Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LauraEline

Re: Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:42

Als het weer het toelaat 24/7 op het land met schuilstal en verhard & zand gedeelte, anders zo veel mogelijk.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:43

Mijn 2 Shets en (inmiddels verkochte) Welsh stonden heerlijk 24/7 buiten met schuilstal & paddock & een grote weide.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:47

Ppff..mijn paarden geef ik zelf de keuze. HOe lang en hoeveel ze buiten staan. Ze kunnen schuilen in den eigen schuilstal. Maar ook buiten blijven. 24/7 vrije keuze wat ze doen. Of het de voorkeur heeft? Mijn ruin moest erg wennen aan dit leven. Terwijl mij pony het niet uit houdt in een stal;)

Nu zie ik ze vaak alleen schuilen als er veel muggen/vliegen enz zijn. Verder bijna altijd buiten. Regen?? Geeft niet sta prima. Storm gaat goed hoor mens. Sneeuw..wat maak jij je druk mens. IK maak me denk ik drukker om hoe ze staan dan zij.

Ze hebben buiten altijd iets te doen. ALtijd vers drinkwater en altijd hooi en vaak ook grasveld tot hun beschikking. Kunnen knagen aan wilgen/berkenbast doen ze soms. En verder..ze zoeken het maar lekker uit wat ze doen. Kiezen hun eigen weg.

IK vraag ze alleen 1x per dag bij mij om te werken. En ze staan zelf 2x per dag bij het hek voor wat vitaminen/mineralen brokken.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:01

Verdiep je in paardenwelzijn en het antwoord is duidelijk. 24 uur per dag buiten met loopstal. En dan bijv. een aantal uur op de wei en de overige tijd op de paddock met hooi.

Fleur_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:36

als het gaat het liefst de hele dag en als het goed weer is ook snachts en anders 3-4 uurtjes

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:42

Fleur_horses schreef:
als het gaat het liefst de hele dag en als het goed weer is ook snachts en anders 3-4 uurtjes

Dat loopt nogal uit elkaar...? Waarom zou het niet gaan?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:52

Ideaal is idd dieren de keuze geven, inloop stal met paddock/weide en laat maar gaan.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:12

Hier zomer dag en nacht buiten en vanaf vorige week om kwart over 7 tot het donker is. Dus als het straks half5 donker is staan ze nog 9 uur buiten

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:15

op dit moment van 8.30 tot 20 uur buiten. Hoop dat ze nog heel lang op de wei mogen (bij de poort is het echt een modderzooi maar verderop gelukkig niet).
Hartje zomer staan ze wel 24/7 buiten/

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:28

Ik ben van "liefst altijd buiten" naar "niet altijd" gegaan in mijn wens. Ik merk dat de meeste paarden er geen plezier aan beleven om het hele jaar door 24 uur per dag buiten in de drek te staan. Mijn paard, die nu niet meer leeft, vond het prettig om smorgens lekker naar buiten te gaan, maar hij vond het ook lekker om savonds naar stal te gaan waar hij droog kon liggen. Als hij enkele nachten snachts met regen buiten had gestaan, dan was hij gewoon echt sagerijnig, ik denk ook omdat hij niet makkelijk droog kon liggen. Als je al kiest voor 24 uur per dag buiten, dan vind ik dat je echt een hele goede schuilstal moet hebben, die ook nog eens niet gedeeld hoeft te worden met paarden waar geen klik mee is. En helaas zie ik dat toch erg weinig....
Ik ben tevreden met een stalling waar je paard snachts binnen mag staan bij slecht weer, en zo lang mogelijk de wei op mag bij goed weer. En uiteraard in de slechte tijd gebruik van paddock.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:55

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:53

galaxyfizzy schreef:
Brendaaaa schreef:
Ik merk dat de meeste paarden er geen plezier aan beleven om het hele jaar door 24 uur per dag buiten in de drek te staan. Als hij enkele nachten snachts met regen buiten had gestaan, dan was hij gewoon echt sagerijnig, ik denk ook omdat hij niet makkelijk droog kon liggen.

Tja welk paard zou nou niet sacherijnig worden van 24/7 in de drek staan en niet droog kunnen liggen. Net zoals dat paarden er ook niet voor zouden kiezen om een groot deel van de dag in een kooitje met tralies te staan van 3x3. Allebei in mijn ogen niet paardwaardig.

Voor mijn paard zou ik niet anders meer willen dan 24/7 buiten, het liefst in het concept van een paddock paradise en goed uitgevoerd, zoals nu het geval is. Maar ik heb ook echt heel veel geluk gehad met de stal waar mijn paard nu staat, het is echt allemaal goed bedacht en uitgevoerd. Gedraineerde bodem, droge ligplekken, goede schuilstallen waar de paarden graag in staan. Ja echt, paarden staan graag in een goed uitgevoerde schuilstal. Ze staan er zowel in de zomer in tijdens de hitte, als tijdens regen, als tijdens een winderige dag. Ze hebben twee leuke uitkijkheuvels, een vijver met bronwater, gedoseerde weidegang, voldoende ruwvoer (hooi) uit slowfeeders, een lange track voor voldoende beweging, bomen langs het pad en scharrelmogelijkheden. Daarnaast nog een niet te vergeten en heel belangrijk onderdeel in mijn ogen; keuzevrijheid. Ik laat mijn paard daar elke dag achter met een fijn gevoel. Hij kan lekker paard zijn en zelf beslissen wat hij doet op een dag. Heeft hij zin om te rennen en te spelen, dat kan hij op elk moment van de dag doen. Rollen in het zand, kan hij ook op elk moment van de dag zelf beslissen.

En nee, in een grote kudde leven is niet voor elk paard weg gelegd. Sommige paarden zijn daar gewoon niet geschikt voor om welke reden dan ook, of de eigenaar heeft het paard om welke reden dan ook liever niet 24/7 buiten in een groep staan. Maar dan nog is lang op stal niet paardwaardig. Bij mij op stal zijn daar individuele stallen met grote zanduitlopen voor bedacht. En ja, die uitlopen zijn dag en nacht open. En met groot bedoel ik ook echt groot. Daarnaast komen ze overdag gewoon met z'n allen samen op de wei, maar eind van de middag/begin avond gaan ze gewoon weer naar hun eigen plekje met hun eigen slowfeeder. Dat vind ik ook een mooi bedacht en uitgevoerd concept. Mijn paard echter is echt een paard dat graag 24/7 in een kudde staat, dus dat kies ik dan voor hem. Zo moet iedereen voor zijn eigen paard het ideale kiezen. Blijft echter een feit dat het merendeel van de dag in een kleine stal alleen handig is voor de eigenaar en het verder beneden alle peil is wat betreft paardenwelzijn. Net zoals te weinig ruwvoer geven.

Ideaal, en ik ben het helemaal met je eens!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:07

galaxyfizzy schreef:
Tja welk paard zou nou niet sacherijnig worden van 24/7 in de drek staan en niet droog kunnen liggen. Net zoals dat paarden er ook niet voor zouden kiezen om een groot deel van de dag in een kooitje met tralies te staan van 3x3. Allebei in mijn ogen niet paardwaardig.

Voor mijn paard zou ik niet anders meer willen dan 24/7 buiten, het liefst in het concept van een paddock paradise en goed uitgevoerd, zoals nu het geval is. Maar ik heb ook echt heel veel geluk gehad met de stal waar mijn paard nu staat, het is echt allemaal goed bedacht en uitgevoerd. Gedraineerde bodem, droge ligplekken, goede schuilstallen waar de paarden graag in staan. Ja echt, paarden staan graag in een goed uitgevoerde schuilstal. Ze staan er zowel in de zomer in tijdens de hitte, als tijdens regen, als tijdens een winderige dag. Ze hebben twee leuke uitkijkheuvels, een vijver met bronwater, gedoseerde weidegang, voldoende ruwvoer (hooi) uit slowfeeders, een lange track voor voldoende beweging, bomen langs het pad en scharrelmogelijkheden. Daarnaast nog een niet te vergeten en heel belangrijk onderdeel in mijn ogen; keuzevrijheid. Ik laat mijn paard daar elke dag achter met een fijn gevoel. Hij kan lekker paard zijn en zelf beslissen wat hij doet op een dag. Heeft hij zin om te rennen en te spelen, dat kan hij op elk moment van de dag doen. Rollen in het zand, kan hij ook op elk moment van de dag zelf beslissen.

En nee, in een grote kudde leven is niet voor elk paard weg gelegd. Sommige paarden zijn daar gewoon niet geschikt voor om welke reden dan ook, of de eigenaar heeft het paard om welke reden dan ook liever niet 24/7 buiten in een groep staan. Maar dan nog is lang op stal niet paardwaardig. Bij mij op stal zijn daar individuele stallen met grote zanduitlopen voor bedacht. En ja, die uitlopen zijn dag en nacht open. En met groot bedoel ik ook echt groot. Daarnaast komen ze overdag gewoon met z'n allen samen op de wei, maar eind van de middag/begin avond gaan ze gewoon weer naar hun eigen plekje met hun eigen slowfeeder. Dat vind ik ook een mooi bedacht en uitgevoerd concept. Mijn paard echter is echt een paard dat graag 24/7 in een kudde staat, dus dat kies ik dan voor hem. Zo moet iedereen voor zijn eigen paard het ideale kiezen. Blijft echter een feit dat het merendeel van de dag in een kleine stal alleen handig is voor de eigenaar en het verder beneden alle peil is wat betreft paardenwelzijn. Net zoals te weinig ruwvoer geven.

Waar is dat, is echt wat voor mij :D
Klinkt inderdaad als een droomplek, en als je dat kunt vinden in je omgeving, dan moet je daar uiteraard voor kiezen. Ik heb helaas die keuze hier niet in de omgeving, en moet het doen met alternatieven. Perfectie is het doel, maar die is nog niet behaald:-)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:21

Amen!!