[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:40

Ik vraag mij even af? Als we nou allemaal onze paarden niet meer stallen op pension stallen met een 23/7 mentaliteit, maar er is ook niet genoeg weide grond om ze op te zetten (ligt echt aan de regio waarin je woont) waar moeten die paarden dan heen? Dan hebben we wel een overschot aan paarden. En nu we het heel even over welzijn hebben. Wat dan te denken van internationale sportpaarden? Die intensief trainen (praktisch niet veel mogen ivm met risico blessure) en last hebben van tijdverschil en klimaatveranderingen. Of dat we allemaal puur uit eigen belang, omdat we zo graag wouden leren rijden op manege pony's hebben gezeten die waarschijnlijk vooral de eerste lessen niet zo heel blij met ons zijn geweest aangezien we niet wisten wat we deden. t mooiste is als een paard de vrijheid krijgt die het nodigt heeft echter de realiteit is iets anders. Dat betekent alleen niet perse dat ze ongelukkiger zijn.

paulinebes

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 19:14

ik geloof dus niet dat er onvoldoende weidegrond is. Als ik dwars door de randstad heen rijd zie ik zo ontzettend veel weidegrond waar geen diertje op staat. Er is meer dan genoeg. Alleen het is natuurlijk zakelijk aantrekkelijker om geen grond te hoeven aankopen en veel paarden op een relatief klein stukje te houden. Als iedereen toch wel akkoord gaat met 2 uurtjes wei en 22 uur stal en daar ook nog eens dik voor betaalt...
Volgens mij heb je daar als paardeneigenaar veel meer invloed op dan je denkt (en daarin kan de weg der geleidelijkheid soms ook heel goed werken).
Paarden zijn niet per se ongelukkiger als ze veel op stal staan, zeg je Soroya10. Hoe verklaar je dan bijvoorbeeld de stalondeugden? En even niet in het kader van gelukkig en ongelukkig, maar wel in het kader van gezondheid: hoe verklaar je alle gezondheidsproblemen dan die bij stalpaarden veel meer voorkomen dan bij "buitenpaarden"? Denk je overigens dat een paard met koliek of gewrichtsproblemen een gelukkig paard is? Een dier die normaal gesproken 60% van de dag eet en loopt die vervolgens 80% op stal wordt gezet: denk je dat dat een gelukkig paard is? Hoe uit een paard zijn blijdschap? Een paard gaat lekker rennen, bokken, springen, rollen, kroelen: kan een paard dat in zijn stal? Dus ik denk wel dat paarden die 22 uur op stal staan vele malen "ongelukkiger" (blijf het niet helemaal het goede woord vinden voor een paard..) zijn dan paarden die grote delen in een etmaal op de wei of in een ruime paddock met vriendjes staat (en onbeperkt of zeer ruim ruwvoer)..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 19:22

Ik weet wel dat ik mijn paard geen plezier doe met in het najaar/winter 24/7 buiten lopen :n
Met dagen zoals deze (veel regen) komt ze aan rennen als ik kom, en loopt ze ontzettend te dralen
als ik haar terug breng. Terwijl ze op de wei lekker kan eten en ze heeft vriendjes.

Ik voel me helemaal schuldig als het s'avonds/s'nachts regent :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 19:23

Hier ligt ook aardig wat grasland leeg, zonde zou je denken. Moet je weten dat erg veel daarvan natuurgebied is dat wel vrijgegeven kan worden voor begrazing, maar om daar nou blij mee te zijn...

Jagers gaan er vaak overheen, of ze nou mogen of niet. Niemand zit te wachten op kogelhulzen tussen de paarden (ja, al meegemaakt).
Begrazing is het enige dat mag. Sproeien, maaien, bemesten mag allemaal niet. Handig voor je onderhoud en de strijd met giftig kruid.
Je mag erg vaak ook gewoon geen schuilhok zetten, ook niet als er geen boom of struik te bespeuren is. Niet aan te raden in de zomer met volle zon.
Natuurgebied is hier erg vaak veengrond. Zakken ze makkelijk in weg bij regenweer en droogt erg moeilijk. Levert ook immens veel vliegend ongedierte (ook weer uit ervaring helaas).
Je zit gelimiteerd qua omheining. Je mag niks zetten wat vastgezet moet worden in beton of behandeld is tegen rotting. Treinbiels, betonnen palen, behandelde houten palen... geen optie.
Het uitzicht van je omheining moet natuurlijk zijn. Dus alvast geen wit lint of koord. Lekker onzichtbaar voor paardlief én voorbijkomende wandelaars met hond. Vaak genoeg klachten gehad dat hondlief vast had gezeten. Gevolg: draad stuk, paarden los en een hondenbaasje die de kosten op jou wil verhalen.

Nee, voor mij hoeft natuurgebied niet meer als begrazing. Jammer genoeg sluit dat tegelijk ook erg veel uit. Wat ook vaak voorvalt: 1 persoon heeft 1 of 2 kleine pony's en huurt stukje land. Komt nieuw stukje vrij bij dezelfde boer, dat huurt ie ook. Enzovoorts enzovoorts. Maar doen ze er wat mee? Nee hoor. Hopoguit een keerte overheen om te maaien voor hooi.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 19:55

Ik zei ook dat het beter is voor paarden om buiten te zijn echter nogmaals de realiteit is anders

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 20:31

ja dat heb ik inderdaad gelezen Soroya10, maar je gaf ook aan dat paarden die veel (23/7, want daar hebben we het over) op stal staan niet per se ongelukkiger hoeven te zijn; en ik acht inmiddels voldoende bewezen dat dit wel degelijk het geval is. En de realiteit creëren we met z'n allen toch?
De situatie bij jou varekaj lijkt wel heel erg bijzonder en specifiek en ik denk dat dat zeker geen standaard is. Er zijn ook tal van natuurgebieden waar konikspaarden (of gewone huis tuin en keuken paarden) lopen en die redden zich prima. En ook al is er geen schuilgelegenheid; ook dat is voor veel paarden/eigenaren geen bezwaar. Sterker nog het merendeel van de paarden maakt geen gebruik van zo'n schuilgelegenheid. Paarden kunnen tussen de +40 en -40 prima zelf reguleren, zolang er voldoende voeding en water is.. Gevoelsmatig is het voor de baasjes fijn dat een paard in ieder geval de mogelijkheid heeft om te schuilen, maar of het echt een noodzaak is..
En soms is een gebied dus gewoon niet geschikt om paarden te houden..als er zoveel mitsen en maren zijn, dan moet je maar gewoon verkassen of er uberhaupt niet aan beginnen, dat kan ook. Als er steeds meer huizen, industrie, etc om je pensionstalling heen gebouwd wordt, dan snapt iedere (paarden)boer dat de kans groot is dat ie een keer het veld moet ruimen. Die bebouwing is er niet van de een op de andere dag. Dus dan ga je plan b en plan c maken. Als je gaat zitten wachten totdat je met je rug tegen de muur staat, dan wordt het inderdaad allemaal nog vervelender.
xApple: voel je niet schuldig. Een gezond paard heeft een prachtig systeem: de vacht die beschermd tegen kou, wind, zon en regen. Een vacht waar het water zo vanaf loopt. En niet zoals bij mensen direct op de huid waardoor wij het heel snel koud krijgen (en ziek worden). En ik denk eerlijk gezegd ook dat als je het al zielig vindt voor je paard dat ie in de regen staat, dat je dan ook eerder dingen "ziet" waaruit jij concludeert dat je paard eigenlijk liever op stal staat als het donker is en met regen, kou en wind. Een ander ziet misschien iets anders.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 20:37

Ik vind het ook onzin van mezelf hoor.. Maar het gaat vanzelf.
Als je het niet gewend bent vind je dingen al snel zielig denk ik. Maar ik ga volhouden,
alleen met onweer naar binnen.

Het wordt bij mij op stal ook wel een beetje aangepraat hoor.. Je hebt bij ons 2 delen.. de oude en
de nieuwe stal. De oude stal paarden staat altijd buiten, de nieuwe stal hele dagen in de wei en om 19.00 naar
stal (zomers) Ik sta dus wel bij de nieuwe stal maar wil haar in het voorjaar/zomer evengoed graag 24/7 op de wei.

Maar al mijn stalgenoten roepen bij elke bui; jeetje blijft ze nu alweer buiten.. Vind je dat niet rot dan?
Is haar deken doorgelekt? Oh dus je houdt haar lekker een nachtje binnen? Dat geeft niet echt
motivatie om door te zetten :')

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 20:53

der valt nu wel heel veel regen de laatste twee dagen. we hadden water te kort voor het gras maar nu hebben we water te veel.die van mij waren het duidelijk zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 20:59

En nog steeds bij de meeste mensen valt het kwartje niet dat buiten niet altijd direct weiland hoeft te betekenen?

Het argument dat er te weinig ruimte zou zijn voor alle paarden als ze van stal gehaald zouden worden is niet relevant. De meeste pensionstallen hebben enorme hallen met stallen en verschillende buitenbakken of kleine stukjes wei die toch amper gebruikt worden. Als dat soort ruimtes gebruikt zouden worden voor inloop en paddock ruimte (en dan niet de standaard lege paddocks in de vierkante vorm waar paarden zich vervelen en elkaar lastig vallen, maar goed ingerichte buitenruimtes waar paarden hun eigen plekje op kunnen zoeken, dan zou er ruimte zat zijn en is er overal wel wat te realiseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:05

Hier in België is het zo dat het sinds een tijdje wettelijk verplicht is dat een paard ofwel een schuilhok heeft, ofwel natuurlijke bescherming vanuit bomen, struiken en dergelijke. Regendeken kan dan als alternatief maar is niet handig als het de ene dag water giet en koud is, en dan rond de namiddag warmt het op en komt de zon erdoor. Dan staat je paard ofwel te trillen van de kou ofwel te zweten als een gek. Vooral in voorjaar en najaar wil dat wel een keer voorvallen.

Dit is zo ongeveer de situatie in mijn streek op dit moment: flink aantal onteigeningen van landbouwgebied voor industriezone, natuurgebied waar je amper wat mag, grond die reteduur verkocht wordt en omgezet naar bouwgrond. Niet alleen moeilijk voor de kleine paardenhouder, maar ook erg lastig voor de stallen en fokkerijen in de buurt.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:27

Fellor schreef:
En nog steeds bij de meeste mensen valt het kwartje niet dat buiten niet altijd direct weiland hoeft te betekenen?

Het argument dat er te weinig ruimte zou zijn voor alle paarden als ze van stal gehaald zouden worden is niet relevant. De meeste pensionstallen hebben enorme hallen met stallen en verschillende buitenbakken of kleine stukjes wei die toch amper gebruikt worden. Als dat soort ruimtes gebruikt zouden worden voor inloop en paddock ruimte (en dan niet de standaard lege paddocks in de vierkante vorm waar paarden zich vervelen en elkaar lastig vallen, maar goed ingerichte buitenruimtes waar paarden hun eigen plekje op kunnen zoeken, dan zou er ruimte zat zijn en is er overal wel wat te realiseren.

Ben ik het helemaal mee eens..het hoeft inderdaad niet 24/7 weidegang te zijn. Paddock-paradise-formules en/of grote loopstallen er is van alles denkbaar wat al veel meer tegemoet komt aan de "aard van t beesie".

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:37

wij hebben niet eens paddock s op stal :+ alleen maar winderweilanden en zomerweilanden.
verder op de laan hebben een binnenbak gemaakt daar paarden hebben dus geen land meer. ik had daar toch niet zo heel blij van geworden als ik daar zou staan met mijn paarden. beesten stonden elke zomer lekker op het land en nu dus niet meer. -O-

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:53

Mijn paard staat binnenkort ook 24/7 op het land (nu nog overgangsperiode) en dat heeft ook mijn voorkeur. Maar ik kan me ook best vinden in overdag op het land en 's avonds/'s nachts in een ruime paddock. Of voor paarden met gezondheidsproblemen waardoor ze niet op het gras mogen, in grote paddocks met ruwvoer in slowfeeders.. Of deze laatste voor paarden van baasjes die bang zijn dat hun paard te dik wordt..Alles beter dan "opstallen"...

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 09:47

Sommige mensen blijven aanhalen dat het gewoon niet de realiteit is dat alle paarden op wei kunnen, maar dat het wel beter zou zijn.
Maar als dat zo is dan is het toch zeker wel de bedoeling om te streven naar meer weidegang voor ALLE paarden?
Vind dat een beetje een vreemd argument om dan maar weinig weidegang goed te keuren..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 10:29

Soraya10 schreef:
Kirsha schreef:
Soraya10, als je je ergert aan dit topic, reageer dan gewoon niet :)

Enne, dat schelden hoeft niet.

Dat was geen schelden. Dit was pure irritatie, omdat er zoveel mensen die luxe niet hebben elke dag komen om hun paarden te verzorgen en aan hun behoeftens tegemoet te komen en er hier mensen dan vinden dat dit verwaarlozing is en dat het zielig is. Dat dus.

Als je die luxe niet hebt dat je elke dag tijd hebt, is het dus jouw versntwoording om er voor te zorgen dat ondanks jouw afwezigheid je paard toch goed verzorgd wordt. En dat is behalve etrn, drinken en bij voorkeur een schone stal, ook dat je paard voldoende beweging buiten de stal krijgt.
Over verwaarlozen: wij stoppen gevangenen in een cel. Ze krijgen er eten en drinken, een boek om te lezen en mogen een uur luchten. Het opgesloten zijn en niet in vrijheid kunnen bepalen hoe je je dag en leven in richt, is een straf. De mensen worden niet verwaarloost of slecht verzorgd, maar moeten vrijheid inleveren. Daar worden ze meestal niet gelukkiger op.

Als je je paard opsluit in een box, en niet een aantal uurtjes vrije beweging aan biedt in een kudde met een keuze met welk paard ze vriende kunnen zijn, en welke ze liever uit de weg gasn, dan behandel je je paard ook als een gevangene. In de praktijk is dat natuurlijk ook zo, want alle dieren die wij houden, houden wij in gevangenschap, maar als je echt van het wezen van je dier houdt, dan probeer je ze zoveel mogelijk gevoel van vrijheid te geven zodat ze zo min mogelijk beperkingen merken van dat gevangen zijn.
met andere paarden waarbij ze zelf hun vrienden uit kunnen kiezen, en zich kunnen vermaken met waar ze zelf zin in hebben, dan behandel je

sappolz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:01

Van maart t/m november 24/7 buiten. Groot weiland dus lopen alleen wat kapot bij waterbak.
S winters grote paddock met 2 schuilstallen met hooi.
Geen stro, elke dag poep scheppen. Wordt aangeboden voor 170€ incl kuil/hooi.
Duur hoeft t niet te zijn. Helaas wordt t idd niet veel aangeboden! Paard is minder gestrest, geen beenproblemen meer!! Maar geloof t of niet, een paard kan het wel zeker koud hebben door 24/7 buiten!! Maar liever dan een deken opleggen dan opsluiten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:31

paulinebes schreef:
Ben het met je eens Ellenimar dat de meeste paarden gewoon 24/7 buiten kunnen; het zijn vooral de baasjes die spoken zien en te veel vanuit de mens redeneren. Paarden zijn in het begin wat onrustig omdat ze moeten wennen aan het plekje. Mijn merrie gaat in de zomer ook 24/7 het land in, samen met haar maatje. Als ze de overstap van paddock (winter) naar land (zomer) maken zijn ze in het begin ook wat onrustiger. In de paddock liggen ze al heel vaak (jut en jul, beiden helemaal languit...:). In het land doen ze dat na een paar dagen/wenperiode ook en voelen zich dan ook weer helemaal op hun gemak.
Je hebt het naar mijn idee op jouw pensionstal prima geregeld, zoveel malen beter dan veel andere stallen.

daar ben ik het niet mee eens: gisteren haalde ik mijn paard totaal verkleumd van het land. Let wel, ze stond met regendeken. Ze had van 8:00 tot 16:00 op het land gestaan en kwam naar me toe gerend toen ze me zag of ze er ASJEBLIEFT vanaf mocht. Op dit soort dagen dat het de hele dag door gestaag regent trekt ze het niet eens om een hele dag buiten te staan, laat staan ook nog 's nachts. Ieder paard zijn eigen behoeftes > 23/7 op stal? Nee! 24/7 buiten? Ook niet.

GamblersCup nog even een reactie: jij zegt heel duidelijk dat jij de ideale omstandigheden hebt omdat jij dat WIL. Daarmee zeg je dus dat als een ander die ideale omstandigheden niet heeft, hij dat niet WIL. Daar gaan inderdaad mijn haren van overeind staan, want dit is ontzettend onterecht en arrogant!!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:42

room10 schreef:
Even buiten alle feiten om . . . Heb je enig idee hoe het moet voelen om zo'n uurtje of 22 (in sommige gevallen) opgesloten te staan op een plek waar je enkel om je eigen as heen kan draaien (reguliere boxen) dus vergelijk voor ons met de grootte van je eigen bed. Uurtje paddock uurtje rijden en ze denken poeh die heeft zijn beweging wel gehad, terwijl je zelf wel in alle vrijheid de hele dag door van hot naar her gaat ;( sommige zeggen die van mij vind het niet erg om op stal te staan ?? Heeft ie je dat verteld ?? wat moeten ze anders, ze zijn zo gedomesticeerd dat ze zich erin berust hebben, En trouwens als ie het zo fijn vind waarom sluit je dan de stal deur ? Omdat je weet dat als je de deur open laat dat hij er uit zou lopen . . . :D zogezegd dan allemaal hé, ik snap heus wel dat je een box deur in een stal niet open laat omdat het niet veilig is om ze te laten rond-banjeren. Tis ook nog eens slecht voor benen en voeten en darmen om niet volgens hun natuur de hele dag door in beweging te zijn. Ik snap dat het niet kan op veel stallen met name in de rand-stad,maar ik snap zo'n stal houder al niet, als je niet in de dagelijkse behoefte van de dieren kunt voorzien waar ben je dan mee bezig. Ook ik woon in de randstad en heb de opsluiting een poosje moeten ervaren, tenminste mijn paard dan !! het is mij nu dubbel en dwars waard om een takke-eind te reizen iedere dag naar een stal die dat "wel" biedt !! ik was vergeten hoe gelukkig mijn paard daar van wordt en hoe braaf hij eigenlijk die opsluiting geeft ondergaan (sorry paard :( ) kan zeggen het was even niet anders maar verwijt mijzelf dat ik niet beter en verder heb gekeken voor je, ik had me er ook enizins in berust denk ik (lekker dicht bij huis hé 8)7 ) nogmaals hij hinnikt weer naar me, is veel rustiger en heeft ook weer plezier in het werk, en is niet meer zo dik omdat ie uit verveling zijn hele box leeg-vrat ! Je moet er wat voor over hebben en goed nadenken voordat je een dier aanschaft of je wel een plekje hebt waar hij enigszins blij paard kan zijn. In de winter is het bij ons ook meer beperkt maar dan rij ik op en neer en maak afspr met stalgenoten om er voor te zorgen dat ze toch veel buiten komen. Zie het zo, als je op een klein flatje woont en werkt de hele dag moet je ook geen sint-bernard aanschaffen, omdat JIJ dat zo leuk vind . . . .

Ben het met je eens... behalve... ik HEB al een paard en dus moet ik er NU mee omgaan dat er geen goede stallen zijn hier (behalve de mijne dan :D ) Ik denk ook serieus dat ik nooit meer een paard neem tenzij ik haar ooit aan huis kan zetten. Maar aan die overweging heb ik nu niets. Ik wil best een takke-eind reizen, maar ik heb alleen een fiets en dan kom je niet zo heel ver (niet ver genoeg).
En sorry, maar die vergelijking met die Sint Bernard is weer drie keer 0. Een hond de hele dag aan zijn lot overlaten, nee dat kan niet. Maar een Sint Bernard op een flat houden (met lift) is niet per definitie een probleem hoor.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-05-13 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:44

Nikass: begrijp je helemaal, ik zei ook de meeste paarden.......let wel die van mij dus ook niet als je het goed had gelezen :))
hij krijgt het niet koud maar wordt helemaal doodmoe van het steeds opletten of hij niet vermoord wordt haha, tis een echte angsthaas. Denk wel dat de meeste paarden wat dapperder zijn als hij en dat de meesten niet zulke koukleumen zijn (heb een arabier gehad die ook niet de hele dag buiten wilde zijn, negeren hielp niet, na een half jaar had ik een dikke sloot langs mn hek....).
Iedereen zoekt toch het beste voor zn paard? Inderdaad je hebt niet altijd wat te willen, ik wil wel 3 hectare per paard bijvoorbeeld, maar beter van niet want ze zijn nu allemaal al dik zat. Belangrijkste is veel buiten en wat te knabbelen.... hapje stapje zeg maar toch?

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:46

een takke eind reizen??? dat gaat je tegenvallen hoor, ik heb wel plek maar Elspeet vind iedereen die een kwartiertje in de auto moet zitten al een takke eind.....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:55

paulinebes schreef:
ik geloof dus niet dat er onvoldoende weidegrond is. Als ik dwars door de randstad heen rijd zie ik zo ontzettend veel weidegrond waar geen diertje op staat. Er is meer dan genoeg. Alleen het is natuurlijk zakelijk aantrekkelijker om geen grond te hoeven aankopen en veel paarden op een relatief klein stukje te houden. Als iedereen toch wel akkoord gaat met 2 uurtjes wei en 22 uur stal en daar ook nog eens dik voor betaalt...
Volgens mij heb je daar als paardeneigenaar veel meer invloed op dan je denkt (en daarin kan de weg der geleidelijkheid soms ook heel goed werken).
Paarden zijn niet per se ongelukkiger als ze veel op stal staan, zeg je Soroya10. Hoe verklaar je dan bijvoorbeeld de stalondeugden? En even niet in het kader van gelukkig en ongelukkig, maar wel in het kader van gezondheid: hoe verklaar je alle gezondheidsproblemen dan die bij stalpaarden veel meer voorkomen dan bij "buitenpaarden"? Denk je overigens dat een paard met koliek of gewrichtsproblemen een gelukkig paard is? Een dier die normaal gesproken 60% van de dag eet en loopt die vervolgens 80% op stal wordt gezet: denk je dat dat een gelukkig paard is? Hoe uit een paard zijn blijdschap? Een paard gaat lekker rennen, bokken, springen, rollen, kroelen: kan een paard dat in zijn stal? Dus ik denk wel dat paarden die 22 uur op stal staan vele malen "ongelukkiger" (blijf het niet helemaal het goede woord vinden voor een paard..) zijn dan paarden die grote delen in een etmaal op de wei of in een ruime paddock met vriendjes staat (en onbeperkt of zeer ruim ruwvoer)..

Ik ben het helemaal met je eens. Ik denk dat het ook de locatie is: op populaire, goed bereikbare plekken is wellicht geen weidegrond. Langs de snelweg zie ik ook eindeloos veel lege weides, maar ja daar kom je niet met je fietsje of het openbaar vervoer. Dus de stallen worden gebouwd op plekken waar mensen willen komen en zoals in Amsterdam bijvoorbeeld op de enige plek waar je echt fatsoenlijk kunt buiten rijden: het Amsterdamse Bos. En natuurlijk is het ook andersom: de stallen staan er al en vervolgens wordt er maar eindeloos omheen gebouwd tot er geen ruimte meer over is. :(
Ik ben een weekendje op stap geweest met mijn paardje. Op de manege waar ze dan staat gaan de paarden van 1 mei tot 1 okt het land op (mits het weer het toelaat) ongeveer van 9:00 tot 17:00 uur en in de winter zijn er geen buitenmogelijkheden, behalve één losgooipaddock (op +/- 120 paarden). Ik kom daar een weekendje lessen en buitenrijden in het eindeloos grote bos <3 maar realiseer me dan dat ik nooit meer zo zou willen staan. De stallen zijn er nauwelijks 3 bij 3 m. Mijn paard staat er niet graag in. Ik sta 's ochtends vroeg op om haar op het land te zetten, maar er is dan nog geen paard buiten, dus moet ik toch wachten en tot die tijd gaan we dan maar wandelen. 's avonds rij ik nog lessen en ga ik ook nog met haar lopen, zodat die nacht op dat kleine stalletje zo kort mogelijk duurt. Ik weet heel zeker dat mijn paard niet "gelukkig" is met teveel (meer dan 12 voor de nacht) uren op stal. Ook niet thuis in haar 3x4 box. Maar ze heeft wel een stal nodig, voor als het rotweer is, en om tot rust te komen. Het is niet het één of het ander, luister naar je paard, dan weet je wat hij nodig heeft.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:05

ellenimar schreef:
Nikass: begrijp je helemaal, ik zei ook de meeste paarden.......let wel die van mij dus ook niet als je het goed had gelezen :))
hij krijgt het niet koud maar wordt helemaal doodmoe van het steeds opletten of hij niet vermoord wordt haha, tis een echte angsthaas. Denk wel dat de meeste paarden wat dapperder zijn als hij en dat de meesten niet zulke koukleumen zijn (heb een arabier gehad die ook niet de hele dag buiten wilde zijn, negeren hielp niet, na een half jaar had ik een dikke sloot langs mn hek....).
Iedereen zoekt toch het beste voor zn paard? Inderdaad je hebt niet altijd wat te willen, ik wil wel 3 hectare per paard bijvoorbeeld, maar beter van niet want ze zijn nu allemaal al dik zat. Belangrijkste is veel buiten en wat te knabbelen.... hapje stapje zeg maar toch?

Nou ja, de meeste paarden... ik weet dus niet of dat klopt; sommige wel, sommige niet. Mijn paard heeft dat opletten in een grote kudde ook, ze wordt snel opgejaagd, heeft altijd het slechtste stukje wei ter beschikking, dat is behoorlijk vermoeiend.
En ja, ik heb een Arabier :) Kou gaat vrij redelijk, Hitte gaat prima en regen gaat niet. En dan heb ik gelukkig een stal aan te bieden en een binnenbak :) :) :)
Want een binnenbak wordt altijd gezien als onnodige luxe, maar ik was gisteren toch heel blij dat ik mijn verkleumde paardje lekker in de binnenbak warm kon laten lopen. Als ik dan ook nog met haar de buitenbak in moet terwijl het nog steeds zeikt van de regen, reken maar dat ze dan echt ongelukkig is!

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:11

ja het valt soms niet mee om het allemaal "kloppend" te krijgen voor je paard, bij het ene paard past dit beter en bij het andere paard zijn andere omstandigheden weer beter, tis soms een uitdaging..... haha en dan ook nog eigenaren tevreden houden :))
Onze arabier kon inderdaad prima tegen kou en hitten maar regen? Ook niet met een lekkere regendeken op hoor, gewoon bij het hek drammen tot je komt....(jaloers hoor, binnenbak...)

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:12

maar op on topic te blijven: 23/7 is not done maar het zijn er nog zat, ik ken ook 23,75/7.......

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:16

Nikass schreef:
GamblersCup nog even een reactie: jij zegt heel duidelijk dat jij de ideale omstandigheden hebt omdat jij dat WIL. Daarmee zeg je dus dat als een ander die ideale omstandigheden niet heeft, hij dat niet WIL. Daar gaan inderdaad mijn haren van overeind staan, want dit is ontzettend onterecht en arrogant!!

En nikass, vind je het lekker, zo heerlijk tekeer gaan omdat je fijn selectief leest en dus ook reageert? Ik hoop het voor je, want dan heeft 1 iemand tenminste nog wat aan jouw post. Als je niet zo selectief had gelezen zodat je weer een reden hebt om tekeer te gaan, had je gelezen wat ik nog meer over "ideale omstandigheden" zeg. Maar natuurlijk doe je dat niet, want dan heb je geen mogelijkheid meer om te schelden en de situatie van je eigen paard te verdedigen. Best sneu eigenlijk :')