Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Fellor schreef:En nog steeds bij de meeste mensen valt het kwartje niet dat buiten niet altijd direct weiland hoeft te betekenen?
Het argument dat er te weinig ruimte zou zijn voor alle paarden als ze van stal gehaald zouden worden is niet relevant. De meeste pensionstallen hebben enorme hallen met stallen en verschillende buitenbakken of kleine stukjes wei die toch amper gebruikt worden. Als dat soort ruimtes gebruikt zouden worden voor inloop en paddock ruimte (en dan niet de standaard lege paddocks in de vierkante vorm waar paarden zich vervelen en elkaar lastig vallen, maar goed ingerichte buitenruimtes waar paarden hun eigen plekje op kunnen zoeken, dan zou er ruimte zat zijn en is er overal wel wat te realiseren.
Soraya10 schreef:Kirsha schreef:Soraya10, als je je ergert aan dit topic, reageer dan gewoon niet
Enne, dat schelden hoeft niet.
Dat was geen schelden. Dit was pure irritatie, omdat er zoveel mensen die luxe niet hebben elke dag komen om hun paarden te verzorgen en aan hun behoeftens tegemoet te komen en er hier mensen dan vinden dat dit verwaarlozing is en dat het zielig is. Dat dus.
paulinebes schreef:Ben het met je eens Ellenimar dat de meeste paarden gewoon 24/7 buiten kunnen; het zijn vooral de baasjes die spoken zien en te veel vanuit de mens redeneren. Paarden zijn in het begin wat onrustig omdat ze moeten wennen aan het plekje. Mijn merrie gaat in de zomer ook 24/7 het land in, samen met haar maatje. Als ze de overstap van paddock (winter) naar land (zomer) maken zijn ze in het begin ook wat onrustiger. In de paddock liggen ze al heel vaak (jut en jul, beiden helemaal languit.... In het land doen ze dat na een paar dagen/wenperiode ook en voelen zich dan ook weer helemaal op hun gemak.
Je hebt het naar mijn idee op jouw pensionstal prima geregeld, zoveel malen beter dan veel andere stallen.
room10 schreef:Even buiten alle feiten om . . . Heb je enig idee hoe het moet voelen om zo'n uurtje of 22 (in sommige gevallen) opgesloten te staan op een plek waar je enkel om je eigen as heen kan draaien (reguliere boxen) dus vergelijk voor ons met de grootte van je eigen bed. Uurtje paddock uurtje rijden en ze denken poeh die heeft zijn beweging wel gehad, terwijl je zelf wel in alle vrijheid de hele dag door van hot naar her gaatsommige zeggen die van mij vind het niet erg om op stal te staan ?? Heeft ie je dat verteld ?? wat moeten ze anders, ze zijn zo gedomesticeerd dat ze zich erin berust hebben, En trouwens als ie het zo fijn vind waarom sluit je dan de stal deur ? Omdat je weet dat als je de deur open laat dat hij er uit zou lopen . . .
zogezegd dan allemaal hé, ik snap heus wel dat je een box deur in een stal niet open laat omdat het niet veilig is om ze te laten rond-banjeren. Tis ook nog eens slecht voor benen en voeten en darmen om niet volgens hun natuur de hele dag door in beweging te zijn. Ik snap dat het niet kan op veel stallen met name in de rand-stad,maar ik snap zo'n stal houder al niet, als je niet in de dagelijkse behoefte van de dieren kunt voorzien waar ben je dan mee bezig. Ook ik woon in de randstad en heb de opsluiting een poosje moeten ervaren, tenminste mijn paard dan !! het is mij nu dubbel en dwars waard om een takke-eind te reizen iedere dag naar een stal die dat "wel" biedt !! ik was vergeten hoe gelukkig mijn paard daar van wordt en hoe braaf hij eigenlijk die opsluiting geeft ondergaan (sorry paard
) kan zeggen het was even niet anders maar verwijt mijzelf dat ik niet beter en verder heb gekeken voor je, ik had me er ook enizins in berust denk ik (lekker dicht bij huis hé
) nogmaals hij hinnikt weer naar me, is veel rustiger en heeft ook weer plezier in het werk, en is niet meer zo dik omdat ie uit verveling zijn hele box leeg-vrat ! Je moet er wat voor over hebben en goed nadenken voordat je een dier aanschaft of je wel een plekje hebt waar hij enigszins blij paard kan zijn. In de winter is het bij ons ook meer beperkt maar dan rij ik op en neer en maak afspr met stalgenoten om er voor te zorgen dat ze toch veel buiten komen. Zie het zo, als je op een klein flatje woont en werkt de hele dag moet je ook geen sint-bernard aanschaffen, omdat JIJ dat zo leuk vind . . . .
paulinebes schreef:ik geloof dus niet dat er onvoldoende weidegrond is. Als ik dwars door de randstad heen rijd zie ik zo ontzettend veel weidegrond waar geen diertje op staat. Er is meer dan genoeg. Alleen het is natuurlijk zakelijk aantrekkelijker om geen grond te hoeven aankopen en veel paarden op een relatief klein stukje te houden. Als iedereen toch wel akkoord gaat met 2 uurtjes wei en 22 uur stal en daar ook nog eens dik voor betaalt...
Volgens mij heb je daar als paardeneigenaar veel meer invloed op dan je denkt (en daarin kan de weg der geleidelijkheid soms ook heel goed werken).
Paarden zijn niet per se ongelukkiger als ze veel op stal staan, zeg je Soroya10. Hoe verklaar je dan bijvoorbeeld de stalondeugden? En even niet in het kader van gelukkig en ongelukkig, maar wel in het kader van gezondheid: hoe verklaar je alle gezondheidsproblemen dan die bij stalpaarden veel meer voorkomen dan bij "buitenpaarden"? Denk je overigens dat een paard met koliek of gewrichtsproblemen een gelukkig paard is? Een dier die normaal gesproken 60% van de dag eet en loopt die vervolgens 80% op stal wordt gezet: denk je dat dat een gelukkig paard is? Hoe uit een paard zijn blijdschap? Een paard gaat lekker rennen, bokken, springen, rollen, kroelen: kan een paard dat in zijn stal? Dus ik denk wel dat paarden die 22 uur op stal staan vele malen "ongelukkiger" (blijf het niet helemaal het goede woord vinden voor een paard..) zijn dan paarden die grote delen in een etmaal op de wei of in een ruime paddock met vriendjes staat (en onbeperkt of zeer ruim ruwvoer)..
ellenimar schreef:Nikass: begrijp je helemaal, ik zei ook de meeste paarden.......let wel die van mij dus ook niet als je het goed had gelezen
hij krijgt het niet koud maar wordt helemaal doodmoe van het steeds opletten of hij niet vermoord wordt haha, tis een echte angsthaas. Denk wel dat de meeste paarden wat dapperder zijn als hij en dat de meesten niet zulke koukleumen zijn (heb een arabier gehad die ook niet de hele dag buiten wilde zijn, negeren hielp niet, na een half jaar had ik een dikke sloot langs mn hek....).
Iedereen zoekt toch het beste voor zn paard? Inderdaad je hebt niet altijd wat te willen, ik wil wel 3 hectare per paard bijvoorbeeld, maar beter van niet want ze zijn nu allemaal al dik zat. Belangrijkste is veel buiten en wat te knabbelen.... hapje stapje zeg maar toch?
Nikass schreef:GamblersCup nog even een reactie: jij zegt heel duidelijk dat jij de ideale omstandigheden hebt omdat jij dat WIL. Daarmee zeg je dus dat als een ander die ideale omstandigheden niet heeft, hij dat niet WIL. Daar gaan inderdaad mijn haren van overeind staan, want dit is ontzettend onterecht en arrogant!!