Wie heeft ervaring met houtkorrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:50

Nat is nat en droogt dus niet.
Ik bedoel dus als het verzadigd is hè ;)
Als ik over een zak korrels in de kruiwagen 10 liter heet water gooi is het in een mum van tijd droog trouwens.

DubbelFun

Re: Wie heeft ervaring met houtkorrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:16

Ja, leuk is dat hè. Je ziet ze opwellen :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:48

Oh dan kan ik dus lang wachten ;-) . Tja dan blijf ik toch maar bij de germans. Die nemen dus meer vocht op.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 08:11

Dinopino schreef:
ik heb twee pannetjes gevuld. In de ene 200 german horse pellets en in de andere 200 gr aldi pellets
In beide heb ik vervolgens 10 dl water bijgevuld en dat een tijdje laten staan. En toen het water eruit gezeefd. German horse pellets had nog 3 dl water over en de aldi nog totaal 4 dl water over.

Uw test is wel heel streng, de vraag is of het ook realistisch is. U mikt dus op een absorptie van 500%, 200 gram korrels moeten 1000 gram water opnemen.
Korrels, of het stro of hout is, moeten een buffer vormen, u moet dus steeds vertrekken van voldoende instrooi om de massa vocht op te nemen.
Uw test toont aan dat je steeds ruim moet instrooien en tijdig moet bijstrooien, ongeacht welke korrel u instrooit.
En ik ben van mening dat een houtkorrel, ongeacht het merk, minder snel zijn vocht weer afstaat.
Dat is denk ik even belangrijk als vochtopname, met name het vermogen mooi op te zwellen en zo weer vocht te kunnen afstaan. Nat houtproduct zal sneller compacteren omdat er minder vezel in zit

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:37

Wat dat nat worden betreft zit ik hier ook te dubben waar we goed aan doen.... het is natuurlijk een week of 2 geleden heel erg nat geweest met overstromingen enzo. Nu viel dat hier alles mee vergeleken met omliggend land, maar toch is de houtkorrel echt donkerbruin geworden van de nattigheid.

Het is wel weer iets lichter geworden en goed rul, maar of het echt nog droog gaat worden, zeker deze tijd van het jaar...ik betwijfel het :=

Zit nu erg te dubben of het nuttig is om er wat nieuwe zakken bij te gooien met het idee dat die droge korrels door het vochtige spul de boel weer netjes zullen maken wellicht, wie weet vallen die nieuwe korrels wel sneller uit elkaar zo en neme vocht op van de oude korrels?

En hebben we dan een extra dikke laag voor de winter +:)+

Of zou ik de nieuwe korrels hiermee verpesten en straks alsnog alles uit de stal kunnen halen :=

Het is een oude houten schuilstal, de nieuwe stenen stal is groter, hoger, droger en daar krijgen ze hooi in gevoerd. Daar liggen dikke rubber drainagetegels op de grond waar ze best comfortabel op zouden kunnen liggen omdat ze veerkrachtig zijn en het rubber natuurlijk niet zo koud is als bvb. beton.

We leggen hier expres geen verdere bedembedekking overheen omdat we niet willen dat ze de hele boel hier vol gaan pissen :r

Dat doen ze maar lekker buiten.

In de houten stal ligt een bodem van houtkorrel (bevalt beter dan strokorrel) en daar is verder niks te eten, gebruiken ze dus alleen om lekker een dutje te doen, daar gaan ze ook echt in liggen. Althans de Fjord dan toch, Rena heb ik nog niet gezien.

Maar in de winter / wanneer het erg nat is buiten dan is dat hun enige echt zachte ligplek... dus ik wil daar wel een dik, zacht, en "droog" bedje :)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:01

Als ik jou was zou ik het doorweekte spul er uit halen en opnieuw beginnen.
Zonde van de nw. korrels.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:40

Nouja, doorweekt is het dus niet meer, het is al een heel stuk opgedroogd en weer rul, maar wel nog donkerder / vochtiger natuurlijk :)

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:57

pmarena schreef:
Nouja, doorweekt is het dus niet meer, het is al een heel stuk opgedroogd en weer rul, maar wel nog donkerder / vochtiger natuurlijk :)

hout(korrels) eens nat, altijd nat
nieuwe strokorrels kan je wel mengen in een bestaand bed

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:16

Pmarena wij hadden ook de stallen nat door de regen. Maar in de winter is er straks eerder vorst dan regen en daarom halen we er dan liever alles uit als het kletsie is en stoppen er weer nieuwe in. Nu op het moment niet zo veel tot de regenlawine weer voorbij is. Dat vochtiger lijkt me gewoon niet lekker voor de paarden. Ook al is het alleen maar water.

granu ben met de vochtopname tevreden maar was nieuwsgierig of die van de aldi ook zo goed absorberen. En dat doen ze. strokorrels heb ik nu 8 jaar lang geprobeerd waarvan 2 maal een paard in de kliniek in gescher hochmoor mocht landen. Die komen er dus niet meer in.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:20

Op stal hebben wij sinds 1 november nu ook houtkorrel.

Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen :-)

kwikkie24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:44

Ik vind het ideaal.. stro blijft een leuker gezicht..
Maar het is sowieso goedkoper en in de winter lekker warm..
dus ik ben voor ..

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:15

Is er hier iemand die ooit geprobeerd heeft (uit pure nieuwschierigheid) of er daadwerkelijk verschil zit tussen de German Horse Pellets en de German Pellets? of een ander merk houtkorrels voor paard - kachel....

Ik bedoel dan qua vochtopname?

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:08

diana1 schreef:
Is er hier iemand die ooit geprobeerd heeft (uit pure nieuwschierigheid) of er daadwerkelijk verschil zit tussen de German Horse Pellets en de German Pellets? of een ander merk houtkorrels voor paard - kachel....

Ik bedoel dan qua vochtopname?

Diana,
op de site van GP wordt vermeld dat een soort olie , Powerplus op de energiekorrels wordt aangebracht, ik weet niet of dit op alle energiekorrels zo is.
Er is een filmpje op de site die dat goed aantoont.
http://www.german-pellets.de/holzpellet ... rplus.html
De korrels zijn hierdoor veel meer verdicht.
Hierdoor minder vochtopname en de olie zal de vochtopname ook niet bevorderen denk ik.

Hoe kleiner de zak voor hetzelfde gewicht, hoe meer de korrel is verdicht.
Ik weet niet of de zak van GP voor energie en voor strooisel even groot is.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:04

Dank voor de link Strovan.
Duidelijk, energiekorrels zijn dus geen optie om als strooisel te gebruiken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:08

Maar is die olielaag op houtkorrels iets wat bij alle houtkorrels wordt gedaan of alleen bij de betere merken om een goede verbranding te krijgen ??

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:08

DubbelDun schreef:
Maar is die olielaag op houtkorrels iets wat bij alle houtkorrels wordt gedaan of alleen bij de betere merken om een goede verbranding te krijgen ??

Zie video, olielaagje is aangebracht nadat de korrel is gemaakt, zo versta ik het toch.
Geen idee of anderen dat ook doen.
Weet niet of dit is om een betere verbranding te krijgen, zouden zij moeten kunnen zeggen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:34

De houtkorrels worden gewoon bij de klant geleverd en daar wordt pas de olielaag op gebracht die dient te voorkomen dat er stof ontstaat en het mogelijk maakt dat de korrels voor de kachel beter naschuiven.
Dus de olielaag zit er niet op de korrels en dus ook niet in de zakken. Het is iets nieuws van hun dus ik je dit in zakken zult aantreffen. Zo heeft plocher ook houtkorrels met plocher erin verwerkt zodat het sneller verteerd, zelfs al in de stal compost vormt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:30

granu schreef:
pmarena schreef:

hout(korrels) eens nat, altijd nat
nieuwe strokorrels kan je wel mengen in een bestaand bed

Eigenwijs als we hier zijn hebben we toch een experiment gedaan :P

Vooral omdat de houtkorrels beter presteren dan de strokorrel die we voorheen hadden....wilden we deze houtkorrels wel een kans geven omdat we dachten dat die wellicht wel goed zouden kunnen herstellen, gezien hoe ze tot nu toe al gepresteerd hebben in vergelijking tot de strokorrel :)

Het voorste stuk van de stal daar stond gewoon een plas water in met die extreme nattigheid (straten ondergelopen enzo) een poosje geleden.
De rest was ook helemaal zompig en donker..... -O-

We hebben het spul toch zo laten liggen om te kijken of het nog zou drogen.
Lekker af en toe even doorgeharkt (nog minder dan 1x per dag) om het weer "rul" te krijgen en eigenlijk is het wel weer een prima laag nu :)

Het is wel donkerder van kleur dan het was, maar gewoon weer zacht, los en veerkrachtig :)

Ik heb van de week de laatste 2 zakken houtkorrel die we nog hadden liggen er doorheen geharkt, en het ligt er eigenlijk gewoon prima bij dus zo gaan we de winter maar eens in :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:35

Mijn ervaring is ook dat natte korrels weer redelijk 'opdrogen' als je ze mengt met nieuwe.
Alleen doe ik het nooit (of zeer weinig), want met een Cushing-merrie is het echt water naar de zee dragen om de natte korrels weer acceptabel te krijgen en zou ze binnen no-time met de kop tegen het dak staan :D
Ik haal ze er dus gewoon uit en gooi er weer nieuw in.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:44

Nu is het bij ons natuurlijk ook maar een inloopstalletje dat ze gebruiken om een dutje te doen / te piesen / te keutelen :)

Ik heb de nieuwe korrels er pas bij gegooid toen de laag eigenlijk alweer prima was, maar ik wilde graag wat extra dikte en die zakken waren zachtjes aan ook aardig aangevreten door vocht / muizen dus even wat rommel opruimen voor de winter zeg maar :P

Als de nieuwe korrels dan wat sneller uit elkaar vallen doordat er vast nog wel wat vocht in het oude spul zit is dan alleen maar mooi meegenomen :)

Van die doornatte pisplekken haal ik er wel altijd uit, dat hark ik er niet doorheen.

Ik vind de houtkorrel nog steeds super, de strokorrel was wel leuk hoor, maar de laag werd steeds koekerig en de pisplek stonk veel meer dan nu met de houtkorrel... die blijft gewoon los en veerkrachtig en ik sta niet meer naar adem te happen als ik de pisplek open maak :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:49

@pmarena: worden jouw houtkorrels door de muizen aangevreten ?? Hier zijn alle zakken nog heel (had er 60 liggen waar ik nu al dik 10 maanden mee doe) en de poes kan er ook niet bij, dus die houdt de muizen iig niet weg.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:53

Ook hier nog een voorraadje houtkorrels, liggen sinds maart buiten in het hooihok opgeslagen.
Gelukkig geen vreterij.
Mooi dat de houtkorrels jou zo goed bevallen pmarena.
Ook hier een cushingpaard; dus de natte plek laten liggen is helaas geen optie.
Ik mix sinds kort houtvezels bij en dat gaat ook prima, nu een lekkere dikke bodem om te liggen, waarvan door haar dankbaar gebruik wordt gemaakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:00

Het zijn meer de zakken die aangevreten waren dan de korrels hoor :)

Maargoed, je hebt het dan ook over een simpel zelfbouw-houten hokje op de wei met een plank langs de bovenkant waar je wat zakken op kunt leggen en voor de rest nooit iemand komt... dus ideaal voor muizen en spinnen enzo :P

Die van ons zijn gewoon "gezond" maar pisplek laten liggen / er weer doorheen harken vind ik sowieso geen optie, is gewoon goor -O-

Gelukkig piesen ze niet zo heel veel in de stal, maar als er een plek ligt dan is het door-en-door nat en gaat dat gewoon op de composthoop :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:25

Wij hebben ook houtvezel er bij gegooit, maar dan gaat wel het voordeel van het makkelijk uitmesten weg. Dus denk niet dat dat de oplossing wordt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:14

Persoonlijk heb ik geen probleem met het uitmnesten met de houtkrullen er door. Met mijn mandje schut ik de krullen er makkelijk tussenuit, dat deed ik met de korrels ook.