker verzorgen. Alleen komen ze daar in de winter niet buiten uitloop niet meegerekend?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:42

Hoelang gaan de paarden naar buiten in de winter bij beide stallen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:50

Stal 2, wordt er ook opgestrooid?
Je verwacht nogal wat van je vriendin, dadelijk zegt ze af en dan heb je een groot probleem.

talish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:07

Bij stal 2 moet je zelf uitmesten en opstrooien.
Bij stal 1 worden de paarden door de week min. een half uur in de paddock gezet en bij stal 2 moet je ze zelf buiten zetten buiten de uitloop die ze hebben om.
Mijn vriendin heeft het zelf aangeboden, dus ik vraag niks van haar en ze heeft er veel lessen en nog een ander paard wat ze bij rijdt. Ze kan mijn pony dus altijd buiten zetten als ze les staat te geven of het andere paard gaar rijden. Als ze de pony zou longeren kan ze het andere paard weer buiten zetten. Ze is er dus sowieso al 5 dagen per week en ik denk eerlijk gezegd niet dat ze snel zal afzeggen...

LesterJasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 22:15

Ik zou ook voor stal 2 gaan. Vooral omdat je vriendin daar wil komen en er niet veel verschil is tussen beide stallen.
Zelf mesten en buiten zetten is ook niet het grootste werk

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 00:17

Hier even een update, aangezien er aan optie 2 toch wat ogen en haken vast zaten heb ik het anders kunnen regelen.

Ik heb hier in de buurt een weiland met boxen gehuurd.
Man levert hooi en stro, dus kan ik bij hem verschaffen.
3 grote weilanden, nog vol in het gras dus hoef voorlopig nog niks bij te voeren.
Voor de boxen heb ik een hele grote ruimte beton wat ik ook af kan zetten zodat de paarden op het harde staan ipv in de modder bijvoorbeeld. dit grenst aan 1 van de 3 weides die ik ook open kan maken zodat ze de weide in kunnen of er voor kunnen kiezen op het beton te staan. ruime lichte boxen, mooi open aan de voorkant, EN een zadelkamer erbij. kortom de ideale plek, lekker in een bosrijk gebied en geen vervelende pensionklanten meer +:)+ :))

P,S weide is ruim 1 hectare (mis iets groter)

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:29

talish schreef:
Bij stal 2 moet je zelf uitmesten en opstrooien.
Bij stal 1 worden de paarden door de week min. een half uur in de paddock gezet en bij stal 2 moet je ze zelf buiten zetten buiten de uitloop die ze hebben om.
Mijn vriendin heeft het zelf aangeboden, dus ik vraag niks van haar en ze heeft er veel lessen en nog een ander paard wat ze bij rijdt. Ze kan mijn pony dus altijd buiten zetten als ze les staat te geven of het andere paard gaar rijden. Als ze de pony zou longeren kan ze het andere paard weer buiten zetten. Ze is er dus sowieso al 5 dagen per week en ik denk eerlijk gezegd niet dat ze snel zal afzeggen...

Ik zou dan sowieso voor stal 2 kiezen. Een half uur naar buiten is erg weinig.

Mystic_Dawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:17

Ook ik zou stal 2 kiezen kan je vriendin voor je pony zorgen en komt vaker buiten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 08:47

talish schreef:
Huidige stal:
Ruime lichte stallen 3x3
Eb en vloed buitenbak
Paddock en longeercirkel
Zadelkamer met kast
Kantine en toilet (luxe)
Spuitplaatsen
34 stallen totaal
€ 240,00 incl door de week een min. half uur buiten zetten in de paddock in de winter

Stal 2:
Zelf uitmesten
Goede buitenbak
2 paddocks
Eigen kast voor je box
Spuitplaats
Ca 14 stallen totaal

Ik twijfel nu omdat ik zwanger ben van de tweede en het erg druk heb en straks met 2 kids helemaal en mijn vriendin heeft aangeboden mijn pony 5 dagen per week te kunnen verzorgen als ik geen tijd heb, maar alleen op de tweede stal (de andere is voor haar te ver). Op de huidige stal rijdt/longeert iemand van stal mijn pony nu ca 3 dagen per week, omdat haar eigen paard geblesseerd is en dus niet gereden kan worden. Hoe dit van de winter zal gaan en hoeveel tijd zij heeft als haar eigen paard hersteld is weet ik nog niet. Als ik nu stal 2 niet neem en het later toch wil ben ik bang dat er dan geen plaats meer is... Beide stallen zijn even ver rijden.

Ik zou voor stal 2 gaan. Ik mest nl liever zelf uit en vind eens per week veel te weinig. Daarnaast, een 3x3 stal is niet "ruim", dus heb je op stal 2 een groot voordeel dat er een uitloop aan vast zit. Daarnaast heb je de zekerheid van de hulp van je vriendin. Op stal 1 is dat andere paard op een gegeven moment weer beter en heb jij geen bijrijder meer.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 10:08

talish schreef:
Huidige stal:
Ruime lichte stallen 3x3
Eb en vloed buitenbak
Paddock en longeercirkel
Zadelkamer met kast
Kantine en toilet (luxe)
Spuitplaatsen
34 stallen totaal

Stal 2:
Zelf uitmesten
Goede buitenbak
2 paddocks
Eigen kast voor je box
Spuitplaats
Ca 14 stallen totaal

Op zeker stal 2! Niet alleen vanwege meer dagen hulp voor je, maar jeetje maar 1 x per 3 weken uitmesten?? Dat vind ik wel echt heeeeeeel weinig. Die uitloop op stal 2 spreekt me ook heel erg aan. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen:-)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:01

Oh dat had ik niet eens gelezen, eens per drie weken. .. dat is absurd zeg, gatver, ik vind eens per week al veel te weinig. Zo'n drie bij drie hok waar ze - in elk geval in de winter - de hele dag in staan :r Het minste wat je kan doen is zo'n stal fatsoenlijk schoonhouden.
Als ik elke dag uitmest haal ik er al een halve kruiwagen per keer uit. Tel dat ff keer zeven, of keer 21... Zal lekker stinken daar op die stal >;)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:00

Ja idd, ikheb 1 keer op een stal gestaan waar ze ook 1 x per week uitmesten en verder opstrooien en ik vind dat echt heeeelemaal niks. Vooral met stro niet. Het word wel iets anders als het om vlas gaat, maar dan nog vind ik 1 x per week minimaal. Ben echt een muts met die dingen. Mijn stal is altijd schoon, ik mest elke dag als ze op stal staan.

talish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:34

Haha, de adviezen zijn duidelijk. Ik ga straks kijken bij stal 2, heb met mijn vriendin daar afgesproken, kan ik nog een keer kijken. Dan snel beslissen, want staat ook op mp... Anders is hij straks alsnog bezet.
Dat 1 x per drie weken uitmesten is ook waar ik een beetje tegenop zie, dan valt het straks tegen en is er geen plek meer op stal 2. Nu staan ze nog dag en nacht buiten natuurlijk.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:27

Ik zou ook zeker voor stal 2 gaan talish! Hopen dat het wat wordt en dat ze nog een plekje voor je vrij hebben!

talish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 21:10

Nou ben zondag wezen kijken en het is wel heel wat anders dan waar ik nu sta... Nu sta ik op een stal waar alles net nieuw is en vrij luxe, en daar is het wel echt een boeren erf. Voor de pony wist ik het wel, maar ik vind het moeilijk om de luxe en netheid op het erf en in de stal los te laten. Ook vind ik het wel jammer voor het meisje wat haar nu rijdt, zij doet het wel echt leuk, maar ja niet de hele week natuurlijk...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 21:47

Aan het gebrek aan luxe wen je wel. Als het echt een rotzooi is zou me dat ook storen maar dan nog ligt de prioriteit bij het welzijn van de pony vind ik.

talish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 10:08

Ja dat is waar! Het is niet echt een rommel hoor, er wordt alleen bijvoorbeeld niet elk jaar de boxen uitgespoten met de hoge druk reiniger enzo, verder is het wel met een hele goede wei en droge paddocks.

talish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 10:08

En goede bak ook!

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:07

Maar die stal kan je toch ook zelf schoonmaken? :o Ik denk dat je je echt moet afvragen wat het beste is voor je pony..en niet voor jou.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:51

Ik twijfel tussen de volgende twee stallen:

Stal 1 (huidige stal)
3x3 stal
Zelf mesten
Zelf stro regelen
Hooi 3 euro per baal
Prijs 120 euro per maand kale stalhuur dus excl. strooisel, brok, hooi etc
Doordeweeks wordt er buiten- en binnengezet en gevoerd.
Weekend zelf buitenzetten en binnenzetten (voeren wordt gedaan in de ochtend door de staleigenaar en in middag door diegene die binnenzet)
Direct aan het bos
Zomer en winter van 8.45 tot 16.30u (winter) en 17.45 (zomer)
Geen schaduw in de wei
Geen bak, wel accommodatie aan overkant met binnenbak a 25 euro per maand.
Voor les verplicht binnenbak afhuren a 10 euro per keer of abonnement 210 euro per jaar voor 1x per week of buitenbak is gratis (maar in winter slecht)
Verplicht 5x per jaar helpen bij wedstrijd (3uur per keer). In winter vaak binnenbakken bezet 3 vd 4 weekenden in de maand. En om de week op dinsdag de hele dag. Plan is er wel om buitenbak te verbeteren.
Ongeveer 35 paarden
Afstand: 25 minuten

Stal 2
3,5x3,5 stal of 3,5x4 (ligt eraan welke vrij is)
Mesten, voeren en binnen/buitenzetten wordt gedaan
175 euro incl. strooisel en hooi. Excl. brokken
Zomer 24/7 buiten
Winter tot laat nog buiten (20u oid) mits heel slecht weer
Wel wat bomen in de zomerwei
Paardengras
Buitenbak, goed berijdbaar
Geen bos. Evt. soms wel mogelijkheid om met trailer naar bos te gaan. Hierbij wel afhankelijk van staleigenaar.
Ongeveer 2 a 3 pensionklanten, 2 trainingspaarden en 1 paard van eigenaar zelf (stalling bij particulier)
Afstand: 25 minuten

talish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:05

Oh best een lastige, hoe belangrijk is het bos voor je? Of rij je meer in de bak? Als je meer in de bak rijdt zou ik voor de tweede stal gaan denk ik, daar hoef je niks zelf te doen verder en lekker rustig en goedkoper denk ik.