Ik kan niet wachten tot de paarden zelf weer kunnen drinken uit de sloot
Simonesimone
Geplaatst: 25-01-13 20:20
kevje06 schreef:
Jij hebt luxe met trekker en spullen, hier helaas niet, hoop mest onder de sneeuw dus heel veel extra werk...
Dat probleem heb ik hier ook. Ik wilde het wel netjes bijhouden maar al die bevroren drollen vlogen steeds van mn mestvork af en na die 2e sneeuwbui was het opeens weer netjes schoon en dat heb ik toen mooi zo gelaten Dat word een flinke klus straks..
Woogy
Geplaatst: 25-01-13 20:28
wij hebben altijd een dik bed stro in de stal liggen en de dames hebben duidelijk meer behoefte aan ruwvoer, zeker omdat de overgang naar het koude weer totaal zoek was merkte ik dat ze van de ene op de andere dag twee keer zoveel hooi aten. Dagen als vandaag als de zon meer schijnt merk ik ook dat ze weer normale hoeveelheden eten.
Merk ook dat ze veel en veel meer drinken dus probeer zoveel mogelijk te zorgen dat er water staat voor mijn popjes.
Persoonlijk heb ik een hekel aan deze periode, sjouwen met water in plaats van de kraan open draaien(dan breekt de kraan af zeg maar )zijn we met emmers en waterzakken aan het rommelen. Hooi spoelen gaat bijna niet gezien het overal aan vast vriest. Uitglijden over elk bevroren plekje ijs. Paarden die met ijsklompen lopen/schaatsen. Niets kunnen doen met de lieverd waardoor ze zichzelf en elkaar in de weg lopen met hun berg energie. Maar daar tegenover staat dan weer wel dat tijdens de zomer m'n kinderen elke straal zonlicht op kunnen vangen, we heerlijk tot elf uur 's avonds op stal kunnen eten en gezellig zijn etc. En deze periodes duren meestal ook maar rond de twee-drie weken in Nederland
Mesten doen we vooral met de mestboy, dat werkt toch het makkelijkste in de paddock als de boel bevroren is.
Lunaeekie
Geplaatst: 25-01-13 20:29
Wisten jullie trouwens dag heet water sneller bevriest als koud water? :p Dus geen hele bakken met heet water vullen, dan eerder lauw water.
SorpresaKyra
Geplaatst: 25-01-13 20:36
@kevje06 nou luxe is het niet want met dat spul moet echt ook gewoon gewerkt worden.. mest onder de sneeuw heb ik geen last van ik hak er op los vanmorgen zelfs met de voorhamer want die zaten echt goed vast , en die mest moet overal weg want ik krijg daar wat van als alles dalijk vol ligt. Dan kun je weer door de blub gaan zwoegen als het tegenzit
Cowgirl
Geplaatst: 25-01-13 20:58
Mijn fjord is kreupel . Het zal toch niet zijn dat hij na al die jaren 24/7 buiten 52 weken per jaar nu een goede misstap heeft gemaakt. :-(
Ja dat blijft altijd een risico..kan zomaar gebeuren natuurlijk.
Hanneke84
Geplaatst: 25-01-13 21:11
Zou die geen hoefzweer kunnen hebben? Volgens mijn hoefsmid is de kans met dit weer een heel stuk groter.
Cowgirl
Geplaatst: 25-01-13 21:17
Ik mag hopen dat het een zweer is. Maar ik vond hem wat gevoelig op de kogel en deze leek ook wat dik. Geen warme hoef of dingen in de hoef (hij heeft in het verleden eens in een spijker getrapt nl) Ik heb hem nu laten staan omdat ik er verder niks mee kon, morgen haal ik hem van de wei gaan we er even beter naar kijken. Als het morgen nog zo is weet ik niet of ik hem weer terug zet, maandag gaat het dooien en dan word de voorkant weer een enorme bubber. 1 mazzeltje want donderdag moet stalgenoot met haar pony naar de kliniek voor controle dus ik zou dan eventueel mee kunnen.
Misschien is het morgen weer weg hoor, heb ik wel vaker gehad bij andere paarde.
Bizar, onze fjord vanmorgen ook... Maar meer gevoelig dan echt kreupel, dacht aan verstapping of zool kneuzing.
Snap dat er met trekker ook gewerkt moet maar minder lichamelijk, staan er hier 14 en niets gaat machinaal dus hoop werk, maar geen sportschool nodig dat scheelt.
SorpresaKyra
Geplaatst: 26-01-13 00:36
Hier word ook gewoon met de hand gemest behalve na de kou rij ik de inloopstal leeg ,die heb ik gepot dat doe ik wel met de trekker die is 17meter lang en 9 breed dan ben ik wel even aan het scheppen. en ja een trekker heb je hier gewoon nodig en de rest van de machines ook.. ..heb er gelukkig geen 14 zeg ,vind 6 wel genoeg om eerlijk te zijn Een klein handig mini trekkertje zou voor jullie dan geen overbodige luxe zijn dan, altijd handig.
Hier meld zich ook iemand met de paarden 24/7 buiten. De mijne hebben een vuurdoop gehad deze winter, ze zijn 20 dec verhuisd van dagelijks in stapmolen/half uurtje paddock naar 24/7 buiten met schuilstal in een kudde van 10paarden. We hebben twee schuilstallen met achterkant tegen elkaar staan dus altijd 1 kant windvrij. Maar vanaf de dag dat ik ze verhuisd heb is het begonnen met regenen en pas opgehouden met regen toen er sneeuw viel en vroor. Met modder hadden ze nergens last van, terwijl de voergedeeltes van de wei echt tot aan enkel modder was maar sinds dat het 2 dagen vroor hadden ze ineens beide mok, gelukkig nu een stuk minder maar hoop eigenlijk dat het weg is voordat het begint te dooien aangezien het nu tenminste te behandelen is. Hebben wel beide een warme deken opliggen ivm de overgang stal - wei midden in de winter en ze hadden al dekens op liggen. Normaal kregen ze 2 x daags hooi maar ivm vele regen en nu koude krijgen ze 3 x daags. Ivm met modder gaan ze nu een betonstuk aanleggen waar een hooiruif komt zodat ze onbeperkt hooi kunnen eten, maargoed dat is de toekomst. Die van mij zijn trouwens echte watjes, bij de eerste spetter regen of wind staan ze in de schuilstal, of eigenlijk mijn 19jarige draver, de tinkerruin van 5 is meestal bij haar in de buurt te vinden dus gaat er dan ook maar gezellig bij staa haha. Het komt er dus op neer dat ze met dit weer of met die regen nog op het voeren na in de schuilstal staan, maar dat is eigen keuze natuurlijk! Water vrijhouden doen we als eigenaren allemaal als we langs komen bij de paarden, wordt dus een paar keer per dag opgemaakt en als wij het niet doen maakt een van de paarden er wel een gat in, tot nu toe altijd toegang tot drinken dus! Hoewel het hier in het zuiden ook nog niet zo koud geweest is gelukkig..
CouCou
Geplaatst: 26-01-13 10:01
We hadden hier de afgelopen week lekker weer. Geen sneeuw, droog, zon wel wat vrieskou maar overdag meestal een graadje of 3-4. Wordt ik vanmorgen wakker: sneeuw!! Bah. Dat wordt straks weer spoorzoeken zeg maar.
Hoe koud is het nu in nederland dan? Jullie hebben het erger te verduren dan hier.
Maar de paarden hebben gelukkig een ander gevoelstemperatuur dan wij. Ik heb het koud, de paarden voelen heerlijk warm. Zelfs mijn kleine teddybeer (shettie) zonder deken voelt heerlijk warm aan. Ik heb wel een schuilstal, dat vind ik belangrijk. De ene keer staan ze erin, de andere keer niet.
Cowgirl, ik hoop voor je dat het niet ernstigs is. Zou natuurlijk ook een misstap kunnen zijn. Is het erg glad bij je paardjes?
Vandaag gaat het weer sneeuwen waardoor het lekker glad word overal......
Poiuytrewq
Geplaatst: 26-01-13 11:49
Ik sta op een betegelde paddock en de eigenaren mesten pas als het gaat dooien, dan halen ze het in een keer weg en vanaf dan doen we het weer zelf. Anders wordt het een grote glijbaan. Kan niet wachten op de zomer, wat heb ik een hekel aan dit weer
Cowgirl
Geplaatst: 26-01-13 17:08
Volgens mij is de kreupelheid weg. Ik kon er eigenlijk niks meer aan zien en paard was ook vrolijker dan gister. Hij had er dus echt wel last van.
Jep....Het heeft vandaag ge miezer-sneeuwt, maar het was nog niet super glad, ik heb tenminste nog gewandeld vandaag Morgen gaat het regenen en dan wordt het echt super glad ben ik bang
JunkDeLuxe
Geplaatst: 26-01-13 21:11
Ik had deze ochtend echt zin om te huilen toen ik zag dat het terug sneeuwde
Mijn paard is vorig jaar eind oktober naar onze huidige stal met uitloop verhuisd, en ze doet niet liever dan in haar uitloop staan soezen of friemelen met de buurman. Alleen als het regent staat ze in de stal of onder het afdakje.
Ik steek dagelijks ijs stuk in de uitloop, en moest vandaag ook weer wat sneeuw vegen. Raakt de kruiwagen zo snel vol van Leidingen zijn bevroren, maar moet ik niet naar omkijken; staleigenaar geeft de paarden meerdere keren per dag water. De vlaslemen zijn een hel natuurlijk, dat waren ze met momenten sowieso al, maar als er sneeuw ligt, sleurt ze die troep mee de stal in en is alles kletsnat
En ja, de drollen vriezen soms ook vast haha. Mijn straatje, tja dat vind ik moeilijk. Zijn kasseien, dus steek ik het ijs stuk en laat meestal wat troep er overheen liggen, omdat het anders toch glad kan worden. De dakgoot is deze week stuk gegaan; ik heb er een handvol vlaslemen onder gegooid; die vrozen weliswaar aan, maar beter dan dan een plasje
Wel veel werk hoor, als je van een luxestal komt Maar ik zou niet meer willen ruilen; ik heb het deze winter nog geen 1x koud gehad op stal, omdat ik altijd bezig ben
44Myrthe44
Geplaatst: 26-01-13 21:22
Lunaeekie schreef:
Wisten jullie trouwens dag heet water sneller bevriest als koud water? :p Dus geen hele bakken met heet water vullen, dan eerder lauw water.
Dat is niet waar, het koelt alleen in een sneller tempo af. Maar het doet er wel langer over om te bevriezen .
Hier hebben ze een drollen-zuig/veeg-machine . Heb m nog niet in actie gezien, maar schijnt goed te werken. Vandaag gezien dat ze met hun neus het (dunne laagje) ijs doorduwen! Cowgirl: gelukkig! Inderdaad misschien toch een verstapping.
Hanneke84
Geplaatst: 27-01-13 11:29
Gelukkig cowgirl!
Drollenzuiger klinkt grappig haha. Geen gesleep meer met emmers maar paardjes not amused, op een kluitje uit de wind. Windkracht 7 en regen bah.. erachtergekomen dat mijn schoenen niet meer waterdicht zijn, ik had het voor het eerst koud!
reiziger
Geplaatst: 27-01-13 11:58
Een drollenzuigveegmachine wil ik ook wel Wist niet dat dat bestond!
Zo maar eens gaan kijken hoe ze erbij staan. Twee staan nog onder een vrij dikke deken, denk dat ik dat vanwege de regen nog maar even zo laat, zo warm is het nog niet.
Ik twijfel erg of ik zal investeren in iets van een schuilstal volgende winter. De buurpaarden hebben wel een schuilstal (container) maar ik zie er zelden een paard in staan. Mijn paarden hebben een fijne beschutte wei, en zomers altijd schaduw. Ik heb voldoende regendekens. Officieel mag een schuilstal niet, hoewel er in een aangrenzende wei van de buurman al jaren een container staat. Wat zouden jullie doen? Het zal helaas van een beperkt budget moeten, en erg handig zijn mijn vriend en ik beide ook niet