Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:06

Het is ook net wat je aanwend hoor.

Mijn merrie stnod op vorige stal ook 24/7 binnen, tenzij ik haar in de paddock zetten.
Zodra ik haar in de paddock zette, wilde ze er met 3 minuten weer uit.

Sinds een jaar sta ik op en buitenstal, en staat ze bijna 24/7 buiten op het paddock of land, nu is ze tegenovergesteld geworden.
Zodra ze naar binnen moet, baalt ze ervan maar vind het wel fijn om op stal te zijn.
Maar ze is nog blijer als ze weer naar buiten mag!

petitparis

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:11

Mijn paard gaat winter en zomer dagelijks het weiland op. in de zomer gemiddeld van 8.30 tot 17.30-20.00 (zoals het uitkomt) en nu van zodra het licht is buiten tot dat de schemer valt. Per uitzondering blijven ze een dag binnen omdat
- de weide blank staat
- het echt met bakken uit de lucht valt op het moment dat ze buitengezet zouden worden.
- een hele dag sneeuw/regen gegeven wordt

Ik denk dat het aantal dagen dat ze niet buiten gaan op een jaar op 2 handen te tellen is. Zelfs als alles wit is van de sneeuw gaan ze nog enkele uren buiten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:17

capopjekop schreef:
Kan hij wel ergens droog staan dan? En heeft hij eten in de paddock? Anders zou ik ook wel graag naar binnen willen namelijk :D

Net zoals op een weiland heeft hij geen schuilmogelijkheden in de bak. En ja, eten heeft 'ie.
Helaas zijn de gronden van de weilanden hiernaast te slecht en mag hij daar nooit op. Maar dat hij hier in de Randstad gewoon de hele dag los kan is al super. Ook de reden dat ik hem thuis hem neergezet na vier jaar lang op een stal te hebben gestaan met hem.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:21

24/7 in de wei is niet zaligmakend.
Er spelen mee dingen mee.
Bodemgesteldheid, schuilmogelijkheden, karakter en bepaalde gezondheidsproblemen of leeftijdsgebonden problemen waardoor ze slechter tegen vocht of kou kunnen. Individuele speciale voedingsbehoeften, anders dan de groep waar ze normaal bij lopen... etc.

Tuurlijk is het voor de meeste paarden heerlijk als ze in een stabiel groepje zelf kunnen kiezen of ze buiten of binnen willen staan en veel ruimte hebben. maar op veel plekken heb je regelmatig wisselingen, wat onrust geeft, is het land te nat om geen modderboel te krijgen bij 24/7 buiten in de winter en lopen er paarden met verschillende voedingsbehoeften en wensen en kan niet overal buiten schuilgelegenheid of droge bodems gecreëerd worden die ook bij zeer intensief gebruik goed blijven.

En het is niet altijd gewoonte dat ze niet graag 24/7 op de wei staan. Het is vaak een combinatie van factoren.

Maartje1990 schreef:
Paarden zijn gewoontedieren dus de mensen die hier zeggen 'mijn paard zou je echt niet blij maken als ze 24/7 op de wei staan', tja dat komt dus daardoor. Overigins had ik mijn vorige bericht erg netjes verwoord en is dit gewoon simpelweg mijn mening, die mag ik geven, viel verder ook niemand (persoonlijk) aan. En ja wij hebben een hond en nee die wordt nooit opgesloten in een bench ;)

edit:
@ Hinke: gelieve eerst eens naar jezelf te kijken voordat je naar anderen gaat lopen wijze met je 'met jouw leeftijd en ervaring geen recht van spreken'. Jij kent mij niet en weet niet hoeveel ervaring ik heb en in hoeverre ik mij verdiept hebt in paardenwelzijn. Ik geef gewoon mijn mening en daar heb ik zeker recht op, vrijheid van meningsuiting. Zoals ik al eerder aangaf, val verder niemand aan, zou het ook op prijs stellen als ik niet aangevallen zou worden. Zou wel zo prettig zijn voor de sfeer in het topic.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:23

Bij ons op stal gaan de paarden rond de klok van negen uur in de ochtend naar buiten en ben je zelf verantwoordelijk om te ze binnen te halen. Vanaf november gaan ze op de paddock, dan worden ze, afhankelijk van het weer, zo'n 4 tot 6/7 uur naar buiten gezet.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:26

Mijn paard staat nog lekker in de wei met zijn matties :D Lang leve de geen klei ondergrond :Y)

Maar als ze straks meer op stal staan gaan ze in de paddock, dat zal zo'n 3 a 4 uur zijn.. Hangt ook een beetje van de grootte van de groep af.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:28

SteffiiY schreef:
Het is ook net wat je aanwend hoor.

Mijn merrie stnod op vorige stal ook 24/7 binnen, tenzij ik haar in de paddock zetten.
Zodra ik haar in de paddock zette, wilde ze er met 3 minuten weer uit.

Sinds een jaar sta ik op en buitenstal, en staat ze bijna 24/7 buiten op het paddock of land, nu is ze tegenovergesteld geworden.
Zodra ze naar binnen moet, baalt ze ervan maar vind het wel fijn om op stal te zijn.
Maar ze is nog blijer als ze weer naar buiten mag!

Ook dat, en zoals eerder omschreven is het ook maar net wat de toestand/gezondheid/leeftijd van het paard is.

Ik merk het ontzettend met mijn oudere dame, die wil gewoon graag bijtijds naar binnen als het wat kouder wordt.
In de zomer moet ze de eerste dagen ''fulltime'' op het land ook even wennen, maar dat gaat prima.

In tegenstelling tot mijn 13 jarige ruin, al is het -20 dan ligt hij nog in de sneeuw te rollen en jolig te doen. Buiten zijn is top en binnen is bluh.... :')

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:35

Quellian schreef:
Bij ons op stal hebben alle paarden hun eigen verharde paddock, dus ze gaan de hele dag naar buiten en 's nachts staan ze op stal.
Sinds 2 weken staan ze niet meer op de wei, het werd te nat.

Hoe groot zijn die verharde paddocks Quellian?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:09

MightyJoe schreef:
Mijn paard komt nu ongeveer anderhalf uur per dag uit zijn stal.. Hij staat op een pensionstal.

:=
En wat vind je daar zelf van MightyJoe?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:16

Mijn paarden staan zoveel mogelijk buiten. Als de paddock niet is veranderd in een moeras dan staan ze daar, afgewisseld met een halve dag in de wei. In de paddock krijgen ze hooi gevoerd. Als het erop lijkt dat de paddock met een paar dagen wel weer droog is ivm de weersvoorspelling dan gaan ze in de rijbak (en daar voer ik ze ook), afgewisseld met de wei. Als de nattigheid langer duurt dan gaan ze 's nachts op stal (ruime loopstal waar ze met z'n tween in staan). Ik haal ze dan pas rond een uur of 11 's avonds op :)
Ook ik zou heel gemakkelijk m'n paarden kunnen veranderen in het type "hij wil niet buiten zijn'. Gewoon in een wei zetten waar bijna niets te eten is en in een paddock niet voeren. Weet zeker dat ze dan ook staan te trappelen om naar stal te gaan. Maar zolang ze buiten genoeg te eten hebben zitten ze echt niet op mij te wachten :)
En ook mijn gevoelige pas sinds Juni in Nederland wonende Hispano-Arabe geeft helemaal niets om een drup regen of frisse wind. Ze staan ook zonder dekens, ideaal zo'n wintervacht gemaakt door moeder natuur :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:17

_rosita_ schreef:
Allereerst..sorry krijg op mijn tel de hoofdletters niet voor elkaar!

ts. dat was ik die zei dat als je maar wilt, het ook echt kan. je geeft zelf al aan dat het afhangt van prioriteiten. Ik heb met mijn pony altijd in hartje utrecht gestaan.. pension waar in de zomer 24-7 buiten en in de winter van 's ochtends vroeg tot eind van.de avond...op nog geen 5 min fietsen van de uithof en
min van het centrum. het is er..echt!

nu sta ik wat verder weg van utrecht(op nog geen 2.minuten lopen van een station dus ook goed te bereiken)maar de afgelopen 7 jaar heb ik max een half uurtje fietsen van utrecht gestaan.. 24-7 buiten en de verzorging in eigen hand. dus ja..ook savonds na het werk in de stromende regen voeren..ook dochtend bij.-17 in het donker met jerrycans de waterbakken bijvullen. en dáár zit het m in...het is er echt wel maar waar liggen de prioriteiten... bij het buitenstaan, de kantine, de stapmolen of het uitmesten wat voor je gedaan wordt..
nogmaals..ik ben van mening dat wanneer je echt wilt, het.ook echt kan!

Denk dat het met een baan verder weg en een gezin met kinderen, al veel lastiger wordt om je paard ergens op een "doe het zelf" plekje te houden als dat betekend dat je 2x per dag langs moet gaan en er ook nog voor moet reizen.
Ik heb de paarden aan huis, maar ben blij dat mijn dochter af en toe bij de oppas is voor een paar uurtjes en dat ik de babyfoon mee kan nemen naar buiten als ze 's avonds op bed ligt en ik haar 's ochtends wel even alleen kan laten als ik moet voeren.

Met slecht weer is het echt niet fijn als je dan in de blub en in het donker bezig moet voor dag en dauw en je daarna door moet naar je werk. Daarbij is een goed verzorgd terrein met goede voorzieningen ook wel wat waard als je alleen 's avonds tijd hebt om te trainen. Paarden houden betekend niet alleen de huisvesting, maar ook voldoende beweging geven. Wandelen in de wei en eten, of wat rond wandelen in de paddock is eigenlijk niet genoeg voor veel paarden.

Ik persoonlijk heb het liefst dat mijn paarden zelf kunnen kiezen, maar in de blub en als verzopen katjes staan te bibberen, dat is hem echt niet. Dus als het nodig is, dan gaan ze ook wel voor een nachtje op stal. Gelukkig komt het niet veel voor dat het 24/7 regent en de wind verkeerd staat...

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:20

Sta op een pensionstal, mijn Haf staat 'smorgens 4 en 'smiddags 3 a 4 uur buiten (ruime paddock).
Hij is helemaal teddy, dus deken doen we wel als het naar wordt qua temperatuur/regen :)

Ben wel blij dat we terug zijn op stal, want land is nu 1)prut en 2) aardedonker s'avonds

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:26

Hier nu nog in het land van ongeveer half 10 tot half 5. S'avonds nog altijd wel een poosje eruit stappen rijden/longeren of in de paddock.
S'winters word ze in de paddock gezet zo''n 2 uurtjes en dan kom ik zelf nog en gaat ze ook nog de paddock/ of er word iets met haar gedaan.
Mijn paard is niet ontevreden hoor als zou ik ze het liefst halve dagen los willen hebben. Nu ze drachtig is ga ik wel proberen of ze er meer uit kan als ik niet meer kan rijden.
Ik ben nog steeds op zoek naar fijne stallen waar ze in de winter hele dagen kan buiten lopen maar die liggen hier niet in het verschiet.
Dit is hier in de buurt eigenlijk al de fijnste stal waar ze het meeste buiten komen en ook nu nog op het land staan.
Het is een blubberzooi maar liever dat dan binnen ik zit er niet mee en mijn paard ook niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:45

SteffiiY schreef:
Ja daarnaast waarom kan een paard dat Z loopt niet een normaal paard zijn? waarom krijgt hij/zij dan gelijk de benaming sportpaard?
Een sportpaard zonder vacht zal niet beter presteren als een paard met vacht.

Wel als dat sportpaard zonder vacht met flinke wintervacht moeite had zijn warmte kwijt te kunnen in die benauwde binnenbak als die intensief getraind/gereden wordt...

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:48

Ik sta op een pensionstal waar de paarden minimaal 4 uur per dag buiten lopen. Ook in de winter. Ik zou het niet anders willen en ben er erg blij mee

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:03

Tooske, jij staat toch bij Groeneveld? Viel me idd op dat alles daar s morgens buiten loopt :j

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:12

die van ons staan nu nog veel buiten, maar in de winter zo'n 4uur per dag, gewoon omdat het erg modderig is en buiten vervelen ze zich al snel.
Dit is naast het rijden, dus dat is nog eens extra beweging.

Edit: bij ons staan ze aan huis, dus verschilt per jaar hoelang ze buiten staan. Nu al 3 winters dat ze tot november 24/7 buiten lopen. Weilanden zijn nog steeds geen blub (alleen de winterlanden waar enkele paarden in de zomer lopen ivm geen gras mogen).

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:14

Ik was even weg tussendoor, dus even kort antwoord op evt. vragen van de afgelopen pagina's:

@stef: Splagaat....tja....dikke vingers. :')

capopjekop schreef:
@mylittlejoy: Dat je niet overal in de winter weidegang kunt bieden dat is logisch, daar is lang niet iedere bodem voor geschikt. Maar een paddock moet toch wel te doen zijn, die kun je overal aanleggen over het algemeen. Zelf laat ik een deel van mijn wei kapot lopen en daar lopen ze altijd op. En als het niet te nat is mogen ze ook af en toe even lekker rennen en grazen op de goede weide. Hebben jullie geen paddocks op stal dan? Want persoonlijk vind ik het toch wel belangrijk dat ze iig een flink aantal uurtjes met soortgenoten naar buiten kunnen. 's nachts op stal daar heb ik totaal geen problemen mee.

We hebben sinds dit jaar drie paddocks die ook winterproof zijn. Alleen deze zijn niet van een dergelijk formaat dat je er voor meerdere uren meerdere paarden in zet en bovendien zijn we met teveel paarden voor om dat met drie paddocks goed te laten verlopen. Daarbij zou ik ze er zelf in moeten zetten en uithalen, wat betekent dat ik dan drie keer per dag (waarvan twee keer voor werktijd, in de file) over de A12 heen en weer moet om m'n paarden te doen. Aangezien m'n paarden het op de huidige wijze goed doen, vind ik dat zelf wat overdreven.

Citaat:
Ook ik zou heel gemakkelijk m'n paarden kunnen veranderen in het type "hij wil niet buiten zijn'. Gewoon in een wei zetten waar bijna niets te eten is en in een paddock niet voeren. Weet zeker dat ze dan ook staan te trappelen om naar stal te gaan. Maar zolang ze buiten genoeg te eten hebben zitten ze echt niet op mij te wachten :)

Hoewel je zeker een punt hebt, is niet elk paard makkelijk om te zetten in een "hij wil zo graag buiten zijn" type. Mijn ene paard geniet echt 's zomers van het land op gaan de hele dag. De andere is echter wat meer rillerig van aard en is buiten op het land (en was echt een prachtige volle weide, samen met z'n maatje) alleen maar bezig met alles in de gaten houden en te stressen. Nu ging dit het niet zodanig slecht dat ik hem er binnen voor ging halen, maar hij is van de stress op het land heel erg afgevallen. Volgend jaar proberen we het gewoon weer opnieuw, maar dit alleen maar om aan te geven dat het echt niet bij alle paarden een kwestie is van voer erin gooien en ze zijn happy.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:21

Mijn merrie is verwend. Op mijn vorige stal stond ze alleen snachts op stal. En overdag buiten zowel zomer als winter. Nu staat ze dag en nacht buiten met een schuil stal en de zonder deken.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:24

Mijn paard en ponies zijn verwend we hebben hier enorme weilanden en ze komen dus ook het hele jaar buiten, in de zomer zo'n 8 uur per dag in de winter zo'n 6 uur per dag.

Tenzij het land echt onder water staat of het echt stormt dan blijven ze binnen maar mogen ze in de losgooi / longeer bak even lekker uitrazen s'ochtends.

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:35

Mijn pony's staan ook in Amsterdam zoals TS, weliswaar aan huis, maar hier staan ze nog de hele dag in de paddock met inloopstal en niet meer op het land. ik weet dat ik deze omgeving er heel weinig mogelijkheden zijn om paarden nog een aantal uur per dag naar buiten te kunnen doen. Je mag hier al blij zijn als ze een half uurtje tot een uurtje in de paddock mogen!

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:37

Mijn paard staat in de zomer 24 uur per dag buiten en in de winter alleen overdag. maar vorig jaar stonden de paarden tot december nog in het land dag en nacht.

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:42

Ze gaan bij ons om 9 uur naar buiten en zelf binnen halen, meestal tussen 4 en 5 ivm slechte weer. Zodra zomer seizoen over is gaan ze 2a3 uur op de paddock. Mijn merrie krijgt een uitloopstal samen met een kleine welsh dus dat is wel erg fijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:47

Die van mij staan meestal 10-12 uur buiten, maar er is er een die echt naar binnen wil als hij te nat wordt. Meestal wil hij niet eens naar buiten als hij weet dat het gaat regenen (prima weersvoorspeller), maar de merrie geeft niet om het weer, dus daar loopt hij dan maar achteraan. Maar als het hem op een gegeven moment teveel wordt ramt hij echt wel tegen de poort om te laten weten dat hij naar binnen wil.
Dus ik laat me een beetje sturen naar zijn nukken. Ook wat betreft hitte trouwens. Kan hij ook slecht tegen en dan wil hij ook naar binnen.

Ze staan in Portugal en het is hier niet zo heel snel modderig, maar de laatste dagen toevallig wel.

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:49

mijn paarden staan overdag buiten en s`avonds binnen
onze shetlanders staan s`avonds in een paddock met shuilstal