paard niet naar buiten met sneeuw?! meer mensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tooske

Re: paard niet naar buiten met sneeuw?! meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:42

Hier ook gewoon de paddock in een paar uurtjes net van de ijzers af dus wel wat gevoelig op het harde.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:46

Nou mijn mooie gladde, sneeuwvrije paddock is nu niet meer sneeuwvrij... Net pony lief binnen gehaald toen het ging sneeuwen. Mijn oostenrijkse bergpony stond te schudden van de kou... Ben ik niet van haar gewend. Ze was het er ook niet mee eens dat ze naar binnen moest. Vind het ook zielig maar met die ijzers durf ik het niet aan. Hopen dat er niet teveel sneeuw valt dan kan ik de paddock weer sneeuwvrij maken zodat ze weer de hele dag naar buiten kan. Het mag van mij warm water gaan regenen...

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:46

Die van zijn om 11:00 naar buiten gegaan. Het heeft hier best flink gesneeuwt, maar ik heb een plein voor me stallen van 6 bij 10. Dusnze staan gewoon vlak en hebben hooi.
Heel af en toe trekken ze een sprintje maar zie dat ze wel voorzichtig doen.

Eenop ijzers de ander kale voetjes

ssam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:48

gewoon sneeuwbeslag onder doen probleem op gelost en ze kunnen lekker naar buiten

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:50

eindelijk deed de staleigenaar vandaag zijn paarden naar buiten, waardoor ik mijn paard ook naar buiten kon doen (durfde haar niet in d'r uppie naar buiten te doen).Wel heb ik haar in "het kleine weitje" gedaan zodat ze geen sprintje kon gaan trekken. Ze deed gelukkig niet al te gek en stond gewoon maar een beetje te kijken. Beter niks doen in de wei dan in de stal vind ik!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:53

Helaas gaat die van mij niet naar buiten nu. Ik sta op een pensionstalling dus ik moet me aan de regels houden. Als de grond bevroren is, komen ze bij ons niet buiten. Ik baal hier wel ontzettend van, maar verder is dit wel een stal waar ik supertevreden over ben. Ik ga dus nu op mijn vrije dagen twee keer per dag naar stal, waarvan één keer longeren/loslaten/vrij springen, enz. En één keer om te rijden. Gelukkig heb ik stalgenoten die mijn paard op mijn werkdagen er ook nog wel eens uithalen om haar lekker met een ander een uurtje in de binnenbak los te laten. Ik duim dus maar dat het snel over is met de sneeuw en de vorst.

powerkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:30

Sneeuwt hier al twee uur paarden had ik net op tijd naar binnen gehaald .moet een dijk over om bij het land te komen

Specje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:42

Die van mij staat ook heerlijk buiten :D
Afbeelding

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:03

Els_175 schreef:
Die van zijn om 11:00 naar buiten gegaan. Het heeft hier best flink gesneeuwt, maar ik heb een plein voor me stallen van 6 bij 10. Dusnze staan gewoon vlak en hebben hooi.
Heel af en toe trekken ze een sprintje maar zie dat ze wel voorzichtig doen.

Eenop ijzers de ander kale voetjes

jij durft een op ijzers die zo af en toe een springtje trekt :j

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:20

Hier staat alles binnen. Ik zorg dat ik elke dag rijd en probeer dan op een ander tijdstip langs te komen om aan de hand te stappen. Er zijn bij ons op stal helaas geen mogelijkheden om binnen los te gooien.
Gisteren heb ik ponylief toch even in de paddock gezet, in zijn eentje zodat ie niet gaat rennen met vrienden, maar hij was het er niet mee eens en wilde naar binnen. Raar beest :-S

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:21

Als ze elke dag voldoende buiten komen kun je je paard gewoon naar buiten doen. Bij ons gaat ook alles iedere dag naar buiten maar vandaag wouden ze graag naar binnen. (open vlakte, geen schuilplekje) dus erg koud.

Maar niet iedereen heeft de luxe om het paard elke dag buiten te zetten (denk aan pensionstallen etc.)
Dan staan ze met deze periodes gewoon meer op stal en heb je je te houden aan de regels van die stal.

Probeer je paard in ieder geval 3 x daags er uit te halen. Al is het maar even 10 minuten wandelen of in de stapmolen. Geef verder veel ruwvoer zodat ze bezig blijven en halveer het krachtvoer als ze echt alleen maar op stal staan.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:04

De mijne staat gewoon 24/7 buiten :).
Hij past zich duidelijk aan, aan de grond/sneeuw. Is een stuk voorzichtiger etc. :)
Heeft wel onbeperkt ruwvoer.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:38

paard89 schreef:
Als ze elke dag voldoende buiten komen kun je je paard gewoon naar buiten doen. Bij ons gaat ook alles iedere dag naar buiten maar vandaag wouden ze graag naar binnen. (open vlakte, geen schuilplekje) dus erg koud.

Maar niet iedereen heeft de luxe om het paard elke dag buiten te zetten (denk aan pensionstallen etc.)
Dan staan ze met deze periodes gewoon meer op stal en heb je je te houden aan de regels van die stal.

Probeer je paard in ieder geval 3 x daags er uit te halen. Al is het maar even 10 minuten wandelen of in de stapmolen. Geef verder veel ruwvoer zodat ze bezig blijven en halveer het krachtvoer als ze echt alleen maar op stal staan.

Helemaal mee eens. Maar eigenaren die hun paard op een pensionstal hebben, halen de paarden er gewoon niet 3x per dag uit. De meesten stallen zelf doen het iig niet voor de eigenaren. En je moet maar net de tijd hebben om 3x per dag naar stal te gaan.

Vandaag voor het eerst weer naar de manege geweest en ze eerst ff wat laten lopen voor ik ze oppakte. Maar ondanks dat ze hele dagen buiten staan, maar niet kunnen rennen, waren ze niets frisser dan normaal. Heerlijk dus :D

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:44

Paardje gaat gelukkig elke dag naar buiten. Niet super lang, een uurtje of 4 ongeveer.
Daarnaast doe ik elke dag iets met haar, rijden of wandelen.

De paddock is wel hard en hobbelig maar ze is voorzichtig en rustig dus dan vind ik het
erg fijn dat ze lekker een frisse neus kan halen en niet de hele dag binnen staat.

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:49

Die van mij staan nog lekker de hele dag buiten in de paddock. Ze staan niet op ijzers, dit scheelt natuurlijk ook al een hoop. Maar ze doen heel voorzichtig en eigenlijk gaat het tot nu toe prima. Denk dat ze het niet leuk zouden vinden als ik ze nu opeens maar een paar uur per dag of helemaal niet naar buiten zou doen :)

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:54

Gewoon naar buiten, niet moeilijk doen. Juist binnen houden heeft mij de ervaring geleerd dat het paard alleen maar gekker wordt wanneer het wel buiten komt.
Dus naar buiten. Eentje van mij heeft voor ijzers. Ik merk wel dat het scheelt dat hij zooltjes heeft. En rennen dat ze kunnen. Zolang de wei maar groot genoeg is, zie ik er het probleem niet (meer) van.
En omdat ze altijd naar buiten gaan kunnen ze zich ook goed aanpassen aan de omstandigheden.
Alhoewel de jonkies gewoon net zo hard gaan als altijd! net als bij mensen, hoe jonger hoe meer je durft.

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:57

Mijn paard gaat met sneeuw echt niet naar buiten.!

Hij staat op ijzers en kan simpelweg gewoon niet normaal doen.
Gelukkig hebben wij de luxe van een flinke indoor paddock, misschien niet even goed voor de luchtwegen maar wel voor zijn benen.

Mijn paard veranderd als hij losstaat in een rodeo paard. Sneeuw houd hem daarin niet tegen.
De kans op blessures wordt mij dan toch echt te groot.

Als de sneeuw weg is mag hij weer lekker buiten spelen.

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:08

mijn vp's gaan gewoon naar buiten, maar hebben ook allemaal een schuilstal

eef007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:12

onze paardjes staan dag en nacht buiten in de sneeuw. eentje daarvan heeft ijzers. De hakken valler er vanzelf onderuit als ik wij de onze binnenhouden wil ik neit weten hoe de stal erbij staat. De paarden kunnen zelf naar binnen maar willen dit niet.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 09:29

Mizz_mol schreef:
Mijn paard gaat met sneeuw echt niet naar buiten.!

Hij staat op ijzers en kan simpelweg gewoon niet normaal doen.
Gelukkig hebben wij de luxe van een flinke indoor paddock, misschien niet even goed voor de luchtwegen maar wel voor zijn benen.

Mijn paard veranderd als hij losstaat in een rodeo paard. Sneeuw houd hem daarin niet tegen.
De kans op blessures wordt mij dan toch echt te groot.

Als de sneeuw weg is mag hij weer lekker buiten spelen.

Vraag ik me alleen af: hoe lang komt ie normaal buiten dan in de winter?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 09:31

Madeliefjes schreef:
Nou mijn mooie gladde, sneeuwvrije paddock is nu niet meer sneeuwvrij... Net pony lief binnen gehaald toen het ging sneeuwen. Mijn oostenrijkse bergpony stond te schudden van de kou... Ben ik niet van haar gewend. Ze was het er ook niet mee eens dat ze naar binnen moest. Vind het ook zielig maar met die ijzers durf ik het niet aan. Hopen dat er niet teveel sneeuw valt dan kan ik de paddock weer sneeuwvrij maken zodat ze weer de hele dag naar buiten kan. Het mag van mij warm water gaan regenen...

schudden waarschijnlijk door de sneeuw die naar beneden valt maar als ze het koud krijgen dan schudden ze niet hoor,

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:20

je kunt een paard heel gemakkelijk laten rillen van de kou, gewoon geen ruwvoer geven zolang ze buiten staan. Zelfs mijn Spaanse schone die sinds juni in Nederland is, heeft het niet koud buiten als ik genoeg hooi voer.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:27

Hier staan mijn paarden gewoonl lekker in de wei van 8.30 tot 17.30 !! Weer of geen weer :D Alleen onze oude merrie van 33 jaartjes staat sinds gisteren met een dekentje.

Onbeperkt hooi voor de twee ruinen en voor het ouwe tutje regelmatig een bak warme slobber extra ! De twee ruinen vinden het allemaal wel leuk, ze spelen bijna de hele dag in de sneeuw *\o/* !!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:34

Die van mij staat godzijdank 24/7/365 buiten (hit actief). IJzers heeft hij van zijn leven nog nooit onder gehad en dat gaat ook nooit gebeuren. Hij vindt dit weer heerlijk. :)

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:43

Ik sta op een pensionstal in Utrecht en ook hier gaan de paarden gewoon naar buiten weer of geen weer.
Ze komen een dagdeel buiten, en daarnaast is ruimte genoeg om te rijden ( alle bakken zijn te rijden ook met sneeuw en vorst) of nog een keer buiten te zetten. Ook de paarden met ijzers staan er bij ze weten zelf heel goed wat ze wel of niet kunnen. Die van mij heeft nu zolen tussen de ijzers, ideaal nu met de sneeuw gewoon blijven trainen.